Kun metsäkone tulee harventamaan järeää metsää tai päätehakkaamaan metsää niin maanomistajan pitää raivata aluskasvusto pois.
Miksi ihmeessä? Eihän näin pidä tehdä !
Järeässä harvennusmetsässä ei voi olla niin paljoa alakasvustoa että se haittaisi. Mutta jos jostakin syystä metsään muodostuu pieni aukko esim. myrskyvaurion takia niin siellä se alakasvusto odottaa vuoroaan peittää aukko ja estää ruohottuminen ja lopulta kasvaa tukkipuuksi.
Jos kyseessä on päätehakkuu niin kaikki koivunraipat, männyn ja kuusen taimet ja kaikkien muidenkin puulajien taimet tarvitaan uuden metsän perustamiseen. Ne tarvitaan alkuvaiheessa luomaan suotuisa kasvuolosuhde (valo yms.) ja estämään ruohottuminen. Esim. tavoiteltaessa hyvää männikköä tarvitaan alkuvaiheessa välttämättä koivuja ja kuusia joukkoon. Sopivassa vaiheessa sitten päätetään eri puulajien suhteellinen määrä ja raivataan ei toivotut yksilöt pois.
Ei ymmärrä alakasvuston raivausta
23
6353
Vastaukset
- uskaltaiskohan kertoa
Minäpä kerron sulle.
Valtakunnassa on kaksi kuplaa joiden vaaliminen on metsäbyrokratioille elintärkeää.
Ensinnäkin se että valtakunnassa on hirmuiset harvennusrästit.
Toiseksi se että metsät täytyy raivata ennen ensiharvennusta. ( Minun käsitys on että noin 20 % ensiharvennuksista täytyy raivata )
Kun kaikki uskoo näin olevan voidaan paperinpyöritysorganisaatioille ohjata heidän haluamansa summat valtion varoja että paperinpyörittelijät saisivat palkkansa. Lisäksi näillä varoilla tuetaan MTK:laisen organisaation ylläpitoa.- te se
tehkää te se raivaus ...
mä sitten mtk:n jäsenenä nostan sitten oplikaatioita joka vuosi..
tääläpäin miehen mittainen tiheä kuusen taimikkokin kaadetaan päätehakkuun tieltä pois ja ohan se helpompi raivata etukäteen kuin sit jälkikäteen vyötäröä syvien ajourin väleistä. - juu juu
pari euroo motilta pois,jos ei ole ennakkoon raivattu,se riittää urakoitsijalle kompensoimaan alusrisujen haitan.
- metsuri...
Harvennus/päätehakkuun pohjan raivaus tulee kysymykseen monessakin suhteessa. Esim konekuskin työ helpottuu kun töitä ei tarvi suorittaa tukkosessa rääseikössä, lopputulos jälki on nätimpää ja etenkin alle jäänyt puusto on hävinnyt aikojen saatossa kilpailun ja jäänyt kituuttamaan pystyyn. Pieni kuusen ranka ison kuusikon alla on usein saman ikäinen kuin päällä oleva vanhempi metsä ja kituuttaa kuolevana rankana alla. Jos tällainen jäisi kasvamaan esim päätehakkuun jälkeen ei se ensinnäkään kasvaisi ja jos se ottaakin mittaa valon lisääntyessä vääristää se luonnonvalintaa terveen ja hyvän puun suhteen.
Siemenpuu asennossa olevien puiden poistaminen taas tulee kysymykseen näiden siemennettyä hyvän tulevan puusukupolven. Mutta ennakkoraivuun tekemättä jättäminen ei paranna puuntuottoa vaan hidastaa sitä.- Sekametsä
Kuskin mukavuus ei merkitse tässä asiassa mitään. Tee omia havaintoja metsässä äläkö anna koneiston hypnotisoida itseäsi. Pohjakasvustossa on kaikenlaista puuta laidasta laitaan. Esim. koivuraipat ovat mitä parhaimpia apuja edesauttamaan uutta taimettumista. Samoin ikivankat kuvaamasi (oletan näin) hattarakuuset ovat käypää kamaa antamaan alkuvaiheen suojaa uusille kusentaimille.
Siis metsäpohjassa on paljon hyvää kasvillisuutta edesauttamaan uutta taimettumista. Myöhemmin voidaan valita mitkä jätetään kasvamaan varsinaista arvokasvua.
Oikeilla hoito- ja metsänkäyttötoimilla saadaan metsään lähes taimikko matto, josta voidaan pienen kilpailuttamisen jälkeen valita voittajat.
Oikea metsuri muuten tietää tämän jutun, vaikka ei siitä kerro kun ei uskalla. - näino
Sekametsä kirjoitti:
Kuskin mukavuus ei merkitse tässä asiassa mitään. Tee omia havaintoja metsässä äläkö anna koneiston hypnotisoida itseäsi. Pohjakasvustossa on kaikenlaista puuta laidasta laitaan. Esim. koivuraipat ovat mitä parhaimpia apuja edesauttamaan uutta taimettumista. Samoin ikivankat kuvaamasi (oletan näin) hattarakuuset ovat käypää kamaa antamaan alkuvaiheen suojaa uusille kusentaimille.
Siis metsäpohjassa on paljon hyvää kasvillisuutta edesauttamaan uutta taimettumista. Myöhemmin voidaan valita mitkä jätetään kasvamaan varsinaista arvokasvua.
Oikeilla hoito- ja metsänkäyttötoimilla saadaan metsään lähes taimikko matto, josta voidaan pienen kilpailuttamisen jälkeen valita voittajat.
Oikea metsuri muuten tietää tämän jutun, vaikka ei siitä kerro kun ei uskalla.Aina petetään, sortavat köyhää...
- juntti----
Nää on näitä ku ei oo taas ihan loppuun asti ajateltu...
Se voi hyvin olla, että sun metässä ei oo alikasvustoa haittaamassa, jos on vaikka puhdas männikkö. Mutta meneppäs nyt vaan kattomaan tuoreen kankaan tai lehtomaisen kankaan ensiharvennus tai vaikka toisen harvennuksen tarpeessa olevaa metikköä. Kyllä hyvin monessa tapauksessa alikasvillisuus haittaa hakkuuta. Ja kun konekuski ei näe mitä tekee, niin tulee kolhuja ja ainakin alikasvusto on kuin pommin jäljiltä. Kyllä niitä pusikoita voi jättää jos ne ei vaan ole tiellä tai haittaa näkyvyyttä.
Ja usein niistä alikasvustosta ei mitään kunnon mettää kasva vaikka kuinka tulee aukkopaikkaa. Se on niin pieni prosentti metsänkasvusta joka kohdistuu alikasvustoon.
Jätä vaan koivunraipat ym ym. kasvamaan männikön ja koivikon päälle. Varmasti et kyllä laatumännikköä tai koivikkoa siten kasvata. Mänty ja koivu nimenomaan vaatii valoa eikä puita sortamaan päälle! - P.Ölvästi
uusi moto. Mene sillä metsään ja tienaa leipäs. Katsotaan sitten parin vuoden (ja tuhannen ketjun ja parin sadan laipan, sekä menetettyjen työtuntien ja ansioiden) jälkeen keksitkö alustan raivaukselle hyvän perusteen.
Jos olet tumpula ettei konehommat hoidu, tai kenties perseaukinen jottet saa ponssea irti, niin velipoika varmaan ottaa sut päiväksi koneenkyytiin kun tulee raivaamaton harvennusleimikko.- metsänomistajan
pitää tehdä kökkätyötä konekuskin hyväksi ettei sen tarvii persettään penkistä nostaa.
- tuolla
http://www.metsavastaa.net/erityiskohteen_hakkuu siellä jotain aiheeseen liittyvää.
- hiirulaiset nyt
kissalle takkia ompelee.
- expert85
Kyllä ensiharvennusta edeltävä aluspuuston raivaus on aivan välttämätön siistin ja hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Jo yllätävän pienetkin risut haittaavat harvesterikuskia sekä hidastavasti että työn laadullisesti. Aluspuusto haittaa aina eikä koneen koolla ole mitään. Metsänomistaja ja muut, joilla ei ole mitään käsitystä harvesterikuskin työstä, ajattelevat todennäköisesti, että pienet risut ei isoa konetta haittaa mitään. Mutta kyllä haittaa.
Myöhemmissä harvennuksissa ja päätehakkuussa aluspuuston raivaus ei aina ole välttämätöntä, koska sitä on usein vähemmän ja harvemmassa. Mutta harvoin aluspuustossa on kehityskelpoisia puita uuden puusukupolven täydennykseksi, ainakaan sen jälkeen kun ne on päätehakkussa kolhiintuneet. Järkevintä on siis tällöinkin raivata kaikki alikasvos pois. Harvennuksissa kannattaa toki jättää aukkokohtiin pieniäkin puita. - Kuskina
Olet oikeilla jäljillä tässä aloittamassasi keskustelussa. Itse olen työkseni ollut motokuskina ja voin siitä huolimatta yhtyä mielipiteeseesi ainakin tässä asiassa, että avohakkuun vuoksi ei kannata raivata aluskasvustoa pois. Avohakkuuta tehdessä ei tarvitse kuskin sääliä niitä pystyyn jääviä puita kuten harvennuksella, joten se raivaus on turhaa. Kyllä ne haittaavat räipät painuvat alle jos on tarvis niitä painella. Harvennuksella on osalla alueista perusteltua ennakkoraivaus, mutta kun siitä ei mitään korvausta metsänomistaja yleensä saa, niin ei se suuresti innosta ainoastaan sen konekuskin iloksi raivata. Monet metsänomistajat eivät pidä sitä omaa etuaan siinä harvennusjäljen paranemisena riittävän suurena kannustimena työn teolle.
Uudistushakkuun yhteydessä ei kannattaisi poistaa yhtään ylimääräistä valmista kuusen tai muunkaan puun tainta leimikolta. Kuuset yleensä lähtevät uudelleen kasvuun kun pääsevät valoon ja koivuista ei tule juurivesaa valtavasti kun antaa räippäpuiden olla pystyssä. Ne saattavat jäädä sellaisiksi honteloiksi rungoiksi, jotka lumi seuraavina vuosina taittaa maahan ja ensimmäisen raivauksen yhteydessä ne voi niitata maahan jos siltä näyttää ja seuraava puusukupolvi on jo päässyt karkuun kantovesakkoa. Elikkä kyllä näissä asioissa on yleensä monta eri kulmaa mistä asiaa voi tutkailla ja kannattaa yleensä hyväksyä vähän monipuolisempi katsanto näihin asioihin :)- P.Ölvästi
rehellisesti, niin missähän päin olet sellaisen päätehakkuukypsän metsän nähnyt joska aluskavillisuudesta on uudistamisessa jotain hyötyä? Itse en sellaista ole nähnyt koskaan, enkä missään. Noista alispuista ei koskaan tule kunnollista seuraavaa puusukupolvea, ne on kaadettava joka tapauksessa. Yleensä päätehakkuu leimikoissa ei edes aliskasvillisuutta juuri ole. Jos on, on puustossa joku vika (epätasainen, harva ym). Kyse alustan raivauksesta on harvennushakkuilla! Siellä se taas on ehdoton edellytys työn laadukkaalle ja tehokkaalle onnistumiselle.
- olen osasta
P.Ölvästi kirjoitti:
rehellisesti, niin missähän päin olet sellaisen päätehakkuukypsän metsän nähnyt joska aluskavillisuudesta on uudistamisessa jotain hyötyä? Itse en sellaista ole nähnyt koskaan, enkä missään. Noista alispuista ei koskaan tule kunnollista seuraavaa puusukupolvea, ne on kaadettava joka tapauksessa. Yleensä päätehakkuu leimikoissa ei edes aliskasvillisuutta juuri ole. Jos on, on puustossa joku vika (epätasainen, harva ym). Kyse alustan raivauksesta on harvennushakkuilla! Siellä se taas on ehdoton edellytys työn laadukkaalle ja tehokkaalle onnistumiselle.
jutuista ulkona kun lumiukko, eisillä mitään väliä ole eihän herratkaan ymmärrä välillä kertomiaan juttuja.
- turvekangasmaita
P.Ölvästi kirjoitti:
ja muitakin kuuselle kelvollisia maita joissa on koivu tai mäntyvaltaisen metsän alla nuori kuusikko. Kannattaa säästää kuusikkoa jos ei ole kitukasvuista vanhaa alikasvosta.
- hakkuu
ja raivaamaton aluspuusto on yhtäkuin pommin jäljiltä oleva hakkuuaukko. Mitään rumempaa ei voisi kuvitella. Olen näitä aukkoja raivannut usein työkseni puhtaaksi ja muokkauskoneen käynnin jälkeen taimet tilalle. Nätti tasainen uusi taimikko tulossa ilman näitä rumia roikkoja päällä.
- aloittelija....
hakkuu kirjoitti:
ja raivaamaton aluspuusto on yhtäkuin pommin jäljiltä oleva hakkuuaukko. Mitään rumempaa ei voisi kuvitella. Olen näitä aukkoja raivannut usein työkseni puhtaaksi ja muokkauskoneen käynnin jälkeen taimet tilalle. Nätti tasainen uusi taimikko tulossa ilman näitä rumia roikkoja päällä.
Jätetään kauneudenhoito emännille.
Tehokas paikalle sopiva muokkaus, istutus ja raivaussahan kanssa liikkeelle sitten kun heinä tai vesakko alkaa haitata taimien latvusta.
Kertavesonnalla selvitään ja silloin on nätti taimisto.
Jatkoperkaukset riippuu maan rehevyydestä. - P.Ölvästi
turvekangasmaita kirjoitti:
ja muitakin kuuselle kelvollisia maita joissa on koivu tai mäntyvaltaisen metsän alla nuori kuusikko. Kannattaa säästää kuusikkoa jos ei ole kitukasvuista vanhaa alikasvosta.
on. Ja niissäkin tapauksissa pitää muistaa:
1. taimikko ei ole samanikäinen, eikä tasainen. Kun sitä paikataan istutuksilla, on onnistuminen epävarmempaa kuin muokattuun uudistaminen, ja lopulta käsissämme on epätasainen metsikkö, monasti myös hyvin harva.
2. Jos päätehakkuukypsä metsä on niin harva, että siellä edes jonkinmoinen taimikko alla viihtyy, on jo tehty melkoinen tappio metsän tuotoissa. - KAIKKI PALJAAKSI
P.Ölvästi kirjoitti:
1. taimikko ei ole samanikäinen, eikä tasainen. Kun sitä paikataan istutuksilla, on onnistuminen epävarmempaa kuin muokattuun uudistaminen, ja lopulta käsissämme on epätasainen metsikkö, monasti myös hyvin harva.
2. Jos päätehakkuukypsä metsä on niin harva, että siellä edes jonkinmoinen taimikko alla viihtyy, on jo tehty melkoinen tappio metsän tuotoissa.Utsjoelta Hankoniemeen asti kerralla niin silloin hyvä tulee joka kukkanen ketoon.
- Pölövästi
P.Ölvästi kirjoitti:
2. Jos päätehakkuukypsä metsä on niin harva, että siellä edes jonkinmoinen taimikko alla viihtyy, on jo tehty melkoinen tappio metsän tuotoissa.Pölvästi mikä Pölvästi. En jummarra tällaisia Pölvästin tapaisia yksioikoisia ihmisiä. Kun on tarpeeksi rehevät kasvupohjat ja oikeanlainen aliskasvos taimiaines, niin ei ole mitään järkeä sitä tuhota :) Jos lähtötilanteessa on epätasaisuutta taimikossa, niin ei se mitään haittaa, kymmenen vuotta kun antaa puuston nousta, on tasoittunut tilanne ja saa hymyillä tyytyväisenä kun on säästänyt uudistamiskulut. Mitään virhettä ei ole tarvinnut tehdä aiemmassa metsänhoidossa jos alle on kasvanut aliskasvos, vaan voidaan sanoa, että Pölvästin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mitä kirjoittelee :) Sinutkin on saanut mhy ym neuvontasysteemi sokaistua siten, ettet näe kuin sen tämän hetkisen vallalla olevan toimintatavan oikeana tapana. Ja silloin voi tulla turhaa rahan menoa monessa hoitotoimenpiteessä. Hyvää jatkoa urhealle istuttajalle, jatkossa kannattaa varmaan hiukan avartaa sitä putkinäkökenttää hiukan laajemmaksi :)
- olen tankannut
Pölövästi kirjoitti:
Pölvästi mikä Pölvästi. En jummarra tällaisia Pölvästin tapaisia yksioikoisia ihmisiä. Kun on tarpeeksi rehevät kasvupohjat ja oikeanlainen aliskasvos taimiaines, niin ei ole mitään järkeä sitä tuhota :) Jos lähtötilanteessa on epätasaisuutta taimikossa, niin ei se mitään haittaa, kymmenen vuotta kun antaa puuston nousta, on tasoittunut tilanne ja saa hymyillä tyytyväisenä kun on säästänyt uudistamiskulut. Mitään virhettä ei ole tarvinnut tehdä aiemmassa metsänhoidossa jos alle on kasvanut aliskasvos, vaan voidaan sanoa, että Pölvästin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mitä kirjoittelee :) Sinutkin on saanut mhy ym neuvontasysteemi sokaistua siten, ettet näe kuin sen tämän hetkisen vallalla olevan toimintatavan oikeana tapana. Ja silloin voi tulla turhaa rahan menoa monessa hoitotoimenpiteessä. Hyvää jatkoa urhealle istuttajalle, jatkossa kannattaa varmaan hiukan avartaa sitä putkinäkökenttää hiukan laajemmaksi :)
kokoajan minut on tyrmätty,OLET JÄRKI ÄIJÄ SANON MINÄ.
- Hyvä kokemus
Otin itse omiksi rakennuspuiksi suuria kuusia ehkä noin 40 aarin alueelta muutama vuosi sitten. Tässä yhteydessä metsä harveni jonkin verran kys alueelta. Samalla siistein pellon reunalta roskapuuta pois. Metsäpohja alkoi saada sopivasti valoa.
Pian em. toimenpiteiden jälkeen maahan ilmestyi tasainen tuuhea taimimatto paljon suuremmalle alueelle kuin käsitelty 40 aarin alue ja samalla jäljelle jääneet puut alkoivat lihoa silmissä.
Nyt pitää ottaa lähivuosina loputkin isot pois ja katsoa miten raikkaasti alustaimikko lähtee kasvamaan.
Lopputuloksena on pieneltä alueelta suuri puumäärä ja valmis taimikko ihailtavaksi ja hoidettavaksi heti. Silti voi jättää reuna-alueille vähän keskenkasvuisia joksikin aikaa lihomaan. Nämä puut samalla suojaisivat sopivasti alkavaa taimikkoa.
Haasteena näin menetellen on, että pyöreän "aukon" reuna-alueilla leviävä taimikko valtaa eksponentiaalisesti pinta-alaa, jota ei malta olla hoitamatta. Sitä haluaisi pitää isot puut ja toisaalta taimikolle pitäisi antaa tilaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291