Miten pitää tehdä? Juomarahat.

ekaa kertaa britanniassa

Olen menossa toukokuussa Englantiin ja haluan tietää mikä käytäntö siellä on juomarahojen suhteen? Onko ravintolalaskun hinta esim. "oikea" vai onko siihen lisättävä jonkin verran extraa? Entä hotellissa?

7

4105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sibyllavon

katsoa, yleensä ei ole lisätty. Noin 10 % olen antanut tippiä. Hotellissa olen jättänyt huoneeseen sopivan summan lähtiessäni, ei 10 % laskusta, pari puntaa riippuen myös oleskelun pituudesta.

• kokemuksia...

Muistan, kun parikymmentä vuotta sitten oleskelin Lontoossa ja kävin siellä kampaajalla permanentissa.

Hiusten pesijälle annettiin juomaraha, henkilölle joka permanenttasi hiukset samoin ja vielä lopuksi henkilölle joka kuivasi ja föönasi ne. En tiedä ovatko ajat muuttuneet, mutta kuten edellinen vastaaja mainitsi, niin noin 15% on ihan hyvä jättää, sama koskee Yhdysvaltoja.

• ...

laskuun on jo lisätty "service charge", jolloin tippiä ei tarvitse jättää. Jos ei ole niin yleisesti jätetään 10%-15%. Pubeissa, missä ruoka tilataan tiskiltä ei palvelumaksua ole lisätty, eikä tippiäkään myöskään odoteta/anneta.
      Hotelleissa ei ole tapana antaa tippiä, paitsi jos on joku hienompi hotelli, missä tavarat kannetaan asiakkaan puolesta siinä asiakkaan edessä. Jos huone ei ole hotelliin mennessä valmis ja palattua laukut on kannettu sisään silloin ei tarvitse antaa tippiä. Kuitenkin on hyvä muistaa, ettei missään vaiheessa ole pakko antaa tippiä. Eri asia on odottaako henkilökunta sitä.

• kelpaa

britille... Kyllähän tippiä on tapana jättää ravintoloissa paitsi juuri pubityyppisissä paikoissa. Määrää voi ja on kai tarkoituskin sovitella palvelun sujumisen mukaan. Tippiä varten ei yleensä tarvitse itse ruveta kaivamaan kolikoita vaan sopivan tipin voi valikoida vaihtorahoista jos on maksanut käteisellä.

• lontoon kävijä

Niin ja jos liikut taksilla niin taksikuski yleensä odottaa sellaista 10 % lisää jo maksettuun reissuun... Ele on aika huomaamaton, mutta käsi ojentuu maksun jälkeen odottamaan tippiä...

• tippejä...

ansaitse!!! Kyllä yleensä "palvelu" on aivan surkeaa Lontoossa. Jos palvelu on ollut edes kohtuullista eli puolet huonompaa kuin Suomessa niin olen antanut heti 20% tippiä. Tosin aika halvalla olen toistaiseksi selvinnyt.

• Viikko lontoossa

Juuri oltiin viikko lontoossa eikä tosiaankaan osattu jättää tippiä. Siis pitivät meitä varmaan todella töykeinä kun jätimme aina vaan punnan tai kaksi tippiä. Ja mitä palvelun huonouteen tulee niin meillä palvelu oli aina kyllä todella hyvää. Puolet parempaa kuin suomessa. Syömässäkin ollessa tarjoilijat tulivat aina kyselemään että onko kaikki hyvin ja maistuuhan ruoka. Samaa aloitteellisuutta tarvittaisiin suomessakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3255
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3097
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2457
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      2207
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1913
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1810
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1415
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81