vanhemmilta

luvan kysyminen?

Onko nykymaailmassa enää kovinkaan yleistä, että kihlautumiseen mies kysyisi naisen vanhemmilta lupaa? Haluaisin kuulla kokemuksia, sillä itse kielsin miestäni kysymästä ja nyt sitten isä kiukuttelee, kun kuuli tapauksesta jälkikäteen, ei kiva:/ Ajattelin vaan modernisti, että se on kahden ihmisen välinen asia, tiesin että isä ei olisi tosissaan kuitenkaan ottanut vaikka oltaisiin kysyttykin häneltä. Onko siis syytä potea huonoa omaatuntoa?

3

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Jokainen tavallaan. Itse en vielä kihloissa ole, mutta siskoni poikaystävä soitti isälleni ja keskusteli asiasta. Tosin tuskin olisi kihlat jäänyt ostamatta, jos isä olisi kieltänyt, mutta eiköhän se lupa tullut kuitenkin. Ainakin kihlajaisia viettivät.. :)
      Toisista tapa tuntuu taas vanhanaikaiselta ja naisen arvoa alentavalta, mutta kuten alussa mainitsin, jokainen tavallaan.
      Onnea! :)

• ole lain

En ole kuullut ainakaan että kukaan tuttavapiirissäni olisi vanhemmilta lupia kysellyt, ja niitä kihlauksia on viime vuosien aikana pumpsahdellut kuin sieniä sateella :) Itse en olisi pitänyt lainkaan, jos mieheni olisi isältäni kysellyt minun naimakelpoisuutta tai lupaa, kyllä se olen minä ihan itse joka sellaisesta päätä. Isäni ei myöskään missään nimessä tule "luovuttamaan" minua vihkitilaisuudessa. Tähän tietysti vaikuttaa myös paljon se millainen suhde on isään, mutta en ole ainakaan kuullut että oma isäni olisi herneitä nenukkiin vetänyt, ja jos olisi, niin suoraan sanottuna samapa tuo minulle.

Ei sinun ole mitään syytä potea huonoa omaatuntoa että sinä aikuisena ihmisenä olet itse puolisosi kanssa tehnyt sopimuksen avioliiton solmimisesta. Ei siihen isukkia tarvita, ja jos isi ei sitä vielä ole tajunnut niin on korkea aika.

• aika harvinaista

Varmaan aika harvinaista tuo morsiamen käden kysyminen. Minun mieheni halusi tehdä niin ja teki myös, vaikka kyse siinä ei ollut niinkään luvan pyytämisestä, vaan siitä että sillä tavalla ilmoitimme, että aiomme mennä naimisiin. Minulla on myös todella lämpimät välit isääni ja luulen, että isästäkin tuntui hienolta, että hänet tällä tavalla huomioitiin. Vaikka hän oli kyllä aluksi myös hämmentynyt, kun ei ollut osannut odottaa moista. Mutta en kyllä näe mitään syytä, miksi sinun isäsi kiukuttelee aiheesta, joten älä pode huonoa omatuntoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1442
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      882
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      56
      849
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      806
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      683
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      680
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      333
      651
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      644
    10. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      72
      609
    Aihe