eli missä vaiheessa voi/kannattaa hakeutua lapsettomuus tutkimuksiin? ja koska hoidot voidaan aloittaa? ollaan pian vuosi yritetty saada lasta alulle, mutta ei vaan tärppää. Tiedän että se ei ole mikään hirmu pitkä aika, mutta nyt alkaa olla pää siinä pisteessä että kaikenlaiset ajatukset jo risteilee päässä. olen potenut vauvakuumetta kroonisena varmaan ihan teinistä asti, ja nyt kun olisi "oikea" aika lapsenkin tulla, niin ei. kamalinta on se että ystävillämme ja tutuilla on lähes kaikilla lapsia, ja osalla näitä "kerrasta vahinko" tapauksia. ja niitä kohtaan tietenkin olen jo lähes katkera.. varsinkin erästä joka 16v sai ensimmäisen "vahingon" ja reilu vuosi myöhemmin toisen. Tulee vain sellaisia ajtuksia että olisinko minä sitten niin huono äiti, ettei minulle lasta suoda. ja miksi 16vuotiaalle nuorelle naiselle taas laitetaan tuollainen vastuu jo noin varhain, vaikka itsekin oli vielä lapsi.. ja on edelleen. ei vaan ymmärrä, inhoan jo omia ajatuksianikin, kun olen näin katkeroitunut =( 2v kummityttöni on tällähetkellä ainut mikä tuo vähän edes lohtua minulle.
Pillereitä enkä mitään hormoni ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt, iältämme 25v ja 27v, emme kumpikaan polta, juommekin tosi harvoin, ja molemmat olemme ihan normaalkierto, kokonaisuudessaan 21-22pvä..
en kyllä ymmärrä missä vika.... =(
milloin tutkimuksiin/hoitoihin?
5
1869
Vastaukset
- joku saa..joku ei
aivan samal taval moni oikeesti sairas miettii et miks just hän. ei siihen oo syytä eikä selitystä.ei kaikki keskenään saa lapsia vaikka kuinka haluis.mun täti oli 15v naimisis ja ei tult lasta vaikkei ikin ehkäsyy käyttäneet.oottivat ja toivoivat mutta ei. erosvat sitte aivan eri syystä niin mun tätillä 2 tyttöö ja ex ukolla 1 tyttö, 1 poika..että näin. mutta kannattaa silti varmuueks tutkituttaa ihan perusjutut ekaks. mun tätien ym nuoruusaikan tuskin oli ees hehkulamppua keksitty,niin lääketiede on aika lail parempaa jo :) tsemppii ja voimii sulle.kyllä se siit viel
- helna80
Kuten jo otsikko kertoo, vuoden yrittämisen jälkeen voi hakeutua tutkimuksiin omaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten saada lähetettä eteenpäin (ellei mene sitten yksityiselle).
Lapsettomuuden syitä voi olla ihan puhtaasti hormonitoiminnassa, rakenteellisissa asioissa jne. Joskus se on pienestä avituksesta kiinni ja toisinaan tarvitaan järeämmät aseet.
Lapsettomuus on tänä päivänä surullisen yleistä. Onneksi lääketiede on kehittynyt ja apua on saatavilla.
Hakeutukaa niihin tutkimuksiin ja ottakaa päivä kerrallaan, vaikka vaikeata välillä olisikin. Stressitön keho on parempi kasvualusta pienen ihmisen alulle.
(Ja suosittelen kokeilemaan sinkki vitamiinilisiä varsinkin miehelle. Vaikuttavat parhaimmassa tapauksessa positiivisesti siittiöiden laatuun.)
Onnea yritykseen!!! - voi olla
Tosi lyhyt kierto sulla! Oletko testannut ovista milloin se on? Luulen että tuo kierron lyhyys aiheuttaa ongelman, sillä ei saada lapsia koska limakalvo ei ehdi kypsyä sopivaksi ennen ovulaatiota ja/tai luteaalivaihe jää liian lyhyeksi. Siis jos kierto oikeasti on noin lyhyt niin lääkäriin ja äkkiä selvittämään asiaa.
- helna80
Vastaava kuin itsellä kierto oli taas liian pitkä. Normaali kierronpituushan periaatteessa on 25-32 pvää eli varmiten ovuloi, jos kierto jää tuohon haarukkaan.
Periaattessa pelkät keltarauhashormonivalmisteet voisivat auttaa (ne minulle määrättiin ensin kiertoa tasaamaan ennen varsinaista tarkka diagnoosia). - selvästi
helna80 kirjoitti:
Vastaava kuin itsellä kierto oli taas liian pitkä. Normaali kierronpituushan periaatteessa on 25-32 pvää eli varmiten ovuloi, jos kierto jää tuohon haarukkaan.
Periaattessa pelkät keltarauhashormonivalmisteet voisivat auttaa (ne minulle määrättiin ensin kiertoa tasaamaan ennen varsinaista tarkka diagnoosia).Kysyjällä on polymenorrea koska kierto alle 23 vrk. Tällöin raskautuminen on melko mahdotonta. Hoitoon olisi kannattanut mennä jo aiemmin, keltarauhashormoonilla saa kierron pidemmäksi ja voidaan kokeilla auttaako raskautumiseen. Kannattaa lukea perustietoa kuukautiskierrosta, sen vaiheista, ovulaatiosta ja sen testaamisesta jne. jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815