En tajua, että miksi kaikki haukkuvat koululiikunnan? Mitä siinä on niin kamalaa? Tosin onhan sillä ala- ja yläasteen liikunalla ero kuin yöllä ja päivällä. Ensinnäkin yläasteella opettajat ovat lähes järestään liikuntatieteiden maistereita, kun taas alakoulussa opettajat ovat "amatöörejä". Ja eiköhän kaikkien suosikkilaji löydy kun lajeja on vaikka kuinka paljon. Mikä siinä koululiikunnassa on niin tyhmää?
Koululiikunta
15
1387
Vastaukset
- tyttttttö
koululiikuntahan on kivaa! :D minä ainakin tykkään ja otin valinnaiseksikin liikunnan ja virkisty liikunnassa :D kaikki muu liikunta koulussa kelpaa mutta ei uinti xP siitä en kyllä tykkää koulun kanssa, mutta kesällä EHDOTTOMASTI! ^^
- frreeddd
Mikäs siinä, jos olet kestävä, ketterä, sosiaalinen, "ah, aurinko paistaa 24/7" -ihminen, tai edes hitusen semmoinen. Sittenhän liikunta on varmasti oikein kivaa.
Mutta mitäs sitten jos ei ole? Ja mitä sitten, jos suosikkilaji löytyy (en tosin ole kymmenen vuoden aikana löytänyt), kun joukossa on kuitenkin niin monta inhokkia?
Liikunta ei ole kaikkien juttu. Kyllä mä hyötyliikunnasta tykkään, mutta ei todellakaan kiinnosta hyppiä, juosta pallon perässä ja heilutella percettä liikuntatunneilla... Mulla on omat lempiaineet.- pakko
Meilläkin on tuo uinti koulun kaa semmonen ettei siitä kovinkaan moni tykkää. En mäkään siitä niin kauheesti pidä, mut mielummin sitä kun jotain bilsaa tai sellasta. Joissakin paikoissa näkee vielä sitä huonompien syrjintää, esim. meillä oli ala-asteella semmonen maikka joka suosi selvästi parempia. Eli parempien toiveet otetaan paremmin huomioon kuin niiden heikompien. Mullakin on valinnainen liikunta, tai oli, se kurssi loppu.. ;(
- joooh : |aa
Yhdyn frediin. Itsekin olen vielä "sosiaalinen, kestävä ja hyväkuntoinen", mutta pallopelit ja luistelu varsinkin ala-asteella olivat kauheita. Jos mentiin keilaamaan (kerran), kuntosalille (vasta yläasteella), uimaan, tai pelattiin jotakin muuta nii aina oli kivaa.
Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta tuntien sisältöä pitäisi vaihtaa. Rahaahan tähän ei mukamas ole.
- atrjh
oon yläasteella, otin liikunnan valinnaiseks aineeks ja pidän siitä todella paljo, lempiaine.. valinnaises liikunnas niin kun voi kuvitellakkin, on urheilullisia tyyppejä ja tyyppejä jokka oikeesti pitää liikunnasta, ja se on mukavaa ja tykkään olla niillä tunneilla. mutta sitten kun on pakollista liikuntaa ja siinä ryhmässä on vaikka ketä, monet jokka ei liikunnasta välitä ja makoilevat vain sohvalla päivät pitkät niin valittavat aina että kun tulee hiki ja siinä hengästyy niin ei oo mukavaa, sitte ei jaksa kattoa ku ne keksii tekosyitä miks ei tulis liikuntaan, itse olen tyttö joka ei ole himo urheilija mutta pitää liikunnasta. olen harrastanut nyrkkeilyä jo pian 10 vuotta:D ja siitäkin kaikki valittavat että kuinka jaksan harkkoja, siellähän tulee hiki-.-
- javieläpesäpallomailalla
Vihaan joukkuelajeja ja niistähän koululiikunta suurimmilta osin koostuu. Hyi helvetti.
- Halipatsuip
Onhan se koululiikunta ihan kivaa toisinaan. Mutta kun siellä on ne tavoitteet niin korkealla ja PAKOTETAAN tekemään kaiken maailman suorituksia. Löytyy lihaskuntotestit, yleisurheilutestit, cooperintestit, venytystestit, lentopallotestit.. ja meininki on nykyään sellainen, ettei pääse lukiosta läpi jollei suoritaa Cooperin testiä. Huhheijaa sanon minä. Koululiikunnan pitäisi olla hauskaa lukemisen lomassa, kuntoa kehittävää ja opetusta uusista lajeista. Ei suorituspaineita jakavaa kilpaurheilua.
- Eräs ylioppilas
Minua aina suorastaan, karkeasti ilmaistuna, vitutti koululiikunta, eniten yläasteella ja vähiten ala-asteella. 5.-6. luokalla meillä oli osaava opettaja liikunnassa, entinen sm-tason hiihtäjä ja reservin vänrikki, joka osasi oikeasti innostaa liikkumaan. Yläasteen liikunta oli sitä pallon perässä juoksemista tai jotain jumalattoman vaiekaa telinevoimistelua. Sellaisesta en nauti sitten hiukkaakaan ja yläasteen aikana kuntoni heikkenikin, kun ei liikunta kiinnostanut. Lukiossa meno oli hiukan mukavampaa. Välillä jopa pingistä tai sulkapalloa pelattiin. Kuitenkin vasta, kun lukionkin liikunta oli käyty, iski minulle tarve liikkua omaehtoisesti. Aloin tekemään pitkähköjä lenkkejä polkupyörällä. Olihan minulla tosin ala-asteen lopullakin jonkinlainen hiihtoharrastus. Enkä ole ollut mitenkään todella huonossa kunnossa tästä huolimatta koskaan. Yläasteella cooperissa 2800 metriä meni. Koululiikunta tosiaan ei pahemmin liikkumaan kannustanut ja liikkumaan aloinkin vasta, kun se, sanoisinko paska, oli ohi. Piden monesta lajista. Pidän hiihdosta, pyöräilystä, sulkapallosta, suunnistuksesta, melonnasta ja ammunnasta, mutta eihä noita paljon koululiikunnassa ole.
- ...liikunnasta
Minä en ole koskaan pitänyt koululiikunnasta, vaikka vapaa-ajalla olenkin melko liikunnallinen. En vaan satu pitämään joukkuelajeista, ja meidän koulussa ei ainakaan muuta tehdä kuin pelataan jalkapalloa, korpialloa tms.
Jos tunnit on kesken päivän niin se hankaloittaa asioita jonkin verran, pitää kävellä liikuntapaikalle (liikuntasali ei ole ihan koulun yhteydessä) ja matkoihin menee yhteensä n.20 min. Yleensä ainakin jotkut myöhästyvät seuraavalta tunnilta, sillä liikunnan opettaja ei tajua päästää meitä tarpeeksi ajoissa, jotta ehtisimme käydä peseytymässä jne. ja vielä kävellä koululle takaisin. Olemme kyllä sanoneet hänelle asiasta, mutta hän taitaa kokea sen niskuroinniksi. "Kyllä te ehditte kun ette hidastele! Oma syy jos ei toimi ripeästi!" tulee vastaukseksi.
Minä siis sanoisin koululiikunnalle ei. - ei ei
En tykkää koululiikunnasta :/
- ...liikunnasta
Minä en ole koskaan pitänyt koululiikunnasta, vaikka vapaa-ajalla olenkin melko liikunnallinen. En vaan satu pitämään joukkuelajeista, ja meidän koulussa ei ainakaan muuta tehdä kuin pelataan jalkapalloa, korpialloa tms.
Jos tunnit on kesken päivän niin se hankaloittaa asioita jonkin verran, pitää kävellä liikuntapaikalle (liikuntasali ei ole ihan koulun yhteydessä) ja matkoihin menee yhteensä n.20 min. Yleensä ainakin jotkut myöhästyvät seuraavalta tunnilta, sillä liikunnan opettaja ei tajua päästää meitä tarpeeksi ajoissa, jotta ehtisimme käydä peseytymässä jne. ja vielä kävellä koululle takaisin. Olemme kyllä sanoneet hänelle asiasta, mutta hän taitaa kokea sen niskuroinniksi. "Kyllä te ehditte kun ette hidastele! Oma syy jos ei toimi ripeästi!" tulee vastaukseksi.
Minä siis sanoisin koululiikunnalle ei. - vikana on
se että niistä lajeista mistä tykkää ei muut tykkää, koulun cooperin testissä juoksin 3100m siis kuuennella, eli kestävyys kunnossa, nii muut jäi sinne 2000-2600m ja ope ei ollu moksiskaa vaikka ollaakii paskakuntosii ja liikunta tunnilla ei mitää järkevää tehä ope antaa pallon ja sanoo pelatkaa.
kouluihi pitäs saaha sellasii lajei mitkä kehittäis ja yleensä mikä on mukavaa ei kehitä
- Ei pakolla
Minä kieltäydyin kaikista pallopeleistä, ja osallistuin vain mieluisiin lajeihin. Arvosana 6. Liikunnan arvosanalla ei ole minulle mitään muuta merkitystä kuin saada vähintään välttävä, jotta saa päättötodistuksen. Kieltäytymisistä ei annettu jälki-istuntoa, kun oli läsnä. Muuten en olisi ollut edes läsnä.
Jokainen päättää itse, miten liikkuu. Siihen ei tee koulukaan poikkeusta, jos niin halutaan. - jooh.
Noh. Alussahan sanottiin jo aika hyvin että mikäs siinä jääkiekkoa pelaillessa jos olet se luokan suosittu urheilija - Opettajalta saa plussaa ja kunnioitusta, otat tilanteen haltuun saat olla joka tunti joukkueen kapteeni. Valitset sieltä parhaat kaverit joukkueeseen ja sen jälkeen kinastelet vastustajajoukkueen kanssa kuka saa ottaa "luuserit" omiin riveihinsä. Olishan se tosiaan kivaa.
Mutta mitäs jos ei ole? Itse en ollut koskaan hyvä missään joukkuelajissa. Luistimia en ole yläasteen jälkeen katsonutkaan, suksista puhumattakaan. Tunneilla aina valittiin viimeisenä joukkueeseen, mokille naureskeltiin mikä vain ruokki huonoa itsetuntoa ja lopulta mokasi vain sen takia koska pelkäsi niin hirveästi epäonnistuvansa. Joskus kiusaaminen jatkui myös liikuntatuntien ulkopuolelle.
Olen erittäin kiitollinen että minusta kuitenkin kasvoi ihan tasapainoinen aikuinen mies. Kaikkea kiinnostusta liikuntaan peruskoulu ei kuitenkaan tappanut ja tiettyjä lajeja harrastankin nykyään. Niitä lajeja ei tosin koskaan koulussa harrastettu joten en käytännössä koululiikunnasta saanut mitään muuta irti kun traumoja ja ihmisiä joita vieläkin inhoan. Mutta kaikille ei käy yhtä hyvin kuin minulle, olen lukenut monia samanlaisia viestiketjuja ja todennut että moni minun lisäkseni on kokenut samanlaisia, ja voitte vaan arvata miten semmoinenkin asia kun liikunnassa huonosti pärjääminen vaikuttaa ala /yläasteikäiseen poikaan, kun sen ikäisten kulttuurissa liikunta nähdään jonkinnäköisenä mittarina. En voi käsittää että vielä nykyäänkin samanlaista menoa on tunneilla, opettajat joiden pitäisi olla korkeakoulutettuja pedagogeja ja vielä tällä kasvatustieteen ja yksilöntarkastelun kulta-ajalla katsovat sormien läpi käytännössä ilmiselvää henkistä väkivaltaa ja syrjintää tunneillaan. Miksei kukaan kiinnitä huomiota tähän aiheeseen?- liikunnallinen (ees vähän)
Koululiikunta jee!!! SItten rakastan liikkapäiviä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h492938Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062711Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv372420- 332159
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151539- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051225- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731050