Mitäs tykkäsitte Vakavan aineistosta? Minusta aika mielenkiintoisia artikkeleita, mutta miten tämä Pelkotila – Pelon semiotiikka venäläisessä kulttuurissa liittyy asiaan? :o
vakava -08
48
12761
Vastaukset
- Markus
Kamalalta näyttää
- samalla viivalla.
No, ainakaan ensi silmäyksellä aineisto ei vetänyt ihan niin vakavaksi kuin viime vuonna. Eiköhän tästä selviä lukemalla ja lukemalla ja lukemalla. Kirjaa kahlatessa kokonaisuudesta jäi ihan positiivinen kuva (toivottavasti tuo kuva ei muutu tutustuttuani tarkemmin artikkeleihin). Tuota "Pelkotila..."-artikkelia en ole ehtinyt tutkia sen tarkemmin, mutta eiköhän sieltä tekstistä löydy syy, miksi se on pääsykoeaineistoon valittu.
- kysymys????
Ajattelin hakea kasvatustieteisiin varavaihtoehtona, ja mietin että millainen pääsykoe on yleensä ollut?
Olen saanut jostain sellaisen käsityksen että kokeessa olisi vain pelkkiä monivalintatehtäviä?
Minkätyyppinen koe siis on?
Kuinka tarkkaan täytyisi aineisto osata jotta pääsee hyville pisteille?
Haen tosiaan kasvatustieteelliseen varavaihtoehtona, ja ehdin luultavasti lukea kokeeseen alueen pari kertaa syvällisesti läpi..- ks merkinnöistä
Kun vakava-aineistossa on melko tiheään tahtiin suluissa ks.ja sitten jotain tekstiä,niin tarkoittaako se että pitää perehtyä siihenkin asiaan vaikka sitä ei siinä aineistossa sen kummemmin ole selitetty?
Ja en tiedä onko tämä vähän hassu kysymys mutta aiotteko opetella ne lähdetiedot myös? Kun niitähän on monta sivua...ite aattelin että tuskin niistä nyt kysymyksiä tulee mutta jos joku tietää varmempaa tietoa ni olis hyvä!:) - viime vuodelta
ks merkinnöistä kirjoitti:
Kun vakava-aineistossa on melko tiheään tahtiin suluissa ks.ja sitten jotain tekstiä,niin tarkoittaako se että pitää perehtyä siihenkin asiaan vaikka sitä ei siinä aineistossa sen kummemmin ole selitetty?
Ja en tiedä onko tämä vähän hassu kysymys mutta aiotteko opetella ne lähdetiedot myös? Kun niitähän on monta sivua...ite aattelin että tuskin niistä nyt kysymyksiä tulee mutta jos joku tietää varmempaa tietoa ni olis hyvä!:)Tere, voin viime vuotisen kokeen perusteella vastata, että...
1) Ne sulkeissa olevat katso sinne, lue tämä jne... jutuista. Kyllä niitä kannattaa opiskella esim. Kantin imperatiivit ja varsinkin semiotiikka-artikkelin jutuista taustatieto on oleellista artikkelin todellisen ymmärtämisen kannalta. Eli lue jos et ole käynyt läpi lukion kuutta filosofian kurssia. Ulkoa niitä ei kuitenkaan tarvitse sanatarkasti osata.
2) Lähdeluettoloista on oleellista osata kaikki tärkeät teokset ja teoreetikkojen nimet. Jos et ole varma mitkä niistä ovat tärkeimpiä niin opiskele kaikki. Epäilen kuitenkin, että semiotiikka-artikkelista ei tule lähdeluettolen pohjalta kysymyksiä, mutta hei jos haluaa pelata varmanpäälle...
Koe testaa artikkelin syvää ymmärtämistä ja pikku deltaljien osaamista. Paras yleistettävissä oleva sääntö: OSAA KAIKKI ULKOA, YMMÄRRÄ TÄYSIN KAIKKI OPPIMASI!!!
- pyrkijä
Kansi on ainakin tsemppaava, sen edemmäksi en ole päässyt. Mutta muistakaa iloita jokaisesta asiayhteyden loksahduksesta. Käsitteitä on paljon ja jos luku luiskahtaa muistiisi pelkällä nielaisulla, ajattele, että joku joutuu sitä sinnikkäästi pureskelemaan.. olet siis askeleen edellä! tsemppiä kaikille urakkaan. Miten tehokkaasti aijotte käyttää lukuajan?
- sekaisin?
Pikaisesti materiaaliin tutustuessani ihmettelin myös, miten Pelkotila-artikkeli mukaan kuuluu. Täytyy vaan ottaa homma haltuun ja yrittää selviytyä luku-urakasta.
- luovuttaako
Hänen lähellään on tuo lihava kaunis nainen, joka on niellyt hänet…
Molemmat ovat demokraattisen upoksissa… Kuinka surullista ja pelottavaa. Totta, en ymmärrä
paljoakaan, koska minua pelottaa. Jokin ”suppilo syvä kuin manala”… (Rozanov
1990, 206; kursiivi tekijän.) Tässä agorafobia, niin kuin usein käy, muuttuu klaustrofobiaksi:
valtava nainen nielaisee R:n, minkä seurauksena molemmat ovat upoksissa. Varsin
kiinnostavaa on, että R. on Repin, jonka toiselle (avo)vaimolle Rozanov omisti pakinan,
jolla oli tyypillinen otsikko: Imurinainen ja hänen luentonsa Teniševin opiston salissa.
Nyt on kyllä suppilo syvä kuin manala, ja valtava nainen pian nielaisee minut. Mitä kummaa tuosta venäjä-artikkelistakin nyt pitäisi päähän panna. Ootoja alaviitteitä vaan, ja nimiä joista en tajua mitään, ja itää ja länttä, siis häh?! - ei ole asiaa
luovuttaako kirjoitti:
Hänen lähellään on tuo lihava kaunis nainen, joka on niellyt hänet…
Molemmat ovat demokraattisen upoksissa… Kuinka surullista ja pelottavaa. Totta, en ymmärrä
paljoakaan, koska minua pelottaa. Jokin ”suppilo syvä kuin manala”… (Rozanov
1990, 206; kursiivi tekijän.) Tässä agorafobia, niin kuin usein käy, muuttuu klaustrofobiaksi:
valtava nainen nielaisee R:n, minkä seurauksena molemmat ovat upoksissa. Varsin
kiinnostavaa on, että R. on Repin, jonka toiselle (avo)vaimolle Rozanov omisti pakinan,
jolla oli tyypillinen otsikko: Imurinainen ja hänen luentonsa Teniševin opiston salissa.
Nyt on kyllä suppilo syvä kuin manala, ja valtava nainen pian nielaisee minut. Mitä kummaa tuosta venäjä-artikkelistakin nyt pitäisi päähän panna. Ootoja alaviitteitä vaan, ja nimiä joista en tajua mitään, ja itää ja länttä, siis häh?!Ei se loppujen lopuksi niin sekavaa ole. Siinä on melko paljon EU-analogioita ja sen meta-analyyttisestä lähtökohdasta tarkasteltuna voidaan tulkita myös yksilön psyykkeen dialogina kansakunnan kehityksessä. Jos aineista tuntuu sekavalta niin tutusta tarkemmin teoksiin, joita artikkeli käsittelee, lainaa esim. kirjastosta!
Tämä artikkeli nimenomaan testaa hakijan syvälukemista ja ymmärrystä: eli se voi olla ratkaisevin tekijä sisäänpääsyn kannalta. Tässä artikkelissa ei pärjää vain lukemalla ja opiskelemalla, lukijan täytyy myös ymmärtää, sisäistää, tulkita, rinnastaa ja soveltaa saamaansa tietoa. VAKAVA-08 kysymykset tulevat artikkeleihin pohjautumalla eivät aina itse artikkeleista. Eli kysymyksenä voi olla vaikka: "Miten semiotiikka-artikkelin pohjalta voisit tulkita Moskavan keskeistä asemaa nykyaikaisessa venäläisessä kulttuurissa" ja sitten vaihtoehdot a),b),c),d).
- syntyy hyvistä lähtöpisteistä
Joo ihan kivoja artikkeileita ne oli. Nyt on ensimmäinen lukukerta takana ja huomenna täytynee sitten tehdä ne muistiinpanot. Onko muita, jotka aikovat käyttää kaiken opiskeluajan pelkästään lukemiseen. Vapise Turun yo, täältä tullaan.
Mulla on sellainen 5-hengen (minä mukaan lukien) kaveriporukka, ja me ollaan kaikki L- ja E-yleisarvosanoilla valmistuttu ja aiotaan päästä heti sisään. Onko muilla tällaisia jengejä?
Me haetaan Turkuun yleiseen- ja aikuiskasvatustieteisiin. Olisi mukava tietään jos hakee muitakin hyper-oppilaita, niin se motivoi lukemaan.
Epäilen, että tänä vuonna ainakin Turussa kolme paikkaa aikuiskasvatustieteistä ja kaksi yleisessä menee meidän porukoille. Ollaan Ressun kasvatteja ja vuosikurssimme parhaita. Kaikilla täydet lähtöpisteet ja lukumotivaatio kympissä.
Onnea ja jaksamista myös muille hakijoille olkoon taisto tiukka, mutta rehellinen. =)- kasv yo
Joo, kuulostaa hienolta, että olette noin motivoituneita. Sen näkee sitten vasta pääsykokeiden jälkeen, miten meni. En kuitenkaan lähtisi noin varmasti vielä "jakelemaan" opiskelupaikkoja...
- vaan
pääsykokeisiin! Ja mikäs siinä, jos haluaa omaa itsevarmuuttaan tuoda netin keskustelupalstoilla esille. Jos se on itselle niin tärkeää, kyllähän se jossain täytyy tehdä. Puhuu sitten totta tai ei, sillä ei ole merkitystä.
- sjk
Kyläppäs siellä ollaan nyt niin varmoja! Ei kannata nuolaista ennenkö tipahtaa. Onkos teillä mitään käytännön kokemusta opettajan työstä? Vaikka olisitte kuinka L:än oppilaita niin ei se takaa teille opiskelupaikkaa. Olen huomannyt että tätä kirjaa ymmärtää paljon paremmin kun on käytännönkekmusta takana, joten suosittelen myös teille!
- Abi -07
sjk kirjoitti:
Kyläppäs siellä ollaan nyt niin varmoja! Ei kannata nuolaista ennenkö tipahtaa. Onkos teillä mitään käytännön kokemusta opettajan työstä? Vaikka olisitte kuinka L:än oppilaita niin ei se takaa teille opiskelupaikkaa. Olen huomannyt että tätä kirjaa ymmärtää paljon paremmin kun on käytännönkekmusta takana, joten suosittelen myös teille!
Mä en kuulu tohon Fab-Five porukkaan, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Olen ollut sijaisena ylä- ja alakouluissa nyt vähän yli 6kk ja varsinkin tuo opettajan asiantijuutta koskeva artikkeli tuntuu "tutulta". Itsellä on vain E:n paperit, mutta eiköhän se riitä jos oikeen rutistaa ja lukee ton aineiston uudellee ja uudelleen ja...
- Kinnune
Olette aivan väärälle koulutusalalle hakemassa jos luulette että l:n ja e:n paperit tekee teistä hyviä opettajia... Kun ensimmäinen oppilas rupeaa oireilemaan, huutamaan ja riehumaan niin voit lyödä sillä laudaatturillasi häntä päähän. Mene ja käytä tollainen itsevarmuus kaupallisella puolella niin voit menestyäkkin. Toivon ainakin että tollaiset ihmistyypit eivä pääsisi kasvatuspuolelle. Leijaile vaan siellä jossain omissa sfääreissäsi, todellisuus tipauttaa sinut nopeasti alas.
- vaan ihan ite...
Kinnune kirjoitti:
Olette aivan väärälle koulutusalalle hakemassa jos luulette että l:n ja e:n paperit tekee teistä hyviä opettajia... Kun ensimmäinen oppilas rupeaa oireilemaan, huutamaan ja riehumaan niin voit lyödä sillä laudaatturillasi häntä päähän. Mene ja käytä tollainen itsevarmuus kaupallisella puolella niin voit menestyäkkin. Toivon ainakin että tollaiset ihmistyypit eivä pääsisi kasvatuspuolelle. Leijaile vaan siellä jossain omissa sfääreissäsi, todellisuus tipauttaa sinut nopeasti alas.
Joo. Kiitti vaan "posiitivisesta" kannustamisesta. Haen YLEISEEN KASVATUSTIETEESEEN!!! Ei ole kitiseviä penikoita tai reihuvia teinejä. VAKAVA eli VALTAKUNNALLINEN KASVATUSALOJEN VALINTAKOE. Kasvatusalojen ei siis vain OKL:n.
Ootko vähän dorka kun et tajuu. Ja muuten onnea sulle sille opettajan uralles kun vedät herkut tollasesta viestistä. Kuule niiden ipanien vanhemmat voi olla niin rikkaita, että ei P---alle taivu, ja jos oot kateellinen siitä, että joku saa sua paremmat lähtöpisteet niin oot naurettava. Ne kuule saa viikkorahaa enemmän ku sä tienaat. Mitä sitten teet haukut ne ja iniset rehtorille?
SULLA SE VÄÄRÄ ALANVALINTA TAITAA OLLA! - kinnune
vaan ihan ite... kirjoitti:
Joo. Kiitti vaan "posiitivisesta" kannustamisesta. Haen YLEISEEN KASVATUSTIETEESEEN!!! Ei ole kitiseviä penikoita tai reihuvia teinejä. VAKAVA eli VALTAKUNNALLINEN KASVATUSALOJEN VALINTAKOE. Kasvatusalojen ei siis vain OKL:n.
Ootko vähän dorka kun et tajuu. Ja muuten onnea sulle sille opettajan uralles kun vedät herkut tollasesta viestistä. Kuule niiden ipanien vanhemmat voi olla niin rikkaita, että ei P---alle taivu, ja jos oot kateellinen siitä, että joku saa sua paremmat lähtöpisteet niin oot naurettava. Ne kuule saa viikkorahaa enemmän ku sä tienaat. Mitä sitten teet haukut ne ja iniset rehtorille?
SULLA SE VÄÄRÄ ALANVALINTA TAITAA OLLA!Tossa tais tulla kaikki oleellinen.
Olet kyllä hyvä tyyppi ja aivan oikealla alalla. Ymmärsin sen vasta kommentisi jälkeen. Olet vaatimaton ja epäitsekäs. onnea sinulle. - kinnune
vaan ihan ite... kirjoitti:
SULLA SE VÄÄRÄ ALANVALINTA TAITAA OLLA!Tossa tais tulla kaikki oleellinen.
Olet kyllä hyvä tyyppi ja aivan oikealla alalla. Ymmärsin sen vasta kommentisi jälkeen. Olet vaatimaton ja epäitsekäs. onnea sinulle. - masentavaa
varsin masentavaa lukea näitä viestejä. voin kertoa että itelleni tulee yks e ja yks m muut on ceetä että voi vissiin haudata suosiolla toiveeni kouluun pääsystä. haen savonlinnaan ja pieninki toivon kipinä on nyt ansiopkkaasti saatu sammutettua. koittais nyt lukee tota kirjaa ja rukoilla jesseä apuun.. :/
- ei yhtään ällää eikä edes e...
masentavaa kirjoitti:
varsin masentavaa lukea näitä viestejä. voin kertoa että itelleni tulee yks e ja yks m muut on ceetä että voi vissiin haudata suosiolla toiveeni kouluun pääsystä. haen savonlinnaan ja pieninki toivon kipinä on nyt ansiopkkaasti saatu sammutettua. koittais nyt lukee tota kirjaa ja rukoilla jesseä apuun.. :/
Älä näistä viesteistä täällä masennu, täällä käy vain pieni rippu hakijoista kirjoittelemassa ja nekin kaikki henkeen ja vereen pänttääjiä. Kyllä sinne pääsee varmaan ihan tällaisia tavallisia pulliaisiakin joilla ei välttämättä kouluarvosanat niin kauhian hyviä ole. Ei niitten opettajienkaan mitään yli-ihmisiä tartte olla..:) onnea kaikille kokeeseen!
- ja toisaalta
ei yhtään ällää eikä edes e... kirjoitti:
Älä näistä viesteistä täällä masennu, täällä käy vain pieni rippu hakijoista kirjoittelemassa ja nekin kaikki henkeen ja vereen pänttääjiä. Kyllä sinne pääsee varmaan ihan tällaisia tavallisia pulliaisiakin joilla ei välttämättä kouluarvosanat niin kauhian hyviä ole. Ei niitten opettajienkaan mitään yli-ihmisiä tartte olla..:) onnea kaikille kokeeseen!
Toisaalta vain osa pääsee sisään. Pitäkää itsenne aisoissa ja priorisoikaa elämäännen jos on lapsia tai työ, josta ei uskolla luopua, niin ehkä yliopisto ei ole teitä varten.
- apuaaaaaaa :D
Aineisto on aika vaikealukuista,itse puolessa välissä nyt olen...Ärsyttävää kun kaikkia termejä ei ole selitetty,mutta sivistyssanakirjasta tai netistä löytyy selitykset...Ihan paksu pino kyllä tuli paperia kun koko aineiston tulosti :D Aion lukea sen niin monta kertaa ajatuksella läpi kun vaan suinkin ehdin..kuinka monta kertaa muut aiotte lukea? Aikooko joku luke yli 15 kertaa?:D
- Jonsku.V
Vähän riippuu siitä miten nopeasti kaiken oppii. Mulla on enää se viimeinen artikkeli lukematta.
Muistakaa sitten, että viime vuonna oli ollut myös muutama kysymys niistä kirjallisuus osuuksista eli "lähdeluetteloista". Itse opiskelelen ensin kaikki muut lähteet mitä kirjassa on, ja vasta sitten viimeisenä ne semiotiikka-artikkelin venäjänkieliset jutut.
Eli tohon kysymykseesi vielä, luen ainakin ainoiston läpi kaksi kertaa viikossa ja sitten teen niitä tiivistelmiä ja muita harjoituksia käyn valmennuskurssilla jne...
Onnea kaikille lukijoille itse haen Tampereelle. - hauki on kala
hauki on kala.
mikä hauki on?
en tiedä
hauki on kala.hauki on kala.
mikä hauki on?
olikohan se kala.
hauki on kala.hauki on kala.hauki on kala.
mikä hauki on?
kala se on.
Noihin kahteen viimeiseen tuhlasin vain aikaa. Olisiko kannattanut ottaa aivot mukaan jo 1.kerralla.
Hyvät lukijat, ottakaa aivot mukaan jo alussa, niin aikaa jää kevätauringon ihailemiseen - testaa kalasoppaa =)
hauki on kala kirjoitti:
hauki on kala.
mikä hauki on?
en tiedä
hauki on kala.hauki on kala.
mikä hauki on?
olikohan se kala.
hauki on kala.hauki on kala.hauki on kala.
mikä hauki on?
kala se on.
Noihin kahteen viimeiseen tuhlasin vain aikaa. Olisiko kannattanut ottaa aivot mukaan jo 1.kerralla.
Hyvät lukijat, ottakaa aivot mukaan jo alussa, niin aikaa jää kevätauringon ihailemiseenNyt olen oppinut tuolla "kalastelu-tekniikalla" artikkelit Pulkkinen, Niiniluoto, Lehto ja Pihlström sanatarkasti ulkoa. Toki olen myös ymmärtänyt mitä artikkeleissa on sanottu ja pohtinut asioita itsekkin. Mutta, koska minulla on jonkinmoinen "valokuva-muisti", niin sanatarkasti artikkelin opiskelu on melko vaivatonta. En usko, että tuosta ulkoa pänttimisestä kokeessa suurta haittaakaan on. Ai niin jos, joku miettii, niin kyllä olen lukenut ulkoa myös ne lähdeluettelot ja vuosiluvut ja prosentit.
- mulmul175
mistä sen kirjan saa?
- OKL:een hakija
Itsekin lueskelen tuota vakava-aineistoa luokanopettajaksi aikoien. Viime vuonnakin vähän puolivaloilla hain, mutta silloin jäin ulos. Nyt paremmalla tsempillä. Aineisto on ainakin huomattavasti helpompaa kuin viime vuonna. Paitsi se Venäjä-juttu kyllä menee yli ymmärrys; tai lähinnä sen funktio tuossa materiaalissa.
Opiskelutekniikasta ym.: Joku mainitsi tuolla yhteyksien löytymisestä. Viime vuonna tuulettelin itsekseni, kun löysin aineistosta nimiä ja aiheita, joita lukion psykologiasta oli opittu ja ajattelin, kuinka paljon siitä olisi hyötyä. Ei sitten yhtään! Koko koe oli ainakin viime vuonna yhtä pilkunviilaamista. Kokeessa pärjää, jos tekstin osaa sanasta sanaan ulkoa. Miteköhän se sitten valmentaa tulevaa opiskelua varten? Tämä siis vain oma mielipiteeni...- -----tsk
Viime vuonna pääsin sisään Raumalle, luin aineiston jonku 7 kertaa läpi mutta luokallani on tapauksia jotka luki aineiston ehkä kerran läpi viimesenä viikonloppuna ja sai huippupisteet. Vakava-kokeessa on huikee tahti eli tsemppiä kaikille ja hyviä hermoja!
Ihan hyvä menettely valinnoissa mun mielestä =) vaikka jotkin lehtorit täällä on ollu kyl eri mieltä - pilkunviilaamista?:O
Jos se on todella niin pilkunviilaamista niin pitääkö siinä kokeessa muistaa kaikki että mistä aineistosta mikäkin juttu on? Kun niissä artikkeleissa on aina suluissa mistä se on otettu niin pitääkö ne muistaa?!??!!? :S:S Mun mielestä aineisto on tosi vaikeeta tekstiä...
- takataka
Ja jos ihminen voi oppia – kuten edellä arvelin –moraalin subjektiksi vain oppimalla moraalin palkkio- ja rangaistusjärjestelmänä
(eli oppimalla jotakin sellaista, jota ei voi eikä saa kutsua moraaliksi),
me kaikki olemme banaalin pahuuden potentiaalisia ilmentäjiä.
Aajaudummeko nyt
relativismiin, oppiin moraalisten arvojen ja periaatteiden (sekä siten
myös moraalin ja moralismin välisen moraalisen erottelun) suhteellisuudesta
kulttuuriin, aikakauteen, viitekehykseen tai jopa yksilöön?
Enkö tee juuri sitä, mistä ”moralisteja” syytän, jos tuomitsen moralisteina
pitämieni ajattelijoiden näkemykset moralistisiksi oman
”moraalini” perspektiivistä?
Moraalit rupee tunkee korvista ulos jo tässä vaiheessa. Kuka näitä juttuja kirjoittaa, muut vielä ymmärtää mutta tää Pihlströmin juttu rupee menee jo yli ymmärryksen, tuntumaan ihan skeidanjauhannalta jonka tarkotuksena on sekottaa meidän päät, tai saada meidät tuntemaan itsemme typeryksiksi. En tiedä. Millaisiin kysymyksiin tästäkin artikkelista nyt pitäisi varautua? huh- on sika helppo
Mulla on takana filosofian opintoja lukiosta ja kirjoitinkin siitä laudaturin. Lällällää... Mulle kaikki aina jauho kuinka turhaa filsan lukeminen on, nyt toi moraali-, arvo- ja semiotiikka- artikkelit on pitkältä vanhan kertaamista ja hienosäätöä.
Epäilen, että tänävuonna tulee enemmän soveltavia kyssäreitä moraalista ja arvoista, kun taas semiotiikka voi nousta yleisimmäksi pilkunviilauskyssäreiden aineistoksi. - Kekekekekekeke
on sika helppo kirjoitti:
Mulla on takana filosofian opintoja lukiosta ja kirjoitinkin siitä laudaturin. Lällällää... Mulle kaikki aina jauho kuinka turhaa filsan lukeminen on, nyt toi moraali-, arvo- ja semiotiikka- artikkelit on pitkältä vanhan kertaamista ja hienosäätöä.
Epäilen, että tänävuonna tulee enemmän soveltavia kyssäreitä moraalista ja arvoista, kun taas semiotiikka voi nousta yleisimmäksi pilkunviilauskyssäreiden aineistoksi.Muuta artikkelit kyllä menee ja jotain niistä ymmärränkin, mutta tosta semiotiikasta ei oo mitään hajua, vaikka sen olen jo parisen kertaa lukenutkin.
- Opisk.
Kekekekekekeke kirjoitti:
Muuta artikkelit kyllä menee ja jotain niistä ymmärränkin, mutta tosta semiotiikasta ei oo mitään hajua, vaikka sen olen jo parisen kertaa lukenutkin.
Itse teen tutkintoa amk:ssa ja haluan äkkiä sieltä pois, joten luen pääsykokeisiin muun koulun ohella. Onko kaikki varanneet kuukauden vain ja ainoastaan lukemiseen? Opiskeleeko kukaan samalla muuta tutkintoa, käy töissä ym. ?
Minusta viime vuoden VAKAVA 1 oli kyllä helpompi kuin tämä. Ainakin tuo Sami Philströmin artikkeli menee ohi (ainakin 1. lukemisen jälkeen), en malta odottaa että pääsen venäläisen semiotiikan pariin ;)
Mutta siis sain kyllä tosi hyvät pisteet viime vuoden VAKAVA 1, vaikka luin koko alueen vain kerran. Viime vuonna oli viisi artikkelia, kun nyt on kahdeksan, joten sekin helpotti.
Onnea pääsykokeisiin lukuun, toivottavasti sinne meistä pääse lapsien oppimisen kannalta paras tuleva luokanopettaja. - Hemps
Opisk. kirjoitti:
Itse teen tutkintoa amk:ssa ja haluan äkkiä sieltä pois, joten luen pääsykokeisiin muun koulun ohella. Onko kaikki varanneet kuukauden vain ja ainoastaan lukemiseen? Opiskeleeko kukaan samalla muuta tutkintoa, käy töissä ym. ?
Minusta viime vuoden VAKAVA 1 oli kyllä helpompi kuin tämä. Ainakin tuo Sami Philströmin artikkeli menee ohi (ainakin 1. lukemisen jälkeen), en malta odottaa että pääsen venäläisen semiotiikan pariin ;)
Mutta siis sain kyllä tosi hyvät pisteet viime vuoden VAKAVA 1, vaikka luin koko alueen vain kerran. Viime vuonna oli viisi artikkelia, kun nyt on kahdeksan, joten sekin helpotti.
Onnea pääsykokeisiin lukuun, toivottavasti sinne meistä pääse lapsien oppimisen kannalta paras tuleva luokanopettaja.Voi kun olisikin mahdollista varata koko kuukausi vain lukemiselle. Minä opiskelen yliopistolla ja lisäksi teen töitä neljänä päivänä viikossa. Että samalta viivalta joopa joo. Jollain on kuitenkin elettäväkin.
Mutta todellakin, näin ainakin ensivaikutelman perusteella viimevuotinen materiaali vaikutti helpommalta. Vai johtuukohan vain siitä, että se oli lyhyempi. Tämän vuoden paketissa on kyllä enemmän jo valmiiksi tuttua asiaa, kun on tullut jo kasvatustieteitä luettua. Aikaisemmasta tiedosta ei vain välttämättä ole aina hyötyä, kun viimeksikin eräänä vastausvaihtoehtona oli "asiaa ei mainittu kyseisessä artikkelissa"tms. Mietipä siinä sitten, että mainittiinko se vai tiedätkö sen muista yhteyksistä.
Aika jännää, että lisäsivät artikkeleiden määrää. Viime vuoden kokeen jälkeen joku kokeen laatijoista kertoi lehdessä, että huomasivat kokeen olleen liian pitkä. Luulisi, että olisivat ottaneet siitä opikseen. Tai no voihan se koe olla lyhyempi, vaikka olisikin suurempi aineisto. Sillähän niitä karsivia eroja saadaan aikaan.
Tsemppistä kaikille, jotka luokanopettajaksi todella haluavat. :) - rrrrwwww
Opisk. kirjoitti:
Onnea pääsykokeisiin lukuun, toivottavasti sinne meistä pääse lapsien oppimisen kannalta paras tuleva luokanopettaja....itselläni on 4kk ikäinen vauva kotona ja pänttääminen tapahtuu pienokaisen ehdoilla. Joten en myöskään istu nenä kiinni kirjassa seuraavaa kuukautta. Sisään aion silti päästä! Piste. :) Kerran olen nyt kirjan lukaissut läpi, viimeinen artikkeli tuntuu vaativan enemmän pureskelua kuin muut...
- opisk.
rrrrwwww kirjoitti:
...itselläni on 4kk ikäinen vauva kotona ja pänttääminen tapahtuu pienokaisen ehdoilla. Joten en myöskään istu nenä kiinni kirjassa seuraavaa kuukautta. Sisään aion silti päästä! Piste. :) Kerran olen nyt kirjan lukaissut läpi, viimeinen artikkeli tuntuu vaativan enemmän pureskelua kuin muut...
Kylläpä helpotti :)
Tänä vuonna yritän vielä tekniikalla: luen mitä ehdin ja parhaani yritän. Ensi vuonna valmistun nykyisestä koulustani ja aion lukea kirjan niin, että osaan sen vaikka väärinpäin, jos tänä vuonna ei ovet OKL:n aukene. - opiskelu on kivaa kun asenn...
Opisk. kirjoitti:
Onnea pääsykokeisiin lukuun, toivottavasti sinne meistä pääse lapsien oppimisen kannalta paras tuleva luokanopettaja.Itse luen kokopäiväisesti. Tein duunia jo ennakkoon ja nyt luen kuusi päivää viikossa, sunnuntait vapaata. Aloitan aamuisin klo. 9.00 ja luen tohon klo. 14.00 asti. Sitten breikkiä ja muuta touhuilua tohon klo. 16.00 asti. Sitten kolme- viisi tuntia teho-opiskelua ja kertaamista. Hyvin toi metodi toimi ylppäreihin ja toivottavasti nyt myös tähän koitokseen. Muuten käyvätkö myös muut valmennuskursseilla??
- kirja avuksi
Kekekekekekeke kirjoitti:
Muuta artikkelit kyllä menee ja jotain niistä ymmärränkin, mutta tosta semiotiikasta ei oo mitään hajua, vaikka sen olen jo parisen kertaa lukenutkin.
Ei se niin paha ole. Luin jostain vinkin ja lainasin pari kirjaa, joita semiotiikka-artikkelissa käsiteltiin. En ole kyllä lukenut niitä kokonaan, mutta selaillut olen. Apua oli kun sain vähän "lihaa luiden päälle". Suosittelen lämpimästi!
- mursusuu
opisk. kirjoitti:
Kylläpä helpotti :)
Tänä vuonna yritän vielä tekniikalla: luen mitä ehdin ja parhaani yritän. Ensi vuonna valmistun nykyisestä koulustani ja aion lukea kirjan niin, että osaan sen vaikka väärinpäin, jos tänä vuonna ei ovet OKL:n aukene.juu taitaa jäädä kyllä ovet kiinni mun kohalla ainaki. kotona juoksee 3-vuotias ja 7kk ikäset pojat eikä tosiaan ole koko kuukautta varaa luovuttaa pelkälle lukemiselle... no ehkä ens vuonna sitte taas on eri tilanne... tähän mennessä oon ehtiny lukemaan vasta kolme ensimmäistä artikkelia. 8O
- ~Maikki~
opiskelu on kivaa kun asenn... kirjoitti:
Itse luen kokopäiväisesti. Tein duunia jo ennakkoon ja nyt luen kuusi päivää viikossa, sunnuntait vapaata. Aloitan aamuisin klo. 9.00 ja luen tohon klo. 14.00 asti. Sitten breikkiä ja muuta touhuilua tohon klo. 16.00 asti. Sitten kolme- viisi tuntia teho-opiskelua ja kertaamista. Hyvin toi metodi toimi ylppäreihin ja toivottavasti nyt myös tähän koitokseen. Muuten käyvätkö myös muut valmennuskursseilla??
Sulla kuulostaa kyllä aivan unelmalta tuo lukumetodisi. Itsellä ei ole moiseen mahdollisuutta ku pörrään jo täysipäiväisesti tuolla työelämässä. Pari tuntia päivässä on max minkä ehtii :/ Lomaakin sain vasta 4 päivää ennen koetta, joten ne lienee sitten 24/7 opiskelua. Tietääkö kukaan saako Tampereen yliopistolta vielä jostain tietää edellisvuoden VAKAVA kokeen tulokset? Itsellä viime vuonna koe meni "katellaan nyt" tyylillä ja kokeessa tuli suuri turhautuminen, vaikkakin hallitsin aineiston. En sitten käynyt edes katsomassa tuloksia, kun kutsua jatkoon ei kuulunut - v.tutti niin armottomasti. Toivottavasti tänä vuonna paremmin. Tosin vastukset on kyllä kovia mitä täältä olen lueskellut. Onko joku hakenut Oulun yliopiston TAIKA koulutukseen. Millaista oli? Itse en ole käynyt, mutta kuulin, ettei VAKAVA kokeella olisi niin suuri merkitys siellä? Entä jatko millaista odotettavissa soveltavissa?
- narz
En kanssa tajua tätä venäjäjuttua ollenkaan! Miksi ihmeessä täytyi laittaa loppuun tämmöinen ei mistään kotoisin oleva sepustus venäläisestä runoudesta?!? Kyllä mielestäni aiheen pitäisi edes jotenkin sivuta kasvatusaihetta, tai no tavallaan pelko voi liittyä siihen mutta kuitenkin on vähän kaukaista hakea sitä jostain venäläisten satoja vuosia vanhoista kirjoituksista joissa vain toistellaan yhtä ja samaa asiaa. Puppua sanon mä! Kiva nähä mitä tästäkin sitten kysytään....
- luin 2 kertaa
aineiston läpi alleviivaustekniikalla ja pääsin haastatteluun, mutta haastattelu tökkäs siihen kun ei ollut työkokemusta alalta. No tänä vuonna on! Onnea vaan jos joku pystyy lukemaan 8h päivässä, mulla ainakin tehokasta lukemista korkeintaan 2h päivässä, sen jälkeen sama luenko vaiko en niin mitään ei jää päähän.
- piupaupou
luin 2 kertaa kirjoitti:
aineiston läpi alleviivaustekniikalla ja pääsin haastatteluun, mutta haastattelu tökkäs siihen kun ei ollut työkokemusta alalta. No tänä vuonna on! Onnea vaan jos joku pystyy lukemaan 8h päivässä, mulla ainakin tehokasta lukemista korkeintaan 2h päivässä, sen jälkeen sama luenko vaiko en niin mitään ei jää päähän.
Itse luin viime vuonna niin, että tulostin koekirjan 11 päivää sen ilmestymisen jälkeen. Sitten kävin töissä 6 päivänä viikossa klo 10-18 ja lueskelin sunnuntaisin muutaman tunnin, iltaisin ehkä tunnin verran. Sen verran mitä ehdin ja jaksoin.
Pääsinpä silti kirjallisesta kokeesta haastatteluun tampereelle, tai hämeenlinnaan oikeastaan. Siellä sitten kyselivät kokemuksesta ja nuoresta iästä. "Koetko olevasti jo aikuinen?" "Luuletko että voisit opettaa lapsia jos olet itsekin vielä noin nuori..?" Tuntuivat jotenkin pitävän ihan kakarana vielä, mutta ehkä tänä vuonna toisin.. :)
Semiotiikka artikkeli on muuten aivan kamala! :D Tuntuu siltä, että se on laitettu tarkoituksella viimeiseksi masentajaksi. Juuri kun ajattelin, että enää parikymmentä sivua, niin sitten tuollainen kauhistus... No, eteenpäin sanoi mummo lumessa. - aurora20
luin 2 kertaa kirjoitti:
heips! oon samaa mieltä, eetä onnea niille jotka lukee 8h päivässä. ite luin viime vuonna joku max 2h päivässä ja pääsin jatkoon.. en sit päässy sisään matemaattisluonnontieteellisen kokeen takia.. ei kyllä onneks jääny ku muutama piste vaille. ihan käsittämätöntä et porukka täällä selittää et pitäis lukee lähdetiedot ja ylimääräisiä kirjoja.. ei pidä paikkansa! ai ainakaan viime vuonna kysytty mitään lähdetietoja!! tsemppiä sulle:D pääset varmasti tänä vuonna sisään, sulla on oikea asenne.
- noin nopea?
aurora20 kirjoitti:
heips! oon samaa mieltä, eetä onnea niille jotka lukee 8h päivässä. ite luin viime vuonna joku max 2h päivässä ja pääsin jatkoon.. en sit päässy sisään matemaattisluonnontieteellisen kokeen takia.. ei kyllä onneks jääny ku muutama piste vaille. ihan käsittämätöntä et porukka täällä selittää et pitäis lukee lähdetiedot ja ylimääräisiä kirjoja.. ei pidä paikkansa! ai ainakaan viime vuonna kysytty mitään lähdetietoja!! tsemppiä sulle:D pääset varmasti tänä vuonna sisään, sulla on oikea asenne.
Viime vuosi oli viime vuosi, nyt on nyt. Monissa hakukohteissa hakijamäärät ovat nousseet huimasti koska viimevuotinen koe oli niin helppo. Tietty voit kuvitella pystyväsi samaan kahdessa tunnissa kuin muut kahdesassa, mutta hei omapa on harhaluulosi. On tietty mahdollista, että opit asiat neljä-kertaa nopeammin kuin muut, mutta vähän kyllä epäilyttää.
- Helsinkiin
noin nopea? kirjoitti:
Viime vuosi oli viime vuosi, nyt on nyt. Monissa hakukohteissa hakijamäärät ovat nousseet huimasti koska viimevuotinen koe oli niin helppo. Tietty voit kuvitella pystyväsi samaan kahdessa tunnissa kuin muut kahdesassa, mutta hei omapa on harhaluulosi. On tietty mahdollista, että opit asiat neljä-kertaa nopeammin kuin muut, mutta vähän kyllä epäilyttää.
Viime vuoden koe oli käsittääkseni melkoisen vaikea, sillä kukaan kokeen tekijöistä ei saanut siitä edes lähelle täysiä pisteitä, mikä kertoisi minusta siitä, että koe on ollut liiankin vaikea. Ja eikös tänä vuonna VAKAVA-hankkeen kautta pyrkiviä, ainakin LO-puolelle, ollut 500 vähemmän kuin viime vuonna...
Lukeminen on yksilöllistä, jollekin riittää se 2 tuntia viikossa, toinen tarvitsee täysiä lukupäiviä monta viikkoa voidakseen sisäistää asiat kunnolla, jotta ne sitten pystyy koetilanteessa kaivelemaan muistista.
Onnea kaikille viimeiseen rutistukseen luku-urakan kanssa, voimia se kysyy mutta lopussa kiitos seisoo... - wilkkumina
Helsinkiin kirjoitti:
Viime vuoden koe oli käsittääkseni melkoisen vaikea, sillä kukaan kokeen tekijöistä ei saanut siitä edes lähelle täysiä pisteitä, mikä kertoisi minusta siitä, että koe on ollut liiankin vaikea. Ja eikös tänä vuonna VAKAVA-hankkeen kautta pyrkiviä, ainakin LO-puolelle, ollut 500 vähemmän kuin viime vuonna...
Lukeminen on yksilöllistä, jollekin riittää se 2 tuntia viikossa, toinen tarvitsee täysiä lukupäiviä monta viikkoa voidakseen sisäistää asiat kunnolla, jotta ne sitten pystyy koetilanteessa kaivelemaan muistista.
Onnea kaikille viimeiseen rutistukseen luku-urakan kanssa, voimia se kysyy mutta lopussa kiitos seisoo...Kävin viime vuoden kokeessa myös vaan kääntymässä, olin selaillut kirjan läpi, en siis kertaakaan lukenut edes kunnolla, sisään en päässyt, mutta siihen nähden sain aika paljon pisteitä, mitä olin lukenut :) Joten hyvällä taustatiedolla ja tekstin ymmärtämisellä pitäisi haastatteluun päästä.
Ja mitä ihmettä täällä höpistään lähdeluetteloiden ulkoa osaamisesta? Puppua...
Kokeessa on kyllä vähän aikaa, joten panikoida ei saa, ja jos jokin kysymys ei aukene, niin seuraavaan vaan, turha ottaa niitä miinus pisteitä joita vääristä vastauksista saa!!!! - ouluun
wilkkumina kirjoitti:
Kävin viime vuoden kokeessa myös vaan kääntymässä, olin selaillut kirjan läpi, en siis kertaakaan lukenut edes kunnolla, sisään en päässyt, mutta siihen nähden sain aika paljon pisteitä, mitä olin lukenut :) Joten hyvällä taustatiedolla ja tekstin ymmärtämisellä pitäisi haastatteluun päästä.
Ja mitä ihmettä täällä höpistään lähdeluetteloiden ulkoa osaamisesta? Puppua...
Kokeessa on kyllä vähän aikaa, joten panikoida ei saa, ja jos jokin kysymys ei aukene, niin seuraavaan vaan, turha ottaa niitä miinus pisteitä joita vääristä vastauksista saa!!!!Itse en ole lukenut vielä kertaakaan läpi aineistoa. Kahteen kertaan tarkoitus on lukea. Sulkuhärpäkkeet ja lähdetiedot hyppään surutta yli. Hankkikaa elämä hei, mitään kokopäiväistä lukemista. Tai sehän riippuu tavoitteista, mutta jos kokeessa testataan jotain onnetonta nippelitietoa, niin luulen, ettei ole mun paikka sitten. Lycko till! Pari päivää enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3996894Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki493994Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa01620Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava431558Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä
Voi, voi! Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä! https://yle.fi/a/74-20221468 Aina voi etsiä toisen reitin, jos t941413Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2581350Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard641346- 991138
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue221076- 631062