Meille tuli tiistaina 6-viikkoinen kissan pentu joka ei juo lainkaan olen yrittänyt maidon vastiketta ja vettä, mutta ei kelpaa. olen yrittänyt kastelemalla sormea ensin juomassa ja sitten tarjonnut sormea pennulle. olen myös heilutellut sormea kupissa. onneksi se syö kuin hullu menee kuppiin melkein kokonaan ja ahmii. Oppi heti sisäsiistiksi. Viime yönkin nukkui jo hyvin.
kissanpentumme ei juo
18
2326
Vastaukset
- Tabby
Käy ostamassa apteekista kissanpennuille tarkoitettu tuttipullo ja kokeile josko pentu suostuisi siitä juomaan. Ehkä noin pieni haluaa vielä imeä, mene ja tiedä =). Joskus olisi helpompaa, kun osaisivat puhua.
- tyttö
Oletko aivan varma, ettei kissanpentu juo? Laitahan useampia vesikippoja huoneisiin ja kissoille mieleinen juoma-astia on sellainen laakea, leveä kuppi, joka muistuttaa lammikkoa, sillä ulkokissa saattaa hyvin juoda jopa kuralammikosta. Jonkun sen tapaisen voisit etsiä kissalle. Juoma-astian tulee kuitenkin olla joko posliininen, keraaminen tai lasia, muttei missään tapauksessa muovia.
Jos kissaa uhkaa kuivuminen on yritettävä antaa lusikalla ravitsevaa nestemäistä ruokaa 1-3tl mahdollisimman usein.
nesteitä on seuraavanlaisia:
-rypälesokeriliuos (1kkp vettä 2tl sokeria)
-hunajaliuos (1kkp vettä 2tl hunajaa)
-lihaliemi
Pakko vielä mainita siitä, että kissanpentusi kuuluisi ehdottomasti vielä emon ja sisarustensa luo. Kissanpennun luovutusikä on 12 viikkoa! 6- viikkoista pentua moni emom vielä imettääkin. Hankihan pennulle emonmaidon vastiketta apteekista. - marie
Koita tarjota huoneenlämpöistä rasvaista maitoa. Jotkut kissat ei vaan tykkää vedestä, vesijohtovesi maistuu niistä pahalta kun siinä ei ole niitä "aromeja" kuin sadevedessä jossain lammikossa. On tietenkin hyvä opettaa kissa juomaan vettäkin. Oliko siihen joku erityisen pakottava tarve että jouduit ottamaan kissan jo 6-viikkoisena? (Esim. emon hylkäämä?) Ei se vielä ole välttämättä oppinut emoltaan että vettäkin kuulee juoda. Kyllä 12-vikkoa olis ehdottomasti suositeltava luovutusikä... Oon nähnyt nuorena vieroitettuja eikä niistä välttämättä kissaa tuu kun ei ole tarpeeks saanut oppia emoltaan tapoja miten kissan kuuluu käyttäytyä.
- Tabby
Kissanpennun pikku vatsa ei välttämättä kestä lehmänmaitoa, edes vähälaktoosista. Siksi kannattaa hankkia mieluummin kissoille tarkoitettua emonmaidonvastiketta. Ja tuo lehmänmaito tosiaan ei ole tarpeeksi rasvaista (vaikka olisi sitä ns. punaista maitoa) = siitä ei saa riittävästi ravintoa.
Meillä on 2-viikkoisena orpopentuna meille tullut Laku-neiti, josta on kyllä tullut niin kissamainen kuin kissa vain voi olla. Minkäänlaisia käyttäytymisongelmia ei vielä kahden vuoden aikana ole ilmaantunut, ei ole aggressiivinen muita kissoja kohtaan - päin vastoin: lähtee avoimin mielin tutustumaan jokaiseen uuteen kissatuttavuuteen. Koirista ei tykkää, mutta ei ole niin väliksikään, koska en koiraa kaupunkiin koskaan ottaisi. Otti jopa emon tehtävän Peku-pennun saapuessa meille vuosi sitten. Imetti, vaikkei maitoa tullutkaan. Kunhan vain piti huolta siitä, että pikkuinen saa imeä. Peku oli meille tullessaan 13-viikkoinen, mutta tykkäsi silti imeä "tyhjää tissiä". Laku tietysti oli silloin jo leikattu. Peku on nyt hieman päälle 9-kiloinen kookas uros, mutta imee silti vielä välillä 6-kiloisen Lakun tissiä. Huvittava näky =). - marie
Tabby kirjoitti:
Kissanpennun pikku vatsa ei välttämättä kestä lehmänmaitoa, edes vähälaktoosista. Siksi kannattaa hankkia mieluummin kissoille tarkoitettua emonmaidonvastiketta. Ja tuo lehmänmaito tosiaan ei ole tarpeeksi rasvaista (vaikka olisi sitä ns. punaista maitoa) = siitä ei saa riittävästi ravintoa.
Meillä on 2-viikkoisena orpopentuna meille tullut Laku-neiti, josta on kyllä tullut niin kissamainen kuin kissa vain voi olla. Minkäänlaisia käyttäytymisongelmia ei vielä kahden vuoden aikana ole ilmaantunut, ei ole aggressiivinen muita kissoja kohtaan - päin vastoin: lähtee avoimin mielin tutustumaan jokaiseen uuteen kissatuttavuuteen. Koirista ei tykkää, mutta ei ole niin väliksikään, koska en koiraa kaupunkiin koskaan ottaisi. Otti jopa emon tehtävän Peku-pennun saapuessa meille vuosi sitten. Imetti, vaikkei maitoa tullutkaan. Kunhan vain piti huolta siitä, että pikkuinen saa imeä. Peku oli meille tullessaan 13-viikkoinen, mutta tykkäsi silti imeä "tyhjää tissiä". Laku tietysti oli silloin jo leikattu. Peku on nyt hieman päälle 9-kiloinen kookas uros, mutta imee silti vielä välillä 6-kiloisen Lakun tissiä. Huvittava näky =).Mun mielestä se ei oo huvittavaa. Pennun oma emo kyllä vieroittaa pennun kun on aika. Ei se mun mielestä oo hyvä juttu jos aikuinen kissa vielä yrittää imeä.
- Tabby
marie kirjoitti:
Mun mielestä se ei oo huvittavaa. Pennun oma emo kyllä vieroittaa pennun kun on aika. Ei se mun mielestä oo hyvä juttu jos aikuinen kissa vielä yrittää imeä.
Pekun emo vieroitti Pekun 12-viikkoisena, ja siitä syystä Peku ei tullutkaan meille 12-viikkoisena kuten piti, vaan 13-viikkoisena.
Tässä nyt ei todellakaan kuule ole kyse siitä, että kissa etsii emoa, vaan siitä, että kissa hakee mielihyvän tunnetta. Kysytty on eläinlääkäriltä, ja hänen mielestään on OK. Olen puhunut asiasta muiden kissanomistajien kanssa, ja monelta löytyy yli vuoden vanha kissa, joka välilä käy imemässä toisen kissan nisää...
Milä perusteella ei ole hyvä juttu jos aikuinen kissa yrittää imeä? Selitäpä tarkemmin, minäkin haluan tietää. Ja kerro myös, mistä lähteestä tietosi ovat peräisin, haluan itsekin lukea kyseisen teoksen/jutella kyseisen ihmisen kanssa/käydä kyseisillä sivuilla. - marie
Tabby kirjoitti:
Pekun emo vieroitti Pekun 12-viikkoisena, ja siitä syystä Peku ei tullutkaan meille 12-viikkoisena kuten piti, vaan 13-viikkoisena.
Tässä nyt ei todellakaan kuule ole kyse siitä, että kissa etsii emoa, vaan siitä, että kissa hakee mielihyvän tunnetta. Kysytty on eläinlääkäriltä, ja hänen mielestään on OK. Olen puhunut asiasta muiden kissanomistajien kanssa, ja monelta löytyy yli vuoden vanha kissa, joka välilä käy imemässä toisen kissan nisää...
Milä perusteella ei ole hyvä juttu jos aikuinen kissa yrittää imeä? Selitäpä tarkemmin, minäkin haluan tietää. Ja kerro myös, mistä lähteestä tietosi ovat peräisin, haluan itsekin lukea kyseisen teoksen/jutella kyseisen ihmisen kanssa/käydä kyseisillä sivuilla.Että nyt pitäisi olla mustaa valkoisella tiedoistani. Kyllä täällä itse kukin puhuu kokemuksesta jo yrittää vain neuvoa muita. Anteeksi suuresti jos loukkasin neiti täydellisen pukuompelijan kissaviisautta.
- marie
marie kirjoitti:
Että nyt pitäisi olla mustaa valkoisella tiedoistani. Kyllä täällä itse kukin puhuu kokemuksesta jo yrittää vain neuvoa muita. Anteeksi suuresti jos loukkasin neiti täydellisen pukuompelijan kissaviisautta.
Niin lisäisin vielä että minulla on 13- ja 12-vuotiaat kissat ja olen kasvattanut neljä pentuetta.
- Tabby
marie kirjoitti:
Niin lisäisin vielä että minulla on 13- ja 12-vuotiaat kissat ja olen kasvattanut neljä pentuetta.
No tuota noin... Kyselin asiaa minua kokeneemmilta kissaihmisiltä, eikä kukaan nähnyt asiassa mitään otuoa tai huonoa. Mutta minä en ala asiasta tapella, koska tiedän ettei tuo haittaa eikä siinä ole mitään outoa, sinä voit sitten tapella keskenäsi niin paljon kuin huvittaa =). Kumpikohan kissani tuntee paremmin - sinä vai minä?
- santtu
Ei kannata tehä tommosesta liian isoo numeroo.
Haet apteekista semmosen parin millin ruiskun jolla ruuttaat vettä kissan kurkkuun.
Jos et jaksa mennä apteekkiin ni pistät kissan suihkuun ja se saa paljon vettä ku nuolee ittensä kuivaks. - Tintti
Mitä kissanpentusi syö? Minun toinen kissa on sellainen, että tuntuu kuin se ei joisi mitään. Mutta nestepitoista jätettä kyllä tulee....eli purkki ja pussi-ruuat ovat n.80% vettä(jotkut merkit)ainakin. Joskus kermansekainen maito kelpaa, mutta todella harvoin. Nyt tietysti joku neuvoo, ettei kastikkeessa oleva purkkiruoka ole oikeaa nestettä kissalle. Mene ja tiedä, kissani turkki kyllä kiiltää ja kissa voi hyvin.Lääkärin tarkastama.
Joku kirjoitti ettei vettä missään nimessä muoviastiaan...miksi? Kissojen myytävänä olevat ruokakipot ovat kyllä pääasiassa muovisia. Mulla on vettä myös sellaisessa pestyssä jauhelihaa sisältäneessä muoviastiassa. toinen juo siitä ihan mielellään kun ja jos jano yllättää.
Mukavia hetkiä pikkukissasi seurassa!!!- Tabby
Itse en käytä kissoillamme muoviastioita ruoka- tai vesikuppeina, koska muovista saattaa etenkin juomaveteen ajan mittaan liueta haitallisia aineita.
- tintti
Tabby kirjoitti:
Itse en käytä kissoillamme muoviastioita ruoka- tai vesikuppeina, koska muovista saattaa etenkin juomaveteen ajan mittaan liueta haitallisia aineita.
En oikein usko, että veteen ehtii haihtua elintarvikemuovista mitään, varsinkaan jos veden vaihtaa tarpeeksi usein.
- Tabby
tintti kirjoitti:
En oikein usko, että veteen ehtii haihtua elintarvikemuovista mitään, varsinkaan jos veden vaihtaa tarpeeksi usein.
En mäkään siihen teoriaan täysillä usko, kunhan vain pelailen varman päälle. Jostain syystä Peku on ottanut tavaksi nuolla muovipusseja. Joku sanoi sen johtuvan siitä, että kissalla on muovinen ruoka/juomakuppi. Pekulla tätä ei ole, joten siitä ei ainakaan voi johtua. Tarkkana on oltava.
Meiltäkin löytyy muutama muovinen ruokakuppi, joihin silloin tällöin laitan kyllä kuivaruokaa. Peku ei syö kupista ollenkaan, ei tykkää kun pitkät viikset taittuvat. Se vaatii ruokansa tavalliselta lautaselta =). Ostin Pekulle IKEAsta edullisia omia lautasia ja poika on onnessaan =).
- Tintti
Minulla on toinen kissa, joka ei paljon juoma-astiaa vajuuta. Joskus ja todellakin vain joskus kermansekainen maito kelpaa. Kaikesta huolimatta kissani turkki kiiltää ja kissa voi hyvin. Lääkäri on tutkinut... ja nestepitoista jätettä kyllä tulee ihan riittävästi.
Eli jos kissanpentusi syö vaikka pussiruokaa kissanpennulle, se sisältää muistaakseni jopa 80% kosteutta eli nestettä. Nyt joku varmasti sanoo, ettei se ole sama asia. Mene ja tiedä.
Ja miksei vettä saa olla muoviastiassa, niinkuin joku kirjoitti? Kaupassa myytävänä olevat kissojen kupit kyllä ovat pääasiassa muovisia.
Minulla on vettä myös sellaisessa rasiassa, missä ollut tehtaalla pakattua jauhelihaa. Hyvin pesuaineella pesty rasia. Ja kyllä toiselle kissalle siitä vesi kelpaa eikä näytä voivan sen huonommin kuin juomaton kissakaan.
Jos kissasi syö kuivamuonaa, silloin on kyllä varmistettava se nesteen saanti. Minä annoin aluksi myös aivan tavallisella lääkepipetillä kissalleni vettä ja kermaa.
Mukavia hetkiä kissanpentusi kasvua seuratessa!!- Sanna
Se syö kissan pennuille tarkoitettua penturuokaa jota myydään kerta annos pusseissa. Se syö todella reippaasti ja on jo ruvennut näyttämään paremmaltakuin silloin kun emo kuoli se oli ollut liian niukalla rualla ja oli laiha. emon pennuista kun ei tiedetty kun se oli vai ulko kissa eikä oikein antanut silittää itseään. No nyt kun on mennyt jo muutamia päiviä siitä kun saimmesen siitä on tullut kunnon ruualla pirteä ja eloisa. kova leikkimään kiipeily puullaan.
- maatiainen
...että kissojen kasvattajat antavat pennut liian nuorina. Nehän saisi erottaa emostaav vähintään 10viikkoisena parhaimmillaan 12viikkoisena. Yhdessä kissa kirjassa luki kyllä vähänväärin kun siinä luki että kissojen luovutusikä on 8vk ja yli 10viikkoisena ne rupeaa jo olemaan sen verran "vanha" ettei sovellu uuteen kotiin. Me ostettiin meiän Silwer poju 13viikkoisena. Eka se oli vaan sohvan takana mutta seuraavana päivänä se jo riehui ja meuhkasi kintuissa söi hyvin tai no paremmin jne.. (Kisu on nyt vähän yli vuoden vanha) Hyvää kesää (vai sanoisinko syksyä:)) kaikille kisoille ja kissojen ystäville!!
- eläintenystävä
Ensinnäkin kissan on aivan liian nuorena vieroitettu! Mielestäni se on suoranaista eläinrääkkäystä! Monille ei näytä menevän päähän, että se vähimmäisluovutusikä on 12 viikkoa. Tämän vieroitusiän ohella on varmasti paljon muutakin pielessä. Jos omistaja ei tiedä kissan oikeaa luovutusikää, tietääkö se mistään muustakaan mitään? Tuon ikäisen pennun kuuluisi imeä vielä emon nisää ja leikkiä sisarustensa kanssa. Kannattaa varautua käytöshäiriöihin.
Ruokinnasta... Heti ostamaan apteekista tai eläinlääkäriltä kissan emonmaidonvastiketta! Ei kai nuo kerta-annospussit ole vaan niitä Whiskassia yms. markettimoskaa? Kissa tarvitsee hyvälaatuista ruokaa, jota voit ostaa eläinlääkäreiltä tai eläinkaupasta. Lihaakin voi tuon ikäiselle syöttää aivan hyvin. Onhan kissalla edes madotukset kohdallaan?
Anteeksi, jos olin liian tyly, mutta ihmetyttää suuresti tuollainen kissanpito!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809