Olen 40-vuotias nainen, jolla jo vaihdevuodet pitkällä. Kuukautiset tulevat erittäin niukkana 1 - 2 kertaa vuodessa ja fsh-arvot ovat olleet keväällä 2007 17, kesällä 20 ja syksyllä 14 eli jo kovasti koholla. Vaihdevuosidiagnoosin olen saanut 3 eri lääkäriltä.
Minulla on jo resepti hormonikorvaushoitoon, mutten vielä ole uskaltanut aloittaa sitä.
Yhtenä syynä se, että tupakoin. Kuinkahan suuri riski veritulppaan tuosta yhdistelmästä on?
Sitten olen miettinyt, että tarvitsenko ollenkaan vaiheittaista hoitoa, kun limakalvo ei kasva muutenkaan? Eli olisiko jatkuva estrogeenihoito parempi?
Osaisiko joku kertoa...
Hormonikorvaushoito
46
6573
Vastaukset
- Hormoonihurmio
Nuo kertomasi FSH-arvot eivät vaikuta kovin korkeilta. Niistä päätellään vaihdevuosien alkaneen vasta kun lukema on yli 21,7. Itselläni arvo ampaisi 17:stä 58:aan heti kun kuukautiset loppuivat.
Tarvitsetko korvaushoitoa ylipäätään, eli onko sinulla oireita, jotka häiritsevät huomattavasti normaalia elämää? Ei korvaushoitoa anneta vain siksi, että oma estrogenituotanto hiipuu, vaan ennen kaikkea siksi, että hiipumisesta aiheutuu monenlaista elämänlaatua heikentävää vaivaa.
Vaiheittaista hoitoa - jos tarkoitat sillä yhdistelmävalmisteita - määrätään käsittääkseni vaihdevuosien alussa kaikille naisille, joilla on kohtu tallella, jolloin myös tulee ns. tyhjennysvuoto. Vuodotonta hoitoa ei alkuvaiheessa suositella limakalvon paksuntumisen ja siitä seuraavan suurentuneen syöpäriskin vuoksi. En sitten tiedä, kuinka monen vuoden kuluttua sellaisen voi saada, kun itselläni on hoidosta vasta ensimmäinen vuosi menossa. Odotan kyllä kovasti vuodoista eroon pääsyä, vaikka tyhjennysvuoto vaivattomampi onkin kuin kuukautiset (niukempi ja jokseenkin kivuton).- aloittaja
Minulle viimeksi lääkäri sanoi, ettei noilla fsh arvoilla ole mitään merkitystä. Että vaihdevuodet voivat olla pienelläkin arvolla.
Ei minulla ole oikeastaan muita oireita kuin ajoittainen kuivuus.
Mutta eikö estrogeenin puute aiheuta mm. osteoporoosia? Miksi lääkärit sitten ovat tuota hoitoa minulle suositelleet? - tuputtamista..
aloittaja kirjoitti:
Minulle viimeksi lääkäri sanoi, ettei noilla fsh arvoilla ole mitään merkitystä. Että vaihdevuodet voivat olla pienelläkin arvolla.
Ei minulla ole oikeastaan muita oireita kuin ajoittainen kuivuus.
Mutta eikö estrogeenin puute aiheuta mm. osteoporoosia? Miksi lääkärit sitten ovat tuota hoitoa minulle suositelleet?tosiaankin, jollei sulla ole muuta vaivaa, kuin kuivuus. Mulle ei ole limakalvojen paikallishoidon lisäksi muuta tarjottu, kuin kalcium ja D-vitamiinilisä osteoporoosin ehkäisyyn ja sain reseptin niihin.
- yksi kysymys
Eli että ehkäisyä ei kai tarvinne enää käyttää?
Kävin viimeisimpien kuukautisten aikaan 2 päivänä gynekologilla. Ultrassa näkyi vain 5 mm vahvuinen kohdun limakalvo ja toinen munasarja oli pieni ja toimimaton. Toisessa oli vain muutamia pieniä follikkeleita.
Eli tuskin taidan enää ovuloida ja limakalvo ei paksuunnu edes tarpeeksi että voisi tulla raskaaksi?
Olisi yksi huoli vähemmän tuostakin.- Hormoonihurmio
On epätodennäköistä, että lähellä vaihdevuosia vielä tulee raskaaksi, mutta mahdotonta se ei ole. Suomessa syntyy joka vuosi muutama lapsi yli 50-vuotiaalle äidille.
Nyrkkisääntö on kai se, että jos oikein varman päälle haluaa pelata, pitäisi käyttää ehkäisyä vielä vuoden ajan viimeisistä kuukautisista. Jos kuukautiset ovat viimeksi olleet yli vuosi sitten, ei ehkäisyä enää tarvita.
- /// miksi ///
lääkärit niin hanakasti tuputtaa näitä hormoonilääkitystä, siskollani oli keuhkoveritulppa ja syyksi lääkäri oli sanonut hormoonihoitojen, siis hengenlähtö oli lähellä. Itse en ole moiseen ruvennut, vaikka oireita on ollutkin, kuumotusta ja limakalvot kuivat. Minulla on käytössä tabletit jotka laitetaan emättimeen 1-2 kertaa viikkoon ja ei ole kuiva limakalvo enää.
- /// miksi ///
Lisäksi nämä hormoonit lihotta-turvottaa, on pöhötystä.
- yleistää
/// miksi /// kirjoitti:
Lisäksi nämä hormoonit lihotta-turvottaa, on pöhötystä.
Hormonit eivät mielestäni lihota tai aiheuta turvotusta. Minä ainakin pystyin laihtumaan hormonihoidon aikana, eikä turvotuksia ole ollut. Ehkäpä tuossakin on yksilöllisiä eroja ja uskoisin että lihoamiseen vaikuttaa enemmänkin ruokahalun muutokset.
- Hormoonihurmio
Minä taas en ymmärrä, miksi niin usein väitetään, että lääkärit "tuputtavat" korvaushoitoja. Käsittääkseni kukaan ei pakota niitä ottamaan, jos ennen kärsii vaivansa kuin ottaa lääkkeitä. En myöskään usko, että keuhkoveritulppa voi tulla pelkästään korvaushoidosta, kyllä siihen on muitakin riskitekijöitä tarvittu, ennen kaikkea perimä. Jos ilman lääkkeitä pärjää, niin silloinhan ei ole mitään syytä niitä syödä. Ei kuitenkaan pidä syyllistää korvaushoitojen käyttäjiä, koska vain nainen itse tietää, milloin lääkettä tarvitsee. Toisen tilannetta et voi tuntea.
- Hormoonihurmio
yleistää kirjoitti:
Hormonit eivät mielestäni lihota tai aiheuta turvotusta. Minä ainakin pystyin laihtumaan hormonihoidon aikana, eikä turvotuksia ole ollut. Ehkäpä tuossakin on yksilöllisiä eroja ja uskoisin että lihoamiseen vaikuttaa enemmänkin ruokahalun muutokset.
Hormonien vaikutus on todella yksilöllistä, toiset lihovat, toiset eivät. Lihomiseen vaikuttaa tietenkin ruokahalun lisääntyminen, mutta ehkäpä on myös niin, että kaikilla hormonit eivät lisää ruokahalua. Itse valitettavasti kuulun niihin, joiden ruokahalua korvaushoito on lisännyt entisestään (kun se ilmankin on ollut isompi kuin näin pieneen kroppaan olisi tarpeen). Olen kahdeksan kuukauden hoidon aikana lihonut kuusi kiloa, vaikka olen yrittänyt syödä järkevästi.
- tämä on???
Hormoonihurmio kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi niin usein väitetään, että lääkärit "tuputtavat" korvaushoitoja. Käsittääkseni kukaan ei pakota niitä ottamaan, jos ennen kärsii vaivansa kuin ottaa lääkkeitä. En myöskään usko, että keuhkoveritulppa voi tulla pelkästään korvaushoidosta, kyllä siihen on muitakin riskitekijöitä tarvittu, ennen kaikkea perimä. Jos ilman lääkkeitä pärjää, niin silloinhan ei ole mitään syytä niitä syödä. Ei kuitenkaan pidä syyllistää korvaushoitojen käyttäjiä, koska vain nainen itse tietää, milloin lääkettä tarvitsee. Toisen tilannetta et voi tuntea.
En kyllä syyllistä mitenkään, on tietenkin jokaisen oma asia mitä käyttää, mutta on olemassa vaaratekijöitä kuitenkin ja niistäkin on hyvä puhua. Sinun uskomuksia en minä kuuntele, enkä toivo muidenkaan uskovan. Tämä ei ole uskonasia, vaan todellinen vaaratekijä josta jokaisen on hyvä tietää ryhtyessään lääkintään.
- Nimetön
tämä on??? kirjoitti:
En kyllä syyllistä mitenkään, on tietenkin jokaisen oma asia mitä käyttää, mutta on olemassa vaaratekijöitä kuitenkin ja niistäkin on hyvä puhua. Sinun uskomuksia en minä kuuntele, enkä toivo muidenkaan uskovan. Tämä ei ole uskonasia, vaan todellinen vaaratekijä josta jokaisen on hyvä tietää ryhtyessään lääkintään.
Kävin tälä viikolla lääkärilläni. Epäilin nyt olevani vaihdevuosissa, kun mielialat vaihtelee, suutun helposti, seksi ei kiinnosta.
Mutta tutkimukset osoitti, että munasarjat toimii, mitään fyysisiä oireita ei ole, joten ei määrännyt hormoneja. Olin ollut aika varma ja tavallaan toivonutkin, että tähän kireyteen löytyisi selvä syy jonka lääkkeillä saisi pois, mutta ainakin tämä lääkäri toimi vastuullisesti, eikä määrännyt hormoneja kun en niitä ilmeisestikään vielä tarvitse.
Saas nähdä mikä näihin mielialaheilahteluihin sitten auttaisi. - että..
luultavasti emättimeesi laittamasi tapletit ovat myöskin hormoonilääkitystä.
Lueppa tarkkaan pakkausohjeet, sillä eiköhän siinäkin mainita veritulppa vaarä..! - /// miksi ///
että.. kirjoitti:
luultavasti emättimeesi laittamasi tapletit ovat myöskin hormoonilääkitystä.
Lueppa tarkkaan pakkausohjeet, sillä eiköhän siinäkin mainita veritulppa vaarä..!Eipä olekkaan!
- tapletteja..
tarkoitat? Mullakin on limakalvot kuivat, enkä viittis mitään hormooneja käyttää.
- niistä..
tapleteista, jotka auttavat limakalvojen kuivuuteen, että mitä ne ovat? En itsekkään haluaisi käyttää hormooneja.
- mnmnmnmmn
niistä.. kirjoitti:
tapleteista, jotka auttavat limakalvojen kuivuuteen, että mitä ne ovat? En itsekkään haluaisi käyttää hormooneja.
Nuo emättimeen laitettavat tabletit tai voiteet ovat yleensä paikallisestrogeeneja. Mutta niistä ei hormoneja pääse mainittavasti verenkiertoon ja siksi riskit ovat paljon pienempiä kuin varsinaisissa hormonikorvauslääkkeissä.
- mutta...
Sen kuin aloitat hormonihoidon, kunhan vain lopetat tupakoinnin. Et voi uskoa, miten erilainen olo sinulle tulee! Itse aloitin reilu viikko sitten estrogeenigeelin esivaihdevuosioireisiin ja jo nyt olen kuin uusi nainen. Mieliala on valoisa, nukun paremmin jne. Geeli on turvallisin muoto käyttää estrogeenia. Lisäksi jos kohtu on tallella, pitää ottaa 10 pv kuuri keltarauhashormonia, itse sain Terolutia.
Estrogeenireseptoreita on paljon esim. aivoissa ja siksi masennus ja unettomuus hälvenevät.
Usko minua, uskalla aloittaa geelimuotoinen hoito ja lopeta heti tupakointi!
t. 46-vuotias- Aloittaja
Minulle määrätty hoito on tablettimuotoinen yhdistelmähoito.
Auttaako tuo sitten limakalvo-oireisiini? Ne ovat ainoita oireita mitä minulla on.
Nukkumisvaikeuksia ei ole, eikä kuumia aaltoja tms. - älähän..
Aloittaja kirjoitti:
Auttaako tuo sitten limakalvo-oireisiini? Ne ovat ainoita oireita mitä minulla on.
Nukkumisvaikeuksia ei ole, eikä kuumia aaltoja tms.aloita hormoonikorvaushoitoa vielä, jos sulla on vain limakalvo vaivoja. Itse olen käyttänyt pelkkiin limakalvojen kuivuuteen apteekista ilman reseptiä saatavaa paikallisestrogeenihoitoa. Ovestin on merkki ja aloitin pakkauksen ohjeen mukaan käyttämään sitä ekaks pari viikkoa joka ilta 1 puikko emättimeen ja vähitellen harvensin 2puikkoon viikossa. Reseptillä saa myös gyneltä Vagifem paikallishoitoa, joka sopii toiselle paremmin, kuin Ovestin tai päin vastoin.
- ole aloittanut
niin en tarvitse lopettaakkaan, tupakointia!
- neuvolassa!
Aloittaja kirjoitti:
Nukkumisvaikeuksia ei ole, eikä kuumia aaltoja tms.Sieltä saat varmaan neuvoja parempia, mutta jos on vaan lima-kalvo oireita en minä ainakaan ottais kun paikallisia estrogeenejä ja niitä saa joko tabletteina tai voiteina. Tabletit on mielestäni parempia, ne ei sottaa niinkuin voiteet ja molempiakin voi käyttää.
- aloittaja
älähän.. kirjoitti:
aloita hormoonikorvaushoitoa vielä, jos sulla on vain limakalvo vaivoja. Itse olen käyttänyt pelkkiin limakalvojen kuivuuteen apteekista ilman reseptiä saatavaa paikallisestrogeenihoitoa. Ovestin on merkki ja aloitin pakkauksen ohjeen mukaan käyttämään sitä ekaks pari viikkoa joka ilta 1 puikko emättimeen ja vähitellen harvensin 2puikkoon viikossa. Reseptillä saa myös gyneltä Vagifem paikallishoitoa, joka sopii toiselle paremmin, kuin Ovestin tai päin vastoin.
Miksiköhän lääkärit sitten halusivat ehdottomasti että aloitan hoidon?
He painottivat, että se on minulle elintärkeä, koska vaihdevuodet alkoivat jo alle 40 -vuoden ikäisenä. - veritulppaan
ole aloittanut kirjoitti:
niin en tarvitse lopettaakkaan, tupakointia!
Tuolla toisessa ketjussa kerrotaan miten hormoneista oli tullut keuhkoveritulppa.
Kuiviin limakalvoihin auttaa luonnollisten rasvojen lisääminen. Esimerkiksi 1 rkl oliviiöljyä suoraan lusikalla aamulla päivittäin, kalaa, kalaöljyä yms.
Monet ovat saaneet ihonsa ja limakalvonsa kuntoon lisäämällä reippaasti luonnollisen rasvan määrää.
Suosittelen siirtymistä voihin ja kermaan! Itse käytän surutta em. aineita, eikä mitään onglemia. - mutta...
veritulppaan kirjoitti:
Tuolla toisessa ketjussa kerrotaan miten hormoneista oli tullut keuhkoveritulppa.
Kuiviin limakalvoihin auttaa luonnollisten rasvojen lisääminen. Esimerkiksi 1 rkl oliviiöljyä suoraan lusikalla aamulla päivittäin, kalaa, kalaöljyä yms.
Monet ovat saaneet ihonsa ja limakalvonsa kuntoon lisäämällä reippaasti luonnollisen rasvan määrää.
Suosittelen siirtymistä voihin ja kermaan! Itse käytän surutta em. aineita, eikä mitään onglemia.kun verisuonioireet ja sydäntauti iskee niin pahimmillaan siinä lähtee henki. Mutta onpahan iho ja limakalvot kunnossa kun laitetaan hautaan.
Käytän rasvoja aika paljon, mutta rasvat ovat terveellistä laatua: Kasvirasvoja voin sijaan, kerma pois ruokaa voi laittaa terveellisemminkin, vaikkapa oliiviöljyllä. Silti kolesteroliarvoni kolkutteli ylärajaa ja lääkityksellä saatiin todella hyviin lukemiin. Hormonikorvaushoidolla olen muutenkin hyvässä kunnossa. - Voi ei tapa!
mutta... kirjoitti:
kun verisuonioireet ja sydäntauti iskee niin pahimmillaan siinä lähtee henki. Mutta onpahan iho ja limakalvot kunnossa kun laitetaan hautaan.
Käytän rasvoja aika paljon, mutta rasvat ovat terveellistä laatua: Kasvirasvoja voin sijaan, kerma pois ruokaa voi laittaa terveellisemminkin, vaikkapa oliiviöljyllä. Silti kolesteroliarvoni kolkutteli ylärajaa ja lääkityksellä saatiin todella hyviin lukemiin. Hormonikorvaushoidolla olen muutenkin hyvässä kunnossa.Suomalaisiin on iskostettu luihin ja ytimiin asti Pekka Puskan aloittama rasvahysteria, vaikka nykytutkimukset selkeästi todistavat, etteivät voi ja kerma ole syypäitä verisuonisairauksiin ja sydänvikoihin.
Olen syönyt voita koko ikäni, kolesterolini on ihan ok, verenpaineet hyvät yms. Vastaavasti en syö nautaa, jonka rasvan on tutkittu olevan vaikeasti sulavaa.
Enkä myöskään makkaroita yms, lisäaineisia teollisia ruokia. - kanssasi..
mutta... kirjoitti:
kun verisuonioireet ja sydäntauti iskee niin pahimmillaan siinä lähtee henki. Mutta onpahan iho ja limakalvot kunnossa kun laitetaan hautaan.
Käytän rasvoja aika paljon, mutta rasvat ovat terveellistä laatua: Kasvirasvoja voin sijaan, kerma pois ruokaa voi laittaa terveellisemminkin, vaikkapa oliiviöljyllä. Silti kolesteroliarvoni kolkutteli ylärajaa ja lääkityksellä saatiin todella hyviin lukemiin. Hormonikorvaushoidolla olen muutenkin hyvässä kunnossa.ihmettelen tuota ihmistä, joka tyrkyttää voita ja kermaa, sillä nehän tiettävästi aiheuttavat verisuonten kovettumista ja siitä ei seuraa hyvää.
Tässä taannoin juttelin terveydenhoitsun kanssa ja kyllä vaan suositteli ehdottomasti rasvatonta maitoa, pehmeitä kasvirasvoja, sekä mms. rypsiöljyä ja oliiviöljyä. Kalaa pari kertaa viikossa, että silleen.. - me..
Voi ei tapa! kirjoitti:
Suomalaisiin on iskostettu luihin ja ytimiin asti Pekka Puskan aloittama rasvahysteria, vaikka nykytutkimukset selkeästi todistavat, etteivät voi ja kerma ole syypäitä verisuonisairauksiin ja sydänvikoihin.
Olen syönyt voita koko ikäni, kolesterolini on ihan ok, verenpaineet hyvät yms. Vastaavasti en syö nautaa, jonka rasvan on tutkittu olevan vaikeasti sulavaa.
Enkä myöskään makkaroita yms, lisäaineisia teollisia ruokia.ihmiset ollaankin erilaisia elimistöltämme esim. aviopari syö yhteiselonsa aikana samaa ruokaa(täysmaitoa, voita, kermaa ja läskiä) toinen kupsahtaa 5kymppisenä sydän ja verisuonitautiin ja toinen puolisko elää yli 8kymppiseksi.
- se on
me.. kirjoitti:
ihmiset ollaankin erilaisia elimistöltämme esim. aviopari syö yhteiselonsa aikana samaa ruokaa(täysmaitoa, voita, kermaa ja läskiä) toinen kupsahtaa 5kymppisenä sydän ja verisuonitautiin ja toinen puolisko elää yli 8kymppiseksi.
Näin oli meilläkin. Expuolisoni veteli surutta kanamunaa, voita ja muita rasvoja, silti kolesterolit oli todella hyvissä lukemissa. Anopilla taas kolesterolit taivaissa. Minä taas olen välttänyt noita "kolesterolivaarallisia" ruokia, enkä saanut arvoja kuntoon kuin lääkityksellä. Kyllä se on paljon kiinni henkilökohtaisista ominaisuuksista kelle kolesteroli nousee liikaa.
- Voita ja kermaa
kanssasi.. kirjoitti:
ihmettelen tuota ihmistä, joka tyrkyttää voita ja kermaa, sillä nehän tiettävästi aiheuttavat verisuonten kovettumista ja siitä ei seuraa hyvää.
Tässä taannoin juttelin terveydenhoitsun kanssa ja kyllä vaan suositteli ehdottomasti rasvatonta maitoa, pehmeitä kasvirasvoja, sekä mms. rypsiöljyä ja oliiviöljyä. Kalaa pari kertaa viikossa, että silleen..Netistä löytyy yhdellä napinpainalluksella runsaasti tietoa erilaisista rasvatutkimuksista.
Suomessa terveydenhoidossa on vain yksi ainoa virallinen totuus, jota hoitsut uskollisesti toitottavat. Näin vaikka koko ajan on tullut uutta tietoa rasvoista.
Samoin kuin kolesterolista. Mutta tässäkin asiassa pinnalle pääsee vain ns. virallinen totuus, joka kulkee kättä kaulaa lääketehtailijoiden intresseiden kanssa.
Tiesittekö, että kun kolesterolirajojen suosituksesta päätettiin, päättävässä komiteassa oli mukana kolme lääketehtailijaa?
Ei liene ihmeellistä, että rajoja on hinkattu koko ajan vain alaspäin.
On aivan törkeää miten pikkulapsille ja vanhuksille jotka huonosyömäisinä tarvitsisivat energiaa tyrkytetään heillekin rasvatonta maitoa ja teollisia rasvavalmisteita.
Omille lapsilleni en ole ikinä juottanut rasvatonta maitoa, voita käytettiin kotona ja keskivertoa terveempiä ovat olleet.
Vv-ikäisille naisille ehdottomasti parasta olisi täysmaito, jota ei ole käsitelty millään lailla.
Siinä on tallella vielä nämä cla-ainekset, jotka ovat hormonitoiminnalle hyvät ja nuorentavat. Mitä taas ei niissä kuorituissa litkuissa ole! - mutta...
Voita ja kermaa kirjoitti:
Netistä löytyy yhdellä napinpainalluksella runsaasti tietoa erilaisista rasvatutkimuksista.
Suomessa terveydenhoidossa on vain yksi ainoa virallinen totuus, jota hoitsut uskollisesti toitottavat. Näin vaikka koko ajan on tullut uutta tietoa rasvoista.
Samoin kuin kolesterolista. Mutta tässäkin asiassa pinnalle pääsee vain ns. virallinen totuus, joka kulkee kättä kaulaa lääketehtailijoiden intresseiden kanssa.
Tiesittekö, että kun kolesterolirajojen suosituksesta päätettiin, päättävässä komiteassa oli mukana kolme lääketehtailijaa?
Ei liene ihmeellistä, että rajoja on hinkattu koko ajan vain alaspäin.
On aivan törkeää miten pikkulapsille ja vanhuksille jotka huonosyömäisinä tarvitsisivat energiaa tyrkytetään heillekin rasvatonta maitoa ja teollisia rasvavalmisteita.
Omille lapsilleni en ole ikinä juottanut rasvatonta maitoa, voita käytettiin kotona ja keskivertoa terveempiä ovat olleet.
Vv-ikäisille naisille ehdottomasti parasta olisi täysmaito, jota ei ole käsitelty millään lailla.
Siinä on tallella vielä nämä cla-ainekset, jotka ovat hormonitoiminnalle hyvät ja nuorentavat. Mitä taas ei niissä kuorituissa litkuissa ole!"Ei liene ihmeellistä, että rajoja on hinkattu koko ajan vain alaspäin."
Minulla ei ole koskaan ollut kolesterolit ihan mahdottoman korkealla. Vain hiukan yli "normaali-ihmisten" tavoitearvojen. Jäljet näkyy jo suonissa. Diabeetikkona minulle on alemmat arvot, joten syön kolesterolilääkkettä ja olen päässyt hyviin arvoihin. Uskon vahvasti että tällä saan muutaman elinvuoden lisää ja se on pääasia.
"On aivan törkeää miten pikkulapsille ja vanhuksille jotka huonosyömäisinä tarvitsisivat energiaa tyrkytetään heillekin rasvatonta maitoa ja teollisia rasvavalmisteita."
Mutta kun aika iso osa ihmisistä ei kuulu tuohon luokkaan (minäkin). Minunlaisilleni ne terveellisemmät rasvat ja rajoitukset ovat elintärkeitä.
"Vv-ikäisille naisille ehdottomasti parasta olisi täysmaito, jota ei ole käsitelty millään lailla."
Kerrostalossa ei voi pitää lehmää ja siksi on tyydyttävä teollisiin maitotuotteisiin ja paikattava puutteet lääkityksellä. - ovat juoneet
mutta... kirjoitti:
"Ei liene ihmeellistä, että rajoja on hinkattu koko ajan vain alaspäin."
Minulla ei ole koskaan ollut kolesterolit ihan mahdottoman korkealla. Vain hiukan yli "normaali-ihmisten" tavoitearvojen. Jäljet näkyy jo suonissa. Diabeetikkona minulle on alemmat arvot, joten syön kolesterolilääkkettä ja olen päässyt hyviin arvoihin. Uskon vahvasti että tällä saan muutaman elinvuoden lisää ja se on pääasia.
"On aivan törkeää miten pikkulapsille ja vanhuksille jotka huonosyömäisinä tarvitsisivat energiaa tyrkytetään heillekin rasvatonta maitoa ja teollisia rasvavalmisteita."
Mutta kun aika iso osa ihmisistä ei kuulu tuohon luokkaan (minäkin). Minunlaisilleni ne terveellisemmät rasvat ja rajoitukset ovat elintärkeitä.
"Vv-ikäisille naisille ehdottomasti parasta olisi täysmaito, jota ei ole käsitelty millään lailla."
Kerrostalossa ei voi pitää lehmää ja siksi on tyydyttävä teollisiin maitotuotteisiin ja paikattava puutteet lääkityksellä.täysmaitoa ja käyttäneet voita sairastavat huomattavasti muuta väestöä vähemmän rintasyöpää sekä muitakin syöpiä.
Syöpätutkimuksessa on tämän arvioitu johtuvan ravinnosta. - emäntä..
ovat juoneet kirjoitti:
täysmaitoa ja käyttäneet voita sairastavat huomattavasti muuta väestöä vähemmän rintasyöpää sekä muitakin syöpiä.
Syöpätutkimuksessa on tämän arvioitu johtuvan ravinnosta.kuoli taannoin rintasyöpään alle nelikymppisenä. Ei käyttänyt koskaan edes kosmeettisia tuotteita, vaan eleli lehminensä aivan luomuna, että se siitä täysmaidosta ja voista..
- löytyy
emäntä.. kirjoitti:
kuoli taannoin rintasyöpään alle nelikymppisenä. Ei käyttänyt koskaan edes kosmeettisia tuotteita, vaan eleli lehminensä aivan luomuna, että se siitä täysmaidosta ja voista..
noita poikkeuksen poikkeuksia aina asiaan kuin asiaan. On lääketieteellisetsi osoitettu, että tietyt elintavat ja aineet lisäävät syöpäriskiä.
Senkin tutkijat tietävät, että on olemassa tekijöitä,jotka määräävät myös, että ihminen voi sairastua syöpään tai saada veritulpan vaikka olisi elänyt terveellisesti. Välttäen kaikkia riskitekijöitä. Kyse on geeniperimästä, joka on vahva.
Ihmisellä on tapana laittaa ikäviä asioita itsensä ulkopuolelle - ikäänkuin järkeistää asioita: Tuo ei pidä paikkaansa, koska se ja se teki niin tai näin ja silti sairastui/ei sairastunut. Tiedetään sukuja, joissa geeniperimä on niin vahva, että on erittäin suuri riski saada tietty sairaus. Riippumatta elintavoista. Silti sekin tiedetään, että hekin riskisuvussa eläjät voivat välttyä pahimmalta, elämällä terveellisesti. - elämäntavat**
ovat juoneet kirjoitti:
täysmaitoa ja käyttäneet voita sairastavat huomattavasti muuta väestöä vähemmän rintasyöpää sekä muitakin syöpiä.
Syöpätutkimuksessa on tämän arvioitu johtuvan ravinnosta.Ei me voida tietää kukaan sitä, milloinka itse sairastuu syöpään. Sanotaan, että geeneistä johtuu moni asia. Elämäntavoista myös.
Tiedän monia, jotka on noudattaneet ikänsä terveellisiä elämäntapoja ja silti sairastuneet syöpään.
Myös samassa suvussa paljon syöpä sairautta ollut ja geeneistähän silloin on kysymys.
On utopista ajattelua tuo, että maatilan emännät olisivat jotenkin suojattuja, kun ravinnossa on rasvaa ja vielä väitettyjä koviarasvoja.
Mutta eläkää vaan siellä navetan "lintukodossa" sillä tietämyksellä, että eihän me voida sairastua, kun on tehty tutkimuskin siitä. - on huomattavasti
elämäntavat** kirjoitti:
Ei me voida tietää kukaan sitä, milloinka itse sairastuu syöpään. Sanotaan, että geeneistä johtuu moni asia. Elämäntavoista myös.
Tiedän monia, jotka on noudattaneet ikänsä terveellisiä elämäntapoja ja silti sairastuneet syöpään.
Myös samassa suvussa paljon syöpä sairautta ollut ja geeneistähän silloin on kysymys.
On utopista ajattelua tuo, että maatilan emännät olisivat jotenkin suojattuja, kun ravinnossa on rasvaa ja vielä väitettyjä koviarasvoja.
Mutta eläkää vaan siellä navetan "lintukodossa" sillä tietämyksellä, että eihän me voida sairastua, kun on tehty tutkimuskin siitä.haitallisempaa kuin voi. Samoin kuin nämä transrasvaiset keksit ja teolliset leipomotuotteet, joita mutustatte hyvällä halulla joka ikinen kahvitunti.
Se siitä terveellisyydestä.
Kyseinen tutkimus maanviljelijöiden terveystilanteesta löytyy koska tahansa netistä. Maanviljelijät, puutarhurit ja metsätyöntekijät olivat "terveimpien" ammattien joukossa.
Osa syy paitsi muita väestönryhmiä alhaisempi tupakointi, myös muissa elintavoissa. Emännät käyttävät kaupunkinaisia harvemmin kosmetiikkaa.
Mm. yleisesti sampoissa, voiteissa ym. käytettävät parabeenit altistavat rintasyövälle. Japanissa ne on kielletty. - ammatit..
on huomattavasti kirjoitti:
haitallisempaa kuin voi. Samoin kuin nämä transrasvaiset keksit ja teolliset leipomotuotteet, joita mutustatte hyvällä halulla joka ikinen kahvitunti.
Se siitä terveellisyydestä.
Kyseinen tutkimus maanviljelijöiden terveystilanteesta löytyy koska tahansa netistä. Maanviljelijät, puutarhurit ja metsätyöntekijät olivat "terveimpien" ammattien joukossa.
Osa syy paitsi muita väestönryhmiä alhaisempi tupakointi, myös muissa elintavoissa. Emännät käyttävät kaupunkinaisia harvemmin kosmetiikkaa.
Mm. yleisesti sampoissa, voiteissa ym. käytettävät parabeenit altistavat rintasyövälle. Japanissa ne on kielletty.joita luettelit, niin kuulostaa siltä, että näissä ammateissa useasti pystyy työskentelemään itsenäisesti. Ei tarvii olla, niin kytkeytynyt kelloon, vaan voi työskennellä omaan tahtiin, ehkä vielä nukkua pdempään silloin, kun haluttaa. Elikkä paljolti ihmisten sairaudet ovat myöskin tressipohjaisia.
Eiköhän noissa ranskanperunoissa käytetä nykyään aika pitkälti hyvää kasvirasvaa ja pullankin voi leipoa käyttäen rypsiöljyä..? - juuri tuohon
elämäntavat** kirjoitti:
Ei me voida tietää kukaan sitä, milloinka itse sairastuu syöpään. Sanotaan, että geeneistä johtuu moni asia. Elämäntavoista myös.
Mutta eläkää vaan siellä navetan "lintukodossa" sillä tietämyksellä, että eihän me voida sairastua, kun on tehty tutkimuskin siitä.tunteesee tai asian kieltämiseen moni ajautuu. Miksi syödä terveellisesti tai miksi lopettaa tupakanpoltto jne kun naapurin pappa söi voita ja ihraa ja tupakoi 90v asti...?
Tiedän ja olen tuntenut monta tupakoijaa, jotka olisivat lopettaneet polttamisen jos olisivat aikanaan tajunneet tupakan riskit. Näin he itse kertoivat. He kuolivat nopeasti etenevään keuhkosyöpään.
On todettu, että vaikka sukurasitus olisi suuri, ei silti kannata jäädä odottamaan sitä suvun sairautta ja elää epäterveellisesti, vaan on eduksi, että itse pyrkii elämään terveellisesti ja välttää riskitekijöitä. Esim ruokavalion muutoksilla on suomessa lähtenyt suotuisa kehitys ja sydänverisuonisairaudet ovat vähentyneet. Erityisesti äkkikuolemat vähentyneet verrattuna 1960/70-lukuihin. - pidempään jos
ammatit.. kirjoitti:
joita luettelit, niin kuulostaa siltä, että näissä ammateissa useasti pystyy työskentelemään itsenäisesti. Ei tarvii olla, niin kytkeytynyt kelloon, vaan voi työskennellä omaan tahtiin, ehkä vielä nukkua pdempään silloin, kun haluttaa. Elikkä paljolti ihmisten sairaudet ovat myöskin tressipohjaisia.
Eiköhän noissa ranskanperunoissa käytetä nykyään aika pitkälti hyvää kasvirasvaa ja pullankin voi leipoa käyttäen rypsiöljyä..?haluaa!
Et varmaan koskaan ole käynyt karjatilalla? Herätyskello soi tiloilla aamuviideltä tai kuudelta. Tämän tiedän tarkkaan kun itse olen noita töitä tehnyt.
Kyllä varmasti syynä vähempään syöpäsairastavuuteen on uuttera ruumiinliikunto sekä lähiruoka. Viljelijät ovat usein aika säästäväisiä, ja ruoka on perinteisesti tehty alusta lähtien kotona.
Näissä 20-30-vuotiassa nykytehoviljelijöissä kyllä alkaa olla siinäkin muutosta, mutta tämä vanhempi kaarti ei kyllä puolivalmisteita kanna, vaan ottaa pakastimesta aitoa lihaa, ja kellarista porkkanaa ja perunaa kaupunkien lisäainesössöjen sijaan! - elämäntavat**
pidempään jos kirjoitti:
haluaa!
Et varmaan koskaan ole käynyt karjatilalla? Herätyskello soi tiloilla aamuviideltä tai kuudelta. Tämän tiedän tarkkaan kun itse olen noita töitä tehnyt.
Kyllä varmasti syynä vähempään syöpäsairastavuuteen on uuttera ruumiinliikunto sekä lähiruoka. Viljelijät ovat usein aika säästäväisiä, ja ruoka on perinteisesti tehty alusta lähtien kotona.
Näissä 20-30-vuotiassa nykytehoviljelijöissä kyllä alkaa olla siinäkin muutosta, mutta tämä vanhempi kaarti ei kyllä puolivalmisteita kanna, vaan ottaa pakastimesta aitoa lihaa, ja kellarista porkkanaa ja perunaa kaupunkien lisäainesössöjen sijaan!Maajussit ja emännät ovat sitten tuhtija omenavartaloita, jos syövät muka terveellisesti ja uutterasti liikkuvat???
- karjatilalla...
pidempään jos kirjoitti:
haluaa!
Näissä 20-30-vuotiassa nykytehoviljelijöissä kyllä alkaa olla siinäkin muutosta, mutta tämä vanhempi kaarti ei kyllä puolivalmisteita kanna, vaan ottaa pakastimesta aitoa lihaa, ja kellarista porkkanaa ja perunaa kaupunkien lisäainesössöjen sijaan!en ehkä ole käynyt, mutta olen maanviljelijän tytär ihan oikeesti. Kotona oli aikoinaan muutama lehmä, sikoja, kanoja ja pari hevosta. Kyllä niiden aamupuhtien jälkeen pystyi lepoajan hyvin ottamaan. Kiirellisin aika, kun ei ehditty kunnolla nukkumaan oli keväällä ja syksyllä muutaman viikon, ettei saanut ns."henkkiäs takka", niinkuin se meilläpäin sanottiin.
- johtuu siitä että
juuri tuohon kirjoitti:
tunteesee tai asian kieltämiseen moni ajautuu. Miksi syödä terveellisesti tai miksi lopettaa tupakanpoltto jne kun naapurin pappa söi voita ja ihraa ja tupakoi 90v asti...?
Tiedän ja olen tuntenut monta tupakoijaa, jotka olisivat lopettaneet polttamisen jos olisivat aikanaan tajunneet tupakan riskit. Näin he itse kertoivat. He kuolivat nopeasti etenevään keuhkosyöpään.
On todettu, että vaikka sukurasitus olisi suuri, ei silti kannata jäädä odottamaan sitä suvun sairautta ja elää epäterveellisesti, vaan on eduksi, että itse pyrkii elämään terveellisesti ja välttää riskitekijöitä. Esim ruokavalion muutoksilla on suomessa lähtenyt suotuisa kehitys ja sydänverisuonisairaudet ovat vähentyneet. Erityisesti äkkikuolemat vähentyneet verrattuna 1960/70-lukuihin.infarktin saaneista suuri osa pystytään pelastamaan.
Sydänkuolleisuus on vähentynyt useita kymmeniä prosentteja tehokkaiden liuotushoitojen ja jo ambulanssissa aloitetun elvytyksen ansiosta.
Näillä beselleillä ja muilla keinosotkuilla=kevyttuotteilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Suuri muutos terveyden eduksi on sen sijaan ollut rajusti lisääntynyt kasvisten syönti. Lapsuudessani peruna ja suolakurkku olivat suunnilleen ainoat jokamiehen vihannekset. - paksuja..
elämäntavat** kirjoitti:
Maajussit ja emännät ovat sitten tuhtija omenavartaloita, jos syövät muka terveellisesti ja uutterasti liikkuvat???
ja punakkaita ovat suurin osa. Aina puhutaan, että ovat "riskejä" ja punaposkisia. Sitä se rasvainen ruoka teettää, kun vedetään täysmaitoa, kermaa, voita ja rasvaista lihaa ja suolaa reippaasti joka paikkaan. Ei kaikkien elimistö kestä sitä. Yhtäkkiä vaan huomataan, ettei talossa ole enää esim. emäntää, kun rasva teki tehtävänsä..
- maatilan..
pidempään jos kirjoitti:
haluaa!
Näissä 20-30-vuotiassa nykytehoviljelijöissä kyllä alkaa olla siinäkin muutosta, mutta tämä vanhempi kaarti ei kyllä puolivalmisteita kanna, vaan ottaa pakastimesta aitoa lihaa, ja kellarista porkkanaa ja perunaa kaupunkien lisäainesössöjen sijaan!emännät eivät sitä voita, kermaa ja täysmaitoa enää käytäkkään ja ovatkin sopusuhtaisia vartaloltaan. Voivatpa aamulla hyvinkin herätä 5-6 aikaan hommiin, mutta päivälläpä kummasti ehtivät jumpalle ja kauppaan..
- alkuperäinen...
Enpä nyt tästä yhtään kyllä viisastunut tuon aloittamisen suhteen.
Kun nämä kaikki lääkärit olivat sitä mieltä, että aloittaa pitää kun olen vielä niin nuori.
Nyt uutena ilmeni sitten jotain outoa välivuotoakin kun kuukautiset vaihteeksi olivat. Niiden päättymisestä 8 päivän päästä alkoi pieni tuhruvuoto, jota on kestänyt jo 5 päivää. Sen alkamisen aikoihin tunsin vihlontaa munasarjan tienoilla. Saisikohan tuo korvaushoito tällaiset vuodotkin pois?- Mutta älä
itke jos syöpä iskee.
En todellakaan ymmärrä miksi pitäisi ruveta syömään hormoneita, kun ei ole edes vaivoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171