Kynsien-leikkaus-ongelma

collie pentu

6 kk ikäinen pentuni on alkanut kieltäytymään kynsien leikkauksesta. Aikaisemmin leikkaus sujui hyvin, mutta nyt ei enää anna. Kiemurtelee irti otteesta ja näykkiin kun yritän leikata. On sen verran iso ja voimakas jo että väkisin en pysty leikkaamaan... mitä tehdä. Annanko olla pari viikkoa ja yritän uudelleen vai leikkaanko "väkisin"

4

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on..

      Todennäköisesti koirallasi on ns.murrosikä ja pitää kapinoida vastaan. Suosittelen että jos et yksin saa kynsiä leikattua "väkisin" niin pyydä kaveria auttamaan, toinen pitää koiraa kiinni ja toinen leikkaa. Jos annat koirallesi nyt periksi niin olet vielä enemmän pulassa kun se on aikuinen. Kapinointi menee melko varmasti ohi kunhan et anna periksi.

    • Tosiaan,jos olet opettanut kynsienleikkuun hyvin ja pentu on antanut kauniisti ennen leikata (eikä ole mitään ikävää hommassa sattunut),niin kyse on hyvinkin ihan murkku-iän kokeilusta.

      Nyt vaan valitset kaksi tapaa,tuo jo ehdotettu tai kuten minä tekisin.Minä en halua koskaan käyttää muita apuna,vaan haluan,että koira tottelee yksinkertaisesti minua niin,ettei muita tarvita.
      Jos pelkäät/et halua näykkimistä (koira ei usko kieltoasi),niin tee sille kuonoside.Sitten vaan rauhallisesti(oma käytös on tärkeää) ja varmasti,rauhallisesti kehuen koiraa,kun se on nätisti,teet työsi loppuun.Kesti mitä kesti.Helpommalla pääset,kun koira on hieman väsynyt.Mutta tee työsi aina loppuun ja sitten palkitse koira herkkupalalla.Alussa ehkä muutaman tassua,mutta älä koskaan lopeta koiran halusta tai pullikoinnin aikana.

      Ja ota tietoa johtajuudesta,laita se kuntoon tai vahvista.Kyse on kuitenkin pitkälti myös sen puutteesta,jos koira ei käskystä anna kauniisti leikata kynsiään,vaikka se on jo opetettu.

      Kyllä se siitä sitten taas alkaa onnistumaan :=)

    • ...opintojen äiti. Alat ihan alusta ja avustajan kanssa ja namupaloja saa antaa. Yksi tassu vain kerralla ja muista olla RAUHALLINEN ja puhua ihan hiljaa.

    • aada08

      Hyviä neuvoja olet jo saanut ja ne varmasti auttavat teitä :)

      Lisäisin kuitenkin vielä, että kannattaa käsitellä koiraa paljon muulloinkin kuin silloin, kun oikeasti leikkaat kynsiä. Eli "tutkit" kynsiä, nostelet tassuja, tarkistat korvat ja hampaat. Puhut kokoajan rauhallisesti, rohkaisevasti ja kehuen sekä muistat kehua kovasti ( ehkä makupala) kun "työ" on tehty :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      454
      10164
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2546
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1997
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1739
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1462
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      157
      1331
    8. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1308
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1270
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1185
    Aihe