Riika

matkakuumeinen

Kukapa tietäis kertoa, mistä kannattaa vaihtaa rahaa kun menee Riikaan? Pitääkö käydä pankissa jo kotisuomessa, vai pystyykö esim. hotellin respassa vaihtamaan?

11

3974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinksari

      Jos miljoonan vaihdat niin pankkiin vaan. Muuten on se ja sama. Nosta vaikka Latviassa automaatista. Suomessa on Forex siitä hyvä, että se ostaa vaihtamansa ylijäämät takaisin ilman välityspalkkiota. Ei vaan monella taida jäädä yli.
      Automaatista nostettuna menee myös välityspalkkio, mutta onko se nyt niin tarkkaa. Kätevää ja tietenkin pitää siitä hiukan korvata.

    • viesis

      Riiassa kannattaa hamstrata kolikoita, koska lati on iso raha ja pikkuostoksia on tyhmää maksaa
      kympillä tai isommilla seteleillä. On sattunut useamman kerran, että tori- tai hallikauppiailla "ei ole" vaihtorahaa. Lisäksi olisi korrektia tipata kahviloissa ja ravintoloissa.

      Vaikka maksaisi kortillakin, kolikot ovat köyhähkön talouden rattaissa öljypisaroita.

    • kurssien kanssa

      Lentokentällä Riikassa on valuutanvaihtopisteitä, jos ei ole suomessa pankissa pientä "alkupääomaa" vaihtanut. Ovat olleet auki vaikka on ollut myöhäinen lento. Riiassa kannattaa vaihtaa pankeissa, mutta kaikki pankit eivät vaihda. Pitää olla sellainen pankin yhteydessä oleva valuutanvaihtopiste. Niissä hotelleissa missä olen ollut ei ole voinut vaihtaa rahaa.

      Ja nyt seuraa varoitus ja kehotus tarkkuuteen.

      Jos vaihdatte valuutanvaihtopisteessä (ei pankin), niin olkaa tarkkoja. Kurssi pitää ilmoittaa, mutta se kurssi mikä ilmoitetaan kyltissä voi pitää paikkansa vain silloin kun vaihdetaan TODELLA ISOJA summia. Jos näin on, niin sit jossain (esim. kyltin alareunassa todella pienellä tekstillä) ilmoitetaan kyllä että on eri kurssi jos vaihdetaan pienempiä rahasummia. Koska tällaisissa rahanvaihtopisteissä se todellinen kurssi on sikahuono, jos vaihtaa pienempää rahasummaa.

      Ja minähän tiesin tämän edellisellä reissullani. Ja siksipä osasin "lukea" valuuttakurssikylttiä. Ja menin kysymään että mikäs on kurssi jos vaihdan tämmöisen määrän euroja, eli pienemmän summan. Eivät ymmärtäneet kun sanoin summan englanniksi, vaan pyysivät nähdä rahat. Ja minä hölmö näytin. Otin tukon seteleitä lompsasta ja olin ottamassa siitä erikseen niitä joita halusin vaihtaa, kun silpaisivat nopeasti ne rahat kädestäni eivätkä suostuneet antamaan takaisin. Helvattu!

      Olin hyväksynyt diilin samalla hetkellä kun olin antanut heille rahat. Niinpä, antanut. Se on virkailijan sana turistin sanaa vastaan. Arvaa vaan kumpaa siinä uskotaan. En voinut enää perua. Sain vaihdossa toki sen määrän lateja takaisin kuin heidän kurssinsa mukaan piti tullakin. Kurssi vain oli todella huono. Tässä vaiheessa kertoivat hyvin avuliaasti mikä on kurssi jos vaihtaa pienempiä summia. Paskakurssihan se oli, mutta laillinen koska se oli ilmoitettu (tosin ei näkyvissä siellä kadulla, vasta sisällä olevassa kyltissä). Hävisin laillisesti rahaa. Minua huiputettiin mutta mitään rikosta ei tapahtunut. Minkäs teet. Vihainen olin mutta rahojani en saanut takaisin. Menetin ison summan rahaa. Laillisesti. ...kele.

      Joten varokaa tällaisia huiputtajarahanvaihtopisteitä! Kaikki eivät tiedä tulleensa huiputetuiksi, sillä he eivät katso kursseja sillä silmällä, eivätkä laske paljonko lateja pitäisi normaalikurssilla tulla esim. sadasta eurosta. Ja jos kuitista laskee että tuliko rahaa oikein takaisin kurssin mukaan, niin tulihan sitä, se kurssi vain oli niin perseestä että herää jo kysymys onko laillista pitää niin huonoja kursseja. No, onhan se laillista kunhan siitä vain jossain ilmoitetaan. Ja ainahan siitä jossain ilmoitetaan.

      Mutta Latvia on muuten hieno maa ja Riika hieno kaupunki. Ei pidä antaa yhden huonon kokemuksen saada kaikkea muuta varjoonsa. Hauskaa ja hyvää matkaa ja tarkkuutta rahanvaihdossa.

      • matkakuumeinen

        Elikkä olisko viisainta jos nostaa visalla suoraan automaatista sen verran mitä kuvittelee tarvivansa, niin on käteistäkin lompsassa?


      • matkakuumeinen

        Kiitos hyvänmatkan toivotuksista ja vinkistä tarkkuuden suhteen!
        Elikkä oisko viisainta jos nostaa automaatista visalla sen verran kuin kuvittelee tarvivansa käteistä lompsaansa? Ja sitten jos löytyy jotain ihanaa ja kalliinpaa niin maksaa suoraan visalla.


      • piii222
        matkakuumeinen kirjoitti:

        Kiitos hyvänmatkan toivotuksista ja vinkistä tarkkuuden suhteen!
        Elikkä oisko viisainta jos nostaa automaatista visalla sen verran kuin kuvittelee tarvivansa käteistä lompsaansa? Ja sitten jos löytyy jotain ihanaa ja kalliinpaa niin maksaa suoraan visalla.

        hmm, itse myös haluaisin tietää onko tosiaan järkevintä vaan nostaa seinästä sitä rahaa paikanpäältä. ja onko visa electron käypänen Riikassa?


      • Expat
        piii222 kirjoitti:

        hmm, itse myös haluaisin tietää onko tosiaan järkevintä vaan nostaa seinästä sitä rahaa paikanpäältä. ja onko visa electron käypänen Riikassa?

        Jokainen tekee omat päätöksensä miten ja mistä paikallista valuuttaa hankkii, mutta jotain voinee päätellä ihmettelystäni, että miksi ihminen kulkisi vuonna 2008 kasa ulkomaanvaluuttaa lompakossaan, kun kortilla voi hoitaa kaiken oleellisen...

        Ja kyllä, Visa Electron on täysin soiva peli Latviassakin. Oli muuten jo 90-luvulla, jolloin se ei kelvannut Suomessa vielä juuri missään.


      • periaatteellinen pihi
        matkakuumeinen kirjoitti:

        Kiitos hyvänmatkan toivotuksista ja vinkistä tarkkuuden suhteen!
        Elikkä oisko viisainta jos nostaa automaatista visalla sen verran kuin kuvittelee tarvivansa käteistä lompsaansa? Ja sitten jos löytyy jotain ihanaa ja kalliinpaa niin maksaa suoraan visalla.

        Jos nostaa automaatista niin tulee kalliimmaksi (nostomaksu prosenttiosuus nostetusta rahasta) kuin jos vaihtaisi pankin rahanvaihtopisteessä (tai rehellisessä rahanvaihtopisteessä). En muista tarkkaan ja arvailemaan en lähde, mutta jossain vaiheessa ollaan laskettu että ero on selvä.

        Kortilla kannattaa kyllä maksaa jos isompaa laskua. Niin teen itsekin. Mutta käteistäkin tarvitaan. Kortilla olen nostanut seinästä rahaa vain pieniä summia ja silloin kun käteisvarani ovat huvenneet.

        Tietysti kortilla jos nostaa kaikki käyttörahansa, niin se maksaa vähän enempi, mutta on helppoa ja tulee paljon edullisemmaksi kuin menettää rahaa huijarivaihtopisteessä. Ja jos valuuttakurssien pohtiminen ja vertailu saa pään kuumenemaan, niin siltä tietty välttyy jos automaattia käyttää. Ja maksaahan se matkustelu aina jotain, ei se nostomaksu nyt niin iso ole että siihen talous kaatuisi.

        Ja tarvitseehan sitä jo vähän rahaa kun menee lentokentältä bussilla kaupunkiin. Sitä varten tarttee ainakin vaihtaa rahaa, ja kun vaihtaa lentokentän rahanvaihtopisteessä (ihan ok, mutta ei kaikkein edullisimmat kurssit, mutta itselleni kelpaa kun vaihtaa vain osan rahoista et alkuun pääsee) tai kotisuomessa pankissa, niin saa myös pienempiä rahoja. Eli sanoisin, että jotain joudut jossain kuitenkin vaihtamaan, eli vähän käteistä pitää olla jo heti alkumatkasta. Sen jälkeenhän voi sit vaikka nostaa kortilla käteiskassaa jos niin haluaa. Ja isommat maksaa kortilla liikkeessä.


      • matkakuumeinen
        periaatteellinen pihi kirjoitti:

        Jos nostaa automaatista niin tulee kalliimmaksi (nostomaksu prosenttiosuus nostetusta rahasta) kuin jos vaihtaisi pankin rahanvaihtopisteessä (tai rehellisessä rahanvaihtopisteessä). En muista tarkkaan ja arvailemaan en lähde, mutta jossain vaiheessa ollaan laskettu että ero on selvä.

        Kortilla kannattaa kyllä maksaa jos isompaa laskua. Niin teen itsekin. Mutta käteistäkin tarvitaan. Kortilla olen nostanut seinästä rahaa vain pieniä summia ja silloin kun käteisvarani ovat huvenneet.

        Tietysti kortilla jos nostaa kaikki käyttörahansa, niin se maksaa vähän enempi, mutta on helppoa ja tulee paljon edullisemmaksi kuin menettää rahaa huijarivaihtopisteessä. Ja jos valuuttakurssien pohtiminen ja vertailu saa pään kuumenemaan, niin siltä tietty välttyy jos automaattia käyttää. Ja maksaahan se matkustelu aina jotain, ei se nostomaksu nyt niin iso ole että siihen talous kaatuisi.

        Ja tarvitseehan sitä jo vähän rahaa kun menee lentokentältä bussilla kaupunkiin. Sitä varten tarttee ainakin vaihtaa rahaa, ja kun vaihtaa lentokentän rahanvaihtopisteessä (ihan ok, mutta ei kaikkein edullisimmat kurssit, mutta itselleni kelpaa kun vaihtaa vain osan rahoista et alkuun pääsee) tai kotisuomessa pankissa, niin saa myös pienempiä rahoja. Eli sanoisin, että jotain joudut jossain kuitenkin vaihtamaan, eli vähän käteistä pitää olla jo heti alkumatkasta. Sen jälkeenhän voi sit vaikka nostaa kortilla käteiskassaa jos niin haluaa. Ja isommat maksaa kortilla liikkeessä.

        Kattelin tuossa pankin sivuilta, että kortilla nostamisesta menee kuluja 2,5% noston määrästä 2e. Elikkkä ei kovinkaan paha summa minun mielestä ja välttyy huijatuksi tulemiselta.


      • on eroa...
        matkakuumeinen kirjoitti:

        Kattelin tuossa pankin sivuilta, että kortilla nostamisesta menee kuluja 2,5% noston määrästä 2e. Elikkkä ei kovinkaan paha summa minun mielestä ja välttyy huijatuksi tulemiselta.

        Sellainenkin kokemus on, että esim. Parex-pankki ottaa ylimääräisen nostopalkkion automaattinostosta ja ainakaan Hansapankki ei sitä tee. Siis, jos nostat automaatista luottokortilla, nosta Hansapankin automaatilta, niin joudut maksamaan vain oman pankkisi palkkiot.
        Vanhassa kaupungissa esim. torin vapauden patsaan puoleiselta reunalta lähtevällä sivukadulla on viinakaupassa ja peliluolassa (vastapäätä Gerkens un Partneria) yleensä hyvät kurssit. Kannattaa aina kysyä tarkkaan = jos vaihdan sata euroa, montako latia saan ja vasta sitten, kurssin hyväksyttyään, voi "antaa" rahat vaihdettaviksi. Huijareita on siellä täällä.


      • Expat
        on eroa... kirjoitti:

        Sellainenkin kokemus on, että esim. Parex-pankki ottaa ylimääräisen nostopalkkion automaattinostosta ja ainakaan Hansapankki ei sitä tee. Siis, jos nostat automaatista luottokortilla, nosta Hansapankin automaatilta, niin joudut maksamaan vain oman pankkisi palkkiot.
        Vanhassa kaupungissa esim. torin vapauden patsaan puoleiselta reunalta lähtevällä sivukadulla on viinakaupassa ja peliluolassa (vastapäätä Gerkens un Partneria) yleensä hyvät kurssit. Kannattaa aina kysyä tarkkaan = jos vaihdan sata euroa, montako latia saan ja vasta sitten, kurssin hyväksyttyään, voi "antaa" rahat vaihdettaviksi. Huijareita on siellä täällä.

        Parex-pankki on Latvian suurin yksityinen pankki, jonka omistaa kaksi latvianvenäläistä oligarkkia. Pankin toimintatapoja kuvastaa hyvin ystäväni vuosientakainen lausahdus: "They are sharks".
        Aivan, Parexia en suosittele kenellekään.

        Latviasta löytyy pilvin pimein myös hyviä, luotettavia ja vakavaraisia pankkeja, kuten Hansabank (Swedbank), SEB Unibanka, Nordea, Sampo (Danske Bank), UniCredit Bank, DnB Nord unohtamatta toimintaansa aloittelevaa Svenska Handelsbankenia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe