SP-560UZ kohina sisätiloissa

Frank Black

Ostinpa nyt tuollaisen kun oli tarjouksessa, korvaamaan vanhan Camedia 750:n.
Helvetin hyvä kamera jos valoa riittää, mutta se saatanan sähkövalo jos täytyy kuvata ilman salamaa. ISO 400:lla saa jotain parannusta kun säätää aukkoa pienelle. Mutta vinkkejä.....?

6

2053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen jo sanoit

      "Jos valoa riittää". Tuohon ei muuten Lääkettä ole kuin valon lisääminen. Suttua ja sekundaa tekee digi järjestelmätkin hämärissä, vaikka paljon tuota parempia ovatkin.
      Pieni kenno ja suuri herkkyys on yhteensovittamaton yhtälö.

    • Miguel1983

      Sisällä ilman salamaa... siinä on helposti 10 000e:n kamerasetilläkin pulassa, ellei jalustaa käytä. Lisäksi hehkulampun ja loisteputken värienerottelu on heikkoa, eli värisävyt ovat kovin monotonisia, vaikka saisi valkotasapainon kohdilleen.

      Eli siinä muuta kuin pitkää valotusta jalustan kaa :) ei järkkärillä ole yhtään sen helpompi kuvata sisällä ilman salamaa, toki niihin saa erillisen salamalaiteen, jolla voi heijastaa seinän/katon kautta.

      • Värikäs

        Mulla taasen on ongelma; kuinka saada värit
        kohdalleen, niin kuin sen silmällä näkee?
        Eli jos kuvaan kasveja, maisemia niin syvä
        väri ei tule esille, vaan värit ovat haileita?
        Nikonilla tuo hoituu varsinkin jos käyttää
        automaattia, mutta olympuksella ei onnistu
        vaikka käyttäis mitä asetuksia?? Mistähän
        moinen voisi johtua?


      • elämään
        Värikäs kirjoitti:

        Mulla taasen on ongelma; kuinka saada värit
        kohdalleen, niin kuin sen silmällä näkee?
        Eli jos kuvaan kasveja, maisemia niin syvä
        väri ei tule esille, vaan värit ovat haileita?
        Nikonilla tuo hoituu varsinkin jos käyttää
        automaattia, mutta olympuksella ei onnistu
        vaikka käyttäis mitä asetuksia?? Mistähän
        moinen voisi johtua?

        Tästä nyt ei välttämättä paljoa ole apua mutta kannattaa kokeilla esim. seuraavat jutut:

        *Säädä ISO arvo mahdollisimman pieneksi (50 mieluiten).

        *Valota lievästi ali, tämä tuntuu antavan väreihin syvyyttä.

        *Värikylläisyysasetusta voisi kokeilla nostaa kameran valikosta. Vaihtoehtoisesti myös scene (SCN) valintaa voisi kokeilla. Itsellä ei kyllä ole vielä kokemusta siitä, olen jättänyt kyseisen valintapyörän kohdan rauhaan. Sieltä löytyy kuitenkin esim. maisemakuva jonka pitäisi elävöittää sinistä ja vihreää, auringonlasku jonka pitäisi elävöittää punaista ja keltaista jne. Siellä näyttää olevan myös valinta "ruoka" jota ehkä voisi kokeilla myös kasvien kuvaamiseen, sen pitäisi potkia sävyihin eloa.


      • värillinen
        elämään kirjoitti:

        Tästä nyt ei välttämättä paljoa ole apua mutta kannattaa kokeilla esim. seuraavat jutut:

        *Säädä ISO arvo mahdollisimman pieneksi (50 mieluiten).

        *Valota lievästi ali, tämä tuntuu antavan väreihin syvyyttä.

        *Värikylläisyysasetusta voisi kokeilla nostaa kameran valikosta. Vaihtoehtoisesti myös scene (SCN) valintaa voisi kokeilla. Itsellä ei kyllä ole vielä kokemusta siitä, olen jättänyt kyseisen valintapyörän kohdan rauhaan. Sieltä löytyy kuitenkin esim. maisemakuva jonka pitäisi elävöittää sinistä ja vihreää, auringonlasku jonka pitäisi elävöittää punaista ja keltaista jne. Siellä näyttää olevan myös valinta "ruoka" jota ehkä voisi kokeilla myös kasvien kuvaamiseen, sen pitäisi potkia sävyihin eloa.

        Joo kiitos; ajattelin itse aikaisemmin tuota ISO 50 arvoa; mutta tosin olen tuota väriä yrittänyt taasen voimistaa enkä vähentää. Asetuksissa pitäisi myös löytyä saturation, mutta en ole vielä sitä kokeillut. Scan asetuksia olen vain kokeillut, myös valkotasapainoa. Tuntuu vain että kamera tuottaa
        enemmän punaista väriä, ja jos sen yrittää vähetää
        valkotasapainolla, seuraus on enemmän sinertävä.
        Tosin vanha Nikon 4600 hoitaa nuo värit ja tarkkuudet huomattavasti jouhevammin.

        Kiitos vastauksesta...


      • myösomistaja
        värillinen kirjoitti:

        Joo kiitos; ajattelin itse aikaisemmin tuota ISO 50 arvoa; mutta tosin olen tuota väriä yrittänyt taasen voimistaa enkä vähentää. Asetuksissa pitäisi myös löytyä saturation, mutta en ole vielä sitä kokeillut. Scan asetuksia olen vain kokeillut, myös valkotasapainoa. Tuntuu vain että kamera tuottaa
        enemmän punaista väriä, ja jos sen yrittää vähetää
        valkotasapainolla, seuraus on enemmän sinertävä.
        Tosin vanha Nikon 4600 hoitaa nuo värit ja tarkkuudet huomattavasti jouhevammin.

        Kiitos vastauksesta...

        Sharpness, contrast, saturation valikossa Camera menu.

        Onko noita turhaan muutella jos käyttää kuvankäsittelyohjelmaa? Samathan saa siellä muutetua...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe