Laika

heppuli77

Oon lukenu että laika on todella monipuolinen metsäkoira mutta minkälaisen kanakoiran siitä voi saada ja saako sen ajamaan esim jänistä?

18

9338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monipuolinen mutta

vaatii ehdottomasti isännän joka osaa pelata koirien kanssa, en suosittele ensimmäiseksi enkä edes toiseksi koiraksi. Jos tarkoitat kanakoiralla näitä seisovia niin eipä onnistu. Tahtoo pyydystellä itse maassa olevat linnut, jos pystykorvametsästystä haukkuvana koirana, niin nartut toimii ja jotkut uroksetkin, mutta ovat yleensäottaen aika karkeita linnun käsittelijöitä. Jänikset oppii pyytämään kiinni, ei tahdo yleensä päästä jänis varsinaisesti ajettavaksi, kun on jo henki pois.

• HEPPULI77

joo tarkotin kanakoiralla tosiaankin haukkuvaa koiraa

• Monipuolinen
        HEPPULI77 kirjoitti:

joo tarkotin kanakoiralla tosiaankin haukkuvaa koiraa

Ei oikein toimi missään kunnolla.Yhen oon nähny hirvelle toimivan muutaman oravalle.Seurakoiria sanoisin.

• poikarukka höpäjä
        Monipuolinen kirjoitti:

Ei oikein toimi missään kunnolla.Yhen oon nähny hirvelle toimivan muutaman oravalle.Seurakoiria sanoisin.

laikat toimii oikein hyvin, kunhan on oikea isäntä. Ei niissä mitään muuta vikaa ole, kuin se että tahtovat tappaa pystykorvia, harmaita, jämptejä ja karhukoiria. Tyypillisesti käy niin, että mahtaileva pystykorva menee laikan päälle ja laika tappaa sen. Sitten kaikki laikat ovat hulluja murhaajia, vaikka laika tosiasiassa hyvin harvoin aloittaa tappelun, mutta yleensä päättää sen.

• on laikasta.
        poikarukka höpäjä kirjoitti:

laikat toimii oikein hyvin, kunhan on oikea isäntä. Ei niissä mitään muuta vikaa ole, kuin se että tahtovat tappaa pystykorvia, harmaita, jämptejä ja karhukoiria. Tyypillisesti käy niin, että mahtaileva pystykorva menee laikan päälle ja laika tappaa sen. Sitten kaikki laikat ovat hulluja murhaajia, vaikka laika tosiasiassa hyvin harvoin aloittaa tappelun, mutta yleensä päättää sen.

Niinkuin edellinen kirjoittaja jo kertoikin laika on tappajakoira. Venäjällä laika on tappanut monta isäntäänsä, kun nämä ovat päivällä kurittaneet koiraa,niin yön tullessa kun isäntä on nukkunut ne ovat purreet kurkun poikki.

• Faktum
        on laikasta. kirjoitti:

Niinkuin edellinen kirjoittaja jo kertoikin laika on tappajakoira. Venäjällä laika on tappanut monta isäntäänsä, kun nämä ovat päivällä kurittaneet koiraa,niin yön tullessa kun isäntä on nukkunut ne ovat purreet kurkun poikki.

Laikat mitään tappajia ole. Kyllä on taas niin asiantuntijaa ollu aikaisemmat kirjoittajat (tosin kanakoirana ei kyllä välttämättä paras).

Ensimmäiseksi koiraksi ei minusta oikein mistään metsästyskoirasta ole jos asiaa oikein alkaa miettii ja vertaa vaikka yleisempiin seurakoirarohtuihin. Laika sopii ihan hyvin ekaks koiraksi kuin muutkin. Todella ihmisystävällinen rotu.

Tappaa kyllä pienemmän saaliin jos kiinni saa, muttei toisia koiria, jos koulutus ja sosiaalistaminen on tehty kuten kaikille koirille kuuluu.

Mutta jos edelleen kiinnostaa niin käy laikajärjestön sivuilla
        Paremmin pelittää isommille saaliille, vaikka onkin kyllä monitaitoinen kaveri. En lintukoiraksi ottaisi, kun helpommallakin lintukoiran saa toisista roduista, kuten pystäristä.

• laikaman
        Faktum kirjoitti:

Laikat mitään tappajia ole. Kyllä on taas niin asiantuntijaa ollu aikaisemmat kirjoittajat (tosin kanakoirana ei kyllä välttämättä paras).

Ensimmäiseksi koiraksi ei minusta oikein mistään metsästyskoirasta ole jos asiaa oikein alkaa miettii ja vertaa vaikka yleisempiin seurakoirarohtuihin. Laika sopii ihan hyvin ekaks koiraksi kuin muutkin. Todella ihmisystävällinen rotu.

Tappaa kyllä pienemmän saaliin jos kiinni saa, muttei toisia koiria, jos koulutus ja sosiaalistaminen on tehty kuten kaikille koirille kuuluu.

Paremmin pelittää isommille saaliille, vaikka onkin kyllä monitaitoinen kaveri. En lintukoiraksi ottaisi, kun helpommallakin lintukoiran saa toisista roduista, kuten pystäristä.

Laikat ovat vielä tervepäisiä ja ihmisrakkaita. Kotimainen pystäri on kovin urhea rotu ja se ehkä isompien rotujen kohdalta on kokenut kovia kamikazemaisen käytöksensä takia ja räkytys etenkin laikojen suuntaan on kova.

Riistavietti laikalla on kaikkeen liikkuvaan nuorena. Isäntä sitten käytöksellään ja pyssyllä opettaa mikä on oikeaa. Minä en ottaisi lintukoiraa pelkästään. Itänartuissa minulla on ollut sekä jänis- että lintukoira yhdessä kaverissa. Unohtaisin erikoisrotujen rajoittuneet toimintamallit. Laikani omasivat mahtavan vesityö. Siellä ne olivat myös painostavia ja ylösajavia, nouto oli luontaista. Oravahaukut loppuivat, kun en kiinnostunut niistä. Hirvi vaati pari haukulle menoa siten, että koira huomasi minun käyneen. Sen jälkeen oli sorkkaeläinvapaa aseen ollessa mukana. Vapaalla kala- ja talkooreissuilla sitten leikittiin oravien, myyrien, ampiaisten, hirvien yms. kanssa. Jänishomma meni aukealla joskus rusakon kanssa vinttikoiramaiseksi. Metsällä se painostaa hiljaa, seuraaminen vaatii tutkan. Jänishommaa kannattaisi opetella tieten "oikean" ajokina kanssa ensin, jotta oppii kujeet ja passipaikan valinnan.

Perustottelevaisuus on opetettava. Noutaminen jäljestys yms. leikit, jotka vahvistavat koiran ja isännän yhteisymmärrystä kuuluvat asiaan myös. Metsällä laika oppi ja opetti myös minulle vanhalle ajokoiramiehelle aivan uudet kujeet.

• tästä.
        laikaman kirjoitti:

Laikat ovat vielä tervepäisiä ja ihmisrakkaita. Kotimainen pystäri on kovin urhea rotu ja se ehkä isompien rotujen kohdalta on kokenut kovia kamikazemaisen käytöksensä takia ja räkytys etenkin laikojen suuntaan on kova.

Riistavietti laikalla on kaikkeen liikkuvaan nuorena. Isäntä sitten käytöksellään ja pyssyllä opettaa mikä on oikeaa. Minä en ottaisi lintukoiraa pelkästään. Itänartuissa minulla on ollut sekä jänis- että lintukoira yhdessä kaverissa. Unohtaisin erikoisrotujen rajoittuneet toimintamallit. Laikani omasivat mahtavan vesityö. Siellä ne olivat myös painostavia ja ylösajavia, nouto oli luontaista. Oravahaukut loppuivat, kun en kiinnostunut niistä. Hirvi vaati pari haukulle menoa siten, että koira huomasi minun käyneen. Sen jälkeen oli sorkkaeläinvapaa aseen ollessa mukana. Vapaalla kala- ja talkooreissuilla sitten leikittiin oravien, myyrien, ampiaisten, hirvien yms. kanssa. Jänishomma meni aukealla joskus rusakon kanssa vinttikoiramaiseksi. Metsällä se painostaa hiljaa, seuraaminen vaatii tutkan. Jänishommaa kannattaisi opetella tieten "oikean" ajokina kanssa ensin, jotta oppii kujeet ja passipaikan valinnan.

Perustottelevaisuus on opetettava. Noutaminen jäljestys yms. leikit, jotka vahvistavat koiran ja isännän yhteisymmärrystä kuuluvat asiaan myös. Metsällä laika oppi ja opetti myös minulle vanhalle ajokoiramiehelle aivan uudet kujeet.

tiedosta mutta mitenkäs on pystyykö laikaa pitämään sisäkoirana?

• pitää ulkokoirana!!!
        tästä. kirjoitti:

tiedosta mutta mitenkäs on pystyykö laikaa pitämään sisäkoirana?

Laika on nimenomaan sisäkoira. Laikalla on niin hennot kylkiluut, että sillä pitää olla tyynyjä tms. makuualustalla ettei se sairastu kylkiluutulehdukseen. Varmin tapa saada laikalle sairauksia on sen turkin märkänä pitäminen ja ulkona nukuttaminen. Laikan turkki on kuivattava välittömästi,kun se kastuu, ettei tule karvatupen tulehdus.

• asiantuntija???
        Faktum kirjoitti:

Kyllä sinä meinaat viilata linssiin tuota edellistä kysyjää. Toinen kyselee koirasta ja sinä suosittelet hänelle kessuhakkuria= pystäri.

• missimaisa
        asiantuntija??? kirjoitti:

Kyllä sinä meinaat viilata linssiin tuota edellistä kysyjää. Toinen kyselee koirasta ja sinä suosittelet hänelle kessuhakkuria= pystäri.

Tulipas taas näitä höpö höpö venäläis juttua.
        Tottakai koira rodusta riippumatta antaa isännälleen
        selkään jos pieksät/hakkaat.
        Ja mulle on turha nyt sitten kenenkään alkaa pätemään näistä laikoista, on tuota kokemusta semmonen yli 20 vuotta eli koko pieni ikäni. Tällä hetkellä kaks länkkäriä ja kaks itälaikaa ja monta hyvää kasvattia.
        Pitäisivät hyvää huolta koiristaan niin ei repisivät/tappaisivat. Aivan niin kuin jos pieksät toista ihmistä se saattaa suuttua ja lyödä!
        Laika on luonteeltaan sosiaalinen ja mielyttämisen haluinen. Meillä laikat on keskenään sisällä ja arvojärjestys kun on katottu ei mtn ongelmaa.
        Ainoa haitta on vaan kun tuppaavat kaikki tulemaan sänkyyn.

• jormah
        pitää ulkokoirana!!! kirjoitti:

Laika on nimenomaan sisäkoira. Laikalla on niin hennot kylkiluut, että sillä pitää olla tyynyjä tms. makuualustalla ettei se sairastu kylkiluutulehdukseen. Varmin tapa saada laikalle sairauksia on sen turkin märkänä pitäminen ja ulkona nukuttaminen. Laikan turkki on kuivattava välittömästi,kun se kastuu, ettei tule karvatupen tulehdus.

voi penis

• vieras 123
        missimaisa kirjoitti:

Tulipas taas näitä höpö höpö venäläis juttua.
        Tottakai koira rodusta riippumatta antaa isännälleen
        selkään jos pieksät/hakkaat.
        Ja mulle on turha nyt sitten kenenkään alkaa pätemään näistä laikoista, on tuota kokemusta semmonen yli 20 vuotta eli koko pieni ikäni. Tällä hetkellä kaks länkkäriä ja kaks itälaikaa ja monta hyvää kasvattia.
        Pitäisivät hyvää huolta koiristaan niin ei repisivät/tappaisivat. Aivan niin kuin jos pieksät toista ihmistä se saattaa suuttua ja lyödä!
        Laika on luonteeltaan sosiaalinen ja mielyttämisen haluinen. Meillä laikat on keskenään sisällä ja arvojärjestys kun on katottu ei mtn ongelmaa.
        Ainoa haitta on vaan kun tuppaavat kaikki tulemaan sänkyyn.

Minulle tarjotaan laikan sekoitusta naarasta kotikoiraksi.

Hmm. Olen rakasva koiria kohtaan yms.

MINULLA KOHTA 3V, POIKA.

Asumme krs:ssa ... luontoa on.

KIINOSTUIN KIRJOITTAMAAN SINULLE kokemuksesi takia.

• huntter
        on laikasta. kirjoitti:

häpö höpö juttuja.olen metsästänyt itse usean laikan kanssa ja hyvin ovat toimineet ja kaukana tappajista,mutta toki puoliaan pitää.

• Nähty on
        huntter kirjoitti:

häpö höpö juttuja.olen metsästänyt itse usean laikan kanssa ja hyvin ovat toimineet ja kaukana tappajista,mutta toki puoliaan pitää.

todella loistava koira. Ja tappajia muka, kaikkea sitä kuulee.. Laika harvoin aloittaa tappelun mutta yleensä lopettaa sen.

• Restil
        Nähty on kirjoitti:

todella loistava koira. Ja tappajia muka, kaikkea sitä kuulee.. Laika harvoin aloittaa tappelun mutta yleensä lopettaa sen.

Innostuin kommentoimaan, kun talouteemme tuli noin vuosi sitten narttukoira Venäjältä.Rescuejärjestön kautta saimme koiran.Koirassa on Venäjän vinttikoiraa, Länsisiperian laikaa ja todennäköisesti myös Saksanpaimenkoiraa.Aivan valloittava persoona.Muut eläimemme ovat myös kaksi muuta samanikäistä narttukoiraa ja muutama kissa.Kaikki tulevat toimeen keskenään. Yrittävät jopa tulla kaikki nukkumaan yhtäaikaa sänkyyn , jolloin minä saan siirtyä sofalle. Laikamixini kulkee perässäni ja heittäytyy makuulle jalkoihini.Oli tullessaan 2-vuotias ja oli ollut ulkona entisessä elämässään mutta ei ole kertaakaan tehnyt hätäänsä sisälle.Olemme antaneet koiran olla irti metsäreissuilla, pitää huolen, että varmaan tulee mukaan kotiin,ei tarvi kuin avata auton takaluukku niin jo koira hyppää kyytiin.Hiiriä tuntuu mielellään jahtaavan.Kiltti ja kaunis on venakkoni.

• Anonyymi
        on laikasta. kirjoitti:

No jopa on mielikuvitus lähteny laukalle :-)

• Anonyymi
        pitää ulkokoirana!!! kirjoitti:

Tämä oli kyllä paras pitkään aikaan, repesin täysin aijai vieläki naurattaa.
        Sopeutuu nii sisälle kuin uloskin, kunhan vaan on koppi ulkona eikä välättämättä tarvi edes lämmitystä kuhan on eristetty, monesti kovilla pakkasilla (yli -25C ) aamulenkille hakiessa makuu jäljet hangessa ei oo koppiin halunnut ( itälaika uros)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 521
      7810
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      232
      2712
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2591
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      163
      1969
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      115
      1810
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1626
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1188
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1165
    Aihe