Avoin asianajovaltakirja

pikkusisko

Mikä se oikein on?Mihin käytetään?
Mitä jos ei kirjoita alle?

9

15376

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avoin

AVOINASIANAJOVALTAKIRJA

Annettu Henna Henttoselle

Huittisissa 05.08.2003

Tuossa yksi esimerkki ja voit antaa sen asiasi ajamiseksi tuomioistuimessa, mutta jos et allekirjoita, niin ei pidä pyytää hoitamaan asiaansa.
      Asianajaja ei tarvitse valtakirjaa, mutta häneltäkin sitä voidaan määrätyissä tapauksissa kysyä oikeudessa. Lakimies tarvitsee avoimen asianajovaltakirjan.

• Avoimesti

Minulle tuli myös sellainen avoin valtakirja, ja pyydettiin allekirjoittamaan, mutta en allekirjoittanut sitä. Se koski yhtä kiinteistön myyntiä ja haluttiin tilinumero ja että maksetaan sen kautta. Vaadin saada käteisenä. Ja kun vaadin, se myös onnistui ja jätin koko avonaisen valtakirjan laatikkoon homehtumaan.

• pikkusisko

allekirjoittaa seuraava

AVOIN ASIANAJOVALTAKIRJA
        ( LYHYEHKÖ TYHJÄ VÄLI)
        HESASSA PÄIVÄNÄ VIISI.
        TIINA TOMERA.

• Lawmaker
        pikkusisko kirjoitti:

allekirjoittaa seuraava

AVOIN ASIANAJOVALTAKIRJA
        ( LYHYEHKÖ TYHJÄ VÄLI)
        HESASSA PÄIVÄNÄ VIISI.
        TIINA TOMERA.

"AVOIN ASIANAJOVALTAKIRJA
        ( LYHYEHKÖ TYHJÄ VÄLI)
        HESASSA PÄIVÄNÄ VIISI.
        TIINA TOMERA."

Juuri tämä on avoin asianajovaltakirja. Siinä lukee vain otsake, päiväys ja valtuuttajan nimi.

Avointa asianajovaltakirjaa voi käyttää kuka tahansa, jolla se on hallussaan. Sitä ei anneta kenenkään nimelle (silloinhan se ei olisi avoin vaan siinä olisi määrätty, kuka on valtuutettu).

• Bimbo

Opiskeluajoiltani minulla on avoimesta asianajovaltakirjasta seuraavanlainen muistikuva:

Avoimella asianajovaltakirjalla henkilö siirtää koko oikeustoimivaltansa valtakirjan haltijalle. Periaatteella sen avulla voi ottaa velkaa, tyhjentää säästöt tileiltä yms., joten mielestäni sellaista ei pitäisi koskaan käyttää vaan aina pitäisi yksilöidä myös asia jollakin tavalla:

Valtuutan X.X:n toimimaan asianajajani asiassa XXX ja puhumaan täysin valtuuksin puolestani ko. asiassa sekä saamaan kaikki asiaa koskevat asiakirjat niinkuin ne annettaisiin minulle.

Tää nyt vaan tämmöinen hatusta vedetty maallikkolakimiehen malli, pääasia ja pointti kuitenkin se, että valtakirja kannattaa aina yksilöidä.

• pikkusisko

kun en allekirjoittanut.
        Ekaksi se oli vallan tärkeä juttu mutta en kirjoittanut niin ei sitten mitään.
        Sen takia epäilen väärentämistä.
        Sitäpaitsi asun Ruotsissa enkä ole ikinä kuullutkaan näitä termejä suomeksi.

• Luottamuksellinen Leevi
        pikkusisko kirjoitti:

kun en allekirjoittanut.
        Ekaksi se oli vallan tärkeä juttu mutta en kirjoittanut niin ei sitten mitään.
        Sen takia epäilen väärentämistä.
        Sitäpaitsi asun Ruotsissa enkä ole ikinä kuullutkaan näitä termejä suomeksi.

Useimmissa tapauksissa tällaiseen paperiin nimensä
        laittaneeet joutuvat katumaan.
        Hehän ovat luovuttaneet oikeutensa.

• Lawmaker

Avoimen asianajovaltakirjan käyttäminen on yleinen käytäntö, jos on tarkoitus palkata asiamies oikeudenkäyntiä varten jossakin asiassa. Sitä käytetään sen vuoksi, että ennen oikeudenkäynnin alkua on vaikea ennakoida, mihin suuntaan itse asia oikeudessa etenee ja siksi olisi vaikea laatia yksilöityä valtakirjaa.

Jos et anna asiamiehelle oikeudenkäyntiin avointa asianajovaltakirjaa ja tämän seurauksena asiamies ei voi laillisesti tehdä jotakin valtuuttajalle tärkeää toimenpidettä oikeudenkäynnin aikana, ja tästä seuraa taloudellista vahinkoa valtuuttajalle, joutuu valtakirjan laatimisesta kieltäytynyt itse vastaamaan näin syntyneestä vahingosta, koska asiamies ei ole voinut asiaa hoitaa valtuuttajasta johtuvasta syystä.

• Veli Autio

ilman valtakirjaa, joten mihinkään paperiin ei kannata pistää nimeään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe