KOLPOSKOPIA

vastatkaa please!!!

Eli MITEN kolposkopia tehdään ja mitä siinä tehdään?? Joudun siihen, sekä mulle tehdään samalla cervix-kaave. Onko siitä kokemuksia???
Ja minkälaisia tuloksia olette saaneet noista???
Itse joudun noihin koska mulla oli 3 krt peräkkäin papa 2 luokkaa vastaava... tosin olen synnyttänyt alle vuosi sitten joten voisiko johtua siitä???
Onko mahdollista että olis syöpää??? Lääkäri ei sisätutkimuksessa huomannut poikkeavaa.
Vastatkaa please ja kertokaa kokemuksia, vaikka aiheesta on mitä ilmeisemmin ollut aiemminkin keskustelua.

13

10121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pörriäinen
      • alkup. kysyjä

Näyttää ainaki ihan kamalalta!!! :/ Sattuuko toi ihan kamalasti??? Edelleen vastauksia kysymyksiini oottelen ja muiden kokemuksia.

• Pörriäinen
        alkup. kysyjä kirjoitti:

Näyttää ainaki ihan kamalalta!!! :/ Sattuuko toi ihan kamalasti??? Edelleen vastauksia kysymyksiini oottelen ja muiden kokemuksia.

Heippa!

Videon ei ollut tarkoitus pelottaa, vaikka onhan se joo aika ällön näköistä :) Mutta nyt tiedät, mitä siellä ihan oikeasti tapahtuu!

Mua ei sattunut mikään, mitä tehtiin. Lääkäri kertoi, että joillain naisilla saattaa olla kohdunkaulassa tuntohermoja, mutta se on erittäin harvinaista. Tunsin siis kyllä, että jotain siellä tehdään, mutta esim koepalojen otto tuntui lähinnä sellaiselta pieneltä "paineelta", ei ollenkaan kivulta. Eikä mikään muukaan kyllä sattunut. Tossa videolla koko touhu näyttää aika kovakouraiselta ronkkimiselta, mutta ei kyllä tuntunut ollenkaan.

Kolposkopian jälkeen kannattaa kyllä ottaa aika rauhallisesti ja rennosti ja tunnustella omaa oloa. Multa tuli jonkun verran vuotoa ja vatsan seutua särki sen päivän (onhan siellä siis avoimet haavat koepalojen oton jäljiltä, että särkyä saattaa olla), joten lepäilin, nukuin, söin ja otin särkylääkettä. Seuraavana päivänä olo oli jo ihan ok, mutta varoin kyllä tietoisesti tekemästä mitään kovin fyysisesti rankkaa. ja luulen että omalla kohdalla se oli kyllä se henkinen kipu, joka tuotti suuremman tuskan, kuin fyysinen..

Toivotan sulle ihanaa kevättä, voimia ja tsemppiä!

• sairaslomaa
        Pörriäinen kirjoitti:

Heippa!

Videon ei ollut tarkoitus pelottaa, vaikka onhan se joo aika ällön näköistä :) Mutta nyt tiedät, mitä siellä ihan oikeasti tapahtuu!

Mua ei sattunut mikään, mitä tehtiin. Lääkäri kertoi, että joillain naisilla saattaa olla kohdunkaulassa tuntohermoja, mutta se on erittäin harvinaista. Tunsin siis kyllä, että jotain siellä tehdään, mutta esim koepalojen otto tuntui lähinnä sellaiselta pieneltä "paineelta", ei ollenkaan kivulta. Eikä mikään muukaan kyllä sattunut. Tossa videolla koko touhu näyttää aika kovakouraiselta ronkkimiselta, mutta ei kyllä tuntunut ollenkaan.

Kolposkopian jälkeen kannattaa kyllä ottaa aika rauhallisesti ja rennosti ja tunnustella omaa oloa. Multa tuli jonkun verran vuotoa ja vatsan seutua särki sen päivän (onhan siellä siis avoimet haavat koepalojen oton jäljiltä, että särkyä saattaa olla), joten lepäilin, nukuin, söin ja otin särkylääkettä. Seuraavana päivänä olo oli jo ihan ok, mutta varoin kyllä tietoisesti tekemästä mitään kovin fyysisesti rankkaa. ja luulen että omalla kohdalla se oli kyllä se henkinen kipu, joka tuotti suuremman tuskan, kuin fyysinen..

kolposkopian oton jälkeen? itse en varmaan pysty menemään heti toihin tuollaisen toimenpiteen jälkeen?

• alkup. kysyjä
        Pörriäinen kirjoitti:

Heippa!

Joo aika kauheelta toi näytti,mut hyvä tietää ettei ole niin kivuliasta:) Puuduttiko ne tai antoko jotain kipulääkettä sulle toimenpiteen ajaksi???
        Tehtiinkö se sulla poliklinikalla vai osastolla???
        Pelottaa tosiaan se kipu, kun synnytyksessäkin tunsin kauheeta kipua vaikka kaikki mahd puudutukset oli...
        sit pelottaa viel se kun ne kohdunkaulastakin ottaa jotain koepaloja:/
        Joko sä sait tulokset, kauanko niissä yleensä kestää entäs kauan sulla kesti kun sait lähetteen???
        Mä oottelen lähetettä... toivottavasti sulla kaikki ok ja hyvää kevättä sulle myös! :)

• Pörriäinen
        alkup. kysyjä kirjoitti:

Joo aika kauheelta toi näytti,mut hyvä tietää ettei ole niin kivuliasta:) Puuduttiko ne tai antoko jotain kipulääkettä sulle toimenpiteen ajaksi???
        Tehtiinkö se sulla poliklinikalla vai osastolla???
        Pelottaa tosiaan se kipu, kun synnytyksessäkin tunsin kauheeta kipua vaikka kaikki mahd puudutukset oli...
        sit pelottaa viel se kun ne kohdunkaulastakin ottaa jotain koepaloja:/
        Joko sä sait tulokset, kauanko niissä yleensä kestää entäs kauan sulla kesti kun sait lähetteen???
        Mä oottelen lähetettä... toivottavasti sulla kaikki ok ja hyvää kevättä sulle myös! :)

eivät puuduttaneet, mutta kun soitin ennen toimenpidettä hoitajalle, hän kertoi että voi itse ottaa esim buranaa tms etukäteen. mulle tehtiin kätilöopiston sairaalassa naistentautien poliklinikalla.

mulla oli joukkotarkastus-papa, eli mitään erillistä lähetettä en tarvinnut, vaan kun papan tulos tuli, mulle oli varattu aika kolposkopiaan jo valmiiksi huhtikuun lopulle, mutta päätin kuitenkin soittaa ja kysyä onko mahdollista päästä aikaisemmin, ja sain peruutusajan seuraavalle päivälle. kolposkopian tuloksissa kestää yleensä 3-4 viikkoa lääkärin mukaan, eli odottelen vielä.. Turhauttavaa, mutta minkäs teet, pitää kasvattaa hermoja!

• Pörriäinen
        sairaslomaa kirjoitti:

kolposkopian oton jälkeen? itse en varmaan pysty menemään heti toihin tuollaisen toimenpiteen jälkeen?

Heippa! Mä en itseasiassa edes kysynyt sairaslomaa, koska olin jo omalla "lomalla" kun olen opiskelija... Mutta uskoisin että varmaan voi päivän tai pari saada, jos pyytää. Kivut on niin kovin yksilöllisiä...

• alkup kysyjä
        Pörriäinen kirjoitti:

eivät puuduttaneet, mutta kun soitin ennen toimenpidettä hoitajalle, hän kertoi että voi itse ottaa esim buranaa tms etukäteen. mulle tehtiin kätilöopiston sairaalassa naistentautien poliklinikalla.

mulla oli joukkotarkastus-papa, eli mitään erillistä lähetettä en tarvinnut, vaan kun papan tulos tuli, mulle oli varattu aika kolposkopiaan jo valmiiksi huhtikuun lopulle, mutta päätin kuitenkin soittaa ja kysyä onko mahdollista päästä aikaisemmin, ja sain peruutusajan seuraavalle päivälle. kolposkopian tuloksissa kestää yleensä 3-4 viikkoa lääkärin mukaan, eli odottelen vielä.. Turhauttavaa, mutta minkäs teet, pitää kasvattaa hermoja!

Miten pääsit kotiin toimeenpiteen jälkeen, oliko vaikeuksia liikkua tms?? Oliko vuotoa älyttömästi??
        Ei siis sattunut enempää kuin normaali papa???
        Niin, ja kauan se toimenpide muuten kestää???

• m i e. . .
        alkup kysyjä kirjoitti:

Miten pääsit kotiin toimeenpiteen jälkeen, oliko vaikeuksia liikkua tms?? Oliko vuotoa älyttömästi??

Ei se oo niin vakavaa miltä ehkä vaikuttaa!! turha panikoida. Ite oon käyny varmaan 3 kertaa kolposkopiassa ja kaikilla kerroilla ite ajanu sairaalaan ja takasi. sairaalaan n. 80 km. Eli ei sen jälkeen mitään kipuja ole eikä muutakaan. Tosin kaikki on yksilöllistä.

• Pörriäinen
        alkup kysyjä kirjoitti:

ihan bussilla kuljin edestakaisin, ilman ongelmia. olin poliklinikalla ehkä jotain puolisen tuntia, toimenpiteelle oli varattu aikaa 20 min. ei ollut vaikeuksia liikkua jälkeen päin, mutta kävelin kyllä tietoisesti aika varovaisesti :)

papa-kokeessahan ei leikata mitään, vaan se on irtosolukoe, jossa kaavitaan kohdun suulta ja emättimen pohjukasta lastalla solukkoa ja harjalla kohdunkaulan kanavasta. kudosnäyte on leikattu pala, eli siksi tulee haavat ja verta. vuotoa oli heti toimenpiteen jälkeen jonkun verran, muttei missään vaiheessa enempää kuin esim normaali kuukautisvuoto. varmasti sekin on tosi yksilöllistä - niiltä joilla haavat vuotaa tosi paljon, ne poltetaan.

älä ota mitään stressiä, hyvin se menee! ja muista että varmasti tuhannet naiset ovat käyneet saman homman läpi, joten ei ole syytä pelätä mitään :)

• Meninpä sitte katsomaan ton videon, hyi hemmetti. Onneks en sentään katsonut ennen toimenpidettä vaan mulle tehtiin se jo toissapäivänä. En välttämättä olis halunnu nähdä minkälaisilla vehkeillä ne koepalat otetaan. =) Mulla ei sattunut koepalojen otto, mutta pari koepalaa jouduttiin ottamaan myös emättimen suulta ja siihen tarvittiin puudutus, piikit kyllä sattuivat hitosti. Ja kaikkein pahinta oli just se puudutus kun siinä on adrenaliinia, se yhdistettynä jännittämiseen sai aikaan hirveän tykytyksen ja huonon olon ja lopulta meinasin pyörtyä, ehkä ihan hetkeksi jopa lähti taju. Jouduin sitten makailemaan sairaalasängyllä tovin ennen kun uskalsi liikkua mihinkään, ihan hirveä olo oli ja jos oisin noussut ylös niin varma kaatuminen olisi ollu. Mutta ei liene kovin harvinaista pyörtyminen kun jonain päivänä oli kuulemma 3 tyyppiä pyörtynyt. Onneksi oli mies odottelemassa enkä ollut itse autolla, en ois uskaltanu lähteä ajamaan.

• poksuli

Maanantaina olin kolposkopiassa.Lääkäri oli oikein rento ja mukava.Itseäni jännitti ja pelotti hirvittävästi.Koepalojen otto ei sattunut,ensimmäinen näyte nipisti hieman mutta toisen ottoa en edes huomannut.Voin myöntää,että epämiellyttävää se on muttei ainakaan mulla kivuliasta.Jopa papa-kokeen otto tuntui kurjemmalta kuin koepalojen otto.

• nalle22

hurja video, mutta kiitos silti linkistä!
        katsoin samalla sit papa-kokeen oton ja sähkösilmukkahoidon...se sähkösilmukkahoito oli kaikista vähiten katottava, aika yököttävää hommaa.
        mutta ainakin nyt kunnolla tietää miten noi kaikki tehdään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      12
      892
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      732
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe