Kuinka hitaalla koneella voi katsella DVB-T lähetyksiä jos käyttää Linuxia. Mikä Linux-versio/katseluohjelma ja mistä saa? Todettakoon ettei minulla ole mitään kokemusta Linuxista, mutta kiinnostaa hieman muutenkin.
Käytössä olisi vanha pc X-MHz:iä ja Terratec Cinergy 1200 DVB-T. Saako vielä digikortteja jossa on rautapurku?
Älkää kysykö miksi pitää käyttää juuri kyseistä tietokonetta, vaikka uudempiakin saa pilkkahintaan...
Digi-TV-linux
12
3183
Vastaukset
- purulla
ei ole kyllä hajuakaan. Imuroi Kanotix-livecd ja kokeile. Kaffeine on helpoin ohjelma digi-tv:n katseluun.
- keimis
"Kuinka hitaalla koneella voi katsella DVB-T lähetyksiä jos käyttää Linuxia."
En tiedä varmasti, mutta jos pitäisi arvioida, niin joku 500-1000mhz prosessorilla varustettu kone.
"Mikä Linux-versio/katseluohjelma ja mistä saa?"
Vaihtoehtoja on oikeasti paljon. Itse suosittelisin mint linuxia(jos konetehot riittävät) ja katseluohjelmaksi kaffeinea. Mint linuxissa on kaikki tarvittavat kodekit jo valmiiksi asennettuna ja kaffeine on helppokäyttöisin ohjelma digitv katseluun, jota olen linuxissa käyttänyt.
Mint linuxista on olemassa xfce työpöydällä varustettu versiokin. En ole sitä testannut, joten toimivuudesta ei tietoa. Sen pitäisi kuitenkin pyöriä vähän sutjakkaammin vanhemmassa koneessa.- T.A.P.
"Kaikki tarvittavat kodekit jo valmiiksi asennettuna". Eikö tarvita periaatteessa vain yhden koodekin puolikas eli MPEG-2 decoder?
- näin?
"Mint linuxissa on kaikki tarvittavat kodekit jo valmiiksi asennettuna "
tökkää sinne mittukoneesi USB liitäntään Artek T14 BR lite USB 2.0 digi-tv vastaanotin, takaan että mitään ei tapahdu. Käytän sitä parhaillaan kahdessa eri Linuxissa, täytyy sentään jonkinverran naputella näppäimiä ja liikutella hiirtä, saadakseen sen toimimaan. Se kuitenkin kannattaa jo hinnankin takia, koska laite lopulta näyttää toimivan paremmin kuin nuo "oikeat digiboksit" TV:ssä.
Valmistajan vatimuksiakin on:
P3 1 Ghz, 256 RAM, jne.
- DigiTV:n katseluun
käytän kaffeinea, koska etsii kanavien haku on helppoa ja ohjelmat pystyy tallentamaan koneelle helposti napin painalluksella.
v4l uusimmat ajurit ja firmware oikeaan kansioon, niin sen jälkeen on tallentava digiboxi valmiina. - Kaffeine
Artecin pienenpieni USB-digiTV toimii ihan ilman asennusta Kaffeinella.
Ensin digiTV USB:hen, sitten käynnistät Kaffeinen, valitset sieltä TV:n katselun, ohjelma hakee automaattisesti kaikki kanavat. Toimii - ainakin tässä melkein 5 vuotta vanhassa Fujitsu Siemensissä.
Kaffeine löytyy Ubuntun omasta pakettivarastosta. Asennus on helppo. - Linuzzitutkija
mulla on 1,2 GHz Athlon digi tv:nä, kuva pätkii toisinaan hieman.
Tämä testattu Gentoolla & Ubuntulla.
Tässä linkki aiheeseen, mitä rautaa jne. muuta kivaa mulla on.
http://www.freewebs.com/pimp_my_ubuntu/
Kokeilen kenties usb väyläistä digikorttia pikapuoliin. Olisko ehdotuksia, mikä kannattaisi ostaa?
Kakkoskoneen kotelon tilanpuutteen takia joutuu harkitsemaan usb väylästä.
Vai olisko sittenkin parempi, ostaa uus emolevy jne. mutta vieläkö saa emoja agp pci väylä tuella ja prossa sais olla mieluiten core 2 duo- tämä?
>Olisko ehdotuksia,...
Itse ostin jostain verkkokaupasta Artec-usbtikun. Ei maksanut kuin parikymppiä, suhteellisen herkkä ja toimii ylen tekstitys, jne. Toimii heittämällä kun vaan ensin laittaa dvb-usb-dibusb.xxxx.fw:n koneelle.
Playerinä käytän xineä tai kaffeinea niin siinähän se tuli sitten "tallentava" digiboksi vähän niin kuin kaupan päälle. ;)
Kyllä naapuria nyt kyrsii kun se maksoi satoja euroja valmiiksi kasatusta virityksestä. Sillä kun ei sitten voi tehdä mitään muuta kuin tallentaa ja toistaa niitä tv-ohjelmia. - T.A.P.
Itselläni on koneena 400Mhz Celeron win98SE käyttiksellä, kun en ole parempaa tarvinnut.Maksoin koneesta 5 vuotta sitten 50e. On tuossa tosin rojut Sempron 2500 värkkiin olleet jo vuoden verran hyllyssä, mutta kun ei ole ollut niin suurta tarvetta...;)
Eihän ne rojut nykyään paljoa maksa, mutta v...taa vaan kun typerät ohjelmat ilman todellisia parannuksia syövät joka vuosi tolkuttomasti enemmän prosessoritehoa. Mitähän vikaa siinä rautapurussakin on... - Linuzzitutkija
T.A.P. kirjoitti:
Itselläni on koneena 400Mhz Celeron win98SE käyttiksellä, kun en ole parempaa tarvinnut.Maksoin koneesta 5 vuotta sitten 50e. On tuossa tosin rojut Sempron 2500 värkkiin olleet jo vuoden verran hyllyssä, mutta kun ei ole ollut niin suurta tarvetta...;)
Eihän ne rojut nykyään paljoa maksa, mutta v...taa vaan kun typerät ohjelmat ilman todellisia parannuksia syövät joka vuosi tolkuttomasti enemmän prosessoritehoa. Mitähän vikaa siinä rautapurussakin on...mitään vikaa ole sinänsä, mutta tulee vaan kenties halvemmaksi ostaa joku vanha 2ghz emolevy prossalla.
Muutkin sovellukset sitten nopeutuu jne. - T.A.P.
Linuzzitutkija kirjoitti:
mitään vikaa ole sinänsä, mutta tulee vaan kenties halvemmaksi ostaa joku vanha 2ghz emolevy prossalla.
Muutkin sovellukset sitten nopeutuu jne.No joo, sellaista se on maailman meno. Itse arvioin koneen nopetta siten, että napsautetaan virrat päälle ja otetaan aikaa miten kauan menee Googlen avautumiseen :)
Tosi asiassa tv:tä en tarvitse omaan koneeseeni. Kysymyksessä on eräs työkone vanhan ohjelman kera ja työnjohtajalta ei arvaisi pyytää uutta konetta töllön takia. TV sinänsä ei niin hirveä synti olisi päivystystyössä lähtöä odotellessa. - Linuzzitutkija
T.A.P. kirjoitti:
No joo, sellaista se on maailman meno. Itse arvioin koneen nopetta siten, että napsautetaan virrat päälle ja otetaan aikaa miten kauan menee Googlen avautumiseen :)
Tosi asiassa tv:tä en tarvitse omaan koneeseeni. Kysymyksessä on eräs työkone vanhan ohjelman kera ja työnjohtajalta ei arvaisi pyytää uutta konetta töllön takia. TV sinänsä ei niin hirveä synti olisi päivystystyössä lähtöä odotellessa.ihan persiistä, kun ei voi olla kännissä ja mitään ei kuitenkaan tapahdu =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h282849Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062641Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv262353Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141483- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021173En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958