Mitä murretta

forssalaiset

puhuu? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.. turkua? antakkee joku malliesimerkkilause mistä ilmenee forssalaisuuden ydin!

10

2136

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhuvat

Forssassa puhutaan kunnon Savon murretta.

• ..................

no ei kai ny sentään? ei oo mikää v*****luviesti, haluan tietää????!!!!!!!!

• paa mennen si,

poisettee, emmääätiärä, ej mej mittää täsä,
      ej meitillä oo mittää rahapussisa, juppi vitu juppi, misä vitusa, jaa tosa jne....

• .....

Paa ollen si??? Voisko joku valaista? :)

Täsä ja misä on muuten käytössä esim oulussa ja satunnaisissa pohojanmaan kaupungeissa/kylissä.

• "älä viitsi tai vaikka...
        ..... kirjoitti:

Paa ollen si??? Voisko joku valaista? :)

Täsä ja misä on muuten käytössä esim oulussa ja satunnaisissa pohojanmaan kaupungeissa/kylissä.

tai ole aloillasi"

• puhutaan.

Tampereen murretta.

• 777

Kun menen Tampereelle, siellä sanotaan että puhun kuin Turkulaiset. Kun menen Turkuun, siellä sanotaan et puhun kuin tamperelaiset. Eli kai Forssan murre on jonkinlainen Turun ja Tampereen sekoitus ja omat mausteensa vielä Vorssasta sekaan..

• tyhgy
        777 kirjoitti:

Kun menen Tampereelle, siellä sanotaan että puhun kuin Turkulaiset. Kun menen Turkuun, siellä sanotaan et puhun kuin tamperelaiset. Eli kai Forssan murre on jonkinlainen Turun ja Tampereen sekoitus ja omat mausteensa vielä Vorssasta sekaan..

eiköhän forssassa puhuta forssan murretta...

• ,,,,,.

kyä mää luulen et mei puhutaan jottai tampereen tapasta mut on meitillä muutamii 'omiaki' holjia sanoja taikka sanontoja

• Tamperelaistunut

joo, kun täällä Tampereella varrotaan paikallislinjaa,sanotaan "nysse tuli". Jos Vorssasa varrotaan sammaa kyytiä,eikä osata päättää pysäkin paikasta,sanottiin ainakin ennen" pannaan seisten täsä si". Eli vorssan murre on aitoo Someron, Turun, Tampereen,Vorssan tammelan ja ihan ikiomaa sekotusta. Itte kävin aikanaan Somerolla töisä, ja siä luultiin puhheen perusteella Turkulaiseks, Hämmeenlinnasa luultiin samoten Turkulaiseks, mutta pohjanotteeraus oli Lahdesa, misä mua luultiin Venäjältä karanneeks tai Virosta.Ny, kun olen Tampereella,olen kun omasa kolosa,saa puhua ihan vappaasti,kyä Tamperelainen ymmärtää, se on hyvin maanlähheinen ihminen,ei o rehvakas eikä pöyhkee. Ja Vorssan Tammelasta määkin olen lähtösin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57