Olen havainnut hyväksi pitää kuukausittain kirjanpitoa menoista. Suunnitelmallisuus auttaa ostoissa ja kotihankinnoissa plus vapaa-ajan vietossa. Menojen ennakointi vain parantaa asiaa.
Yksinkertainen kirjanpito, laadi ykdinketainen taulukko johan merkitset tulot menot, oikeastaan taulukkoon riittää 5 sarakatta ja 33 riviä. Sitten vain kuukauden lopulla tilinpäätös mitä siirtyy seuraavalle kuukaudelle säästöä.
Tapa on hyväksi yleisesti havaittu ja budjetti pysyy raameissa.
Talouskirjanpito
5
298
Vastaukset
- jo tavaksi
Tuo kirjanpito. Erittelen kuukausittain menot suurinpiirtein näin:
-ruoka
-asuntomenot remontit
-liikenne
-vaatteet
-talousmenot
-harrastukset
-mökki-kulut
Sekä kuukausittain otan lukemat vesi-ja sähkömittarista. Joskus tulee vertailtua edellisiin vuosiin, kuinka paljon kaikki kallistunut.
Tiliotteen saldoista näkee onko tullut säästöä vai menneet entisetkin.- yli 70 vee
Kun lähes kaikki maksut ovat suoravelotuksesa, niin pankki pitää mulle kirjanpidon ja lähettää tiliotteen kerran kuussa.
Ei ole miettimistä, mihin on pennosensa pannut.
Isompien ostojen kuitit ovat kansiossa. - Hintriika*
yli 70 vee kirjoitti:
Kun lähes kaikki maksut ovat suoravelotuksesa, niin pankki pitää mulle kirjanpidon ja lähettää tiliotteen kerran kuussa.
Ei ole miettimistä, mihin on pennosensa pannut.
Isompien ostojen kuitit ovat kansiossa.Köyhän kirjanpito on niin yksinkertainen, etten sitä kehtaa tässä edes kertoa. Kyllä minä sen kaksinkertaisenkin hallitsen, mutta minun taloudessani se on turhaa.
Tiedän sentilleen (liioittelematta), paljonko olen käyttänyt ja paljonko minulla on jäljellä rahaa kussakin kuussa. Jotakin pitäisi jäädä vararahastoonkin, mutta yllätysmenot voivat yllättää. Toisaalta juuri niiden varalle sitä vararahastoa tarvitaan. - yli 70 vee
Hintriika* kirjoitti:
Köyhän kirjanpito on niin yksinkertainen, etten sitä kehtaa tässä edes kertoa. Kyllä minä sen kaksinkertaisenkin hallitsen, mutta minun taloudessani se on turhaa.
Tiedän sentilleen (liioittelematta), paljonko olen käyttänyt ja paljonko minulla on jäljellä rahaa kussakin kuussa. Jotakin pitäisi jäädä vararahastoonkin, mutta yllätysmenot voivat yllättää. Toisaalta juuri niiden varalle sitä vararahastoa tarvitaan.Vuosikymmenien penninvenytys teki minusta taitavan ostajan aikanaan. Ruokaostoksille mennessäni tiesin rahavarannon kukkarossa, ja usein ostoskärryssä oli juuri sen verran, mihin pennoset riittivät, koska aivan automaattisesti laskin hinnat joka ostosta.
Se oli markan aikaan.
Nyt euron aikana ei taito ole vielä niin hyvä, ja ovathan ostoksetkin sen verran pienentyneet perheen tarpeiden mukaan, että en viitsi laskea piimäpurkin ja ranskiksen hintaa päässäni, kyllä se kassallakin selviää.
Mutta isompien juhlapyhien edellä pitää taitoa taas herätellä.
Talouskirjanpitoa ei näistä menoista silti kannata ruveta tekemään. Ettei kävisi kuin entiselle pojalle, joka osti tarkoitusta varten vihon. Hänellä oli markka, ja vihko maksoi 1,20 mk, joten hän joutui aloittamaan vihon 20 pennin velalla. Se oli huono alku, eikä hän koskaan päässyt veloistaan, vaan joutui jättämään koko kirjanpidon epätoivon vallassa.
kirjata mihin eläke-eurot menee, päasiahan on että ne riittävät. Tämä siksi että työelämässä oli pakkokin laskeskella mihin rahansa laittaa. Oli pakollisia suuria menoja, kuten kaikilla muillakin. Nyt kun" mittarissa" on aikaa vähän jäljellä niin, olen ottanut sen kannan että, käytän rahaa nuukailematta, kunhan ne vain riittävät. Kun eläkepalstoilla ollaan,niin nautitaan rahan saamista asioista.... Mitä ikinä rahalla saakin.... Kuka mitäkin haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1268897
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1455374Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333825Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1313585Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352634Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191906Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3581562Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981557Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?711410Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311376