Miksi te joilla on lapsia sanotte minulle että älä ota stressiä ja kyllä se ajan kanssa tulee... ja kuitenkin viikon päästä tulette kyselemään että jokos masu kasvaa.
Tiedättekö miten rankkaa on katsoa kun kavereilla mahat kasvaa ja itsellä ei ole lapsesta tietoakaan... tunnen olevani ulkopuolinen siinä sakissa kun keskustelut siirtyvät vaippojen vaihtoon ja potkuhousuihin ja taas alkaa samat kyselyt!
Te ette tiedä miten rankkaa on odottaa lasta kuuluvaksi ja kuitenkin joka kuukausi menkkojen alkaessa pettymys ja masennus lyö päin näköä, ei vieläkään!
Mieheni ei ota asiasta niin suurta stressiä, mutta minusta tuntuu että olen epäonnistunut naisena kun en voi saada hänelle lasta!
Joten pyydänkin teitä joilla on lapsia tai odatatte lasta älä tule neuvomaan ja mieti mitä sanot sillä luotte paineita kaikkine stressittömine aikoinenne!
Kyllä se vaavi tulee ajan kanssa, mutta kun se aika ei riitä!
Ärsyttävää
26
3155
Vastaukset
- Nenne
Hei "lapseton",
olen kokenut asian ihan samalla lailla. Meiläkin on (valitettavasti?) tuttuja, joille ei tahdo mahtu kaaliin,
ettei se lasten "tekeminen" ole kaikille yhtä yksinkertaista!
Vaikka jotkut tietävät meidänkin ongelmamme, silti kuulee näitä kyselyjä ja vihjailuja; "odotapas vaan kun
teillä tärppää niin näet miten kipeäksi rinnat tulevat, se se vasta on kamalaa" ja niin edelleen.
On tehnyt mieli sanoa että tietäsittepä vaan mitä todellinen tuska on!!!!
Se on sitä että seuraa vierestä muiden onnea ja itsellä mieli on musta eikä elämä maistu...
Tsemppiä sulle! - Senja
osaa suruunne mutta haluan sanoa, että älkää luopuko toivosta!
- Kyllästynyt
Oletkin noin kahdessadas tuon toivottaja.
- ????
Kyllästynyt kirjoitti:
Oletkin noin kahdessadas tuon toivottaja.
Entäs jos se oli häneltä vilpittömästi ja aidosti sanottu, sydämestä, hyvyydellä?? Ja sinä heität vittua takaisin! Kasva ensin aikuiseksi ja aloita lapsen hankinta vasta sitten!
- Kyllästynyt
???? kirjoitti:
Entäs jos se oli häneltä vilpittömästi ja aidosti sanottu, sydämestä, hyvyydellä?? Ja sinä heität vittua takaisin! Kasva ensin aikuiseksi ja aloita lapsen hankinta vasta sitten!
OK, sen vitun olisi voinut jättää väliin. Siinä tilanteessa (miltei neljä vuota yritystä ja samana aamuna taas yksi IVF pieleen) jurppi vain muutenkin eikä tilannetta tosiaan auta tuollaiset miljoona kertaa kuullut latteudet vaikka ne olisikin miten "sydämestä ja hyvyydellä" sanottu.
Vituttaa, masentaa ja katkeroittaa. Pidän edelleen oikeutenani tässä tilanteessa haistattaa pitkät tätimäisille toivotuksille, joista valtaosan tarkoituksena on hätäisesti sanoa jotain mukasympaattista ja vaihtaa sitten puheenaihetta. Ensi viikolla saatan taas jaksaa olla kohtelias, en nyt.
Jos se on sinusta "kypsymättömyyttä" niin omapa on mielipiteesi.
Eikä minua kiinnosta myöskään kuulla yhtään tarinaa siitä kuinka meillä/serkulla/kaverilla oli viisivuottayritystätakanajanytheilläonihanatyttölapsijaonnihymyilee. Niitäkin on kuultu noin kaksisataa. - Senja
Kyllästynyt kirjoitti:
OK, sen vitun olisi voinut jättää väliin. Siinä tilanteessa (miltei neljä vuota yritystä ja samana aamuna taas yksi IVF pieleen) jurppi vain muutenkin eikä tilannetta tosiaan auta tuollaiset miljoona kertaa kuullut latteudet vaikka ne olisikin miten "sydämestä ja hyvyydellä" sanottu.
Vituttaa, masentaa ja katkeroittaa. Pidän edelleen oikeutenani tässä tilanteessa haistattaa pitkät tätimäisille toivotuksille, joista valtaosan tarkoituksena on hätäisesti sanoa jotain mukasympaattista ja vaihtaa sitten puheenaihetta. Ensi viikolla saatan taas jaksaa olla kohtelias, en nyt.
Eikä minua kiinnosta myöskään kuulla yhtään tarinaa siitä kuinka meillä/serkulla/kaverilla oli viisivuottayritystätakanajanytheilläonihanatyttölapsijaonnihymyilee. Niitäkin on kuultu noin kaksisataa.sitten, voin olla hiljaakin. En kyllä millään pahalla tuosta toivon säilyttämisestä puhunut. En voi muuta kuin toivoa teille parasta, joten toivon sitten mielessäni.
- Helpottaa jo
Senja kirjoitti:
sitten, voin olla hiljaakin. En kyllä millään pahalla tuosta toivon säilyttämisestä puhunut. En voi muuta kuin toivoa teille parasta, joten toivon sitten mielessäni.
No eihän kukaan pahalla, joskus vain kiehuu yli. Sorry...(ja rauhanpiippu savuaa)
- Senja
Helpottaa jo kirjoitti:
No eihän kukaan pahalla, joskus vain kiehuu yli. Sorry...(ja rauhanpiippu savuaa)
Oletko käynyt tutkimuksissa?
- Oma napa...
Kyllästynyt kirjoitti:
Eikä minua kiinnosta myöskään kuulla yhtään tarinaa siitä kuinka meillä/serkulla/kaverilla oli viisivuottayritystätakanajanytheilläonihanatyttölapsijaonnihymyilee. Niitäkin on kuultu noin kaksisataa.Sinäkin kuulut niihin tyypillisiin suomalaisiin, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken mitä haluavat ja mielellään heti! Ja kun se ei onnistu, sehän on tietysti muitten syytä! Sama pätee lasten tekoon. "Pitäisihän juuri MINUN saada lapsia...!"
En käsitä kaltaisiasi, jotka tekevät lapsettomuudesta hirveän ongelman, ja haistattelevat muille ympärillään, ihan niin kuin se olisi heidän syytään ettet saa lapsia. Myrkytätte vaan katkeruudellanne koko lähipiirin.
Meillä lapsen saamisesta ei ole tehty elämän tarkoitusta, koska pystymme hyväksymään, ettei niitä meille koskaan tule. ELÄMÄSSÄ EI VOI SAADA KAIKKEA. Jollakin se on lapsi, jollakin jotain muuta. - Äh...
Oma napa... kirjoitti:
Sinäkin kuulut niihin tyypillisiin suomalaisiin, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken mitä haluavat ja mielellään heti! Ja kun se ei onnistu, sehän on tietysti muitten syytä! Sama pätee lasten tekoon. "Pitäisihän juuri MINUN saada lapsia...!"
En käsitä kaltaisiasi, jotka tekevät lapsettomuudesta hirveän ongelman, ja haistattelevat muille ympärillään, ihan niin kuin se olisi heidän syytään ettet saa lapsia. Myrkytätte vaan katkeruudellanne koko lähipiirin.
Meillä lapsen saamisesta ei ole tehty elämän tarkoitusta, koska pystymme hyväksymään, ettei niitä meille koskaan tule. ELÄMÄSSÄ EI VOI SAADA KAIKKEA. Jollakin se on lapsi, jollakin jotain muuta.Hm. Sinä sitten kuulut niihin tyypillisiin suomalaisiin joiden mielestä muunlaiset kuin omat asenteet, arvot ja arvostukset ovat vääriä. Ja jos vituttaa, niin sitä ei ainakaan saa lähipiirilleen näyttää. Hymy korviin, positiivinen asenne ja namnammeininki päälle!
Et tunne minua, et tiedä minusta mitään mutta silti katsot että minulla ei ole oikeutta tehdä lapsettomuudesta itselleni ongelmaa. Nykyisessä tilanteessani ärsyttävintä on, että en tiedä voinka saada lapsia vai en. En voi asennoitua lapsettomuuteen, enkä sitä voi hyväksyä koska _en tiedä_ pitääkö minun. Mutta kerro toki kokeneena miten vastaavassa tilanteessa laitoit elämänarvosi järjestykseen.
Joka tapauksessa se miten ongelmat kokee on kovasti subjektiivista. Jos lapsettomuus ei teille ole ongelma, niin hyvä niin. Aion kyllä pitää itselläni oikeuden päättää siitä, mitkä ongelmat ovat itselleni isoja ja mitkä eivät. Ja aion myös kommentoida jatkossakin tätimäisiä sympatianosoituksia tavalla, jonka ne ansaitsevat. - Joopajoo
Senja kirjoitti:
Oletko käynyt tutkimuksissa?
No jos IVF:iä on tehty, niin totta kai. BTW, voit kyllä olla ihan muutenkin hyödyksi kuin vain hyviä toivottelemalla. Lapsettomuusklinikoilla on jatkuva pula munasolujen luovuttajista. Eikun yhteys vain Väestöliittoon tai vastaavaan, ja voit tehdä jotain konkreettista!!
- Reeta
Äh... kirjoitti:
Hm. Sinä sitten kuulut niihin tyypillisiin suomalaisiin joiden mielestä muunlaiset kuin omat asenteet, arvot ja arvostukset ovat vääriä. Ja jos vituttaa, niin sitä ei ainakaan saa lähipiirilleen näyttää. Hymy korviin, positiivinen asenne ja namnammeininki päälle!
Et tunne minua, et tiedä minusta mitään mutta silti katsot että minulla ei ole oikeutta tehdä lapsettomuudesta itselleni ongelmaa. Nykyisessä tilanteessani ärsyttävintä on, että en tiedä voinka saada lapsia vai en. En voi asennoitua lapsettomuuteen, enkä sitä voi hyväksyä koska _en tiedä_ pitääkö minun. Mutta kerro toki kokeneena miten vastaavassa tilanteessa laitoit elämänarvosi järjestykseen.
Joka tapauksessa se miten ongelmat kokee on kovasti subjektiivista. Jos lapsettomuus ei teille ole ongelma, niin hyvä niin. Aion kyllä pitää itselläni oikeuden päättää siitä, mitkä ongelmat ovat itselleni isoja ja mitkä eivät. Ja aion myös kommentoida jatkossakin tätimäisiä sympatianosoituksia tavalla, jonka ne ansaitsevat.Jos haluat itse tehdä elämästäsi helvetin, niin omapahan on elämäsi. Ei siinä muilla ole sananvaltaa.
Kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä, onko jokin asia todella niin elintärkeä, että sen takia kannattaa työntää kokonainen hernepurkki nenäänsä vai olisiko elämäsi parempaa, jos et ottaisi niin kovaa stressiä asioista.
Ongelmat ovat kovin subjektiivisia, totta kai, koska jokainen arvioi tilanteet oman elämänkokemuksensa perusteella. Älä kuitenkaan koskaan ala-arvioi positiivisuuden ja itseensä uskomisen voimaa, ne todellakin saavat yhdessä aikaan ihmeitä.
En arvostele sinua, enkä tuomitse. Totta kai sinullakin on aivan yhtäläinen oikeutesi mielipiteisiisi kuin kenellä tahansa muullakin - minullakin. Sinulla on oikeus tehdä lapsettomuudestasi ongelma, mutta juuri ongelmien subjektiivisuuden takia ulkopuolinen ihminen voi helpostikin nähdä sinun ongelmiesi todelliset mittasuhteet paremmin kuin sinä itse. Olen monesti huomannut tämän, kun olen omalta vitutukseltani hetkeksi pysähtynyt kuuntelemaan muita ihmisiä. Todella kuuntelemaan, ei vai kuulemaan.
Subjektiivisuuden vaihtaminen objektiivisuuteen on vaikeaa, muttei mahdotonta ja auttaa moneen ongelmaan. Kannattaa kokeilla.
En painosta tai pakota sinua kokeilemaan, se on täysin sinun päätösvallassasi, eikä kokeilu onnistukaan, jollet itse todella halua kokeilla. Sanon vain, että omat kokemukseni ovat olleet hyviä ja ovat auttaneet minua elämässäni eteenpäin.
Kaikki ei kuitenkaan sovi kaikille, joten pohdi asioita ja tee omat johtopäätöksesi.
- jonni
kun tuttavat ei uskalla käyttää sanoja "odottaminen" (vaikka bussin) tai "lapsellinen" (omasta ukosta) ja työntää omat mukulansa pyykkikoriin vierailujen ajaksi.
Hienotunteisuudesta. - höm
sama asia koskee aivan kaikkea asiaa, mikä liittyy kaverin elämään ja on "normaalista kaavasta poikkeavaa". Hienotunteisuutta pitäisi olla vaan kun ihminen on niin ajattelematon että sanoo vähän mitä sattuu.. sukulaiset saattavat sanoakin ihan loukatakseen, mutta naapurit ja ystävät sanovat varmasti ihan ajattelemattomuuttaan, eivät loukatakseen.
Mitä muita asioita sitten ihmetellään ääneen asianosaiselle itselleen (kuin lapsettomuus)?
- Ylipaino, hoikkuus. Ylipainoa ei saa olla, mutta epä saa olla hoikka/sopusuhtainenkaan, siitäkin huomautellaan.
- Iho, etenkin kasvojen iho. "sun kannattas kokeilla tohon akenees homeopatiaa" "sulle pitäisi vaihtaa iho koko naamaan -hahahaha" "..ja olis koko naaman kokoinen imukuppi joka imis *sluuuurps* noi sun finnis..."
- sinkkuus /"miehettömyys". "etkö sä vieläkään ole ketään saanut itsellesi"
--vain muutamia luetellakseni.- Lapseton
....sun luettelemias asioita ei voi oikeen verrata siihen ettei voi saada lapsia! Niille asioille voi tehdäkkin jotain kotikonstein, mutta jos lapsia ei tule kotikonstein niin pitää turvautua hoitoihin.
En väitä etteikö ihmisiin sattuisi kun arvostellaan ulkonäköä tai sen hetkistä elämäntilannetta, mutta minuun sattuu eniten ne neuvot joita ihmiset jalelevat lapsen teosta! - höm
Lapseton kirjoitti:
....sun luettelemias asioita ei voi oikeen verrata siihen ettei voi saada lapsia! Niille asioille voi tehdäkkin jotain kotikonstein, mutta jos lapsia ei tule kotikonstein niin pitää turvautua hoitoihin.
En väitä etteikö ihmisiin sattuisi kun arvostellaan ulkonäköä tai sen hetkistä elämäntilannetta, mutta minuun sattuu eniten ne neuvot joita ihmiset jalelevat lapsen teosta!asia, eli annetaan kaikenmaailman kotikonsteja miten ollaan kuten muutkin.
Lapsettomuudesta en mitään henkilökohtaisesti tiedä, paitsi että pari keskemenoa on ollut, mutta .. läheinen sukulainen sai lapsen keinohedelmöityksellä eikä muuten pysty lapsia saamaankaan ja se on hänelle kipeä paikka, ikään kuin hän olisi vajaa tai epänormaali.. mutta hän siis kuitenkin saa lapsen, ja on saanutkin, tarvitsee vain lääketeiteen apua..
Mutta viitaten tuohon kotikonsteihin ja neuvoihin: minulla on hankala akne kasvoissa ja edellisessä työpaikassa sain neuvoja kuinka hoitaa iho normaaliksi. Aletaan vaan kommentoimaan että sun kannattaisi ja sun pitäisi.. väännetään vitsiä siitä, ja itse on aivan epätoivinen kun mikään hoitokeino ei auta.. Kosmetologit eivät usko kaikkea sitä litkun ja hoidon määrää mitä kotona teen.
Ex-miehelleni ihoni oli hauska vitsi, josta piti heittää herjaa ja vääntää kaikenlaista, vaikka tilanne itselle oli kipeä ja ikävä.
Ehkä sitä ei voi verrata lapsettomuuteen, mutta ainakin siihen, miten ihmiset ovat tavattoman ajattelemttomia ja siten loukkaavia.. kyllä minuunkin sattui nuo kaikki neuvot. Kuten lapseton toivoo lasta ja yrittää sitä kaikin konstein, toivon minäkin että ihoni olisi edes kohtuullisessa kunnosa ja yritin sitä kaikin keinoin.
Kuten lapsettomuudessakin myös akne-ihon hoidossa loppujen lopuksi ajatus on hyvä, että neuvoo toista, yrittää auttaa, mutta toteutus on vain "ongelmaiselle" itselleen sillä tavalla väärä, että yritetty on kaikkea mahdollista ja asia on kipeä, ei jaksaisi kuulla enää enempää.. - Tavis
höm kirjoitti:
asia, eli annetaan kaikenmaailman kotikonsteja miten ollaan kuten muutkin.
Lapsettomuudesta en mitään henkilökohtaisesti tiedä, paitsi että pari keskemenoa on ollut, mutta .. läheinen sukulainen sai lapsen keinohedelmöityksellä eikä muuten pysty lapsia saamaankaan ja se on hänelle kipeä paikka, ikään kuin hän olisi vajaa tai epänormaali.. mutta hän siis kuitenkin saa lapsen, ja on saanutkin, tarvitsee vain lääketeiteen apua..
Mutta viitaten tuohon kotikonsteihin ja neuvoihin: minulla on hankala akne kasvoissa ja edellisessä työpaikassa sain neuvoja kuinka hoitaa iho normaaliksi. Aletaan vaan kommentoimaan että sun kannattaisi ja sun pitäisi.. väännetään vitsiä siitä, ja itse on aivan epätoivinen kun mikään hoitokeino ei auta.. Kosmetologit eivät usko kaikkea sitä litkun ja hoidon määrää mitä kotona teen.
Ex-miehelleni ihoni oli hauska vitsi, josta piti heittää herjaa ja vääntää kaikenlaista, vaikka tilanne itselle oli kipeä ja ikävä.
Ehkä sitä ei voi verrata lapsettomuuteen, mutta ainakin siihen, miten ihmiset ovat tavattoman ajattelemttomia ja siten loukkaavia.. kyllä minuunkin sattui nuo kaikki neuvot. Kuten lapseton toivoo lasta ja yrittää sitä kaikin konstein, toivon minäkin että ihoni olisi edes kohtuullisessa kunnosa ja yritin sitä kaikin keinoin.
Kuten lapsettomuudessakin myös akne-ihon hoidossa loppujen lopuksi ajatus on hyvä, että neuvoo toista, yrittää auttaa, mutta toteutus on vain "ongelmaiselle" itselleen sillä tavalla väärä, että yritetty on kaikkea mahdollista ja asia on kipeä, ei jaksaisi kuulla enää enempää..Muutkin ns."poikkeamat"ihanteesta olipa kyse ulkonäöstä,terveydestä tai lapsettomuudesta voi olla ihan yhtä kipeitä asioita eli voi verrata lapsettomuuten. Omasta ylipainoisuudestani huomautellaan ja vihjaillaan tämän tästä (töissä,sukulaiset ym.)mitä pitäis tehdä ja neuvoja satelee. IHAN KUIN EN ITSE KAIKKEA SITÄ VARSIN HYVIN TIETÄISI mitä pitäis tehdä. Asia ei kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoinen kuin nämä neuvojat olettavat. Silloin kun ihoni oli pahempi kuin nykyään siitä myös huomauteltiin. Ihan kuin sillekin helposti voisi jotain. Jos kaikki nämä ongelmat olisi niin helposti hoidettavissa niin eihän niitä olisikaan vaan olisin jo aikaa sitten hoitanut pois päiväjärjestyksestä. Miettikää mitä sanotte ihmisten ulkonäöstä tai pitäkää omana tietonanne.Kuka tahansa "täydellinen"voi milloin tahansa muuttua vähemmän täydelliseksi esim.sairauden tai onnettomuuden myötä.
- se oli
Tiedän tunteen, olen kärsinyt samasta tunteesta joskus. Oli hirveeää kun piti mennä kyläänkin jossa oli vauvoja, matkalla sai itkua vääntää, kun tuntu niin pahalta kun itse ei ollut yrittämisistä huolimatta tullut raskaaksi.
Sitten meitä pyydettiin kummiksi, se vasta olikin hirveetä, ja nämä asianomaiset kyllä tiesi, että me kamppaillaan lapsettomuuden kanssa, mä en meinannut pystyä menemään sinne kastetilaisuuteen ollenkaan, mutta nielin itkuni ja suruni, yritin olla iloinen.
......mutta tsemppiä teille kaikille !!! - Hipsu
Olemme yrittäneet esikoistamme nyt 2vuotta 7 kk ja takana kaksi epäonnistunutta keinohedelmöitystä ja kolmas tulossa pian. "Alkuaikoina" ihmisten ajattelemattomat sanat loukkasivat kyyneliin asti, nykyisin sitä antaa jo typeryyksien mennä toisesta korvasta ulos...Ajattelen vain, että se osoittaa sen sanojan tyhmyyttä eikä minun siitä kannata murheita itselleni lisää ottaa. Nykyisin onneksi lapsettomuudesta edes hiukkasen puhutaan, joten ihmisetkin ovat selvästi oppineet olemaan utelujensa kanssa varovaisempia kuin aiemmin. Kyllä minulle vieläkin tulee paha mieli, kun luen häittemme vieraskirjaa, jossa moni toivottelee vauvakuumetta ja lupaa, että ristiäisissä seuraavan kerran nähdään...Mutta nämä kirjoittajat eivät ongelmistamme tienneet, joten on vain ajateltava, että he tarkoittivat jutuillaan vaan hyvää. Liika herkkänahkaisuus tässä ajan kuluessa on kyllä vähentynyt, toivottavasti se ei nyt sitten tarkoita sitä, että olen tulossa kyyniseksi ja tunteettomaksi ihmiseksi:) Paljon voimia sinulle!
- Ori
Moi
Se on villeistä siittiöistä kiinni. Itselläni on kaksi kertaa tärpännyt laakista, joten pitäisiköhän sitä ryhtyä siitosoriksi. Se voisi olla ihan mielenkiintoinen homma.
Melkein voisin antaa takuun, oli sitten emännän puolella tilanne mikä tahansa.
Smile - äitikin tietää.
Kuules kyllä lapsellisetkin voi tietää mitä lapsettomuus on ja vain ihan ilo-uutista he tiedustelevat!Itse olen kolmen lapsen äiti ja kokenut ko fiilikset ja tunnistan tuon katkeruutesi.Ei se kaikilta niin vain käy tulla raskaaksi ja oikeasti se ottaa oman aikansa (kokemusta on paineesta saada lapsi).Itse ehkä luot ympärillesi tuota katkeruuden ilmapiiriä.Ja sitten se että on parempi kun kysytään suoraan ja kerrotaan raskaudesta suoraan!Se loukkaa eniten jos ystävä ei kerro edes odottavansa vauvaa,koska silloinhan sitä tietää olevansa jotenkin omituinen kun ei saa itse tuota onnea kokea!Mitä enemmän ressiä lapsen "yrittäminen" tuo sitä heikommin käy..eli relaa hyvä ihminen ja elä omaa elämääs!Sit kun sulla on noita mukuloita kolmekin niin ajattelet,että voi venäjä mitä menetinkään silloin vain maatessani punkan pohjalla!Tsemppiä.
- edellinen
Mutta yksi totuus on tietysti aina se,että ei kaikki saa lasta.Välillä kun tuntuu,että ihan väärät ihmiset saa liudan mukuloita ja sitten eivät edes rakasta niitä..siitäkin tulee katkeraksi.Itse vihasin kaikkia raskaana olevia maihaisia naisia..katsoinkin heitä kuin halpaa makkaraa.Mutta se on vain yksi vaihe..elämässä on vain opittava (tuntuu ettei tahdo tai halua)hyväksymään pahat ja tosi pahat asiat.Ei voi mitään.Syksyä kaikille!
- näkijä
edellinen kirjoitti:
Mutta yksi totuus on tietysti aina se,että ei kaikki saa lasta.Välillä kun tuntuu,että ihan väärät ihmiset saa liudan mukuloita ja sitten eivät edes rakasta niitä..siitäkin tulee katkeraksi.Itse vihasin kaikkia raskaana olevia maihaisia naisia..katsoinkin heitä kuin halpaa makkaraa.Mutta se on vain yksi vaihe..elämässä on vain opittava (tuntuu ettei tahdo tai halua)hyväksymään pahat ja tosi pahat asiat.Ei voi mitään.Syksyä kaikille!
Olen itse odottanut "onneani"
kuusi vuotta-matkalle mahtui ylä ja alamäkiä.
Tunteita tuli pantattua ja nyt tiedän- aivan turhaan. Kun sai keskustella aluksi umpioutojen kohtalotovereiden kanssa ja huomasi miten he puhuvat kuin minun suullani, ei itku ollut kaukana. Sai purkaa syyllistymistään: onnettomiin sanavalintoihin, appivanhempiin ja toinen ei lässyttänyt vastaan. Ja nauru maistoi juuri näitä "ilm pienen paikkakunnan lehteen haetaan oria lapsettomien pikkujouluun". Ajat ovat osaltani ohi, mutta ajatukset kanssanne.
- negatiinen maho
On kyllä kuin meikkiksen kynästä kirjoitettu. Tuntuu, että omia fiiliksiä saisi useimmille rautalangasta vääntää ja sittenkään ei tajuta. Kaiken huippu on työpaikkahaastattelijat, jotka katsovat nätisti silmiin ja kysyvät, että milloinkas niitä lapsia aijoit tehdä. Olisivat iloisia jokaisesta syntyvästä lapsesta ja miettisivät sitä, että mistä riittää heillekin vanhainkotiin hoitajia sitten aikanaan, jos kukaan ei täällä lisääntyisi. Niin taas ne päivät, että alkaa tänään vai huomenna, että kuinka monta päivää taas on kiertomyöhässä ja aivan turhaan..
- Voi Venäjä!
Kyllä on asiat sullakin huonosti, jos määrittelet itsesi vain lapsen saannin perusteella.
Hanki ensin itsellesi elämä ennen kuin yrität luoda uutta!!- Lapseton
valitettavasti on jo oma elämä.... ootko ite kokenu miltä lapsettomuus tuntuu ja kaikki noi helvetin hyvät neuvot joita ihmiset jakelee? Luuletko että arvostan itseäni vähemmän nyt vaikka lasta masussa ei olekkaan? Sä et tunne mua joten miten voit "vaatia" mua hankkimaan oman elämän? Käsketkö näiden muidenkin, jotka "polttavat päreensä" näistä hyvistä neuvoista ja tuntevat epäonnistuneensa, hankkimaan oman elämän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960