mitä kaikkea työtä sosionomi voi tehdä? kuinka kauan opiskelut kestää lähihoitaja koulutus pohjana?
sosionomi
10
2516
Vastaukset
- etsi sanalla sosionomi
ja jatkla sillä!
Opiskelu kestää saman kuin kaikilla muillakin, niinkuin se siellä lukee!- minä taas....
niin missä lukee? ja kuinka kauan kestää? olen kyllä käyttänyt hakua ja googlettanut, mutta mistään en löydä opintojen kestoa!
- Sniigul
Sosionomi voi tehdä vaikka mitä!!! Työkenttä on hyvin laaja. Sosionomina voit työskennellä lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, kehitysvammaisten parissa, vanhushuollossa, työttömien, nuorten, vauvojen, pappojen yms. kanssa... Tuohon sisältyy niin monen monta erilaista työnkuvaa, että niiden kirjoittamiseen menisi pitkään.:) Itse olen sosionomi, ja olen työskennellyt mm. perhekodissa perhekodin työntekijänä. Sosionomi voi myös sijoittua esimerkiksi lasten päivähoitoon tai erilaisiin projekteihin. Ennen kaikkea sosionomin työ on omalla persoonalla työskentelyä, joten on oltava vahva ja tiedettävä kuinka itse toimii erilaisissa tilanteissa. Työ ei ole helppoa, koska eteen saattaa tulla vaikeitakin asioita, esimerkkinä lastensuojelussa huostaanottotilanteita (sosionomi ei kuitenkaan tee huostaanottopäätöksiä). Tilanteet voivat "satuttaa" työntekijää, ja juuri niissä tilanteissa on oltava vahva, ettei romahda. Työhön sisältyy kuitenkin paljon myös antoisia ja iloisia kokemuksia!:) Koulutuksen aikana oppii tuntemaan itsensä todella hyvin, mikä on siis tarkoituksen mukaista.
Ymmärtääkseni ammattikoulu pohjalla ammattikorkeakoulutus kestää saman kuin muillakin opiskelijoilla, eli sen 3,5 vuotta. Hyväksilukuja lähihoitajan opinnoista ei saa, ainakaan meidän koulussa ei saanut. Lähihoitajan koulutus katsotaan kuitenkin takuu varmasti eduksi sosionomin koulutukseen hakiessasi!
Eikun vain sosionomiksi, töitä riittää aivan varmasti!!:)- meikä vaan
Vahvuutta tosiaan tarvitaan. Elämänkokemus ja henkilökohtaiset koetinkivet voit kääntää voimaksesi tässä työssä.
Jos haet aikuiskoulutukseen, voit saada puoli vuotta hyväksiluettua ainakin joissakin oppilaitoksissa. Yleensä yksi työelämänjakso hyväksiluetaan
Suosittelen, että soitat siihen amkiin, johon ajattelet hakevasi. Sieltä saat varman tiedon koulutuksesta, jos sitä ei opinahjon nettisivuilta löydy.
- s-o-s-i-o-n-o-m-i-k-s-i
opiskelen ensimmäistä vuotta. Lähihoitajapohjalta olen liikenteessä. Hyväksiluetuksi olen saanut toimintakyvyn tukemis-osiosta ns. perushoidon labratunnit. Muutaman sosiaalipuolen kurssin sain suorittaa siten, että tunneilla ei ollut pakko olla läsnä, kunhan luin vain tenttikirjan ja kävin tekemässä tentin. Mutta nämä vaihtelevat varmasti eri paikoissa. Työkokemusta pitää olla useita vuosia, että voi yrittää saada vapautusta jostakin harjoittelusta tmv. Mutta lähihoitajan koulutuksesta on varmasti hyötyä. Itse olen tällä hetkellä työharjoittelussa toimintakyvyn tukemis-osiossa. Mitään yllättävää ja uutta ei ole vastaan tullut, joten aika perustiedoilla ja taidoilla pärjäilee hyvin. Toisaalta ehkä myös turhauttaakin juuri se, ettei uusia asioita vastaan tule. Myös tehtävät ovat samanlaisia "asiakkaan toimintakyvyn kartoitus"-juttuja kuin lähihoitajaksi opiskellessa. Mutta kertaushan on opintojen äiti ja kenties vahvistan itsekin aimpaa oppimistani...
- että;
sosionomiksi opiskeltaessa ainakin Diakissa (luultavasti myös muualla) on mahdollista suorittaa lastentarhanopettajan kelpoisuus.
- meikä vaan
saa lastentarhanopettajan pätevyyden diakista? Myös Poristako, vai muualta?
Nyt alkoi tosissaan kiinnostaa opiskelu Diakissa, paikka Porissa jo takataskussa.
Aikuisopiskelijat Diakissa, kertokaa kokemuksianne.
Itse joutuisin kulkemaan melko pitkän matkan opintoihin ja se mietityttää. - tuleva sosionomi (AMK)
meikä vaan kirjoitti:
saa lastentarhanopettajan pätevyyden diakista? Myös Poristako, vai muualta?
Nyt alkoi tosissaan kiinnostaa opiskelu Diakissa, paikka Porissa jo takataskussa.
Aikuisopiskelijat Diakissa, kertokaa kokemuksianne.
Itse joutuisin kulkemaan melko pitkän matkan opintoihin ja se mietityttää.Kaikki ammattikorkeakoulussa sosionomiksi lukevat saavat lastentarhanopettajan pätevyyden, jos käyvät vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja. Tämä tapahtuu yleensä suuntautumisvaihtoehdon avulla.
Jos haluat perinteiseksi lto:ksi, mene yliopistoon. Sosionomit keskittyvät ja painottavat lastentarhanopettajan ammatissa eri asioita, kuten sosiaalista puolta, perheen tukemista yms.
- Indica60
Olen jo iällä oleva lähihoitaja,Alalta kokemusta n. 15v. Alan vaihto mielessä ennen eläkkeelle siirtymistä,joka on n. 5 v. Päästä mutta sosiaaliala o. Se oikea jota haluan tehdä,lasten ja nuorten parhaaksi. Kuinka kauan opiskeluni vie aikaa ?
- ALMAmummi
Miten voi 60v.oleva mummi ,saada työtä lastensuojelun parista. Sydän on kaikkien heikompien puolella ja haluaisin niin tarjota turvaa ja lämpöä ,laimin lyödyille lapsille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019