Kaiuttimiin apua

Pertsa

Haluaisin kotiini kerrankin kunnon äänentoiston, joten minkälaiset kaiuttimet kannattaisi hankkia. Vahvistimena on Pioneerin 5.1 kotiteatterivahvistin, 5x80W. Onko parempi ratkaisu hankkia bassoelementeillä varustetut pääkaiuttimet vai erillinen subbari pääkaiuttimet ilman bassoelementtejä? Kuuntelen pääasiassa musiikkia eli panostan tässä yksinomaan stereoääneen, 5.1 tilaäänentoistoa dvd-leffojen yhteydessä tarvitsen harvemmin.

Minulla on jo Jamon peruskaiuttimet: 4 kpl satelliittikaiuttimia ilman bassoelementtejä, keskikaiutin ja subbari. Jamon kaiuttimet maksoivat kokonaisuutena vuosi sitten n. 450 euroa. Mutta äänentoisto varsinkin bassopuolella on tosi huono joten uusien kaiuttimien osto olisi edessä. Siksi haluaisin tietää, kannattaako tässä tilanteessa laittaa bassotoisto subbariin vai pääkajareihin. Entä olisiko sellainen ratkaisu hyvä, jos hankkisin kunnon pääkaiuttimet bassotoistolla ja jättäisin vanhan subbarin myös paikoilleen? Onko jollakin kokemuksia hyväksi osoittautuneista pääkaiuttimista/subbarista, minkämerkkisistä? Huonetila ei ole suuri, 28 neliötä joten melko pienillä/keskikokoisilla kaiuttimilla yritän rakentaa kuuntelutilan. Kiitos kaikille tiedoista!

3

1242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo

MOI

Mulla on kans just pioneer 5.1 5x80
      Ostin neljä isoa kaiutinta ja olen todella tyytyväinen niihin.
      Kaiuttimet on isot 300w mutta hinta oli mielestäni kohtuullinen ja todellakin hintansa arvoiset. Eli hommasin Radiotehnika bl-90 kymppi tuumaisilla bassoilla ja täytyy sanoa että parempaa soundia en ole vielä muista kuullut. Ennakkoluulot olivat kovat koska kaiuttimet tehdään latviassa, mutta se oli turha pelko Pioneerissä on vielä se kunnon loudness nappula niin johan soi hienosti. Mulla on kans viä subbari yamahan yst-320 mutta se kävi oikeastaan turhaksi kun bassoa riittää muutenkin.
      Musiikkia on tosi hieno kuunnella sillä toiminnolla jolla kaikista neljästä kaiuttimesta tulee täysi teho. Tulevaisuutta ajatellen neljä isoa kaiutinta toimii hienosti kun soittaa sacd levyjä johon tuos mun pioneerissä on kans jo mahdollisuus

• Pertsa

Moi!

Kiitti vastauksesta! Mistä oikein hommasit noi Rasiotechnika bl-90 -kaiuttimet? Olisi kiva päästä kuutelemaan niitä. Toinen kysymys, kun olen vähän aloittelija näissä hifi-hommissa:
        Mulla on nyt kytkettynä Jamon subbari ja neljä diskanttikaiutinta keskikaiutin. Kokeilin äsken laittaa pääkaiuttimien eli niiden diskanttien paikalle 80-wattiset Sonyn 3-tiekauttimet. Lopputulos oli, että Sonyn kajareista ei kuulunut kuin pelkkä diskantti, vaikka niissä on myös bassot. Bassoa kuului ainoastaan Jamon subbarista. Onko minulla joku asetus väärin vai onko asia niin että jos subbari on päälle kytkettynä, niin muista kajareista ei bassoja sitten kuulu ollenkaan? Sulla kuitenkin on 4 x peruskajarit bassojen kera ja vielä subbarikin ilmeisesti toimii, miten onnistuit? Vai pitääkö tilatoisto eli kaikki 5 1 kaiutinta olla päällä vaikka kuuntelee pelkkää musiikkia?

Meillä on näköjään sama vahvistin? Omani on Pioneerin VSX-808RDS viritinvahvistin 5 x 80 W, lisättynä PD-7700 cd-soittimella ja DV-535 -dvd-soittimella, Pioneereja kaikki.

• Timo
        Pertsa kirjoitti:

Moi!

Kiitti vastauksesta! Mistä oikein hommasit noi Rasiotechnika bl-90 -kaiuttimet? Olisi kiva päästä kuutelemaan niitä. Toinen kysymys, kun olen vähän aloittelija näissä hifi-hommissa:
        Mulla on nyt kytkettynä Jamon subbari ja neljä diskanttikaiutinta keskikaiutin. Kokeilin äsken laittaa pääkaiuttimien eli niiden diskanttien paikalle 80-wattiset Sonyn 3-tiekauttimet. Lopputulos oli, että Sonyn kajareista ei kuulunut kuin pelkkä diskantti, vaikka niissä on myös bassot. Bassoa kuului ainoastaan Jamon subbarista. Onko minulla joku asetus väärin vai onko asia niin että jos subbari on päälle kytkettynä, niin muista kajareista ei bassoja sitten kuulu ollenkaan? Sulla kuitenkin on 4 x peruskajarit bassojen kera ja vielä subbarikin ilmeisesti toimii, miten onnistuit? Vai pitääkö tilatoisto eli kaikki 5 1 kaiutinta olla päällä vaikka kuuntelee pelkkää musiikkia?

Meillä on näköjään sama vahvistin? Omani on Pioneerin VSX-808RDS viritinvahvistin 5 x 80 W, lisättynä PD-7700 cd-soittimella ja DV-535 -dvd-soittimella, Pioneereja kaikki.

Löysin kaiutin ilmoituksen Radiotehnika bl-90 keltaisesta pörssistä
        uudet USAn vientimallit. Usein on kuvan kera lehdessä ja saa mennä paikanpäälle kuuntelemaankin. Itse tilasin ne kuuntelematta koska veljelläni oli tosi vanhat radiotehnikat ja sen perusteella uskalsin tilata aivan uusimmat.
        Oletko tarkistanut ettei vahvistimessasi ollut kaiutin koko pienellä? eli se pitää olla L=large
        ja poista subbariasetus eli laita se vaikka kokonaan pois(saat testattua siirtyykö basso pääkaiuttimiin) Itse kytkin pääkaiutinjohdot vahvistimesta subbariin ja sieltä kaiuttimiin. Takakaiuttimet normaalisti suoraan vahvistimesta.
        Näin sain subbarin toimimaan omasta mielestäni paremmin, kun siihen menee täysi teho riippumatta,
        onko asetus L-isot vai S-pienet kaiuttimet, viemättä kuitenkaan pääkaittimilta bassoja pois.'
        Itselläni on pioneerin vsx-511 vahvistin.
        Jos käyttää vain tilatoistona stereo asetusta takaa ei tule ääntä mutta, itse käytän sitä asetusta jossa
        kaikista 4jästä tulee 80w(asetus 5-stereo). Voi toki olla että kaikissa vahvistimissa ei ole tuota asetusta loudness on kova sana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe