puhuu? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.. turkua? antakkee joku malliesimerkkilause mistä ilmenee forssalaisuuden ydin!
Mitä murretta
10
2136
Vastaukset
- puhuvat
Forssassa puhutaan kunnon Savon murretta.
- ..................
no ei kai ny sentään? ei oo mikää v*****luviesti, haluan tietää????!!!!!!!!
- paa mennen si,
poisettee, emmääätiärä, ej mej mittää täsä,
ej meitillä oo mittää rahapussisa, juppi vitu juppi, misä vitusa, jaa tosa jne....- .....
Paa ollen si??? Voisko joku valaista? :)
Täsä ja misä on muuten käytössä esim oulussa ja satunnaisissa pohojanmaan kaupungeissa/kylissä. - "älä viitsi tai vaikka...
..... kirjoitti:
Paa ollen si??? Voisko joku valaista? :)
Täsä ja misä on muuten käytössä esim oulussa ja satunnaisissa pohojanmaan kaupungeissa/kylissä.tai ole aloillasi"
- puhutaan.
Tampereen murretta.
- 777
Kun menen Tampereelle, siellä sanotaan että puhun kuin Turkulaiset. Kun menen Turkuun, siellä sanotaan et puhun kuin tamperelaiset. Eli kai Forssan murre on jonkinlainen Turun ja Tampereen sekoitus ja omat mausteensa vielä Vorssasta sekaan..
- tyhgy
777 kirjoitti:
Kun menen Tampereelle, siellä sanotaan että puhun kuin Turkulaiset. Kun menen Turkuun, siellä sanotaan et puhun kuin tamperelaiset. Eli kai Forssan murre on jonkinlainen Turun ja Tampereen sekoitus ja omat mausteensa vielä Vorssasta sekaan..
eiköhän forssassa puhuta forssan murretta...
- ,,,,,.
kyä mää luulen et mei puhutaan jottai tampereen tapasta mut on meitillä muutamii 'omiaki' holjia sanoja taikka sanontoja
- Tamperelaistunut
joo, kun täällä Tampereella varrotaan paikallislinjaa,sanotaan "nysse tuli". Jos Vorssasa varrotaan sammaa kyytiä,eikä osata päättää pysäkin paikasta,sanottiin ainakin ennen" pannaan seisten täsä si". Eli vorssan murre on aitoo Someron, Turun, Tampereen,Vorssan tammelan ja ihan ikiomaa sekotusta. Itte kävin aikanaan Somerolla töisä, ja siä luultiin puhheen perusteella Turkulaiseks, Hämmeenlinnasa luultiin samoten Turkulaiseks, mutta pohjanotteeraus oli Lahdesa, misä mua luultiin Venäjältä karanneeks tai Virosta.Ny, kun olen Tampereella,olen kun omasa kolosa,saa puhua ihan vappaasti,kyä Tamperelainen ymmärtää, se on hyvin maanlähheinen ihminen,ei o rehvakas eikä pöyhkee. Ja Vorssan Tammelasta määkin olen lähtösin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854