On vammaisia joilla on älykkyydessä vajautta ja niistä joutuvat muut vammaiset kärsimään. Kuinka monta kehitysvammaista on suorittanut yliopistotutkinnon? kuinka monelta kehitysvammaiselta puuttuu oikeustoimikelpoisuus ja edunvalvoja hoitaa taloudelliset asiat? olettekos huomanneet ettei oikeustoimikelvoton voi toimia edes vammaisyhdistysten hallituksissa ajamassa vammaisten etuja? tämä johtaa vääjäämättä eriarvoisuuteen vammaisten kesken ja aiheuttaa ristiriitoja
kehitysvammaisista vielä
41
3006
Vastaukset
- ihmettelijä88888
Eriarvoisuuteen miten?
Toki esim. liikuntavammaiset kuulevat kehitysvammaisiksi haukkumista, mutta mitä sitten? Tämä johtuu vain ihmisten tietämättämyydestä. Onko joku väittänyt että jonkun vammaijärjestön päättäjissä on joku kehitysvammainen jolla olisi esim. edunvalvoja? Miten tämä muka edistäisi eriarvoisuutta?- the_arockalypse
"Toki esim. liikuntavammaiset kuulevat kehitysvammaisiksi haukkumista, mutta mitä sitten? Tämä johtuu vain ihmisten tietämättämyydestä." Bullshit, se ei oo todellakaan vammattomien ihmisten tietämättömyyttä, vaan seurausta siitä että keharit/kehareiden omaiset ei osaa pitää käsiään siellä omalla puolellaan, vaan ne pitää työntää vammaisten puolelle ja siitä syntyy sitten vammattomalle käsitys että keharit ja vammaiset olisivat sama asia
- jejeejee
Ei minusta ole ainakaan liikuntavammaisena kiva kuunnella,kun haukutaan sanalla kehari.
- Vammautunut v-01
the_arockalypse kirjoitti:
"Toki esim. liikuntavammaiset kuulevat kehitysvammaisiksi haukkumista, mutta mitä sitten? Tämä johtuu vain ihmisten tietämättämyydestä." Bullshit, se ei oo todellakaan vammattomien ihmisten tietämättömyyttä, vaan seurausta siitä että keharit/kehareiden omaiset ei osaa pitää käsiään siellä omalla puolellaan, vaan ne pitää työntää vammaisten puolelle ja siitä syntyy sitten vammattomalle käsitys että keharit ja vammaiset olisivat sama asia
Niinkun nimmarini kertoo, en ole syntynyt vammaisena. Tällä ei ole MULLE mitään merkitystä tänä päivänä.
Kerroin sen VAIN siksi, että tiedän mitä vammattomat ajattelevat koska olen sellainen itsekin ollut.
Sinä aliarvioit suuresti ihmisiä, kyllä suurin osa tietää erot, mutta se ei ole kaikille tärkeää, siis onko joku kehari tai vammainen.
Myöskään mulle ei ole mitään merkitystä miksi mua kutsutaan, mitä helvetin vaikutusta sillä on esim. mun arkipäivässä, EI MITÄÄN!
Lakkaa jo toi typerä rasismi, voisin ilmottaa ylläpidolle nyt kun oikeen ajattelen, rasismi on KIELLETTY täällä K I N.
Morjens. - mmama
Vammautunut v-01 kirjoitti:
Niinkun nimmarini kertoo, en ole syntynyt vammaisena. Tällä ei ole MULLE mitään merkitystä tänä päivänä.
Kerroin sen VAIN siksi, että tiedän mitä vammattomat ajattelevat koska olen sellainen itsekin ollut.
Sinä aliarvioit suuresti ihmisiä, kyllä suurin osa tietää erot, mutta se ei ole kaikille tärkeää, siis onko joku kehari tai vammainen.
Myöskään mulle ei ole mitään merkitystä miksi mua kutsutaan, mitä helvetin vaikutusta sillä on esim. mun arkipäivässä, EI MITÄÄN!
Lakkaa jo toi typerä rasismi, voisin ilmottaa ylläpidolle nyt kun oikeen ajattelen, rasismi on KIELLETTY täällä K I N.
Morjens.Kaikilla on oikeus mielipiteeseen,samoin on viestiketjun aloittajalla.Kukaan ei vastaa kysymyksiin joita on aloituksessa.Useimmat keskittyy haukkumaan vain.Mielipiteeseenkin on oikeus.Naurattavaa sanoo mielipidevapauden olevan rasismia.
Ihmiset ajatelkaapas asioista! - Arokana
mmama kirjoitti:
Kaikilla on oikeus mielipiteeseen,samoin on viestiketjun aloittajalla.Kukaan ei vastaa kysymyksiin joita on aloituksessa.Useimmat keskittyy haukkumaan vain.Mielipiteeseenkin on oikeus.Naurattavaa sanoo mielipidevapauden olevan rasismia.
Ihmiset ajatelkaapas asioista!Juujuu, mielipiteitä saa olla, mutta se tieto ja käsityskyky?
- Mikätin
Oletko arockalypse syntymästäsi kehitysvammainen, vai oletko loukannut pääsi esim. liikenneonnettomuudessa. Mikset hyväksy, kun sinua sanotaan kehitysvammaiseksi ei sinun kannata sitä hävetä, ole oma itsesi ja kanna kehitys/mikä aivovamma sinulla nyt onkaan ylpeänä. Ei sinun kannata sitä yliopistoa haikailla se on tarkoitettu terveille ihmisille. Älä käperry itsesääliin, vaan kulje paikkakuntasi kehareiden kanssa, saat heiltä varmaan tukea. Itse en pidä minkäänlaisista vammaisista, no just teistä kehareista ehkä jonkunverran. Koita kestää erilaisuutesi, vaikka oletkin n.s hyödytön ihminen.
- the_arockalypse
Mikätin, että tää mun vamma ei oo kehitysvammaa nähnykkään..ei pidä puhua, ees kirjoittaa asoista joista ei tiiä v*ttujakaan.
- the_arockalypse
ja koska en oo kehitysvammainen, en voi todellakaan hyväksyä sitä että jos mua nimitellään kehitysvammaiseksi. Pyörätuoli ei todellakaan tee keharia, kyllä ne on muut asiat jotka ihmisestä sen keharin tekee
- ...mitäs...
...jos joudut huomenna auto onnettomuuteen ja vammaudut, tai putoat portaan kun jalkasi lipsahtaa, tai saat yöllä aivoinfarktin ja halvaannut. Tuskin meistä liikaunta ym. vammaisita haluaa olla vammainen vain sen takia että haluaisi aiheuttaa ymåristössään negatiivisia tunteita, jotka usein ovat osoitus juuri siitä että meidät kohdannut ihminen pelkää joutuvansa itse samankaltaiseen tilanteeseen.
- the_arockalypse
...mitäs... kirjoitti:
...jos joudut huomenna auto onnettomuuteen ja vammaudut, tai putoat portaan kun jalkasi lipsahtaa, tai saat yöllä aivoinfarktin ja halvaannut. Tuskin meistä liikaunta ym. vammaisita haluaa olla vammainen vain sen takia että haluaisi aiheuttaa ymåristössään negatiivisia tunteita, jotka usein ovat osoitus juuri siitä että meidät kohdannut ihminen pelkää joutuvansa itse samankaltaiseen tilanteeseen.
vaivaudut katsomaan kuviani, niin näät sieltä oikein hyvin etten mä oo vammaton..tuosta sepustuksestasi saa sellasen mielikuvan niinku mä oisin vammaton ja pelkäisin vammautuvani joskus...en ole sellainen, vaan ihan syntymästä asti vammainen..mutta en perkele vieköön kehitysvammainen
- ..tuon..
vaivaudut katsomaan kuviani, niin näät sieltä oikein hyvin etten mä oo vammaton..tuosta sepustuksestasi saa sellasen mielikuvan niinku mä oisin vammaton ja pelkäisin vammautuvani joskus...en ole sellainen, vaan ihan syntymästä asti vammainen..mutta en perkele vieköön kehitysvammainen
..uhkakuvaviestin "mikätin" nimimerkille. Täällä menee viestit ja niiden kohteet sekaisin
- the_arockalypse
..tuon.. kirjoitti:
..uhkakuvaviestin "mikätin" nimimerkille. Täällä menee viestit ja niiden kohteet sekaisin
anteeksi avautumiseni. Näissä keskustelupalstoissa on todellakin se huono puoli että voi mennä viestit ja niiden kohteet sekasi ja sitten tulee niitä väärinkäsityksiä.
- jookoeiku
kuvat eivätkä kenenkään kirjoitukset aina anna todellista mielikuvaa henkilöstä.
Juu, vammoja minullakin on eli sekä liikuntavamma että aivovamma. Tosin tästähän on mahdotonta nettikirjoituksien perusteella olla varma. - the_arockalypse
jookoeiku kirjoitti:
kuvat eivätkä kenenkään kirjoitukset aina anna todellista mielikuvaa henkilöstä.
Juu, vammoja minullakin on eli sekä liikuntavamma että aivovamma. Tosin tästähän on mahdotonta nettikirjoituksien perusteella olla varma.se on totta kyllä..netissähän saa kirjotella mitä sattuu
- jookoeiku
se on totta kyllä..netissähän saa kirjotella mitä sattuu
sanotaanhan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tosin PhotoShopia käyttäneenä tiedän myös kuinka paljon valokuvia voidaan käsitellä.
- Mikätin
se on totta kyllä..netissähän saa kirjotella mitä sattuu
Keskustelun avaus viittaa arockalypsen kehitys tai aivovammaan. Ei kukaan n.s tervejärkinen ala ihmisiä erottelemaan varsinkaan tälläisella palstalla, jossa keskustele yleensä jollainlailla vammaisia ihmisiä. Tuollaisella ajattelutavalla varustettu kuuluisa ihminen huseerasi 1939-45 hänen nimensä oli Adolf Hitler. Jotkut terveet ihmiset ajattelevat pyörätuolin käyttäjistä samoin, kuin arockalypse kehareista, niin onko he silloin terveitä?
- emmamiamaria
Mikätin kirjoitti:
Keskustelun avaus viittaa arockalypsen kehitys tai aivovammaan. Ei kukaan n.s tervejärkinen ala ihmisiä erottelemaan varsinkaan tälläisella palstalla, jossa keskustele yleensä jollainlailla vammaisia ihmisiä. Tuollaisella ajattelutavalla varustettu kuuluisa ihminen huseerasi 1939-45 hänen nimensä oli Adolf Hitler. Jotkut terveet ihmiset ajattelevat pyörätuolin käyttäjistä samoin, kuin arockalypse kehareista, niin onko he silloin terveitä?
Ajattelen samaa, kun arockalypse kehareista.Jo Invalidiliiton kuntoutuskeskuksissa vammaisia jaotellaan eri ryhmiin, riippuen kuka kuntoutuksen maksaa.Aivovammaiset Kelan asiakkat ovat kaikista huonoimmassa asemassa.En itse ole aivovammainen,mutta olen kuullut tuosta niin monelta taholta.
- ...j****ta...
Mikätin kirjoitti:
..ja sinä itse kirjoitit aikaisemmin "Ei sinun kannata sitä yliopistoa haikailla se on tarkoitettu terveille ihmisille." "Itse en pidä minkäänlaisista vammaisista, no just teistä kehareista ehkä jonkunverran. Koita kestää erilaisuutesi, vaikka oletkin n.s hyödytön ihminen."
Onneksi minun eteeni ei ole tullut kaltaisiasi ihmisiä, vaan vain ihmisiä joilla ei ole ollut ennakko asennetta vaan avoin sydän ja mieli. Kuinka voit sanoa että vammaiset ovat hyödyttömiä??? Kyllä meistä suurin osa on tehnyt ihan normaalin työhistorian ja meissä on samalla lailla kuin ns. normaaleissa ihmisissä, korkeasti koulutettujakin.
Muuten aika harva vammainen on niin ajattelamaton ja suvaitsematon että alkaisi täällä erittelemään ihmisiä niihin joista ei pidä ja joista pitää (esim. tyyliin pakolaiset, homot, romaanit ym)
Meillä ihmisillä on niin monenlaisia vammoja, joillakin se on tuo suvaitsemattomuus ja älyllisen elämän vajaus, ja heissä (teissä) on se paha puoli että te luulette itsestänne liikoja ja luulette olevanne jotenkin fiksuja noine mielipiteinenne. - the_arockalypse
emmamiamaria kirjoitti:
Ajattelen samaa, kun arockalypse kehareista.Jo Invalidiliiton kuntoutuskeskuksissa vammaisia jaotellaan eri ryhmiin, riippuen kuka kuntoutuksen maksaa.Aivovammaiset Kelan asiakkat ovat kaikista huonoimmassa asemassa.En itse ole aivovammainen,mutta olen kuullut tuosta niin monelta taholta.
on todella hienoa että joku edes on samaa mieltä kanssani
- Mikätin
...j****ta... kirjoitti:
..ja sinä itse kirjoitit aikaisemmin "Ei sinun kannata sitä yliopistoa haikailla se on tarkoitettu terveille ihmisille." "Itse en pidä minkäänlaisista vammaisista, no just teistä kehareista ehkä jonkunverran. Koita kestää erilaisuutesi, vaikka oletkin n.s hyödytön ihminen."
Onneksi minun eteeni ei ole tullut kaltaisiasi ihmisiä, vaan vain ihmisiä joilla ei ole ollut ennakko asennetta vaan avoin sydän ja mieli. Kuinka voit sanoa että vammaiset ovat hyödyttömiä??? Kyllä meistä suurin osa on tehnyt ihan normaalin työhistorian ja meissä on samalla lailla kuin ns. normaaleissa ihmisissä, korkeasti koulutettujakin.
Muuten aika harva vammainen on niin ajattelamaton ja suvaitsematon että alkaisi täällä erittelemään ihmisiä niihin joista ei pidä ja joista pitää (esim. tyyliin pakolaiset, homot, romaanit ym)
Meillä ihmisillä on niin monenlaisia vammoja, joillakin se on tuo suvaitsemattomuus ja älyllisen elämän vajaus, ja heissä (teissä) on se paha puoli että te luulette itsestänne liikoja ja luulette olevanne jotenkin fiksuja noine mielipiteinenne.Olen kirjoittanut asiani PROVO mielessä, koska tämän ketjun aloittaja on siis IDIOOTTI. Millä helvetillä joku voi alkaa erottelemaan vammaisia, kehari tai aivovamma tai selkäydinvamma. On sinulla ihan mikä vamma tahansa, yhteiskunnan ja ihmisten mielestä olet täysin hyödytön et ihminen vaan kummajainen. Itsellä on neliraaja vamma onnettomuudesta johtuva. Siitä huolimatta olen yhteiskunta kelpoinen, koska olen suht varakas ihminen, siis rikas. Täydestä mennee ihmiset kunnioittavat, kysyvät mielipiteitä, haluavat tulla kylään, olen siis tasavertainen terveitten kanssa. Sanovat minulle ihan pokkana, onpa vammanen juttu, mutta eivät millään lailla edes huomaa minun olevan vammainen, koska olen siis YHTEISKUNTAKELPOINEN varakkuuteni myötä. Itse pystyn valitsemaan ystäväni, mutta en koskaan ala laittamaan ihmisiä, saatikka vammaisia eriavoiseen asemaan. No taistelkaa ensin itsenne kanssa omanarvoisuudestanne ja huomatkaa, olette silti yhteikunnan pohjasakkaa, mutta silti minä en aliarvioi teitä.
- -bertta-
Mikätin kirjoitti:
Olen kirjoittanut asiani PROVO mielessä, koska tämän ketjun aloittaja on siis IDIOOTTI. Millä helvetillä joku voi alkaa erottelemaan vammaisia, kehari tai aivovamma tai selkäydinvamma. On sinulla ihan mikä vamma tahansa, yhteiskunnan ja ihmisten mielestä olet täysin hyödytön et ihminen vaan kummajainen. Itsellä on neliraaja vamma onnettomuudesta johtuva. Siitä huolimatta olen yhteiskunta kelpoinen, koska olen suht varakas ihminen, siis rikas. Täydestä mennee ihmiset kunnioittavat, kysyvät mielipiteitä, haluavat tulla kylään, olen siis tasavertainen terveitten kanssa. Sanovat minulle ihan pokkana, onpa vammanen juttu, mutta eivät millään lailla edes huomaa minun olevan vammainen, koska olen siis YHTEISKUNTAKELPOINEN varakkuuteni myötä. Itse pystyn valitsemaan ystäväni, mutta en koskaan ala laittamaan ihmisiä, saatikka vammaisia eriavoiseen asemaan. No taistelkaa ensin itsenne kanssa omanarvoisuudestanne ja huomatkaa, olette silti yhteikunnan pohjasakkaa, mutta silti minä en aliarvioi teitä.
Minä olen vaikeavammainen ja köyhä, persaukinen ihminen.Olen syntynyt vammaisena 50 vuotta sitten ja iän lisääntyessä vaivat ovat myös lisääntyneet. MUTTA minulla on paljon ystäviä ja ihmisiä ympärillä, varakkaitakin, ja erittäin varakkaita,mutta myös normaalituloisia. Kaikki omalla työllään rahansa ansaitsevia, ei isän rahoilla leveileviä syntymärikkaita. jotka pitävät minua tasavertaisena ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Olen kummajainen, mutta positiivisessä mielessä. En itse häpeä vammaani, eivätkä kanssaihmiseni sitä tee. Osan heistä olen tuntenut koko ikäni ja tässä kaikenlaita kokeneena olen saanut paljon ystäviä lisää.Uudet tuttavuudet sanovat että hetken päästä ei vammani edes huomaa, mutta se johtuu minusta itsestäni, ja elämänasenteestani, ei siis mistään ulkopuolisesta asiasta. En toitota joka paikassa että minut pitäis ottaa jotenkin erityisesti huomioon, enkä ole katkera.
Sinussa on se vika lisäksi että et kunnioita itseäsi kuin rahan kautta, olet sitä mieltä että jos et olisi varakas, olisit yksin. Minkälaisia ystäviä he ovat, jos arvostavat sinua vain sen vuoksi että sinulla on rahaa. Haet kunnioitusta sen varjolla?? Aika outo asenne. Eli jos nyt sattuisi jotain sellaista että mennettäsit rahasi, olisit yksin?
Ja minä en välitä paskaakaan siitä aliarvioiko joku tuntamaton ihminen minua. - ddedda
Mikätin kirjoitti:
Olen kirjoittanut asiani PROVO mielessä, koska tämän ketjun aloittaja on siis IDIOOTTI. Millä helvetillä joku voi alkaa erottelemaan vammaisia, kehari tai aivovamma tai selkäydinvamma. On sinulla ihan mikä vamma tahansa, yhteiskunnan ja ihmisten mielestä olet täysin hyödytön et ihminen vaan kummajainen. Itsellä on neliraaja vamma onnettomuudesta johtuva. Siitä huolimatta olen yhteiskunta kelpoinen, koska olen suht varakas ihminen, siis rikas. Täydestä mennee ihmiset kunnioittavat, kysyvät mielipiteitä, haluavat tulla kylään, olen siis tasavertainen terveitten kanssa. Sanovat minulle ihan pokkana, onpa vammanen juttu, mutta eivät millään lailla edes huomaa minun olevan vammainen, koska olen siis YHTEISKUNTAKELPOINEN varakkuuteni myötä. Itse pystyn valitsemaan ystäväni, mutta en koskaan ala laittamaan ihmisiä, saatikka vammaisia eriavoiseen asemaan. No taistelkaa ensin itsenne kanssa omanarvoisuudestanne ja huomatkaa, olette silti yhteikunnan pohjasakkaa, mutta silti minä en aliarvioi teitä.
Jos tosi asioista juttelee,niin se kait sitten on sinun ajattelutavallasi IDIOOTTI.Keskustelu aloitus ihan asiallinen, mutta eutanasiat, tukistelut ja nimittelyt ovat sotkeneet koko keskustelun.Todella varakkaat ovat sen verran viisaita,ettei he kehuskele.Odotahan kun valtio alkaa leikata vammaispalvelurahoja, niin rahasi menee palvelujen ostoon.
- Lukija*
Tehän voitte sitte vaikka pistää hynttyyt yhteen... kaksi itseensä kyllästynyttä ihmistä... buaahhaaaa
- Lukija.
Tehän voitte sitte vaikka pistää hynttyyt yhteen... kaksi itseensä kyllästynyttä ihmistä... buaahhaaaa
- sissukkapas
Lukija. kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty.Nyt keskustelu alkaa karata kauas aloituksesta.
Mikätin kirjoitti:
Suurinosa vammaisista on heikon itsetunnon omaavia pyllyaukisia kelan sponsoroimia tyyppejä, keille on tärkeää mitä muut heistä ajattelevat.
- the_arockalypse
sissukkapas kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty.Nyt keskustelu alkaa karata kauas aloituksesta.
että keskustelut karkaa pois aloituksesta
- fdffsfsfd
kanosmn kirjoitti:
Suurinosa vammaisista on heikon itsetunnon omaavia pyllyaukisia kelan sponsoroimia tyyppejä, keille on tärkeää mitä muut heistä ajattelevat.
Totta on monella vammasella on tulot ihan Kelalta saadun perustoimeentulon rajoissa.
- Anonyymi00072
...j****ta... kirjoitti:
Meillä ihmisillä on niin monenlaisia vammoja, joillakin se on tuo suvaitsemattomuus ja älyllisen elämän vajaus, ja heissä (teissä) on se paha puoli että te luulette itsestänne liikoja ja luulette olevanne jotenkin fiksuja noine mielipiteinenne.Ihan niin suvaitsemattomuus on mielestäni suuri vamma. Kun ollaan sairaasti vastaan esim vierasmaalaisia , tai ihmisiä joilla on jokin näkyvä vamma. Esim ihminen joka istuu pyörätuolissa siksi että jaloissa,on sairaus jokånka vuoksi ei voi kävellä, niin miksi nämä ns ” normaalit” huutavat heille kovalla äänellä kun sattuvat keskustelemaan heidän kanssaan . Siis jos ihmisellä on normaali kuulo niin miksi on huudettava . Se osoittaa vaan sen huutavan kehitystasoa ei sen jolla jalat ei toimi
- Tuolissa
Ite istun tuolissa ja koen olevani invalidi, koska olen vammautunut onnettomuudessa.
Hoitopaikoissa nyt jaotellaan tarkemmin vamman tyypin mukaan ja sen varmaan kaikki ymmärtää, mutta miun mielestä on olemassa muutama "päätyyppi" jotka kertoo perustan vamman syylle. Nämä syyt menee kyllä sekasin tavan kansalaisilla ja kohtelevat idioottina jos ei pysty vaikkapa puhumaan(oma kohtasta kokemusta)
Päätyypit
vammainen = Syntynyt vaikkapa ilman kättä tai muun vamman kanssa johon tarvitsee apua/ välineitä
Kehitysvammainen = Ei ole kehittynyt kasvaessaan "normaalisti" ja tarvitsee apua, välineitä yms.
Invalidi = Syntynyt täysin terveenä ja vammautunut esim. onnettomuudessa, sodassa tms.
Valitettava tosiasia on se, että invalidia ja vammaista on vaikea erottaa toisistaan jos ei ole fyysistä poikkeavuutta, ja jos fyysinen poikkeavuus on perisuomalainen kaduntallaaja ei tiedä miten pitäisi suhtautua ja pitävät idioottina.
Itsellehän se on tärkeää mihin ryhmään kokee kuuluvansa ja sen kautta tämä leimautuminenkin sitten häiritsee.- Juulia
Ai sulla on tollaiset luokitukset,itse luokittelisin seuraavasti.
Kehitysvammainen=henkisesti kehitykseltään ja kyvyiltään jälkeenjäänyt eli vamma on käsityskyvyssä.
Invalidi ja liikuntavammainen=minkä tahansa syyn vuoksi fyysisesti vajavainen tai "rikkinäinen".
Vammainen=on tyhmä yleislyhennelmä ihmisistä joilla voi olla hyvin erilaisia ominaisuuksia eikä mitään yhdistävää tekijää. - the_arockalypse
Juulia kirjoitti:
Ai sulla on tollaiset luokitukset,itse luokittelisin seuraavasti.
Kehitysvammainen=henkisesti kehitykseltään ja kyvyiltään jälkeenjäänyt eli vamma on käsityskyvyssä.
Invalidi ja liikuntavammainen=minkä tahansa syyn vuoksi fyysisesti vajavainen tai "rikkinäinen".
Vammainen=on tyhmä yleislyhennelmä ihmisistä joilla voi olla hyvin erilaisia ominaisuuksia eikä mitään yhdistävää tekijää.oon sun kans Juulia aivan täysin samaa mieltä
- ATDT'2
On yhteiskunnan ongelma, jos kehitysvammaiset eivät saa apua. Eivät kaikki liikuntavammaisetkaan jaksa tai osaa puolustaa oikeuksiaan.
Esimerkiksi minä en nosta edes Kelan hoitotukea enää, koska en jaksa tapella Kelan kanssa. Toissa vuonna ne yhtäkkiä vain lopettivat sen noin 180 €/kk maksamisen minulle. Olenko nyt vammaisten kannalta huono ihminen?
En näe tässä syytä katkeruuteen vammaisryhmien välillä.
Kehitysvamma on yksi vammojen laji, ja kuuluu tähänkin foorumiin.
Hyökkäävä asenteesi ei anna kovin fiksua kuvaa.- mmama
Ei muuta kun aina hakemus uudestaan Kelaan, ei tarvi tapella.Olen laittanut 3 hakemusta vuoden aikana jopa sinne, sainpas lopulta jo hoitotuen.
- juuuuuuuuuu
mmama kirjoitti:
Ei muuta kun aina hakemus uudestaan Kelaan, ei tarvi tapella.Olen laittanut 3 hakemusta vuoden aikana jopa sinne, sainpas lopulta jo hoitotuen.
Kela on tosi vaikea virasto niille,jotka ei itse pysty etujaan valvomaan.
- the_arockalypse
juuuuuuuuuu kirjoitti:
Kela on tosi vaikea virasto niille,jotka ei itse pysty etujaan valvomaan.
Kela on todella vaikee ja vittumainen virasto niille jotka ei pysty ajamaan omia etujaan
- hoijaa---
Kaikesta sitä ihmiset jaksavat väitellä. Eiköhän se jokaisen persoona itse kerro minkälainen on. Ja jos jollain on sellainen ennakkokäsite että kaikilla vammaisilla on korvien välissä vikaa niin se on heidän oma ongelmansa ja sellaiset pitää jättää omaan arvoonsa.
- mmmddd
Ennakkoluuloja ei poisteta sanoilla, vaan teoilla.Vaikuttamalla esim.lakimuutos ehdotuksiin.
- ssssrrrrrr
Odotetaanpa,kun tulee uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan.Sitten saatte huomata vammaisten eriarvoisuuden palveluita hakiessanne.
- Anonyymi00071
Tiedän yhden miehen jota sanotaan kehitysvammaiseksi ,mutta kun hän kirjoitti ylioppilaaksi niin paras todistus kaikista aineista . Niin että kehitys vamma on jokaisella yksilöllinen . Se ns ” normaaliksi” laskettukin saattaa omata kehitysvamman .
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708