Mäykky mulle

Rinkeli

Kertokaa minulle lyhytkarvaisistakääpiömäykyistä (sileäkarva), eniten kiinnostaa niiden luonne? Millaisia ovat kouluttaa?Luonne?Voiko pitää hyvin irti?
Olen lukenut jo kirjallisuutta, nyt haluaisin kuulla omia mielipiteitänne ja kokemuksianne =)

Minähän siis ottaisin mielelläni sellaisen pienen mäykkypojan omakseni, tässä lähinnä yritetään pehmittää avomiestäni, että tämä on hyvä rotu =)

Sitten vielä metsästyshommista, mitä te teette koiran kanssa vastapainona jos koira ei pääse metsälle laisinkaan?
Meillä ei metsäsätetä, joten koira tulisi enemmän kotikoiraksi, jokin yhteinen harrastus siis pitäisi keksiä.
Ja varmaan tiedustella tulevan koiramme vanhempien metsästyshistoriaa...

Apuja siis kaivataan ja vinkkejä, kiitos jo kaikesta näin etukäteen!

5

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli aikanaan

      kaksi lk-mäykkypoikaa, ei tosin kääpiöitä. Sen parempaa ja uskollisempaa kaveria ei voi löytää. Oppii helposti, jos oot tarpeeksi tiukka. Meilläkään ei metsästys kuulunut tapoihin, vaikka kyllä metsässä kulkiessa huomasi, että metsästyskin olisi sopinut, niin tarkkaan kaikki kolot katsottiin. Kaupungissa ei irti uskaltanut pitää määräysten vuoksi, mutta mökillä ollessa sekin onnistui. Ja uinti, veneily ja varsinkin moottorikelkalla ajelu oli juhlaa. Nyt pojallani on kaniinimäykky, pieni vilkastus, aikavat alkaa agilityyn, ja se varmaan sopiikin. Mun vanhempi oli 15, nuorempi 13, kun lähtivät koiraenkeliks. Niin että varmaan toi ikäväkin vielä painaa, mutta kyllä mäykky niin hyvä koira on, ja mun vanha äiti sanoi aikanaan, että se ymmärtää kaikki mitä sille puhuu. Ja lasten kanssa paras kaveri.

    • mineillä...

      Kääpiökokoisten kanssa EI METSÄSTETÄ !!!
      Normikoko on siihen touhuun jalostettu.
      Seurakoirina mukavia kainaloisia mutta kiinni pidettäviä lenkillä. Me-jää voi harrastaa eli verijälkeä haistellaan =)Eivät helppoja koulutettavia yleensä.

      • metsästetään.

        Siis se ei pidä paikkansa ettei kääpiömäykkyä käytetä metsästykseen. Se on paras ja ainoa hyvä koira kauriinmetsästykseen.
        Luonteessa on ollut arkuutta kääpiöillä joten selvitä sukutausta ja tarkkaile emää, onko reipas eikä arkaile vieraita. Arkuus periytyy.
        Ja jos et halua riistan perään lähtevää mäykkyä niin varmaan löytyy myös kotikoiraksi sopivia. Riistavietti ei varmaan yhdeltäkään mäykyltä ole kadonnut mutta toisilla suvuilla ehkä heikentynyt.
        Suosittelen lukemaan mäyräkoiriin liittyvää keskustelupalstaa (mayrakoirat.tk)


    • karrrkkarit

      mulla kotona kaksi mäykkyä, karkeakarvaisia tosin. Harrastan niiden kanssa tokoa, agilitya, verijälkeä ja pelastuskoiratoimintaa.
      Siis lähes mitä vaan. Mulla on kumpakin enemmän näyttelylinjasesta suvusta ja suosittelen sullekin jos et sitä metsästystä aio alkaa harrastamaan. Pysyy mulla ainakin koirat nätisti luona, mutta jos ne sen jänön näkee lähtee takuu varmasti perään, on se kuitenkin siellä geeneissä.

      Kannattaa olla kyllä tosi tiukka koiran kasvatuksessa alusta asti. Älä anna sen söpöyden ja niiden hassujen temppujen hämätä. Mäykylle kun kerran annat periksi niin se tulee vaatimaan sitä useasti.

      Oikein hyvää taivuttelu onnea miehesi suhteen. Mä lupasin silloin että saa ostetaan hänelle uusi auto jos minä saan koirat,kyllä suostui nopeaan...:)

      • ---------------------------...

        siis kumpikin koirani..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      86
      4559
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3978
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2531
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1555
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe