sosionomi

tiiditiityy

mitä kaikkea työtä sosionomi voi tehdä? kuinka kauan opiskelut kestää lähihoitaja koulutus pohjana?

10

2472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsi sanalla sosionomi

      ja jatkla sillä!
      Opiskelu kestää saman kuin kaikilla muillakin, niinkuin se siellä lukee!

      • minä taas....

        niin missä lukee? ja kuinka kauan kestää? olen kyllä käyttänyt hakua ja googlettanut, mutta mistään en löydä opintojen kestoa!


    • Sniigul

      Sosionomi voi tehdä vaikka mitä!!! Työkenttä on hyvin laaja. Sosionomina voit työskennellä lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, kehitysvammaisten parissa, vanhushuollossa, työttömien, nuorten, vauvojen, pappojen yms. kanssa... Tuohon sisältyy niin monen monta erilaista työnkuvaa, että niiden kirjoittamiseen menisi pitkään.:) Itse olen sosionomi, ja olen työskennellyt mm. perhekodissa perhekodin työntekijänä. Sosionomi voi myös sijoittua esimerkiksi lasten päivähoitoon tai erilaisiin projekteihin. Ennen kaikkea sosionomin työ on omalla persoonalla työskentelyä, joten on oltava vahva ja tiedettävä kuinka itse toimii erilaisissa tilanteissa. Työ ei ole helppoa, koska eteen saattaa tulla vaikeitakin asioita, esimerkkinä lastensuojelussa huostaanottotilanteita (sosionomi ei kuitenkaan tee huostaanottopäätöksiä). Tilanteet voivat "satuttaa" työntekijää, ja juuri niissä tilanteissa on oltava vahva, ettei romahda. Työhön sisältyy kuitenkin paljon myös antoisia ja iloisia kokemuksia!:) Koulutuksen aikana oppii tuntemaan itsensä todella hyvin, mikä on siis tarkoituksen mukaista.

      Ymmärtääkseni ammattikoulu pohjalla ammattikorkeakoulutus kestää saman kuin muillakin opiskelijoilla, eli sen 3,5 vuotta. Hyväksilukuja lähihoitajan opinnoista ei saa, ainakaan meidän koulussa ei saanut. Lähihoitajan koulutus katsotaan kuitenkin takuu varmasti eduksi sosionomin koulutukseen hakiessasi!

      Eikun vain sosionomiksi, töitä riittää aivan varmasti!!:)

      • meikä vaan

        Vahvuutta tosiaan tarvitaan. Elämänkokemus ja henkilökohtaiset koetinkivet voit kääntää voimaksesi tässä työssä.

        Jos haet aikuiskoulutukseen, voit saada puoli vuotta hyväksiluettua ainakin joissakin oppilaitoksissa. Yleensä yksi työelämänjakso hyväksiluetaan

        Suosittelen, että soitat siihen amkiin, johon ajattelet hakevasi. Sieltä saat varman tiedon koulutuksesta, jos sitä ei opinahjon nettisivuilta löydy.


    • s-o-s-i-o-n-o-m-i-k-s-i

      opiskelen ensimmäistä vuotta. Lähihoitajapohjalta olen liikenteessä. Hyväksiluetuksi olen saanut toimintakyvyn tukemis-osiosta ns. perushoidon labratunnit. Muutaman sosiaalipuolen kurssin sain suorittaa siten, että tunneilla ei ollut pakko olla läsnä, kunhan luin vain tenttikirjan ja kävin tekemässä tentin. Mutta nämä vaihtelevat varmasti eri paikoissa. Työkokemusta pitää olla useita vuosia, että voi yrittää saada vapautusta jostakin harjoittelusta tmv. Mutta lähihoitajan koulutuksesta on varmasti hyötyä. Itse olen tällä hetkellä työharjoittelussa toimintakyvyn tukemis-osiossa. Mitään yllättävää ja uutta ei ole vastaan tullut, joten aika perustiedoilla ja taidoilla pärjäilee hyvin. Toisaalta ehkä myös turhauttaakin juuri se, ettei uusia asioita vastaan tule. Myös tehtävät ovat samanlaisia "asiakkaan toimintakyvyn kartoitus"-juttuja kuin lähihoitajaksi opiskellessa. Mutta kertaushan on opintojen äiti ja kenties vahvistan itsekin aimpaa oppimistani...

    • että;

      sosionomiksi opiskeltaessa ainakin Diakissa (luultavasti myös muualla) on mahdollista suorittaa lastentarhanopettajan kelpoisuus.

      • meikä vaan

        saa lastentarhanopettajan pätevyyden diakista? Myös Poristako, vai muualta?

        Nyt alkoi tosissaan kiinnostaa opiskelu Diakissa, paikka Porissa jo takataskussa.

        Aikuisopiskelijat Diakissa, kertokaa kokemuksianne.
        Itse joutuisin kulkemaan melko pitkän matkan opintoihin ja se mietityttää.


      • tuleva sosionomi (AMK)
        meikä vaan kirjoitti:

        saa lastentarhanopettajan pätevyyden diakista? Myös Poristako, vai muualta?

        Nyt alkoi tosissaan kiinnostaa opiskelu Diakissa, paikka Porissa jo takataskussa.

        Aikuisopiskelijat Diakissa, kertokaa kokemuksianne.
        Itse joutuisin kulkemaan melko pitkän matkan opintoihin ja se mietityttää.

        Kaikki ammattikorkeakoulussa sosionomiksi lukevat saavat lastentarhanopettajan pätevyyden, jos käyvät vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja. Tämä tapahtuu yleensä suuntautumisvaihtoehdon avulla.
        Jos haluat perinteiseksi lto:ksi, mene yliopistoon. Sosionomit keskittyvät ja painottavat lastentarhanopettajan ammatissa eri asioita, kuten sosiaalista puolta, perheen tukemista yms.


    • Indica60

      Olen jo iällä oleva lähihoitaja,Alalta kokemusta n. 15v. Alan vaihto mielessä ennen eläkkeelle siirtymistä,joka on n. 5 v. Päästä mutta sosiaaliala o. Se oikea jota haluan tehdä,lasten ja nuorten parhaaksi. Kuinka kauan opiskeluni vie aikaa ?

    • ALMAmummi

      Miten voi 60v.oleva mummi ,saada työtä lastensuojelun parista. Sydän on kaikkien heikompien puolella ja haluaisin niin tarjota turvaa ja lämpöä ,laimin lyödyille lapsille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe