Varhaiset vaihdevuodet +

ristasyöpä riski

Olen syönyt jo muutaman vuoden hormooneja ja lääkärin mielestä pitää syödä 50-vuotiaaksi asti mm. osteoporoosi riskin takia, mutta taas on otsikoissa yhdistelmäpillereiden ja rintasyövän yhdistelmä.
Haluanko kärsiä vai saada syövän vai mitä...
Lääkäri ei suositellut luontaistuotteita kun kysyin keväällä, mutta auttaiskos ne näihin oireisiin?
Lähinnä mieliala, muisti ja kuumuuden sietokykyä ei ole enää juuri yhtään, kärsin helteistä.

Se että vaihdevuodet alko ei ollut minulle minkäänlainen kriisinpaikka, kuukautiset alko 11-v ja kyllä tämä jo riittää.
Elämää on vaihdevuosissakin ja niiden jälkeen, mutta tuo syöpä pelottaa.

11

4365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 59+

monet käyttävät hormooneja? Miksei kukaan jaksa kärsiä mitään? Kaikki pitaäisi olla aina älyttömän hyvin? Ei siä kärsimystä niin kauaa ole etteikö sitä kestäisi. Minä en syönyt pillerin pilleriä ja tänään voin oikein hyvin.

• syitä

Osteoporoosi on minulla suurin syy koska vaihdevuodet alkoi hiukan yli 4-kymppisenä, eli 10 vuotta "liian" aikasin. Minun luut ei kestä ilman hormooneja, toki tiedät että ne vaikuttaa luiden kuntoon. Joko oma hormoonitoiminta tai pilleri.

Kuumat aallot ym. kärsimykset kyllä kestäisin, meneehän ne ohi aikanaan.
        Toiset vaan pääsee siinäkin helpommalla, että ei kannata ervostella toisten kestämättömyyttä.
        Olen sivusta seurannut tosi pahaakin jos helpoakin vaihdevuositapausta.

• Mie
        syitä kirjoitti:

Osteoporoosi on minulla suurin syy koska vaihdevuodet alkoi hiukan yli 4-kymppisenä, eli 10 vuotta "liian" aikasin. Minun luut ei kestä ilman hormooneja, toki tiedät että ne vaikuttaa luiden kuntoon. Joko oma hormoonitoiminta tai pilleri.

Kuumat aallot ym. kärsimykset kyllä kestäisin, meneehän ne ohi aikanaan.
        Toiset vaan pääsee siinäkin helpommalla, että ei kannata ervostella toisten kestämättömyyttä.
        Olen sivusta seurannut tosi pahaakin jos helpoakin vaihdevuositapausta.

Kyllä osteoporoosia voi terveellisemminkin estää. Terveellinen ravinto, lisänä kalkkitabletteja, jos ei maitotuotteita käytä. Lisänä kalaöljykapselit ja pellavarouhe (auttavat myös limakalvoihin) ja riittävä ulkoilu ja liikunta.

• Minä ymmärrän, miksi...

Vaihdevuodet ovat yksilölliset ja osalla ihmisistä ei ole vaihdevuosivaivoja lainkaan, joillakin vaivat ovat vähäiset: pikkasen kuumia aaltoja ja mielenliikutusta.

Joillakin vaivat ovat keskivaikeat ja ne vaikuttaa päivittäiseen elämään esim. unettomuutena, levottomuutena, keskittymisvaikeuksina, jolloin työnteko on hankalaa jne...

Ja yhdella osalla ihmisistä, muistini mukaan 10%:lle ihmisistä ne ovat todella vaikeat,saattavat olla suorastaan HELVETILLISET. Helvetilliset tarkoittaa tässä keskustelussa sitä, että ne invalisidoivat ko henkilön. Pahimmassa tapauksessa puhkeaa syvä masennus tai peräti mielisairaus.

Hormonikorvaushoito poistaa vaihdevuosien oireet tai ainakin lievittää niitä. Sen avulla voi elämän laatua parantaa ja jopa se on työkyvyn säilyttämisen ehto.

Kärsimällä saa kirkkaamman kruunun ja ymmärtämättömille se tuottaisi mielihyvää, mutta näissä ei olekaan enää pelkästä kärsimyksestä kyse.

• akustiina
        Minä ymmärrän, miksi... kirjoitti:

Vaihdevuodet ovat yksilölliset ja osalla ihmisistä ei ole vaihdevuosivaivoja lainkaan, joillakin vaivat ovat vähäiset: pikkasen kuumia aaltoja ja mielenliikutusta.

Joillakin vaivat ovat keskivaikeat ja ne vaikuttaa päivittäiseen elämään esim. unettomuutena, levottomuutena, keskittymisvaikeuksina, jolloin työnteko on hankalaa jne...

Ja yhdella osalla ihmisistä, muistini mukaan 10%:lle ihmisistä ne ovat todella vaikeat,saattavat olla suorastaan HELVETILLISET. Helvetilliset tarkoittaa tässä keskustelussa sitä, että ne invalisidoivat ko henkilön. Pahimmassa tapauksessa puhkeaa syvä masennus tai peräti mielisairaus.

Hormonikorvaushoito poistaa vaihdevuosien oireet tai ainakin lievittää niitä. Sen avulla voi elämän laatua parantaa ja jopa se on työkyvyn säilyttämisen ehto.

Kärsimällä saa kirkkaamman kruunun ja ymmärtämättömille se tuottaisi mielihyvää, mutta näissä ei olekaan enää pelkästä kärsimyksestä kyse.

olen 51 vuotias nykyisin ja kuukautiseni ovat hyvin olleet epädäännölliset noin vuoden.syön luonnonlääkkeitä vaihdevuosien vaivohin.en tiedä onko ne sitten auttaneet,mutta en kärsi kovinkaan pahoista vaihdevuosien tuomista oireista ruumillisesti.mutta sen sijaan psyykkisesti olen nykyisin hyvin usein allapäin.kaikki ottaa vastaan,siis kaikki TYMPII.tosin elämäntilanteeni on ollut vaikea nämä viimeiset vuodet.ja olen hyvin tietoinen nykyinen mielialani ei johdu yksistään vaihdevuosista.asia josta olen hyvin pahoillani kuitenkin on että olen huomannut että sukupuolielämä ei ainakaan viime aikoina kiinnosta samalla tavalla kuin ennen.olen melko tuoreessa parisuhteessa ja tajuan kyllä ensi "huuma" alkaa olla ohi,muuta kuitenkin asia mietityttää usein ja masentaa mielen vielä enemmän koska seksielämä on mielestäni hieno asia.syön verenpainelääkkeitä jotka kyllä aiheuttavat seksuaalisia vaikeusia,muuta olen syönyt niitä kymmeniä vuosia huomaatta näitä sivuvaikutuksia.[vai tarkoittaako lääketehdas vain miehille seksiogelmia]elän hyvin tervettä elämää,lenkkeilen,treenaan,en käytä alkoholia tai polta.minulla on harrastuksia vaikka muille jakaa.miesystävässäni ei ole mitään vikaa,suhde toimii OK.naisystävät ehdottavat hormonilääkkeitä ,tai laastareita.ja osa jopa mielentilalääkkeitäkin. mikä avuksi?onko jollain kokemuksia tai neuvoja? kiitti siinä tapauksessa jo etukäteen.

• kävi minulla
        akustiina kirjoitti:

olen 51 vuotias nykyisin ja kuukautiseni ovat hyvin olleet epädäännölliset noin vuoden.syön luonnonlääkkeitä vaihdevuosien vaivohin.en tiedä onko ne sitten auttaneet,mutta en kärsi kovinkaan pahoista vaihdevuosien tuomista oireista ruumillisesti.mutta sen sijaan psyykkisesti olen nykyisin hyvin usein allapäin.kaikki ottaa vastaan,siis kaikki TYMPII.tosin elämäntilanteeni on ollut vaikea nämä viimeiset vuodet.ja olen hyvin tietoinen nykyinen mielialani ei johdu yksistään vaihdevuosista.asia josta olen hyvin pahoillani kuitenkin on että olen huomannut että sukupuolielämä ei ainakaan viime aikoina kiinnosta samalla tavalla kuin ennen.olen melko tuoreessa parisuhteessa ja tajuan kyllä ensi "huuma" alkaa olla ohi,muuta kuitenkin asia mietityttää usein ja masentaa mielen vielä enemmän koska seksielämä on mielestäni hieno asia.syön verenpainelääkkeitä jotka kyllä aiheuttavat seksuaalisia vaikeusia,muuta olen syönyt niitä kymmeniä vuosia huomaatta näitä sivuvaikutuksia.[vai tarkoittaako lääketehdas vain miehille seksiogelmia]elän hyvin tervettä elämää,lenkkeilen,treenaan,en käytä alkoholia tai polta.minulla on harrastuksia vaikka muille jakaa.miesystävässäni ei ole mitään vikaa,suhde toimii OK.naisystävät ehdottavat hormonilääkkeitä ,tai laastareita.ja osa jopa mielentilalääkkeitäkin. mikä avuksi?onko jollain kokemuksia tai neuvoja? kiitti siinä tapauksessa jo etukäteen.

Minun seksi-elämä on parantunut kokoaika siitälähin kun täytin 40v.
        Se "haitta" tässä on ollut, että oma vanha ukko ei riittänyt enää mihinkään.
        Enää ei ole huolta ehkäisystä, eikä mistään että elämä helpottui.
        Jos tulee kuivuutta tms. niin siihen löytyy apteekista voidetta.
        Minä elän elämäni parasta aikaa nyt, uskokaa tai älkää. Löysin nuoremman aivan ihanan miehen muutama vuosi sitten ja elämä hymyilee:)

• Minä ymmärrän...
        akustiina kirjoitti:

Kirjoitat: "...mutta sen sijaan psyykkisesti olen nykyisin hyvin usein allapäin.kaikki ottaa vastaan,siis kaikki TYMPII..."

Kommentti: Kyllä vaihdevuodet vaikuttavat mielialaan, kellä mitenkin, yksilölliset kun ovat. Alakulo on kyllä tyypillistä siis erilaiset mielialan vaihtelut kuten aiemmin kerroin. Nämä alakulot ja tympimiset ovat lieviä oireita.

"asia josta olen hyvin pahoillani kuitenkin on että olen huomannut että sukupuolielämä ei ainakaan viime aikoina kiinnosta samalla tavalla kuin ennen."

Kommentti: Kyllä se luonto on järkännyt näin, että kun ihminen on tullut mahoksi, niin mitä ihmettä se miehen halulla tekee. Alkuperäinen tarkoitushan lienee ollut se lisääntyminen.

Jossain vaiheessa näin käy useimmille meistä kun vaihdevuodet alkavat ja käsittääkseni toisilla jo aikaisemmin eli silloin kun kuukautiset alkavat antaa ensimmäisiä loppumisen merkkejä kellä mitäkin, mutta yleensä kait pienellä epäsäännöksisyyksillä alkaa. Mutta sukupuolihaluissakin on jotenkin erilaisia vaiheita, varmaakin riipuu myös mielialasta. Jos sinulla on ollut paljon surua ja murhetta, niin sen piikkiinkin voi mennä tuo haluttomuus. Eikä nainen ole mikään naimakone, mielestäni elämään kuuluu hetkiä, jolloin ei kiinnosta nuo urokset.

"naisystävät ehdottavat hormonilääkkeitä ,tai laastareita.ja osa jopa mielentilalääkkeitäkin. mikä avuksi?"

Kannattaisikohan sun käydä ensin mittauttamassa hormonitasosi, ennen kuin ryntäät laastareita hankkimaan tai mielialalääkkeitä syömään. Ajattelin kun sulla on noi kuukautisetkin, niin kait siellä hormoonitkin vielä hyrrää. Ja ei hormonintuotanto kokonaan lopu kk:n loppumiseen.

Kyllähän elämän laatu tärkeä on ja voithan kokeilla laastareita, näet vaikutukset. Nehän vaikuttaa mielialaan, ainakin jos mielialan muutos johtuu hormoneista. Minulla ainakin näkyi vaikutus jo 2-3 päivässä vaikka lupasivat muistaakseni tuloksia muutaman viikon käytön jälkeen.

Voit lopettaa hormonilääkityksen milloin vain ja alun jälkeen pienentää lääkitystä itsellesi sopivaksi, siis minimiin. Osta pienin saatava erä aluksi, jos tähän ratkaisuun päädyt.

• mie

..en aio myöskään syödä mitään pillereitä. En oikein tiedä, onko minulla vaihdevuosioireita vai ei.. Kuukautiset eivät tosin kestä enää 5 päivää, kuten aikaisemmin. Paha olo on viikon verran ennen kuukautisia nyt vanhempana, ennen vain alkamispäivänä. Mutta liikun sen pahan olon pois.:) Soijarouhetta otan silloin tällöin, kun muistan, mutta helokkikapseleita olen syönyt jo monta vuotta ihoni takia ja kuulemma auttavat vaihdevuosiinkin. Olen jo yli 50, kohta 52v., joten kait olen päässyt vähällä,, välillä tosi hiki, mutta päivällä ja äkkiä ohi. Äidilläni ei kait oikein vaihdevuosivaivoja ollutkaan, jos perin niin, toivottavasti:)

• apua

Niille jotka eivät voi käyttää estrogeenejä, eivät saa käyttää tai eivät halua käyttää, on apu sopivasta mesennuslääkkeestä hikoiluun, yöheräämiseen, kiukutteluun, pääkipuun jne.

Ei kannata menettää toivoaan ja kärsiä turhaan. Ei tarvitse kertoa sille naapurinmuijalle, että syön mesennuslääkkeitä. Jos naapurkin ilmaisee kärsivänsä vaihdevuosista, niin voi antaa neuvon "jotkuhan kuulema käyttää masennuslääkkeitä näiden ikävien oireidesa hoitoon".

• Minä

" Ymmärtämättömille valistusta" on oikeassa.
        Voihan sitä "Pröyställä" ettei syö estrogeeneja jos ei tiedä minkälaista kärsimystä vaidevuodet voivat toisilla olla. Kyllä minäkin muutaman kuuman aallon kestäisin, mutta kun on tuhatta muuta oiretta. Syöpäprocentti on kuitenkin aika pieni. Voihan niitä tauteja muutenkin tulla.

• pirjo

Minun oireet alkoivat noin45v. sekavuutta,muisti-häiriöitä,kiukkua ja semmoista.... FEMOSTON ON LÄÄKE TÄHÄN VAIVAAN

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe