Jännitteensäätimen latausjännite

MF135

Minkä pitäisi olla latausjännite akulle jännitteensäätimen jälkeen?
Kyseessä on MF 135 vm -65 , traktorissa on alkuperäinen tasavirtalaturi paikallaan ja Lucas:in jännitteen säädin RB108. Laturilta mitattuna jännite on 14,4V, mutta akultamitattuna ainoastaan 12,56V.
Kuinka mahdollisesti säädetään jännitteen säätimestä jännite kohdalleen?
Kiitoksia etukäteen asiallisista vastauksista.

6

4753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännitteensäätimestä

      ei lue muuta kuin "automaattisesti säätyvä". Eikös tuo 14,4 ole ihan kohdallaan, ainakin jos esim auton laturista olisi kyse. jos jännite on noin paljon akun navoilla pienempi niin lienee akku kohtuullisen tyhjä?

      • edelliseen.
        Tasavirtalaturin jännite mitataan aina avoimella piirillä, vaihtovirtalaturin ei koskaan avoimella piirillä.

        Kolmipylväisen Lucaksen pitäisi säätää jännite avoimella piirillä 14,2 - 14,4 voltiksi. Mitattuna laturin navasta.

        Kaksipylväisen Lucaksen jotain 16 - 16,4, Minissä muistaakseni jopa 16,6 V.

        Jos joku on eri mieltä, voin tarkastaa kirjasta, mutta näin minä ne jännitteet muistelen 40 vuoden takaa.


      • Maono
        sitroen kirjoitti:

        edelliseen.
        Tasavirtalaturin jännite mitataan aina avoimella piirillä, vaihtovirtalaturin ei koskaan avoimella piirillä.

        Kolmipylväisen Lucaksen pitäisi säätää jännite avoimella piirillä 14,2 - 14,4 voltiksi. Mitattuna laturin navasta.

        Kaksipylväisen Lucaksen jotain 16 - 16,4, Minissä muistaakseni jopa 16,6 V.

        Jos joku on eri mieltä, voin tarkastaa kirjasta, mutta näin minä ne jännitteet muistelen 40 vuoden takaa.

        Viimekesän kun kahtelin paalinkäärimen monitoria se näytti latausjännitteeksi 13,5v ni eiköhän se oo vähä liaanpaljon tuo 16. Ainkii suapi vesiä lissäillä.


      • sitroen.
        Maono kirjoitti:

        Viimekesän kun kahtelin paalinkäärimen monitoria se näytti latausjännitteeksi 13,5v ni eiköhän se oo vähä liaanpaljon tuo 16. Ainkii suapi vesiä lissäillä.

        Lucaksen kaksipylväisen jännitteensäätimen ominaiskäyrä on laskeva eli kuorman kasvaessa jännite laskee aika nopeasti. Tuo 16 volttiahan on mitattu avoimella piirillä eli ilman kuormaa. Mitä suurempi kuorma, sitä pienempi jännite tällä järjestelmällä. Ja akkuun kyllä sähköä sopii, sen ominaisvastushan on suuruusluokkaa 0,05 ohmia.

        Tässä kaksipylvässäätimessä ei ole erikseen virtasäätöä vaan säätimen virtakäämi on samalla rungolla jännitekäämin kanssa ja siksi ominaiskäyrä on laskeva.

        Kolmipylvässäätimessä on latausreleen lisäksi erilliset jännitesäädin ja virtasäädin. Jännitesäädin rajoittaa laajalla kuormitusalueella jännitteen sinne 14 volttiin ja vasta suurella kuormitusvirralla virtasäädin alkaa säätää latausjännitettä alemmas. Kolmipylvässäätimen ominaiskäyrä on taittuva, ei laskeva.

        Saa kysyä lisää jos jäi epäselväksi.


      • Maono
        sitroen. kirjoitti:

        Lucaksen kaksipylväisen jännitteensäätimen ominaiskäyrä on laskeva eli kuorman kasvaessa jännite laskee aika nopeasti. Tuo 16 volttiahan on mitattu avoimella piirillä eli ilman kuormaa. Mitä suurempi kuorma, sitä pienempi jännite tällä järjestelmällä. Ja akkuun kyllä sähköä sopii, sen ominaisvastushan on suuruusluokkaa 0,05 ohmia.

        Tässä kaksipylvässäätimessä ei ole erikseen virtasäätöä vaan säätimen virtakäämi on samalla rungolla jännitekäämin kanssa ja siksi ominaiskäyrä on laskeva.

        Kolmipylvässäätimessä on latausreleen lisäksi erilliset jännitesäädin ja virtasäädin. Jännitesäädin rajoittaa laajalla kuormitusalueella jännitteen sinne 14 volttiin ja vasta suurella kuormitusvirralla virtasäädin alkaa säätää latausjännitettä alemmas. Kolmipylvässäätimen ominaiskäyrä on taittuva, ei laskeva.

        Saa kysyä lisää jos jäi epäselväksi.

        En nui tarkkaan oo perehtynnä kysseiseen laitteeseen ja nuihan se varmaan on kuormituksella. Laturiin kans ei paljoo tarvinu olla tekemisissä vaan aena jottae.


      • Maono kirjoitti:

        En nui tarkkaan oo perehtynnä kysseiseen laitteeseen ja nuihan se varmaan on kuormituksella. Laturiin kans ei paljoo tarvinu olla tekemisissä vaan aena jottae.

        sen verran, että se jonkinlainen virransäätö pitää olla tasavirtalaturissa siksi, ettei laturi kärvähtäisi ylikuormasta jossain tilanteessa. Vaihtovirtalaturi on mitoitettu siten, ettei sitä voi ylikuormittaa eli sieltä ei kertakaikkiaan lähde liian suurta virtaa. Tasavirtalaturista lähtisi, mutta se kärähtäisi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe