Täysin turhan bensiininpolton sesonki on taas kerran alussa. Muutama jo tekee samaa turhuutta talvisinkin kelkoilla ja mönkijöillä, mutta massat vielä kuolaavat kiillotettujen alumiini- ja kromiläjiensä vierellä kieli pitkällä ja odottavat viipyilevien lumimassojen lähtöä.
Rankan päivittäisen ja autolla ajetun työmatkan päälle, kun ipanat on vielä saatu päiväbannista kotiin, pääseekin vetäisemään puoli tankillista täysin turhaa kulutusta iltaisin ympäristörikollisen tavoin ja hiljaisuutta rakastavien naapureiden kiusaksi.
Ottakaa joskus vaikka fillarit esiin ja käykää haistelemassa keväistä luontoa ilman sitä saakelin kärytystä ja meteliä.
Siinä nahkaliivinkin vyötärö hieman ohentuisi, ettei niin rötötursona tarvitsisi aina esiintyä kaduilla, ja jo kolmekymppisenä hakeutua ohitusleikkuuseen rasvoittuneen suoniston vuoksi...
Ulkoilemisiin, te konevoimalla liikkuvat.
Sesonkia
22
1666
Vastaukset
- vastaa..
Moto on varsin luontoystävällinen kulkuneuvo moneen muuhun verraten. Se on aina vähintään 50% lastattu ja kulutus on kohtuullinen.
Sen valmistamiseen ei käytetä niin paljon energiaa kuin auton (esim. vain kaksi rengasta,maalia,muovia,kumia,öljyä ja metallia.
Myös rahtaaminen on halvempaa.Käyttöikä on pitkä ja hävittäminen halpaa.
Keskimääräiset kilometrimäärät ovat pieniä autoihin verrattuna.
Sitäpaitsi se voidaan luokitella ulkoilmaharrastukseksi jota auto ei ole.
Ps. minun pyörä ei kärytä mitään (katalysaattori) ja äänikin on auton luokkaa.- kun tarkasti lukee
niin aloittaja vertaili polkupyörän ylivoimaan ,ei autoon
- Motomiäs
Työnnä ne kävelysauvas hanuriis ja hajoo siihen. Ainiin, pääsen työmatkani mp:llä melkein puolella määrällä bensaa, kuin autolla mutta sehän suo vituttaakin kun hikoilet savuttavassa kopperossas ruuhkajonossa, maksat enempi bensoista ja ajan sun ohi.
Miks muuten luulet, että on hirveästi ekologisempaa kulkea 1600kg painoisella kulkuvälineellä, kuin 150kg painoisella? Pahimmat ekoterroristit muuten kulkee bussilla, missä vain pari matkustajaa...- lueppa edellinen
Onko lukutaidottomuus moottoripyöräilijöiden yleinen ongelma? Vai onko kyse luetun ymmärtämisestä? Kuka autoa on kehunut?
- luokkaa kuin itse komentelet
lueppa edellinen kirjoitti:
Onko lukutaidottomuus moottoripyöräilijöiden yleinen ongelma? Vai onko kyse luetun ymmärtämisestä? Kuka autoa on kehunut?
kyse on KESKUSTELUpalstasta, ei KYSYMYS-VASTAUSpalstasta. Vai onko teidän perheessä keskustelut sitä tasoa, että "onko näin", "on"?
- FrozenCorpse
Mitä jos ei ole polkupyörää, ei kulje joukkoliikenne ja kävellen on turhan pitkä matka? Oletko itse koskaan edes kokeillut ajaa millää moottoroidulla kaksipöräisellä, kun olet kovasti vastaan. Ota rennommin, mä meen kohta kauniin päivän ajelulle.
- LångvikinMotörhed
Henkilöautoilu ja lentokonematkailu ovat pahimpia liikkumiseen liittyviä saastuttajia per matkustaja (niin kauan kun autossa ei liiku 4:ää henklöä per auto).
Moottoripyörien hiilidioksidipäästöt ovat suurimmillaankin pienempiä kuin henkilöautojen hiilidioksidipäästöt keskimäärin.
Ympäristöön kohdistuva kokonaiskuormitus on moottoripyörillä selvästi pienempää autoihin verrattuna.
Silti moottoripyörät ovat Suomessa raskaimmin verotettuja harrasteajoneuvoja.
Meidän tapa on ajaa loma-matkat moottoripyörillä. Ei lentokoneella eikä isolla henkilöautolla.
Niin että kyllä me olemme kilometrimme lunastaneet.
Aamen - veteraaniklupilainen
Monella on työmatka-ajossa moottoripyörä, sekä lomamatkoja ajetaan moottoripyörillä. Mitä pahaa siinä on? Sen sijaan olen hieman samaa mieltä noista ihmisten iltapärtsäilyistä, koska öljy on loppumassa, on turhia ajoja vältettävä, myös moottoripyöräilijöiden. Ehkä bensiiini on vieläkin liian halpaa. Se, että perustellaan pienellä kulutuksella, on väärin, koska nykyisillä autoilla kaksi ihmistä kulkee samalla bensamäärällä kuin yksi moottoripyörällä, n. 5-6 litraa, ja jos mp:llä ajetaan yksin / kaksi henkilöä, kulutus on jo 10-12, mikä on enemin kuin autossa kahdelta.
silläkö ajat :=)
wai minkä mopon kulutus nousee tuplax jos ajaa kax päällä?
mun wie kaiken mitä tankkaan enkä edes wälitä siitä jos ilmasto lämpiää :=)
tai oikeestaan wälitän tulee enempi ajopäiwiä tjn- täh mitä ?
A.DONIS kirjoitti:
silläkö ajat :=)
wai minkä mopon kulutus nousee tuplax jos ajaa kax päällä?
mun wie kaiken mitä tankkaan enkä edes wälitä siitä jos ilmasto lämpiää :=)
tai oikeestaan wälitän tulee enempi ajopäiwiä tjnnykyisin on muoti, et ajetaan monona, pariskunnat omilla pyörillä yksinään. se on sitä luonnonsäästöä parhaillaan. ymmärrän vetskua, koska meilläki törsätään samoin. corsalla päästäis yhdessä mennen alle vitosen satasella, mut pyörillä ei. se on laatuu mut maksaa.
- ja kylläpä onkin
kiva päristellä.Vetäsenkin tänään oikeen pitkän lenkin,vaikkapa ihan koko tankillisen.
ps. Eipä ole työmatkat rankkoja,kun nekin motskalla ajelee.Kokeile vaikka,jos autoilu ahdistaa. nyt jo niin huonokuntoisia et jos pitäis wiel willaril alkaa ajaa pettäis pumppu ekal polkasul :=)
muuten toi oli hywä prowo :=)
suonet tukos jne :=)- on perkele...
lähinnä suuttimet tukossa.. ei lähe käyntiin... akkukin on kaput perkele ja pitäs päästä baanalle...
- Kuutiotuuma
puutarhatraktori, moottorisaha, raivaussaha, ruohonleikkuri, trimmeri..onhan noita polttomoottorikoneita meilläkin..ai niin, pojalla on lisäksi mopo ja crossi, ja mönkijä harkinnassa..elikkä BENSAA palaa.
Tyämatkat ajan kuitenkin dieselillä, pitäähän ympäristöäkin ajatella. - Räijä
Ehkä tän jutun aloittajankin olisi aika tutustua työelämään ja siihen millä siellä töissä kuljetaan. Helppo se on sieltä sohvalta huudella kun sossun täti käy kotona varmistamassa että pöperöä riittää ja tietokoneeseen virtaa, vaikka tyyppi ei ole päiväkään työtä tehnyt.
- myös !
Polkupyörän valmistamiseen käytetään uusiutumattomia luonnonvaroja renkaisiin jne.
Metallin valmistamiseen kuluu energiaa. pyöräteiden päälystämiseen asfalttia ja kone-energiaa.
Varusteet ovat vaatteineen muovikomlekseja jne.
Sitäpaitsi pyörällä ajaminen kuluttaa energiaa joka korvataan lapsityövoimalla tuotetulla roskaruualla.
- Heräilevät
aina aika-ajoin, eipä mitään uutta.
- Köröttelijä
että aikanaan rollaattorilla ajelen,niin laitan siihenkin mahdollisimman tiukan koneen ja tehoputket,saavat siinä nämä ikuiset kaikesta valittajat,vielä viimeiset valittamisen aiheet,ja pääsevät kokeilemaan kuinka pienelle sen kuulokojeen säädöt oikein pystyy kääntämään!
- Myllyyyn
Joo ja mulla on kuule vielä katu- ja crossipyörien lisäksi kelkka ja moottorivenekin, joten joka lähtöön löytyy sopiva vekotin. En niitä naapureitten harmiksi ole hankkinut. Ihan itsekkäästi omaksi iloksi... Revi siitä...
- sää suinki
kerkeet kaikilla ajella...
- kyl sää
sitten kerkeet kaikkea
- ihmeeseen
kyl sää kirjoitti:
sitten kerkeet kaikkea
nää oikein jää jumiin???
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2319033
- 1206479
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h485944Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324150- 683968
- 333259
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na282875Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue262873Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta252837- 482743