Kestoilijoille

?!?

Onko muilla kestoilijoilla hajuhaittoja? Ollaan kestoiltu jonkin aikaa ja vaipat (varsinkin yövaippa) haisee tosi voimakkaasti ammoniakille. Makkari käryää aamulla ihan hirveesti. Vaikka vaihtais useasti vaippaa niin silti tuoksahtaa. Vauvalla ei ole tulehduksia, että haju siitä johtuisi. Mietin vaan, että onko "normaalia" että vaipat haisee. Pyykkikorissa vaipoista ei hajuhaittaa tule, ainoastaan vauvan päällä, mikä avuksi?

4

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain säilytyksessä

No ei kyllä vauvan päällä ollessa ole koskaan ollut pissan aiheuttamia hajuhaittoja, toisin kuin kertsien kanssa. Tokihan yövaippaan sitä pissaa voi kertyä aika paljon, ja voihan se silloin haista. Mikä vaippa teillä on? Villiksessä ja PUL-kuoressa on erilainen tuoksu.

Enemmän on ollut ongelmia märkien vaippojen säilytyksen kanssa, vasta vuoden treenin jälkeen olen saanut sen jotenkin toimimaan. Tässä muutamia helpoimpia kikkoja, millä hajuhaittoja olen torjunut, auttaisiko mikään näistä:

-vaipat levälleen pyykkikoriin mahdollisimman avoimeen tilaan, jotta kuivuvat odotellessaan pesua (aluksi käytin umpiseinäistä astiaa, mutta vaipat ummehtuivat)
      -huuhteluainelokeroon loraus etikkaa
      -ripeä kuivaus (rumpu, ulkoilma, rättipatteri tai pesuhuone saunan jälkeen)

Oletko löytänyt kestovaippayhdistyksen keskustelupalstalta kokemuksia tästä?

• Nimetön

Meillä hajuhaittaan auttoi, kun lisäsin vaippojen säilytysämpäriin kangaslappuseen tea-tree tippoja. Ja aloin pesemään vaipat vesi plus-toiminnolla(meidän kone annostelee veden pyykin painon mukaan)Aika ajoin laitan pesupallossa pyykin sekaan ruokasoodaa..

• kestoilija

Isommalla lapsella noin käy joskus, pissa on väkevämpää ja varsinkin yövaipat ja hamppuvaipat alkaa haista. Haju lähtee kun pesee vaipat 90-asteessa. Meillä pestään yövaipat (hampputäytteisiä) parin kuukauden välein kuumassa, niin hajuja ei tule.

• -a-

MEilläkin ollut samaa ammoniakki-ongelmaa toisinaan. Syynä liian tiiviisti kuivillaan (ts. ei vedessä) seisominen. Ongelma korjautunut, kun olen pessyt vaipat kertaalleen 90 asteessa. ...epäilin jo vauvalla virtsatieinfektiota tai ties mitä alkuun, kun pissa niin kovin haiskahti ... ;-/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27