talokaupat

tehty

Oletetaan,että on tilanne,jossa vanhemmat myy talonsa pojalleen pilkkahinnalla velkojen vuoksi.Perheeseen kuuluu vanhemmat,poika ja tytär.Mikä on tyttären asema kyseisessä kaupassa ajatellen perintöosuutta?Miten verottaja suhtautuu ja onko vaikutusta myöhempään perinnönjakoon?

3

590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...jos ei lahja

Eipä se mitään vaikuta, ellei taloa lahjoiteta. Siitä taas verottaja pitää huolen ja lätkäisee lahjaveron.

MUTTA jos talo myydään ei lahjaksi katsottavana, niin kyse on kahden aikuisen välisestä kaupasta, johon lapsilla ei ole sanan sijaa. Jos isä ei sitten rahojaan tuhlaa, niin siihen hänelle jäämään omaisuuteen toki sinulla on sitten perintöoikeutesi.

• vanhempia

vaan riittää... Velkojenko vuoksi?

• tai sitten ei
        vanhempia kirjoitti:

vaan riittää... Velkojenko vuoksi?

EN pidä vanhempia automaattisesti epäoikeudenmukaisina. Olen itse veljeksistä vanhempi. Minulta kysyttiin kun olin kotoa pois muuttamassa, että haluanko isän lohkaisevan suuresta tontistaan minulle siivun jolle rakentaisin taloni. Kieltäydyin, koska olin veljeksistä myös se joka ei tulllut koskaan isän kanssa toimeen. Halusin siis muuttaa niin kauas isästä kuin voi. Nuorempi veli sitten käytti isän tarjouksen hyväkseen. Tontti jaettiin, veli teki vuokrasopimuksen tontista (pilkkahinta sekin) ja rakensi komean talon. Äiti kuoli ennen isää, pesää ei isän toiveesta jaettu. Isänkin kuoltua uskottu mies selvitti tontin kohtaloa ja asemaa todeten, että se oli vain irrallinen omaisuuden osa eikä ennakkoperintö tai lahja. Tontin arvo jäi pieneksi. Pieneksi jäi myös isän kiinteistön arvo koska talo oli vahnha ja huonosti hoidettu. Pesänjaossa (50/50) veljeni sai tonttinsa ja hieman rahaa isän kiinteistön myynnistä. Olisin kai voinut vaatia tonttia itselleni jolloin veljestä olisi tullut tontinvuokralaiseni mutta en viitsinyt lähteä kokeilemaan. Todennäköisesti, lakimiehen selvitysten perusteella oikeuskin olisi tehnyt jaon näin. Nyt veljelläni on sitten kiinteistö, jonka arvo tosiasiassa on suurempi kuin mikä yksittäisen talon ja yksittäisen tontin arvo yksinään olisi olleet. Olenko katkera? No en ole, koska en aikoinaan halunnut sitä tonttia, ja se meni siinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6409
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      82
      4905
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      104
      3169
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3002
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2215
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1606
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      94
      1181
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      338
      1175
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1086
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      864
    Aihe