Minulla oli eturistiside poikki, ja se leikattiin noin kuukausi sitten. Uusi eturistiside tehtiin hamstring -jänteellä, joka otettiin reidestä. Lisäksi korjattiin polvessa olleet muut vauriot.
Nyt olen hieman ihmeissäni polveni kanssa. Sauvoilla kuljen, joskin sisätiloissa ilman sauvoja. Polvi taipuu istuttaessa n.90 astetta, ja on kankea. Esim. portaiden kulkeminen hankalaa, kyyristyminen yms. Jonkin verran olen kuntouttanut jalkaa saamillani ohjeilla, mutta tapaan leikanneen lääkärin lähi päivinä, ja saan uudet kuntoutusohjeet/fysioterapiaa.
Tämän kuluneen kuukauden ajan olen melkein ollut sisätiloissa, ja olenkin miettinyt kuinkahan saan jalkani kuntoon. Sairaslomaa tuli 2 kk, ja nyt mietityttää töihin paluu, että ehtiikö jalka kuntoutua työkuntoon. Olisi kiva kuulla, kuinka pitkiä sairaslomia tämän leikkauksen kokeneet ovat saaneeet?
ACL - eturistiside poikki/leikattu
8
2367
Vastaukset
- Ninnuli81
leikattiin viime torstaina. Ja hamstringsiirteellä tehtiin. Mulla taipuu jo valmiiks 90 astetta, mutta tosin kerkesin kuntouttaa jalkaa yli 2kk jo ennen leikkausta. Suoraksi saaminen on hankalaa mutta ei nyt kai voi vielä viidessä päivässä paljon sitä vaatiakaan kun jalka on ihan hakatun näköinen, pinkeä,turvoksissa ja sääri on ihan tunnoton.
Kävin tänään ekaa kertaa fysioterapiassa ja siellä sanottiin että kahden viikon kohdalla on yleensä tavoitteena 90 asteen flexio ja kohtuullisen hyvä ojennus.
Oletko käynyt fyssarilla sen polvesi kanssa? Missä leikattiin? - Ninnuli81
saikkua tuli 2kk, tosin olen ollut saikulla jo 10.12. saakka jolloin polveni hajosi.. hajosi eturistisiteen lisäks paljo muutakin. Eli on ollut aikaa kuntouttaa jo etukäteen..
- ja treeniä kaipais
Eipä tähän jalkaan oikein muu auta kuin kuntoutus. Ensi viikolla toivottavasti pääsen fysioterapiaan. Kävin polven leikanneen lääkärin vastaanotolla, ja polvi on lähtenyt paranemaan ihan keskimääräisesti, joten ihan hyvillä mielin olen, taipuu nyt 100 astetta. Minut leikkasi huippulääkäri Helsingissä, joten todella hyvissä käsissä olen ollut, ainut vaan, että saisin nyt kuntoutettua polven "normaalikuntoon."
- Ninnuli81
ja treeniä kaipais kirjoitti:
Eipä tähän jalkaan oikein muu auta kuin kuntoutus. Ensi viikolla toivottavasti pääsen fysioterapiaan. Kävin polven leikanneen lääkärin vastaanotolla, ja polvi on lähtenyt paranemaan ihan keskimääräisesti, joten ihan hyvillä mielin olen, taipuu nyt 100 astetta. Minut leikkasi huippulääkäri Helsingissä, joten todella hyvissä käsissä olen ollut, ainut vaan, että saisin nyt kuntoutettua polven "normaalikuntoon."
millaiset ohjeet leikkauksen jälkeen? Saitko varata jalalla yhtään? Mulle sallittiin täysi varaus ja ei ollut varsinaista flexio rajoitusta. Ekassa fysiossa kävin 5pv leikkauksesta ja nyt olis tarkotus käydä kerran viikkoon.
- sellaiset
Ninnuli81 kirjoitti:
millaiset ohjeet leikkauksen jälkeen? Saitko varata jalalla yhtään? Mulle sallittiin täysi varaus ja ei ollut varsinaista flexio rajoitusta. Ekassa fysiossa kävin 5pv leikkauksesta ja nyt olis tarkotus käydä kerran viikkoon.
ohjeet, että 2 viikkoon ei saanut varata jalalla yhtään, kolmannella viikolla asteittain kokopainovaraukseen. Mulla oli acl:n lisäksi rustovaurioita jotka korjattiin. Kuntoutusohjeet ensimmäisiksi viikoiksi oli: selinmakuulla jalkaa nostetaan suorana ylöspäin, sekä taivuttaen jalkaterää vuoroin vasemmalle ja oikealle. Istuttaessa taivutetaan jalkaa "tuolin alle". Seisottaessa tukea ottaen (esim. tuolin nojasta) taivutetaan jalkaa polvesta taaksepäin.
Mulle määrättiin napapiikkejä 3 viikon ajaksi, vaikka leikkaus/tähystys sujui ihan normaalisti, leikkaus kesti 1 h 40 min. Sulla tuntuu kuntoutus lähteneen hyvin käyntiin, ja on näköjään eri käytäntöjä esim. varauksen suhteen. Mulla ei ole jalkalihakset erityisen hyvässä kunnossa, sekin voi vaikuttaa lääkärin antamiin ohjeisiin. Onko sulla jalassa side tai mitään tukea, montako tikkiä tuli? Mulle tuli 15 tikkiä. - Ninnuli81
sellaiset kirjoitti:
ohjeet, että 2 viikkoon ei saanut varata jalalla yhtään, kolmannella viikolla asteittain kokopainovaraukseen. Mulla oli acl:n lisäksi rustovaurioita jotka korjattiin. Kuntoutusohjeet ensimmäisiksi viikoiksi oli: selinmakuulla jalkaa nostetaan suorana ylöspäin, sekä taivuttaen jalkaterää vuoroin vasemmalle ja oikealle. Istuttaessa taivutetaan jalkaa "tuolin alle". Seisottaessa tukea ottaen (esim. tuolin nojasta) taivutetaan jalkaa polvesta taaksepäin.
Mulle määrättiin napapiikkejä 3 viikon ajaksi, vaikka leikkaus/tähystys sujui ihan normaalisti, leikkaus kesti 1 h 40 min. Sulla tuntuu kuntoutus lähteneen hyvin käyntiin, ja on näköjään eri käytäntöjä esim. varauksen suhteen. Mulla ei ole jalkalihakset erityisen hyvässä kunnossa, sekin voi vaikuttaa lääkärin antamiin ohjeisiin. Onko sulla jalassa side tai mitään tukea, montako tikkiä tuli? Mulle tuli 15 tikkiä.oli 10 tikkiä, joista viimeiset 8 poistettiin tänään. Kaksi pistohaavaa polven molemmin puolin ja sitten toi siirteen ottokohdan haava tossa säären etusivulla (noin 5cm pitkä) Lisäksi mulla oli viis pistohaavaa reidessä johtuen siitä että johtopiikki tuli viis kertaa siitä läpi kun siirrettä ei saatu aluksi oikein laitettua. Niissä ei ollut tikkejä mutta reisi oli aluks tosi hellänä ei voinut eka tehä edes noita jumppaliikkeitä kun jalkaa sai kaksinkäsin nostella jos sen halusit jonnekin siirtyvän. Ainoa huono juttu mikä vielä on tossa jalassa, on säären etuosan tunnottomuus, sinänsä ei haittaa mutta tuntuu inhottavalta kun koskee ja se tuntuu ihan jonkun muun jalalta.
Jumppa ohjeet on mullakin aika samanlaisia eli reiden lihasten isometrisiä jännityksiä ja suoran jalan nostoja maaten ja istuen. 'Ja sit just tota et väännetään istuen jalkaa siihen ysikympin kulmaan. Tohon 90 asteeseen sen menee ihan kivuttomasti mutta saa nähä kun ruvetaan enemmän pyytämään vääntöä et miten käy. Mulla kun kesti jo ennen leikkausta pikkusen yli kuukauden että sain itse jalan taipumaan edes 120 astetta.
Sulla varmaan johtu toi varauskieto niistä rustovaurioista. Tosin määräsi se lääkäri mullekkin lääkkeeksi arcoxia joka on periaatteessa nivelrikkolääke. Hassua vaikkei mulla sitä sieltä löytynytkään vaikka magneetissa vähän siltä näytti.
Mitään tukea ei leikkauksen jälkeen ollut muuta kuin ne sairaalan karhunvilla siteet kaks päivää. Ennen leikkausta käytin ortoosia, mutta mulla oli myös sivusidevamma, jonkatakia se oli tarpeen.
- eturistiside.blogspot.com
Mulla leikattiin 10.6.2008 samalla metodilla sisäkierukka myös uusiksi.
6vk tuli saikkua, ja kepit sain veke sen jälkeen. Olin kyllä jo 3 viikon jälkeen himassa klenkannut ilman keppejä ja vähän muuallakin.
Aloin ajaa fillarilla eilen, eli 7 vk leikkauksen jälkeen. Sattuu vähän sääreen, mutta saakin fyssarin mukaan sattua. Pitää vaan varoa äkkitilanteita, lei olen pitäytynyt rauhallisilla pätkillä.
Toipumisesta (ja aiheen viesrestäkin) olen runoillut tonne:
eturistiside.blogspot.com vasta leikkaus, joka suoritetaan kaksoissiirteenä...
Olen ehtinyt jumppaamaan jalkaa nyt sellasen liki 2kk, joten niiltä osin ojennus ja koukistus liki normaalit oikeaan polveen nähden.
Ja voimaakin olen saanut kivasti palautettua keppien käytön jäljiltä!
(lyhyesti vauriot:
-mediaalisessa fasetissa rustovauriota
-femurin kantavalla mediaalisella fasetilla pitkittäinen gr II rustovaurio
-MCL etuosassa pienehkö repeämä
-LCL pieni pitkittäinen repeämä
-iso posteroleraalinurkan vamma, sekä kapselissa että arguatassa, että osittainen popliteukden lihas/jänneliitoksen repeämä
-ACL poikki
Tuossa ne suurimmat...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663015
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252113Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241550- 281301
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161297Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101127Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621011