Vanhempani eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon (vapaaseen suuntaan ja minä myös rekisteröitynä sinne).Haluaisin käydä rippikoulun kuten kaveritkin,mutta saanko mennä sinne kun ei ole kastettu lapsena ja en kuulu kirkkoon?Vanhemmat eivät asiaa vastusta ja antaisivat luvan mennä riparille.Mitä tehdä?
Riparille
7
532
Vastaukset
- Kona
Elikkä sinut pitäisi kastaa kirkon jäseneksi ennen konfirmaatiota. Tähän täytyy sellainen kirkon jäseneksi liittymislappu täyttää, johon tarvitsee lienee ainakin toisen vanhemman suostumuksen. Sitten sinä olisit osa alueesi seurakuntaa. Mutta jos haluat vain mennä rippikouluuun, konfirmoitumatta, kannattaa sinun kääntyä sen seurakunnan, missä leirin nuorisotyöntekijöiden puoleen. Jokatapauksessa ota ihmeessä yhteys niihin nuorisotyöntekijöihin, ja kysele tarkemmin...
- elina
Joo ei siitä konfirmaatiosta ole kyse vaan ihan haluisin mennä riparille..eli tuskin mua sit tarvii kastaa?Kun en itte sitä halua...eikä vanhemmatkaan nyt ihan siihen ois niin vaan suostuvaisia,muta ripariin sinänsä kyllä.
- Kona
elina kirjoitti:
Joo ei siitä konfirmaatiosta ole kyse vaan ihan haluisin mennä riparille..eli tuskin mua sit tarvii kastaa?Kun en itte sitä halua...eikä vanhemmatkaan nyt ihan siihen ois niin vaan suostuvaisia,muta ripariin sinänsä kyllä.
Sitten kannattaa kääntyä jo aiemmin mainitsemieni srk-nuorisotyöntekijöiden puoleen, ja kysyä heiltä miten aisiat ovat. Ja jos voit mennä vain leirille ei sinua pidä kastaa.
- Sponsor
Kona kirjoitti:
Sitten kannattaa kääntyä jo aiemmin mainitsemieni srk-nuorisotyöntekijöiden puoleen, ja kysyä heiltä miten aisiat ovat. Ja jos voit mennä vain leirille ei sinua pidä kastaa.
Konfirmaatio ei ole mikään edellytys ainakaan meillä. Rippikouluun pääsee kyllä mukaan. Pariviiikoa sitten olleella leirillä oli neljä tällaista ja he halusivat kasteen, että heidät voidaan konfirmoida. On hyvin yleistä, että vapaiden suuntien ja ortodoksien lapset käyvät riparin, mutta heitä ei konfirmoida.
- elina
Sponsor kirjoitti:
Konfirmaatio ei ole mikään edellytys ainakaan meillä. Rippikouluun pääsee kyllä mukaan. Pariviiikoa sitten olleella leirillä oli neljä tällaista ja he halusivat kasteen, että heidät voidaan konfirmoida. On hyvin yleistä, että vapaiden suuntien ja ortodoksien lapset käyvät riparin, mutta heitä ei konfirmoida.
Hieno homma...pitänee sitten vaan alkaa kyselee kuvioita täällä päin.kiitti.
- .......
Sä joudut kärsiin ja voit pamahtaa uskoon.
Se on hirveetä hapatusta.
Kirkon työntekijät on tooooosi vittumaisia, ne nauttii siitä ku sä kärsit.
Ja sit siellä voi olla vaikka joku pedofiili.
Ite käyn just nyt riparii ja oon oollu jo aikeissa lopettaa.
Kaikkein kauheeta on laulaminen, kato ku mä en osaa yhtää laulaa ja se ämmä on ihan natsi-sika perfektionisti, monta kertaa on pitäny ottaa uusiksi ku mä oon laulanu nuotin vierestä.Ja sit siellä pitää opetella sellasii värssyjä, jotka on vitun hankala muistaa, ja pittää käyä kirkossa. - Dennari
Heippa Elina! :)
Riparin lisäksi tai sen sijaan voit tulla Protu-leirille. Protu-leri on ripari-ikäisille, siis 14-17v nuorille tarkoitettu uskonnollisesti ja ideologisesti sitoutumaton aikuistumisleiri.
Protu-leirille voivat tulla kaikki, riippumatta siitä uskovatko johonkin tai ovatko ns. uskonnottomia. Protu-leirillä kunnioitetaan jokaisen omaa vakaamusta. Leirillä ei anneta oikeita vastauksia, vaan keskustelujen ym. kautta kannustetaan nuoria muodostamaan oma elämänkatsomus. Protu-leirillä on käynnyt lukuisia ns. uskovaisa nuoria, jotka ovat kokeneet leirin hienoksi ja miellekkääksi sekä saaneet sieltä vahvistusta omaan uskoonsa.
Käy ihmeessä katsomassa http://www.protu.fi tai tilaa ilmainen esite kesän 2004 leireistä osoitteesta:
Prometheus-leirin tuki ry
Niemenmäentie 8 A
00350 Helsinki
yst. Dennari.. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h282849Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062641Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv262353Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141483- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021173En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958