Rakennussuunnittelijoille on iskostettu mieleen hukkaneliöitten idea. Joku käytävä on siis kauhistus. Mitä seuraa tuosta käytäväkammosta? Meille tulee sähkösuunnitteluun jatkuvasti pientaloja, joissa käytäväkammo on johtanut älyttömiin kulkureitteihin. Esimerkiksi ovia aukeaa makuuhuoneisiin olohuoneesta tai keittiöstä. Tai huoneisiin menevät ovet on sijotettu väkinäisesti 45 asteen kulmaan luonnollisiin seinälinjoihin nähden.
Ottakaa nyt rakennussuunnittelijat huomioon tärkeysjärjestys tässä käytäväjutussa. Käytävänkin voi kalustaa vaikka kirjahyllyllä, akvaariolla ja tauluilla. Minkä takia kirjahyllyn pitää olla yleensäkään olohuoneessa? Käytävä voi päättyä vihertilaan ja/tai yhteiseen ATK-työtilaan. Missä hukkatila, kun käytävästä saa makkarien ovia ja vessan ja kenties vaatehuoneen ovet yhteensä siis 5-6 kpl aukeamaan muutaman neliön tilaan/tilasta järkevästi.
Käytäväfobia on epävarmuutta ja ammatillista sokeutta! Käytävästä saa tehokkainta tilaa koko talossa helposti.
Ilmiö
26
2755
Vastaukset
- 123
Osuit naulan kantaan. En usko, että viimeisen päälle hukkaneliöiden suhteen optimoidut talot tulevat edes paljon halvemmiksi. Ainakin ne ovat vaikeita sisustaa ja asua.
Jos vielä suunnittelen talon taidan lähteä liikkeelle käytävästä :-)- Vesa
Laboratoriorotat juoskoon sokkeloissaan
me "isonenäiset" miehet tarvitaan vähän
kääntymätilaakin eikös juu ;)
Viisto-ovista, kierreportaista
ei kyllä mielellään roudaa isoja parivuoteita,
akvaarioita tai ambulanssipotilailta yms.
Remember nothing - se on luksusta.
- asko arkkitehti
niin, puhut ihan asiaa, mutta unohdat sen että on kohteita joissa tuo optimointi on välttämätöntä. kukaan suunnittelija tuskin ilokseen nipistää kaikkia tiloja pienemmäksi ja käyttää paljon aikaa siihen että karsii kaikki löysät pois. kuntien rahoittamassa sosiaalisessa asuntotuotannossa käytössä olevat neliöt/asunto ovat niin tiukassa, että voi aivan perustellusti kysyä että kumman haluat: sen "helposti kalustettavan" käytävän vai kenties toimivan kokoisen makuuhuoneen? optimoi siinä sitten.
sinä olet aika kova poika löytämään kaikkia näitä "ilmiöitä", jotka kuinka ollakaan liittyvät aina rakennussuunnittelijoissa ilmeneviin vikoihin.- Vanhempi suunnittelija
Tästä sähkösuunnittelustamme menee läpi useita satoja pientaloja vuodessa. Joitakin kummallisuuksia tulee väkisin ilmi.
Ilmiö-säikeissä olen puuttunut esimerkiksi siihen, että rakennussuunnittelussa kytkimille ei ovipieliin jätetä tilaa, pääsuunnittelijan roolista ei saa selvää ja nyt tämä käytäväfobia. Tarkoitatko, että olisi parempi minun olla kirjoittamatta näitä? Onko näistä laajemmin kenties haittaa rakentajille tai pahoitanko sinun mieltäsi?
Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta. Vastapuolella on asiakas, jonka edusta on kyse. Ei näitä ole tarkoitettu kehuksi suunnittelijoille vaan aivan joksikin muuksi. Kommenteista olen pannut kyllä merkille, että toiset ottavat nokkiinsa ja toiset eivät. - Pyhätehti
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Tästä sähkösuunnittelustamme menee läpi useita satoja pientaloja vuodessa. Joitakin kummallisuuksia tulee väkisin ilmi.
Ilmiö-säikeissä olen puuttunut esimerkiksi siihen, että rakennussuunnittelussa kytkimille ei ovipieliin jätetä tilaa, pääsuunnittelijan roolista ei saa selvää ja nyt tämä käytäväfobia. Tarkoitatko, että olisi parempi minun olla kirjoittamatta näitä? Onko näistä laajemmin kenties haittaa rakentajille tai pahoitanko sinun mieltäsi?
Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta. Vastapuolella on asiakas, jonka edusta on kyse. Ei näitä ole tarkoitettu kehuksi suunnittelijoille vaan aivan joksikin muuksi. Kommenteista olen pannut kyllä merkille, että toiset ottavat nokkiinsa ja toiset eivät.Siihen aiempaan kytkinasiaan tahtoisin sanoa, että määrätkää arvon sähkösuunnittelijat pienempiä kytkimiä, pienempiä sähkölistoja jne. Aina EI tarvitse käyttää vakiota. Ja ennenkuin siitä hinnasta alatte räknäämään, niin huomioikaa, ettei se seinän rakentaminen ihan vaan sähkökytkimien takia ole ilmaista. Vaikka onhan se mukava esittää edullinen sähköbudjetti, mutta samasta pussista se loppupeleissä menee kaikki.
- Pentti
Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta. Vastapuolella on asiakas, jonka edusta on kyse. Ei näitä ole tarkoitettu kehuksi suunnittelijoille vaan aivan joksikin muuksi. Kommenteista olen pannut kyllä merkille, että toiset ottavat nokkiinsa ja toiset eivät...olen tehnyt yhteneväisen havainnon Askon kanssa kritiikkisi kohteista. Kummasti se tuntuu painottuvan rakennussuunnittelun puolelle, noin yleensä ottaen. Sähkösuunnittelun ollessa se vahvin sektorisi, näet varmasti jos minkäkinmoista viritelmää myös sillä osa-alueella. Täytyy olla näin, että työn laatu siellä sähkösuunnittelupuolella on aivan eri sfääreissä verrattuna rakennussuunnittelun, kun ei moitteen sijaa tahdo löytyä omasta pesästä. Tietty hieno homma, että asian laita on näin onnellisesti!
- Asko Arkkitehti
Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta. Vastapuolella on asiakas, jonka edusta on kyse. Ei näitä ole tarkoitettu kehuksi suunnittelijoille vaan aivan joksikin muuksi. Kommenteista olen pannut kyllä merkille, että toiset ottavat nokkiinsa ja toiset eivät."Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta."
Nyt kaipaan lisää perusteluja. Tuollaisenaan tuo ala-arvoinen kommentointisi voisi mennä ns.vittuilun puolelle. Ja kyllä, minä vedän herneen nenään helposti. Varsinkin kun joku suutaan soittava asiantuntija tai sellaisena esiintyvä ei perustele kritiikkiään tai yleistää sen omien kokemustensa pohjalta esim. kokonaista ammattikuntaa koskevaksi. Rakentavaa keskustelua ei tuolta pohjalta pääse syntymään. Voit olla varma että meikäläisenkin työvuosien aikana on sähkösuunnittelijaa jos jonkinmoista nähty, aivan laidasta laitaan. Siltikään en aio pitää heitä kaikkia tunareina ja tulla sitten tänne palstalle piipittämään tuntojani hartapankkirakentajien luettavaksi ja samalla mustata kokonaisen ammattikunnan mainetta tavallisten perus-Niemisten silmissä. Ammattilaiset osaavat kyllä jättää tämän meidänkin peitsien kalistelumme omaan arvoonsa, mutta ne omatoimirakentajat jotka etsivät täältä tietoa eivät sitä osaa samalla tavalla tehdä. Toivottavasti ymmärrät pointtini. - Vanhempi suunnittelija
Pyhätehti kirjoitti:
Siihen aiempaan kytkinasiaan tahtoisin sanoa, että määrätkää arvon sähkösuunnittelijat pienempiä kytkimiä, pienempiä sähkölistoja jne. Aina EI tarvitse käyttää vakiota. Ja ennenkuin siitä hinnasta alatte räknäämään, niin huomioikaa, ettei se seinän rakentaminen ihan vaan sähkökytkimien takia ole ilmaista. Vaikka onhan se mukava esittää edullinen sähköbudjetti, mutta samasta pussista se loppupeleissä menee kaikki.
Tähän yksityiskohtaan palatakseni. Esimerkiksi kodinhoitohuoneeseen kun aukeaa ovi ja kaluste on niin, että ovilista pitää sirkkelöidä halki, niin mihin se kytkin sijoitetaan? Meillä ei ole valikoimissa oviaukkoon tulevia eikä sokerinpalan kokoisia. 75 mm kojerasia tulee uppoasennuksessa ja peitelevy vaatii enempi. Ja reunoille pitää jäädä vielä tilaa, jotta näyttääkin joltain. Pari senttiä sivuille ainakin.
Jos on ovilista kokonaisena ja muutama milli päälle, niin joskus onnistumme tekemään listakytkimellä jotenkuten kelvollisen näköisen pelastuksen. Listakytkin siihen karmiraon päälle, karmirakoon putketon ja ovilistat katkaistaan kytkimestä lukien ala- ja ylöspäin asentaen.
Sama systeemi toimii jossain lasikuisteilla, kun ei ole seinää. On vain ikkuna- ja ovikarmeja ja välissä kynän mentävä rako. Asennetaan pintakytkimiä.
Mutta kun nuo kytkimet ovat pinnalla rumia. Luulisi taiteilijankin asian ymmärtävän. Ja nämä jutut ovat suunnattuja nimenomaan niille, jotka ottavat ne viimeiset sentit joko laiskuuttaan, piruuttaan tai taitamattomuuttaan käyttöön.
Ja miksikö suunnittelija ei kerro ja määrää. Kuten tuolla taannoin kyselin pääsuunnittelijan roolista, niin arkkitehtisuunnittelu on tehty ja kaikki lyöty lukkoon ja runko pystyssä ennenkuin sähkösuunnittelijalta kysytään mitään näissä ongelmakohteissa. Siis näissä ongelmakohteissa. Paljon on nähty hyvää suunnittelua. Ja muutama sadasta on näitä taitamattomien tekemiä.
Eli te, jotka ette ymmärrä ovipielen tilantarpeen ideaa menkää ovipielikouluun takaisin.
Eikä siinä muuten ole pelkkä kytkin aina. Siinä voi olla termostaatti ja kaksi putkea lattiaa kohti ja kaksi kattoa kohti sen kytkimen lisäksi.
Mitä muuten tarkoittaa uudisrakentamisessa "pienempi sähkölista"? Pinta-asennusta on tehty uudisrakentamisessa viimeksi 60-luvulla. Tuolloin käytettiin putkilankaa. Listat ovat saneeraamistöitä varten ja arkkitehdin mokia varten. - Vanhempi suunnittelija
Pentti kirjoitti:
..olen tehnyt yhteneväisen havainnon Askon kanssa kritiikkisi kohteista. Kummasti se tuntuu painottuvan rakennussuunnittelun puolelle, noin yleensä ottaen. Sähkösuunnittelun ollessa se vahvin sektorisi, näet varmasti jos minkäkinmoista viritelmää myös sillä osa-alueella. Täytyy olla näin, että työn laatu siellä sähkösuunnittelupuolella on aivan eri sfääreissä verrattuna rakennussuunnittelun, kun ei moitteen sijaa tahdo löytyä omasta pesästä. Tietty hieno homma, että asian laita on näin onnellisesti!
Jos kohdistan nämä havainnot arkkitehtuurista johtuvista ongelmista arkkitehdeille, niin eivätkö nämä kohdistu luonnollisesti arkkitehtisuunnitteluun ja sekäettä rakennussuunnitteluun. Pitäisikö minun moittia kaivurikuskia? Onko perjantaipullo korkattu ennen aikojaan?
Taidan jatkaa tätä ovipielihommaa säännöllisesti tästä lähtien. Mutta aloitan niin, että "Tämä kohdistuu nyt rakennussuunnitteluun". "Varmistakaa se että ovipielissä on tilaa kahvapuolella kytkimelle ja termostaatille". Ja lopetan "Tämä kohdistui nyt rakennussuunnittelua tekeviin ja varsinkin niihin, jotka eivät ole tajunneet ovipielen tilan ideaa". - Vanhempi suunnittelija
Asko Arkkitehti kirjoitti:
"Tottakai tulee mielipahaa, jos huomaa suunnittelevansa toimimattomia tai jos huomaa olevansa pääsuunnittelija mutta ei kykene ottamaan vastuuta."
Nyt kaipaan lisää perusteluja. Tuollaisenaan tuo ala-arvoinen kommentointisi voisi mennä ns.vittuilun puolelle. Ja kyllä, minä vedän herneen nenään helposti. Varsinkin kun joku suutaan soittava asiantuntija tai sellaisena esiintyvä ei perustele kritiikkiään tai yleistää sen omien kokemustensa pohjalta esim. kokonaista ammattikuntaa koskevaksi. Rakentavaa keskustelua ei tuolta pohjalta pääse syntymään. Voit olla varma että meikäläisenkin työvuosien aikana on sähkösuunnittelijaa jos jonkinmoista nähty, aivan laidasta laitaan. Siltikään en aio pitää heitä kaikkia tunareina ja tulla sitten tänne palstalle piipittämään tuntojani hartapankkirakentajien luettavaksi ja samalla mustata kokonaisen ammattikunnan mainetta tavallisten perus-Niemisten silmissä. Ammattilaiset osaavat kyllä jättää tämän meidänkin peitsien kalistelumme omaan arvoonsa, mutta ne omatoimirakentajat jotka etsivät täältä tietoa eivät sitä osaa samalla tavalla tehdä. Toivottavasti ymmärrät pointtini.Jaa että pääsuunnittelijaa ei saa arvostella. Toistan jotain aiempaa. Olen näitten vuosien varrella bongannut noin kaksi pääsuunnittelijaa. Tai kolme. Ja kohteita on tehty lain aikana varmaan viisi sataa.
Yksi sanoi, jotta ei ymmärrä näistä jutuista mitään. Että pitää ottaa yhteyttä isäntään. Yksi pyysi kuvat verrattavaksi ja kuoli (40 ) johonkin sokeritautikomplikaatioon viikon päästä. Yksi löi luuria LVI-suunnittelijakollegan korvaan, kun tuo ehdotti ilmastointia edes kosteisiin tiloihin ja minun lämmitysjutuista ei kelvannut kattolämmitys "kun se on niin ruma". Ja olohuoneeseen ei saanut suunnitella lattialämmitystä ja patteria ei voinut asentaa, kun isot ikkunat alkoivat lattiasta.
Siis kolme pääsuunnittelijaa, joista kaksi hullua tai tyhmää ja yksi raato, joka olisi voinut olla muuten ok.
Tulkaa pääsuunnittelijat oikeasti esiin siinä vaiheessa, kun erikoissuunnittelua tehdään ja kaikkeen on vaikutettavissa. Saadaan sitten oikeita kontakteja ja päästään bongaamaan enempi arkkitehteja kuten ennenvanhaan, kun ei pitänyt sooloilla pois mistään pääsuunnittelijan vastuusta. Minä olen ketjun viimeisenä kyllästynyt muuttamaan pohjapiirustuksia arkkitehtonisesti ja opastamaan asiakasta esimerkiksi teknisten tilojen vaatimuksien suhteen. - Pentti
Jos kohdistan nämä havainnot arkkitehtuurista johtuvista ongelmista arkkitehdeille, niin eivätkö nämä kohdistu luonnollisesti arkkitehtisuunnitteluun ja sekäettä rakennussuunnitteluun. Pitäisikö minun moittia kaivurikuskia? Onko perjantaipullo korkattu ennen aikojaan?
Taidan jatkaa tätä ovipielihommaa säännöllisesti tästä lähtien. Mutta aloitan niin, että "Tämä kohdistuu nyt rakennussuunnitteluun". "Varmistakaa se että ovipielissä on tilaa kahvapuolella kytkimelle ja termostaatille". Ja lopetan "Tämä kohdistui nyt rakennussuunnittelua tekeviin ja varsinkin niihin, jotka eivät ole tajunneet ovipielen tilan ideaa"...kritiikkisi kohteita tästä eteenpäinkään, sillä arvatavissahan on joka tapauksessa etukäteen, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä ne tulevat kohdistumaan arkkitehti/rakennussuunnitteluun.
Minkä takia muuten juuri tämä aihepiiri on sydäntäsi lähellä, eikä samansuuntaisia intohimoja tunnu sinussa herättävän esim. sähkösuunnittelun, tai vaikkapa sen kaivuroinnin ihmeellisyydet? Harvemmin nitä julki tuot, vai liekö sellaisia olemassakaan? - Vanhempi suunnittelija
Pentti kirjoitti:
..kritiikkisi kohteita tästä eteenpäinkään, sillä arvatavissahan on joka tapauksessa etukäteen, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä ne tulevat kohdistumaan arkkitehti/rakennussuunnitteluun.
Minkä takia muuten juuri tämä aihepiiri on sydäntäsi lähellä, eikä samansuuntaisia intohimoja tunnu sinussa herättävän esim. sähkösuunnittelun, tai vaikkapa sen kaivuroinnin ihmeellisyydet? Harvemmin nitä julki tuot, vai liekö sellaisia olemassakaan?"Minkä takia muuten juuri tämä aihepiiri on sydäntäsi lähellä"
Jaa että ovipielestä kahvapuolella oleva tila? Olisiko joku fetissi. Tekee mieli panna siihen kytkin omassa fantasiassani. Ja termostaatti jos on lattialämmitystalo. Kyllä minulla on muitakin fantasioita. Ilmastointiventtiili jos on keskellä kattoa, niin yhtä lailla olen mustasukkainen juuri tuosta keskipisteestä. Voi sitä riemun tunnetta jos siinä ei ole ilmaventtiiliä ja pääsee sysäämään etten sanoisi törhäisemään ja hiirellä tökkäämään symboolisen merkin. Valonlähteen symboolisen merkin. Niin kuin on aina pyritty tekemään sähkövalon keksimisen jälkeen. Vanhentuneella opilla tietenkin. Voisihan se olla jotenkin sivussakin siitä ja venttiili siinä.
Meillä ovipielikoulutuskurssilla oli silloin ennenvanhaan opettaja, joka sanoi jotta mieluummin pankaa se kytkin kahvapuolelle kuin saranapuolelle eikä varsinkaan saranapuolelle oven taakse. Myöskin olen pannut merkille elävästä elämästä varsinkin vanhemmissa taloissa kuinka herkullisesti se on siinä. Kahvapuolella ja väljästi. Fetissi mikä fetissi. Kyllä ennevanhaankin on ollut perverssejä.
Huomasitko muuten luontevan kielellisen ilmaisun "panna siihen". Keskikoulun käyneenä paneminen on sitä, mitä nykyiset hienohelmat yrittävät sanoa jotta "laitetaan" tai "asetellaan". Meillä vanhanaikaisilla pannaan paikat kuntoon eikä asetella paikkoja kuntoon. Siinä on aivan kuin erilainen meininki. Tulee semmoinen tunne että myös tapahtuu, kun pannaan tuulemaan eikä asetella tuulemaan eikä laiteta.
Meillä vanhemmalla väellä, kun vielä Jalluissa oli juttuja, asettelu oli enempikin sitä äksöniä.
Tuliko selväksi vai otitko kuitenkin välillä lisää. Lue sitten huomenna uudestaan jos näet stereona jo. - Vanhempi suunnittelija
Pentti kirjoitti:
..kritiikkisi kohteita tästä eteenpäinkään, sillä arvatavissahan on joka tapauksessa etukäteen, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä ne tulevat kohdistumaan arkkitehti/rakennussuunnitteluun.
Minkä takia muuten juuri tämä aihepiiri on sydäntäsi lähellä, eikä samansuuntaisia intohimoja tunnu sinussa herättävän esim. sähkösuunnittelun, tai vaikkapa sen kaivuroinnin ihmeellisyydet? Harvemmin nitä julki tuot, vai liekö sellaisia olemassakaan?"eikä samansuuntaisia intohimoja tunnu sinussa herättävän esim. sähkösuunnittelun,"
No ei. Meillä ei kulje toisten tekemiä sähkösuunnitelmia, joita pitäisi kommentoida. Meille tulee rakennusten piirustuksia ja niihin pitäisi tehdä sähköistyssuunnittelu. Ja kun niitä menee vuodessa enempi läpi kuin arkkitehti tekee koko elämänsä aikana, niin oppii kaikenlaista.
Kerro nyt Pentti, miten pitäisi toimia, kun tekniseen tilaan ei mahdu kuin varaaja! Siis LVI-suunnittelijan aihepiiriin kuuluva värkki ja täyttää koko tilan. Tuskin kannattaa mainita, että arkkitehti on jo pessyt kätensä jutusta ainakin näennäisesti. Kerro, miten hommaa jatketaan. Pitäisikö kuvat vaatia palautettavaksi arkkitehdille ja taloa pidennettäväksi metrillä? Näitä esimerkkejä riittää, mutta kerro nyt. Pitääkö muistuttaa, että sähkökeskusvehkeet ja myöskin nykyinen puhelintähtipiste ovat tosi törkeät sijoitettavaksi huoneistoon eikä kaikki sähkölaitokset enenevässä määrin salli mittausta sisätiloihin. - Asko Arkkitehti
Jaa että pääsuunnittelijaa ei saa arvostella. Toistan jotain aiempaa. Olen näitten vuosien varrella bongannut noin kaksi pääsuunnittelijaa. Tai kolme. Ja kohteita on tehty lain aikana varmaan viisi sataa.
Yksi sanoi, jotta ei ymmärrä näistä jutuista mitään. Että pitää ottaa yhteyttä isäntään. Yksi pyysi kuvat verrattavaksi ja kuoli (40 ) johonkin sokeritautikomplikaatioon viikon päästä. Yksi löi luuria LVI-suunnittelijakollegan korvaan, kun tuo ehdotti ilmastointia edes kosteisiin tiloihin ja minun lämmitysjutuista ei kelvannut kattolämmitys "kun se on niin ruma". Ja olohuoneeseen ei saanut suunnitella lattialämmitystä ja patteria ei voinut asentaa, kun isot ikkunat alkoivat lattiasta.
Siis kolme pääsuunnittelijaa, joista kaksi hullua tai tyhmää ja yksi raato, joka olisi voinut olla muuten ok.
Tulkaa pääsuunnittelijat oikeasti esiin siinä vaiheessa, kun erikoissuunnittelua tehdään ja kaikkeen on vaikutettavissa. Saadaan sitten oikeita kontakteja ja päästään bongaamaan enempi arkkitehteja kuten ennenvanhaan, kun ei pitänyt sooloilla pois mistään pääsuunnittelijan vastuusta. Minä olen ketjun viimeisenä kyllästynyt muuttamaan pohjapiirustuksia arkkitehtonisesti ja opastamaan asiakasta esimerkiksi teknisten tilojen vaatimuksien suhteen."Yllätys" tosiaan ettet oikein tuntunut ymmärtävän mistä kirjoitin, vaan jatkat samaa leukojen louskutusta kun aiemminkin.
Kommentoin nyt kuitenkin vastaustasi: Erikoiselta kuulostaa tuo yhteistyö rak-suunnittelijoiden kanssa siellä teilläpäin. Meillä pidetään jo hankkeen luonnosvaiheessa kokous kaikkien suunnittelijoiden kesken ja siellä sovitaan päälinjoista, eikä ole ikinä tullut mitään sinun katkeruuteesi verrattavaa valitusta erikoissuunnittelijoiden suunnalta. Kaikki joutuvat toki joustamaan, mutta sehän on pelin henki kun yhteistyötä tehdään.
Pääsuunnittelijaa minun puolestani saa arvostella HYVIN PERUSTEIN ihan niin paljon kuin tekee mieli, vai sanoinko kenties jotain muuta??? Päässuunnittelijan toimenkuva on aika levällään ihan koko maassa, ei vain siellä missä sinä operoit. En ihmettele että monien tekee mieli luistella ulos vastuunkantajan pallilta, varsinkin kun lisääntynyt vastuu ei näy edes palkkapussissa. Itse olen optimisti ja uskon asioiden löytävän uomansa. - Vanhempi suunnittelija
"Yllätys" tosiaan ettet oikein tuntunut ymmärtävän mistä kirjoitin, vaan jatkat samaa leukojen louskutusta kun aiemminkin.
Kommentoin nyt kuitenkin vastaustasi: Erikoiselta kuulostaa tuo yhteistyö rak-suunnittelijoiden kanssa siellä teilläpäin. Meillä pidetään jo hankkeen luonnosvaiheessa kokous kaikkien suunnittelijoiden kesken ja siellä sovitaan päälinjoista, eikä ole ikinä tullut mitään sinun katkeruuteesi verrattavaa valitusta erikoissuunnittelijoiden suunnalta. Kaikki joutuvat toki joustamaan, mutta sehän on pelin henki kun yhteistyötä tehdään.
Pääsuunnittelijaa minun puolestani saa arvostella HYVIN PERUSTEIN ihan niin paljon kuin tekee mieli, vai sanoinko kenties jotain muuta??? Päässuunnittelijan toimenkuva on aika levällään ihan koko maassa, ei vain siellä missä sinä operoit. En ihmettele että monien tekee mieli luistella ulos vastuunkantajan pallilta, varsinkin kun lisääntynyt vastuu ei näy edes palkkapussissa. Itse olen optimisti ja uskon asioiden löytävän uomansa.Ollaako kenties samoilla linjoilla pääsuunnittelijaongelman kanssa?
Mutta tuossa suunnittelijoiden kokoontumisessa olemme kyllä eri kulttuurissa. Tietenkin kunnallisissa kohteissa toimii vielä joskus oikea suunnittelu, mutta tällä palstalla on turha noita selvitellä.
Tarkoitatko todella, että näitten hartiapankkirakentajien kohteita perataan oikein porukalla jossain? Pitkäänkö tuota on jatkunut ja minkä kokoisissa kohteissa? Kyllä meilläkin noin 1ME kohteista lukien "pientaloissakin" on jotain palaverintynkää olemassa. Nuo eivät vain ole tyypillisiä ollenkaan.
Tässä käytäväkammo on muuttunut liikaa muuksi. Mutta voit olla varma että "ilmiö"-säikeitä tulee lisää. Aion hämmentää lukevia hartiapankkilaisia tulevaisuudessakin erilaisia ansoja ilmi tuomalla.
Kertoisiko joku hartiapankkilainen tuntemuksia näistä. Olen tänne toista vuotta kirjoitellut; katkerana ja kiukkuisena yleensä. Onko joku ennustus mennyt pieleen esimerkiksi pahoin? Tai tuliko sutta vaikka varoittelin? - J.P.P
"Minkä takia muuten juuri tämä aihepiiri on sydäntäsi lähellä"
Jaa että ovipielestä kahvapuolella oleva tila? Olisiko joku fetissi. Tekee mieli panna siihen kytkin omassa fantasiassani. Ja termostaatti jos on lattialämmitystalo. Kyllä minulla on muitakin fantasioita. Ilmastointiventtiili jos on keskellä kattoa, niin yhtä lailla olen mustasukkainen juuri tuosta keskipisteestä. Voi sitä riemun tunnetta jos siinä ei ole ilmaventtiiliä ja pääsee sysäämään etten sanoisi törhäisemään ja hiirellä tökkäämään symboolisen merkin. Valonlähteen symboolisen merkin. Niin kuin on aina pyritty tekemään sähkövalon keksimisen jälkeen. Vanhentuneella opilla tietenkin. Voisihan se olla jotenkin sivussakin siitä ja venttiili siinä.
Meillä ovipielikoulutuskurssilla oli silloin ennenvanhaan opettaja, joka sanoi jotta mieluummin pankaa se kytkin kahvapuolelle kuin saranapuolelle eikä varsinkaan saranapuolelle oven taakse. Myöskin olen pannut merkille elävästä elämästä varsinkin vanhemmissa taloissa kuinka herkullisesti se on siinä. Kahvapuolella ja väljästi. Fetissi mikä fetissi. Kyllä ennevanhaankin on ollut perverssejä.
Huomasitko muuten luontevan kielellisen ilmaisun "panna siihen". Keskikoulun käyneenä paneminen on sitä, mitä nykyiset hienohelmat yrittävät sanoa jotta "laitetaan" tai "asetellaan". Meillä vanhanaikaisilla pannaan paikat kuntoon eikä asetella paikkoja kuntoon. Siinä on aivan kuin erilainen meininki. Tulee semmoinen tunne että myös tapahtuu, kun pannaan tuulemaan eikä asetella tuulemaan eikä laiteta.
Meillä vanhemmalla väellä, kun vielä Jalluissa oli juttuja, asettelu oli enempikin sitä äksöniä.
Tuliko selväksi vai otitko kuitenkin välillä lisää. Lue sitten huomenna uudestaan jos näet stereona jo.Joo mutta nuo lopulliset sähköasennuspaikat monesti määrää paikoilleen sisustusarkkitehti, jotta saadaan tyyliä eikä mitään räpiköintiä.
- Vanhempi suunnittelija
J.P.P kirjoitti:
Joo mutta nuo lopulliset sähköasennuspaikat monesti määrää paikoilleen sisustusarkkitehti, jotta saadaan tyyliä eikä mitään räpiköintiä.
Erittäin mielellään saat sommitella kytkimen siihen kahden sentin tilaan ja termostaatin.
Tähän mennessä kummallisin on ollut viherhuone, jossa pelkkää lasia. LVI-suunnittelija oli suvereenisti merkinnyt termostatin keskelle lasia. Huoneessa ei ollut todellakaan muuta kuin parin sentin profiilia ja lasia. Onko ideoita tulevaisuutta silmällä pitäen? Kytkimiin meillä ovat langattomat mallit mutta termostaatit vaativat johtoja vielä.
Miksikö LVI-suunnittelija merkitsee termostaatin? Niin tapahtuu vesikiertoisten lattialämmitysten kanssa. Lämmityssuunnittelija ikäänkuin määrittää myös säätämisen tyylin, johon myös kuuluu termostaatin sijoittaminen jos ei ole käsisäätö. Tosin LVI-suunnitelmassa termostaatit voivat olla vaikka missä. Kuten kaappiryhmissä sisällä, hormirakenteessa ja usein ulkoseinissä turhaan. Eli tässä ilmiötä LVI-suunnittelijoillekin. - anonyymi hartiat
Ollaako kenties samoilla linjoilla pääsuunnittelijaongelman kanssa?
Mutta tuossa suunnittelijoiden kokoontumisessa olemme kyllä eri kulttuurissa. Tietenkin kunnallisissa kohteissa toimii vielä joskus oikea suunnittelu, mutta tällä palstalla on turha noita selvitellä.
Tarkoitatko todella, että näitten hartiapankkirakentajien kohteita perataan oikein porukalla jossain? Pitkäänkö tuota on jatkunut ja minkä kokoisissa kohteissa? Kyllä meilläkin noin 1ME kohteista lukien "pientaloissakin" on jotain palaverintynkää olemassa. Nuo eivät vain ole tyypillisiä ollenkaan.
Tässä käytäväkammo on muuttunut liikaa muuksi. Mutta voit olla varma että "ilmiö"-säikeitä tulee lisää. Aion hämmentää lukevia hartiapankkilaisia tulevaisuudessakin erilaisia ansoja ilmi tuomalla.
Kertoisiko joku hartiapankkilainen tuntemuksia näistä. Olen tänne toista vuotta kirjoitellut; katkerana ja kiukkuisena yleensä. Onko joku ennustus mennyt pieleen esimerkiksi pahoin? Tai tuliko sutta vaikka varoittelin?Kiitokset vanhemmalle suunnittelijalle tähän astisista kirjoituksista. Olen noin vuoden verran seuraillut tätä palstaa ja saanut monia hyviä irtoideoita ja näkemyksiä, joita tulen omassa projektissani varmasti soveltamaan.
Hieman tökkii kun tee-se-itse asennetta mollataan niin suunnittelu kuin toteutuspuolellakin. Ne jotka ei kykene tai halua tai ne jotka ammatikseen tekevät suunnittelua tai toteutusta ovat kovaan ääneen maalaamassa uhkakuvia tee-se-itse henkilön epäonnistumiseksi.
Itselläni on noin kolme vuotta vielä aikaa rakennusluvan hakemiseen ja se aika olisi tarkoitus suunnitella kaikessa rauhassa kaikki mahdollinen.
Ei minulla ole mitään ammattilaiskammoa, vaan halu tehdä itse tai ainakin olla mukana tekemässä. Ja kun seinä tulee vastaan niin sitten tarttua kiinni ammattiauttajaan (rakennusalan).
Tällä tavalla tehdessä kaikki suunnittelijat ovat aina yhteydessä toisiinsa :)
ja kiitokset jo etukäteen tulevista ansoista. Pitäisi varmaan ruveta kokoamaan niitä yhteen paikkaan ja päräyttää linjoille tiivistelmä parin vuoden päästä tulevien hartiapankkilaisten iloksi. - Asko Arkkitehti
Ollaako kenties samoilla linjoilla pääsuunnittelijaongelman kanssa?
Kertoisiko joku hartiapankkilainen tuntemuksia näistä. Olen tänne toista vuotta kirjoitellut; katkerana ja kiukkuisena yleensä. Onko joku ennustus mennyt pieleen esimerkiksi pahoin? Tai tuliko sutta vaikka varoittelin?Jonkin tasoinen suunnittelukokous pidetään kohteen koosta riippumatta. Ollaan huomattu että se yksi tai kaksi kokousta maksavat itsensä takaisin suunnitteluprosessin kuluessa kun ei koko ajan tarvitse aprikoida vaikkapa LVI-suunnittelijan tarpeita. Eikä tule turhaan suunniteltua sellaista minkä joutuu muuttamaan joidenkin teknisten syiden takia.
Ilmiöitä voit minun puolestani kirjoitella ihan niin paljon kuin niitä keksit.
Kaipa rak-suunnittelijoiden suunnittelukulttuureissa on sitten niin suuria eroja, että joillakin asiat menevät vain koko ajan päin helvettiä, vaikka onkin vanhempi sähkösuunnittelija neuvomassa myös arkkitehtuuriin liittyvissä asioissa (vai liittyykö käytävä-keskustelu sähkösuunnittelijan toimenkuvaan?) ;-) - Pyhätehti
Tähän yksityiskohtaan palatakseni. Esimerkiksi kodinhoitohuoneeseen kun aukeaa ovi ja kaluste on niin, että ovilista pitää sirkkelöidä halki, niin mihin se kytkin sijoitetaan? Meillä ei ole valikoimissa oviaukkoon tulevia eikä sokerinpalan kokoisia. 75 mm kojerasia tulee uppoasennuksessa ja peitelevy vaatii enempi. Ja reunoille pitää jäädä vielä tilaa, jotta näyttääkin joltain. Pari senttiä sivuille ainakin.
Jos on ovilista kokonaisena ja muutama milli päälle, niin joskus onnistumme tekemään listakytkimellä jotenkuten kelvollisen näköisen pelastuksen. Listakytkin siihen karmiraon päälle, karmirakoon putketon ja ovilistat katkaistaan kytkimestä lukien ala- ja ylöspäin asentaen.
Sama systeemi toimii jossain lasikuisteilla, kun ei ole seinää. On vain ikkuna- ja ovikarmeja ja välissä kynän mentävä rako. Asennetaan pintakytkimiä.
Mutta kun nuo kytkimet ovat pinnalla rumia. Luulisi taiteilijankin asian ymmärtävän. Ja nämä jutut ovat suunnattuja nimenomaan niille, jotka ottavat ne viimeiset sentit joko laiskuuttaan, piruuttaan tai taitamattomuuttaan käyttöön.
Ja miksikö suunnittelija ei kerro ja määrää. Kuten tuolla taannoin kyselin pääsuunnittelijan roolista, niin arkkitehtisuunnittelu on tehty ja kaikki lyöty lukkoon ja runko pystyssä ennenkuin sähkösuunnittelijalta kysytään mitään näissä ongelmakohteissa. Siis näissä ongelmakohteissa. Paljon on nähty hyvää suunnittelua. Ja muutama sadasta on näitä taitamattomien tekemiä.
Eli te, jotka ette ymmärrä ovipielen tilantarpeen ideaa menkää ovipielikouluun takaisin.
Eikä siinä muuten ole pelkkä kytkin aina. Siinä voi olla termostaatti ja kaksi putkea lattiaa kohti ja kaksi kattoa kohti sen kytkimen lisäksi.
Mitä muuten tarkoittaa uudisrakentamisessa "pienempi sähkölista"? Pinta-asennusta on tehty uudisrakentamisessa viimeksi 60-luvulla. Tuolloin käytettiin putkilankaa. Listat ovat saneeraamistöitä varten ja arkkitehdin mokia varten.Totta virkat siinä, että pinta-asennukset eivät ole kaunista katseltavaa.
Kuitenkin haluaisin hieman avarampaa katsantokantaa.
"Meillä ei ole valikoimissa oviaukkoon tulevia eikä sokerinpalan kokoisia. 75 mm kojerasia tulee uppoasennuksessa ja peitelevy vaatii enempi."
Myös sähköasennuksissa voi joskus tarvita 'kultaseppää' tekemään mittatilaustyötä. kytkimen voisi asentaa vaikka kalusteeseen itseensä tai vaikka isovarpaalla kytkettävän katkaisimen lattiaan. (ylilyönti ehkä omaperäisyydessään, mutta ihan vaan esimerkiksi.) - Vanhempi suunnittelija
Jonkin tasoinen suunnittelukokous pidetään kohteen koosta riippumatta. Ollaan huomattu että se yksi tai kaksi kokousta maksavat itsensä takaisin suunnitteluprosessin kuluessa kun ei koko ajan tarvitse aprikoida vaikkapa LVI-suunnittelijan tarpeita. Eikä tule turhaan suunniteltua sellaista minkä joutuu muuttamaan joidenkin teknisten syiden takia.
Ilmiöitä voit minun puolestani kirjoitella ihan niin paljon kuin niitä keksit.
Kaipa rak-suunnittelijoiden suunnittelukulttuureissa on sitten niin suuria eroja, että joillakin asiat menevät vain koko ajan päin helvettiä, vaikka onkin vanhempi sähkösuunnittelija neuvomassa myös arkkitehtuuriin liittyvissä asioissa (vai liittyykö käytävä-keskustelu sähkösuunnittelijan toimenkuvaan?) ;-)Olen myös itse rakentanut ja puran rakennusstressin paineita täällä. Eli kyllä asioita on mietitty hartiapankkirakentajan kannaltakin aivan itse. Saanen kirjoitella kuten tavalliset rakentajat? Jos nyt on jotain ammatillistakin tullut esiin niin saanen kai niistäkin kirjoitella? En minäkään kysele miten juttusi liittyy johonkin toisaalle. Vai olenko kuitenkin kysellyt?
- Asko Arkkitehti
Olen myös itse rakentanut ja puran rakennusstressin paineita täällä. Eli kyllä asioita on mietitty hartiapankkirakentajan kannaltakin aivan itse. Saanen kirjoitella kuten tavalliset rakentajat? Jos nyt on jotain ammatillistakin tullut esiin niin saanen kai niistäkin kirjoitella? En minäkään kysele miten juttusi liittyy johonkin toisaalle. Vai olenko kuitenkin kysellyt?
En yhtään epäile ettetkö olisi rakentanut itse, hyvä niin. Kunnioitan omatoimirakentajia ja heidän työpanostaan.
Saat minun puolestani kirjoittaa kuten haluat, mikäpä minä siihen olen mitään sanomaan. Lähinnä huvittaa se kuinka esiinnyt asiantuntijan roolissa kommentoidessasi täällä lähes mitä tahansa asioita. Tai mikäpä siinä, voihan se olla että hallitset kaikki rakentamisen osa-alueet niin hyvin että sitä todellista asiantuntemusta löytyy asiaan kuin asiaan. Itse en ole moista tietäjää vielä kohdannut. Mutta meillähän on kaikilla mielipiteemme ja täällä niitä voi laukoa. Nämä anonyymit keskustelupalstat ovat keskustelua varten ja sitähän tässä syntyy.
Enkä nyt ole sanomassa että puhuisit mielestäni pelkkää roskaa kommentoinnissasi, siitä ei ole kyse. Olen samaa mieltä useista asioista, vaikka kommentoinnin sävy huvittaakin.
Hyvää loppukesän jatkoa sinne ja työn iloa itse kullekin. - Vanhempi suunnittelija
En yhtään epäile ettetkö olisi rakentanut itse, hyvä niin. Kunnioitan omatoimirakentajia ja heidän työpanostaan.
Saat minun puolestani kirjoittaa kuten haluat, mikäpä minä siihen olen mitään sanomaan. Lähinnä huvittaa se kuinka esiinnyt asiantuntijan roolissa kommentoidessasi täällä lähes mitä tahansa asioita. Tai mikäpä siinä, voihan se olla että hallitset kaikki rakentamisen osa-alueet niin hyvin että sitä todellista asiantuntemusta löytyy asiaan kuin asiaan. Itse en ole moista tietäjää vielä kohdannut. Mutta meillähän on kaikilla mielipiteemme ja täällä niitä voi laukoa. Nämä anonyymit keskustelupalstat ovat keskustelua varten ja sitähän tässä syntyy.
Enkä nyt ole sanomassa että puhuisit mielestäni pelkkää roskaa kommentoinnissasi, siitä ei ole kyse. Olen samaa mieltä useista asioista, vaikka kommentoinnin sävy huvittaakin.
Hyvää loppukesän jatkoa sinne ja työn iloa itse kullekin.Kyllä vaan. Tiedän kaiken. Olen varsinainen tietokirja. Kysy ihan mitä vaan maan ja taivaan välistä. Mutta jos olet pannut merkille, en ole mennyt henkilöön koskaan. Asioista vain yritän juttua tehdä. Tämä on minulle "tupakkitauko" jos kiinnostaa syvimmät motiivini. Jos haluan vittuilla, niin vaihdan nimimerkkiä. Vanhempi suunnittelija on väsynyt ja katkera, mutta ei mene henkilöön. Jos asia tulee sanotuksi niin, että kolahtaa, niin ei sitä pidä ottaa henkilökohtaisesti. Minulla on oma vittuilunimimerkki ja sillä menen henkilökohtaisuuksiin asti. Tyylini saa huvittaa aivan vapaasti. Enkä minä aina ihan tosissani ole jos koskaan. Mutta huumorintajuttomat... Niille en voi mitään.
- Pyhätehti
Ilmiö jonka olet huomannut on totta. Aiheetta ei käytäviä kuitenkaan kammota. Asko A. selvittikin hyvin valinnoista. (kumpi mielummin: käytävää 7m2 ja makuuhuonetta 7m2 vai käytävää 3m2 ja makuuhuonetta 10m2 ja 1m2 säästö?)
Yksinkertaisesti asiaa voisi selvittää pohtimalla kirjahyllyä. Jos kirjahylly on käytävässä, sitä voi toki käyttää, mutta jos kirjahylly on olohuoneessa on sen edessä vaadittava tila suurentamassa olohuonetta ja lisää tilan monikäyttöisyyttä. Käytävässä ei voi juuri _kuin_ kulkea, huoneessa voi _myös_ kulkea.- Provosoija
Hyvä suunnittelu ei ole yksittäisiin tiloihin tuijottamista, vaan kokonaisuuden hallintaa. Tästä varmaankin olemme yhtä mieltä. Hyvää suunnittelua on myös tällä palstalla turha ruotia, sillä harva omakotirakentaja loppujen lopuksi sitä osaa arvostaa. Omien unelmien toteuttaminen on eri juttu.
- Vanhempi suunnittelija
Provosoija kirjoitti:
Hyvä suunnittelu ei ole yksittäisiin tiloihin tuijottamista, vaan kokonaisuuden hallintaa. Tästä varmaankin olemme yhtä mieltä. Hyvää suunnittelua on myös tällä palstalla turha ruotia, sillä harva omakotirakentaja loppujen lopuksi sitä osaa arvostaa. Omien unelmien toteuttaminen on eri juttu.
Mitä kukakin tarkoittaa kokonaisuudella. Kaukaa katsoen vanhat itäblokin lähiöt ovat kuin jostain Tampereen Hervannasta. Eli kokonaisuudessaan aivan ok.
Mutta lähempää tarkastellen kokonaisuus ei tunnu enää natsaavan. Siis itänaapurin lähiössä. Kokonaisuuden rikkoo mikä muu kuin joku kamiinan putki kerrostalon seinästä. Tai valo elementin saumasta.
Kyllä kokonaisuus tulee pienistä yksityiskohdistakin. Kuten toimivista huoneista, toimivista ovista ja vaikka kytkimestä ovipielessä väljästi asennettuna eikä ollenkaan lovettuna kaapistoon.
Olen törmännyt sanontaan, että "ei se näy kokonaisuudessa". Ei näy kun tarpeeksi kaukaa katsoo. Joku lyhyeksi leikattu tai kallistuva panelilauta. Tai irvistävä mikä tahansa. Tai koloamalla asennettu jakorasia. Tai puoliksi katon sisässä oleva seinäventtiili.
Pelkästään suuret linjat eivät käy kaikkeen. Valitettavasti. Kuulemma tunnetuilla suurilla arkkitehdeilla oli kokonainen pikkuarkkitehtien armeija hoitamassa yksityiskohtia kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32721Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938