korvike imetyksen ohella

harmistunut

Vauvamme paino ei noussut normaalisti, joten joudutaan antamaan korviketta joka imetyksen jälkeen. Se oli kuin puukon isku sydämeeni, sillä en pidä korvikkeen antamisesta. Koen sen uhkana minulle, mutta minulta ei tule riittävästi maitoa. Neuvolasta sanottiin lohduttaen, että tämä on vain lyhyt vaihe vauvan painon nostamisen saamiseksi.

Nyt pelottaa, että pullo saisi vauvamme lopettamaan tai vähentämään imetystä. Voisiko niin tapahtua?

5

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rintaraivarit

on mahdollisia, kun lapsi tottuu saamaan maidon pullosta helpommalla, niin suuttuu, kun maitoa ei heti ekalla ja tokalla imaisulla tulekkaan. Onko sun ruokavalio kohdillaan, jos paino ei tarpeeksi nouse? Vai onko niin et maitoa todella tulee vain vähän.

• osittaisimettäjä

Jos joudut pullosta maitoa antamaan, älä ainakaan osta niitä joka marketissa myytäviä tuttipulloja. Maitoa tulee niistä valumalla ja vauva oppii, ettei tarvitse tehdä töitä maidon saamiseksi ja rinnalla sitten kiukkuaa, kun pitäisi ihan itse imeä. Aventin pullot ovat hyviä, tai mitkä tahansa pullot joista maitoa ei valu ulos kun pullon kääntää ylösalaisin.

Itse olen osittaisimettänyt vauvan painokäyrän laskun takia nyt kohta 3kk. Annan rintaa aina ennen pulloa, ja kyllä vauva hyvin jaksaa imeä. Saa kyllä toisinaan rintaraivareita, mutta yleensä on silloin liian väsynyt ja kovin nälkäinen. Joskus päivän viimeisenä imetyskertana on meno mennyt aivan mahdottomaksi ja kieltäytynyt kokonaan, mutta tätä sattunut vain muutaman kerran onneksi. Koetan juodan riittävästi vettä pitkin päivää, ja aina tuopillisen ennen imetystä.

Et kertonut minkä ikäinen vauva sinulla on? Täysimetettyjen vauvojen painokäyrä yleensä notkahtaa n. 4-6 kk:n iässä. Jos tästä on kyse, se on ihan normaalia ja ohimenevää eikä ole tarvetta lisämaitoon.

• !!!

Minulla oli sama ongelma, eli maito ei riittänyt...rupesin imetyksen lisäksi pumppaamaan kerran aamulla ja kerran illalla (molemmat rinnat per kerta). Noin viikon kuluttua maito taas riitti hyvin. Pulloa ei tarvitse pelätä. Olen vauvani syntymästä asti antanut pullosta iltasyötön (totuttaakseni pulloon) pumpattua maitoa (Aventin pullot hyviä, ei tule ulos liian nopeasti) ja silloin alussa siis joka imetyksen jälkeen ja oikein hyvin sujuu imetys.

• homma eli

vauvan paino nousi hitaasti, joten jouduin imetyksen jälkeen pulloa antamaan. 3kk:n kieppeillä meni lisämaitoa aika reilusti ja ajattelinkin, että mahtaako vauva siirtyä kokonaan pulloon. Nyt kuitenkin tuntuu, että maito riittää taas aika hyvin ja lisämaitoa ei mene paljoa. Imetän aina ensin ja sitten vasta pullo, jos vielä nälkä jää.Hyvin on näin sujunut ja olen toisaalta tyytyväinen, että vauva osaa juoda myös pullosta.Vauva ei ole ruvennut rintaa hylkimään, vaikka on pulloa saanutkin.Vauva nyt 4kk.Täytyykin kokeilla tuota pumppausta, jos se maidon tuloa lisäisi.

• maidonlisäämis...

keinoja?

Tuolta löytyy oivat ohjeet, kuinka lisätä omaa maidontuotantoa:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=165

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      164
      3583
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      53
      2040
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1098
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1034
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe