Volvo I-shiftillä puunajoon?

cat18

Kannattaako harkita? Miten toimii tiukassa paikassa? Liekö kellään kokemusta.. Rahtihommassa varmaan tosi kätevä.

35

16424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta..

      tämän talven verran ja jos on vapaa rullaus toiminnolla voi jokin verran heijjatakkin

      • cat18

        ..kytkinpoljinta siinä ei vissiin enää ole?niinkuin jossain vanhemmis "automaateissa" lie ollut sellanen "taittuva" malli.Heijaus kuitenki tärkeä kun pehmeältä lähdetään. Lehdistä vaan vielä kattellut sitä systeemiä,ja vähä arveluttaa jos sattuu puolihuolimattomasti johki mäen alle tuleen ja siinä sitte kovalla tohinalla manuaaliasennolle/poweritoimintoa hakemaan niin kuinkahan käy.. Pahin tietysti jos tarpeeks tiukassa paikassa ei enää löydy pykälää ja lyö vapaalle,niinkuin kuulemma vanhemmat mersun robottilaatikot tuppaavat tekemään.Mutta tällastako ei ole tapahtunut Volvossa?


      • esitteli
        cat18 kirjoitti:

        ..kytkinpoljinta siinä ei vissiin enää ole?niinkuin jossain vanhemmis "automaateissa" lie ollut sellanen "taittuva" malli.Heijaus kuitenki tärkeä kun pehmeältä lähdetään. Lehdistä vaan vielä kattellut sitä systeemiä,ja vähä arveluttaa jos sattuu puolihuolimattomasti johki mäen alle tuleen ja siinä sitte kovalla tohinalla manuaaliasennolle/poweritoimintoa hakemaan niin kuinkahan käy.. Pahin tietysti jos tarpeeks tiukassa paikassa ei enää löydy pykälää ja lyö vapaalle,niinkuin kuulemma vanhemmat mersun robottilaatikot tuppaavat tekemään.Mutta tällastako ei ole tapahtunut Volvossa?

        I-shift laatikon hammaspyöriä.Harvassa keppi-
        laatikossa niin järeitä on!Ja suorahammas-
        laatikko näytti olevan.Hiluja puolet vähempi
        ,kuin vastaavassa keppilaatikossa.


      • cat18
        esitteli kirjoitti:

        I-shift laatikon hammaspyöriä.Harvassa keppi-
        laatikossa niin järeitä on!Ja suorahammas-
        laatikko näytti olevan.Hiluja puolet vähempi
        ,kuin vastaavassa keppilaatikossa.

        täällä ole niinku amerikassa,et sais itte vähä valita komponentteja autoonsa. Fulleriltakin löytyis 3100Nm kestävä 16 lovinen. Sellanen 660 volvoon niin johan kelpais..


      • volvoFH16
        cat18 kirjoitti:

        ..kytkinpoljinta siinä ei vissiin enää ole?niinkuin jossain vanhemmis "automaateissa" lie ollut sellanen "taittuva" malli.Heijaus kuitenki tärkeä kun pehmeältä lähdetään. Lehdistä vaan vielä kattellut sitä systeemiä,ja vähä arveluttaa jos sattuu puolihuolimattomasti johki mäen alle tuleen ja siinä sitte kovalla tohinalla manuaaliasennolle/poweritoimintoa hakemaan niin kuinkahan käy.. Pahin tietysti jos tarpeeks tiukassa paikassa ei enää löydy pykälää ja lyö vapaalle,niinkuin kuulemma vanhemmat mersun robottilaatikot tuppaavat tekemään.Mutta tällastako ei ole tapahtunut Volvossa?

        Vanhemmissa scanian opticruiseissa piti olla tarkkana tiukoissa paikoissa koska se saattoi heittää vapaalle. Mulla ei ole I-shift ikinä heittänyt vapaalle ja pitää olla tosi paha paikka että joutuu ajamaan manuaali asennolla. Painaa napista jos haluaa että vaihtaa korkeimmilla kierroksilla esim mäessä.


      • äsken
        volvoFH16 kirjoitti:

        Vanhemmissa scanian opticruiseissa piti olla tarkkana tiukoissa paikoissa koska se saattoi heittää vapaalle. Mulla ei ole I-shift ikinä heittänyt vapaalle ja pitää olla tosi paha paikka että joutuu ajamaan manuaali asennolla. Painaa napista jos haluaa että vaihtaa korkeimmilla kierroksilla esim mäessä.

        noin 500km lenkiltä i-shiftillä oli mäkimaastoa ym jonkun verran metsäteitäkin liukkaita raiteita ei mitään ongelmaa laatikon kanssa joten suosittelen koeajoa kyllä muut laatikot on historiaa


    • ennemmin

      Osta ennemmin Sisu. Meille on tulossa uusi Sisu kesällä. Välillä kokeilimme Scaniaa, mutta palaamme kunnon puuautoon.

      • se Catin

        vai Volvon koneella?


      • c600
        se Catin kirjoitti:

        vai Volvon koneella?

        c600 catin koneella ainakin vie ainetta ihan reilusti. 120 litraa kulutushuippu.


      • cat18

        ..sisua ollut ja neljättä ei taida tulla. Sen verran on mitta täynnä sisun "jälkipalveluita". Takuita ja huoltoa (ainaki tampereella). Joten taidetaan palata volvoon,mistä joskus sisuun eksyttiin.


      • tulleepi
        se Catin kirjoitti:

        vai Volvon koneella?

        Volvon koneella tulee. Heppojen määrä arvelutti, mutta alueellamme ei ole paljon mäkiä, joten 500 riittää. Cattia ei tule polttoainejuttujen takia.


      • et kai
        c600 kirjoitti:

        c600 catin koneella ainakin vie ainetta ihan reilusti. 120 litraa kulutushuippu.

        oo tosissas?


      • olempas
        et kai kirjoitti:

        oo tosissas?

        aika uudenkarhea c600 puunajossa ja tuollisia lukemia.


      • mersu2640
        olempas kirjoitti:

        aika uudenkarhea c600 puunajossa ja tuollisia lukemia.

        selasin noin vuoden vanhasta volvost tietokoneelta kulutuslukemia keskikulutus 95litraaa 100km. ei se volvokaa hajulla kulje.auto fm12


      • qwertyc600
        et kai kirjoitti:

        oo tosissas?

        menee se vähän allekkin


      • suattaa
        qwertyc600 kirjoitti:

        menee se vähän allekkin

        mutta vaihtoon menee ja muu merkki tulee tilalle.


      • viis80
        mersu2640 kirjoitti:

        selasin noin vuoden vanhasta volvost tietokoneelta kulutuslukemia keskikulutus 95litraaa 100km. ei se volvokaa hajulla kulje.auto fm12

        vulva 580 eur 4 vie 50-55l/100, en tiedä pääseekö scaniallakaan vähemmällä... Ehkä joku tietää paremmin


      • jätkä puhut
        c600 kirjoitti:

        c600 catin koneella ainakin vie ainetta ihan reilusti. 120 litraa kulutushuippu.

        puhut kaikki vie 70-80 litraa sadalle tai menee 50litraa sadalle ajomatkasta oman nosturinkäytöstä ym. johtuen PS. kuskista ennenkaikkea riippuen.


    • lavettikuski76

      uskoisin että pelittää. Itsellä oli aikalailla ennakkoluuloja, kun piti I-Shift härveli valjastaa lavetin eteen, mutta on kyllä ollut paljon enemmän positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia. Painot liikkuu 70-120 tonnin välillä ja hyvin lähtee liikkeelle huonostakin paikasta, eikä ainakaan vaihteiston vuoksi ole ongelmia ollut. Elikkä voisin jopa uskaltaa suositellakkin sitä.

      • mmmm

        itse ajelen sisulla mutta tuttu hankki volvon tuolla laatikolla,kuulemma kesällä opeteltava (täällä on mäkiä sitten reilusti)toimii mutta kuulemma aluksi epäilyttää etenkin talvikelissä.


      • ryömintä
        mmmm kirjoitti:

        itse ajelen sisulla mutta tuttu hankki volvon tuolla laatikolla,kuulemma kesällä opeteltava (täällä on mäkiä sitten reilusti)toimii mutta kuulemma aluksi epäilyttää etenkin talvikelissä.

        puuttuu niin polttaa kytkimen jos mäkeen jää, purattaa kuorman ja kuulin näin käyneen jo yhteem volvoon muuten pelkkää hyvää kuullut


      • cat18

        Pakosta sitä testaan olis päästä kun niin kehutaan.


      • manuaalillekin
        ryömintä kirjoitti:

        puuttuu niin polttaa kytkimen jos mäkeen jää, purattaa kuorman ja kuulin näin käyneen jo yhteem volvoon muuten pelkkää hyvää kuullut

        .........
        esim. saksassa rahtiutolle saa automaattina halvemman korjaus sopimuksen kun manuaalille.
        syy kuskit ei tuhoo kytkintä.


      • käydä
        manuaalillekin kirjoitti:

        .........
        esim. saksassa rahtiutolle saa automaattina halvemman korjaus sopimuksen kun manuaalille.
        syy kuskit ei tuhoo kytkintä.

        isännällekkin,että käryää


    • I- Sift

      ???

      • kehittämä

        vaihdeiden vaihto automatiikka. Eli vaihdelaatikko on sama kuin manuaali vehkeissä. Vaihteiden vaihtamisen hoitaa tietokone. Kytkin on ilmeisesti jonkinlainen nestekytkin.


      • varmaatietoa
        kehittämä kirjoitti:

        vaihdeiden vaihto automatiikka. Eli vaihdelaatikko on sama kuin manuaali vehkeissä. Vaihteiden vaihtamisen hoitaa tietokone. Kytkin on ilmeisesti jonkinlainen nestekytkin.

        sekoitat i-sifht neste/momentinmuunnin vaihteistoon,joita esim dumppereissa.


      • Volvo FH16 Rahtari
        varmaatietoa kirjoitti:

        sekoitat i-sifht neste/momentinmuunnin vaihteistoon,joita esim dumppereissa.

        I-Shift on 12-vaihteinen alue/jakovaihteisto. Jakovaihde on integroitu peruskoteloon. Planeettatyyppinen aluevaihde on perusyksikön takana.

        Peruskotelossa on kolme synkronoimatonta perusvaihdetta. Moottori ja vaihteisto on integroitu toisiinsa elektronisesti moottorin ohjausyksikön kautta. Elektroniikka ohjaa automaattisesti moottorin kierroslukua käyttämällä moottorijarrua tai lisäämällä kaasua vaihtamisen tapahtuessa.

        Vaihtamista ohjaava elektroninen ohjausyksikkö ja toimintajärjestelmä ovat suojaisessa paikassa hallintakotelossa vaihdeiston päällä. Se ohjaa myös mm. paineilman avulla siirtohaarukoiden toimintaa.

        Kytkin on automaattinen ja toimii paineilman avulla.


    • on tätä päivää

      Kyllä saa heittää romukoppaan kaikki vanhat kokemukset ja varsinkin huhut vaihderoboteista.
      Takaiskuja on toki koettu kehityksen alkutaipaleella. Robotit ovat kehittyneen valtavalla vauhdilla KAIKILLA MERKEILLÄ ja hakkaavat jo taitavimmatkin keppimiehet.
      Mersussa sellainen on jo vakiona, samoin Volvon huippumallissa ainoa vaihtoehto.
      Pitäisi siis olla ainoa vaihtoehto itse kullakin uutta autoa ostettaessa!

      • mersu 2640

        firmassa fm 12 maansiirtoajossa i-sift vaihteistolla. ei kyllä mitään hyvää kyseissä autossa. ei ainaskaa sovellu maansiirto autoksi


      • mitään hyvää
        mersu 2640 kirjoitti:

        firmassa fm 12 maansiirtoajossa i-sift vaihteistolla. ei kyllä mitään hyvää kyseissä autossa. ei ainaskaa sovellu maansiirto autoksi

        Jep, ei maansiirto-Volvon i-shiftissä välttämättä mitään hyvää olekaan. Toki se aina käsivalintaisen kuitenkin hakkaa.
        Maansiirtoon voisi Powertronic olla i-shiftiä parempi vaihtoehto.


      • pölläri

        näissä roboteissa isoa pakkia?! Siis oikeasti isonpuolenpakkia? Eihän niistä maa eikä puuhommiin muuten oo...


    • Jos sattuu olemaan sopivasti vastamäkeen lähtö niin kytkimen luistaminen estää liikkeellelähdön. Ka vajuuta kuormaa. Samoin käy myös jos eteneminen pysähtyy mäkeen ja kunnon pöllikuskin tavoin tekeehän siinä mieli kokeilla josko se lähtis, niin ei kuulemma lähde (siis kytkin luistaa). Eiku vajuuta. Oliko myös jotain sellaista ettei olisi ryömintää tai ettei sitä saisi käyttää... Tehtaan ohjeita ilmeisesti. Kytkimet ei kestäisi, samoin vaihdelaatikoissa murheita. Mikä ei yllätä yhtään kun Volvoista puhutaan.

      • mersu2640

        pehmeestä ei jaksa edes nuppi lähtee.pikkuisen vapisee ja siinä istuu.asfaltti auto korkeintaan, kun ei tarvii pehmeillä paikoilla ajaa.lelu mikä lelu.onneksi on muitamerkkejä joilla pääsee sisu ja mersu.


      • .joo
        mersu2640 kirjoitti:

        pehmeestä ei jaksa edes nuppi lähtee.pikkuisen vapisee ja siinä istuu.asfaltti auto korkeintaan, kun ei tarvii pehmeillä paikoilla ajaa.lelu mikä lelu.onneksi on muitamerkkejä joilla pääsee sisu ja mersu.

        heh - heh


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe