Sisustuskivien kiinnitys

miten?

Ajattelin laittaa sisustuskivet kiukaan taakse olevalle seinälle saunaan, mutta mikä olisi järkevin tapa kiinnittää nuo panelin päälle?

Voiko paneelin päälle esim laittaa vaan ek gyprocin ja siihen normaalilla saneerauslaastilla kivet kiinni ja kiuas paikoilleen vai kuinka tulisi menetellä?

Paneelia en haluaisi irroittaa, koska tarkoitus on laittaa kivet vain osalle seinää ja paneelit ovat alta 2 vuotta vanhoja eli erittäin hyvässä kunnossa, enkä haluaisi alkaa niitä repimään irti.

28

19184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on että

      unohtaa ne kivet ellei takana ole kiviseinää.

      • ei kestä paneelissa/levyissä

        Samaa mieltä. Ne painaa kuitenkin sellaiset 50-70 kg /neliö ainakin jos vähänkin jykevämpää tavaraa on. Kyllä tiiliseinä täytyy olla mihin ne saa kiinni.


      • miten?
        ei kestä paneelissa/levyissä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ne painaa kuitenkin sellaiset 50-70 kg /neliö ainakin jos vähänkin jykevämpää tavaraa on. Kyllä tiiliseinä täytyy olla mihin ne saa kiinni.

        Ihme juttu että aina tulee tällaisia "unohda koko homma" vastauksia sen sijaan että oikeasti vastattaisiin itse kysymykseen...

        Itse asiassa tuollaisia "sisustuskiviä" löytyy myös keraamisia laattoina, joilloin paino ei ole lähelläkään tuota mainittua 50-70kg/neliö, mutta miten tuo kiinnitys pitäisi hoitaa?

        En oikein jaksa uskoa, että jokaisessa saunassa missä tuollaisia on käytetty on aina kivi/tiiliseinä takana.


      • me oikein sua
        miten? kirjoitti:

        Ihme juttu että aina tulee tällaisia "unohda koko homma" vastauksia sen sijaan että oikeasti vastattaisiin itse kysymykseen...

        Itse asiassa tuollaisia "sisustuskiviä" löytyy myös keraamisia laattoina, joilloin paino ei ole lähelläkään tuota mainittua 50-70kg/neliö, mutta miten tuo kiinnitys pitäisi hoitaa?

        En oikein jaksa uskoa, että jokaisessa saunassa missä tuollaisia on käytetty on aina kivi/tiiliseinä takana.

        valistetaan mutta jos et usko niin kysy myyjältä ohjeet kun ne kerran mainostaa kiinnitystä paneeliseinään. Vastaako myyjä kun panelit elää ja kivet irtoo???

        Eihän aina kiukaatkaan pysy peneelien varassa, runkoon pitää kiinnittää.


      • ratkaisu!
        me oikein sua kirjoitti:

        valistetaan mutta jos et usko niin kysy myyjältä ohjeet kun ne kerran mainostaa kiinnitystä paneeliseinään. Vastaako myyjä kun panelit elää ja kivet irtoo???

        Eihän aina kiukaatkaan pysy peneelien varassa, runkoon pitää kiinnittää.

        http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=2961


      • laattaa lähinnä

      • sinun varmaan
        miten? kirjoitti:

        Ihme juttu että aina tulee tällaisia "unohda koko homma" vastauksia sen sijaan että oikeasti vastattaisiin itse kysymykseen...

        Itse asiassa tuollaisia "sisustuskiviä" löytyy myös keraamisia laattoina, joilloin paino ei ole lähelläkään tuota mainittua 50-70kg/neliö, mutta miten tuo kiinnitys pitäisi hoitaa?

        En oikein jaksa uskoa, että jokaisessa saunassa missä tuollaisia on käytetty on aina kivi/tiiliseinä takana.

        täytyy laittaa ne sisustuskivet sitten siihen paneeliin ja kipsilevyyn sitten kiinni...
        Ihan oikeasti: Kyllä porukat täällä yrittävät ihan vilpittömästi antaa oikeita ohjeita ja karsia kaikkein päättömimmät viritykset pois.
        Paneelit on naulattu dyckertillä kiinni, kannattaa vähän miettiä, mitä on tekemässä...


      • v1ttupää
        miten? kirjoitti:

        Ihme juttu että aina tulee tällaisia "unohda koko homma" vastauksia sen sijaan että oikeasti vastattaisiin itse kysymykseen...

        Itse asiassa tuollaisia "sisustuskiviä" löytyy myös keraamisia laattoina, joilloin paino ei ole lähelläkään tuota mainittua 50-70kg/neliö, mutta miten tuo kiinnitys pitäisi hoitaa?

        En oikein jaksa uskoa, että jokaisessa saunassa missä tuollaisia on käytetty on aina kivi/tiiliseinä takana.

        ala poraan sit, nyh nyh


    • kiinnitys

      Meillä laitettiin kiukaan taakse sisustuskivet saneerauslaastilla Luja -levyyn kiinni. Levyt ovat ruuveilla kiinni koolauksissa. Joten voisi ajatella, että levyt voisi kiinnittää paneelien päälle, jos ne vain saa kiinnitettyä koolauksien kohdalta kunnolla ja rimaa sitten reunaan peittämään paneelin ja levyn kivien välisen raon. Levyssä ei saa olla vesieristystä.

      • KB201

        Itse tein aivan samalla tavalla. mutta kivet tuli alas että ropina kävi. En ymmärrä mikä meni vikaan, kun oli kumminkin ammatti kaveri laittamassa kiviä. Elääkö lujalevy niin paljon vaiko kivet?
        Nyt olen sitten miettinyt että jos laittaisin jollain kuumakesto liimamassalla tai vastaavalla mutta huolettaa että rupeaako käryämään löylyissä. Kun ei viitisi ottaa koko levyä irti kun jää sitten rumat ruuvien reijät koolauksien kohtaan.


    • paneelin päälle

      Onnistunee paneelien päällekin, kun paneelien päälle kiinnitetään Luja -levy ilman vesieristystä (ei kaakeliluja). Levy täytyy saada kunnolla kiinni esim koolauksiin. Levyyn voi kivet kiinnittää esim. saneerauslaastilla. Meillä kivien paino on noin 30 kg/neliö ja rakenne on edellä kuvattu. Levyjen ja paneelien väliin kannattaa laittaa jonkinlaiset korokkeet ilman kierron takia. Rimalla voi sitten siistiä rakennelman reunat. Kivien saumaus taas on sitten makuasia, riippuen kivistä.

      • suoraan paneeliin

      • tyyris.
        suoraan paneeliin kirjoitti:

        Verhoilukivielementti: http://viinijarvenkivi.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2050101

        neliöhinta kivellä, jos 0,6m'0,6m on 89euroo. (267e/m2) Siinä kannattaa jo miettiä ihan muita vaihtoehtoja... Painoa tulee tuollekkin 75kg/m2. Ei ihan kevyt ratkaisu tuokaan.

        Yhden elementin koko: 60x60 cm.
        Yhden elementin paino: noin 25 kg
        89,00EUR/kpl


      • elämä on
        tyyris. kirjoitti:

        neliöhinta kivellä, jos 0,6m'0,6m on 89euroo. (267e/m2) Siinä kannattaa jo miettiä ihan muita vaihtoehtoja... Painoa tulee tuollekkin 75kg/m2. Ei ihan kevyt ratkaisu tuokaan.

        Yhden elementin koko: 60x60 cm.
        Yhden elementin paino: noin 25 kg
        89,00EUR/kpl

        Jos vaihtoehtona on purkaa seinä ja rakentaa sitten pohjat kiville sopiviksi, niin äkkiä sitä hintaa tulee sillekin. Varsinkin jos pitää kutsua ammattimies tekemään hommat.


      • levyt 300x600 mm
        elämä on kirjoitti:

        Jos vaihtoehtona on purkaa seinä ja rakentaa sitten pohjat kiville sopiviksi, niin äkkiä sitä hintaa tulee sillekin. Varsinkin jos pitää kutsua ammattimies tekemään hommat.

        Mahtaisko levyt pysyä kiukaan takana olevalla seinällä paremmin, mikäli kysymyksessä olisi Sydänkiuas, koska sen lämpösäteily ei ole yhtä kuumaa kuin muilla kiukailla?


      • stone/rock
        levyt 300x600 mm kirjoitti:

        Mahtaisko levyt pysyä kiukaan takana olevalla seinällä paremmin, mikäli kysymyksessä olisi Sydänkiuas, koska sen lämpösäteily ei ole yhtä kuumaa kuin muilla kiukailla?

        Eiköhän se avaajan tarkoitus ole komistaa saunansa eikä rumentaa sitä entisestään?

        Tuossa aikaisemmin tulikin jo itse vastaus kysymykseen eli kivilevy ilmaraolla panelin pintaan kiinni jne.


      • bcvyfyf
        levyt 300x600 mm kirjoitti:

        Mahtaisko levyt pysyä kiukaan takana olevalla seinällä paremmin, mikäli kysymyksessä olisi Sydänkiuas, koska sen lämpösäteily ei ole yhtä kuumaa kuin muilla kiukailla?

        Lue reiska joskus avaukset ennen mainoksiasi. Ajattelit sitten tarjota sydäriä sähkökiukaan tilalle? Nerokasta..

        Kivilevy ilmaraolla kiveksien pohjaksi ja samalla pitää huomioida kiukaan kiinnitys. Tulee alas muuten koko viritys. Kiuas ja kivet.


      • VS-trollille
        levyt 300x600 mm kirjoitti:

        Mahtaisko levyt pysyä kiukaan takana olevalla seinällä paremmin, mikäli kysymyksessä olisi Sydänkiuas, koska sen lämpösäteily ei ole yhtä kuumaa kuin muilla kiukailla?

        6 vuotta sitten kiinnitimme 300x600 tumman harmaat laatat kiukaan takana olevaan kaks reikäiseen lekahormiin ja toisen sivun koolaukseen kiinnitettyyn kosteutta kestävään kipsilevyyn saneeraus laastilla. Sydänkiuas on 5 cm. irti laatoista ja lämpiää 3-4 kertaa viikossa. Laatat ovat edelleen ryhdissä kuin juuri asennettuna.
        Runsaasta saunomisesta huolimatta Sydän-kiuas ONNI, sauna ja sen rakenteet ovat säilyneet uuden veroisina.
        Kiuasvalintamme ei siis olisi voinut onnistua paremmin.


      • taasnäitä

        On aina yhtä surullista luettavaa kun kiuasvalmistaja kertoo ostaneensa oman kiukaansa. Ei mene hyvin kun pitää alentua moiseen


    • Ammattilainen

      Mitä jos nämä tekijät ottais asiosta vähän selvää eikä tekis mutu mutu tyylillä.Saunaan saa laittaa kaikenlaisia kivi ja kaakeli materiaaleja jotka on tarkoittettuja myöskin kosteisiin tiloihin. Tausta levy mihin nää päällysteet kiinnitetään sanerauslaastilla on oltava ilman vesieristystä eli kivi pohjainen levy esim. Knauf Aquapanel indoor levy joka koolataan 30cm jaolla tukevasti kiinni seinään. Olen tehnyt monia saunoja ko. tavalla eikä ole KOSKAAN tullut reklamaatiota.

      • khhfhffnfnfnfnfn

        Saunassa on ilmeisesti sähkökiuas koska takana on lautapaneeli jossa kiuas on sitten kiinni.
        Kuten edellinen totesi 6mm lujalevyt tms. ruuveilla kiinni suoraan paneeliseinää ilman mitää ilmarakoja. Sähkösauna on aina kuiva, pesuhuone erikseen.
        Keraamiset laatat tai kivilaatat saneerauslaastilla kiinni levyyn. Kyllä pysyy!!!

        Puukiuas vaatii (kannattaa tehdä alunalkaen) kiviseinän joka on yleensä osa hormia. Jos puukiuas on lähellä kiviseinää (hormin kohdalla on) kestääkö keraaminen tai kivilaatta saneerauslaatilla kiinni seinässä?

        Olen kuullut että kuumuus irroittaa ajan kanssa laatat.


    • seniori timpuri

      Vaikka jo vanha juttu niin sorkitaanpa silti vähän.
      Kun rakennetaan laadukkaasti niin kiveä ja puuta ei pidä laittaa vastakkain,eikä varsinkaan märkätiloissa.
      Se että jonkin koristekivetyksen jälkiasennus tuntuu hiukan hintavalta kunnolla tehtynä,on vain hyväksyttävä.Vaihtoehtona on että parin-kolmen v kuluttua pitää purkaa koko sauna.
      Tuollaiset halvimman vaihtoehdon pohdinnat ei anna luotettavaa kuvaa. On pohdittava miten muutoksesta saadaan paras lopputulos,ei halvin.
      Puu elää paljon lämpö-ja kosteusarvojen muuttuessa. Kipsi taas ei.
      Paneloituun seinään asennettaessa kiviä,ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa kiviseinän osalta sievästi panelointi pois ja pohjustaa ala joko kipsilevyllä,tai lujalevyllä. Miksipä ei ohuella lecaharkollakin. Kuitenkin elämätön seinärakenne on oltava.Siihen sitten kiviseinää rakentamaan. Saneerauslaastilla ne pysyy. Olen muutaman tehnyt eikä ole yhtäkään kiveä tippunut.

      • Kiven kanssa kiveä

        ihan varmasti tippuu jos kipsilevy on pohjana ja levy saa kosteutta edes ilmasta. KIVI-levyä pohjalle ei kipsiä. Kipsi ei "elä" jos saa kosteutta mutta on pahimmassa tapauksessa kipsimössöä joka ei todellakaan ole vaihtoehto muutoin kuin maks. kosteussulun kanssa.


    • Pörgeli

      Kiukaan takse olevat sisustus kivet laatat sun muut pitää ehdottomasti laittaa kiinni kuuman kestävällä 'laastilla' ei tavallisella sanerauslaastilla.... esim kiillon highflex s2 df. Siis semettisideaineinen laattaliima.... sitä voi käyttää muihinkin laatoitus töihin pysyy laatat vaan normaalia paremmin!!!

    • tulitiili

      Nythän on saatavana kaikenkoisia kiskoja joihin kivilaatta vain pudotetaan. Mutta riittääkö pelkkä kivilaatta puukiukaan takana höylähirsiseinässä?

      • Riittää pelkkä hirsiseinä. Mutta esim kuukkelista löytää tälläaikaa, kun täällä ihmettelet, kiuaskohtaiset suojaukset. Vieläku tempaset suojapellin kiukaaseen, vot. 70 mm ja pistä vaikka sanomalehtiä taa. .. Ehkei nyt ihan, mutta olet väärällä palstalla, jos kyselet suojamittoja. Täällä puutaheinää. Itsekin tuota kiviseinää täältäkin ideoimassa. Kumma sinnällää, kun "ammattilaisetkin" pähkäilee saunan vesieristyksen kanssa. Senkin luulisis olevan selvääkauraa. : 1 Seinän kahtapuolta ei vesieristettä. 2 Jos muu seinä, lotrataan vaikka eriste, jos joku löytää kuumankestävää sellaista! Sitä voi vaikka kiukaan torveen laittaa.. (Minullekin vinkki,mistä sitä saa). Ettei olis niin helppoa.. ..noissa kivilevyissäkin näkyy olevan lämpörajoite.. Itse kallistun ton lämpöpellin puoleen, taustaksi 70(?)millin päähän kelpaa misallakin puu. Pitäis (kivi)levyjenkin jo kestää, vaikka laasti ei olis kuumankestoa. A-luokan taustalevyyn tietysti kiinni,jos tausta ei kiveä.


      • vinska kirjoitti:

        Riittää pelkkä hirsiseinä. Mutta esim kuukkelista löytää tälläaikaa, kun täällä ihmettelet, kiuaskohtaiset suojaukset. Vieläku tempaset suojapellin kiukaaseen, vot. 70 mm ja pistä vaikka sanomalehtiä taa. .. Ehkei nyt ihan, mutta olet väärällä palstalla, jos kyselet suojamittoja. Täällä puutaheinää. Itsekin tuota kiviseinää täältäkin ideoimassa. Kumma sinnällää, kun "ammattilaisetkin" pähkäilee saunan vesieristyksen kanssa. Senkin luulisis olevan selvääkauraa. : 1 Seinän kahtapuolta ei vesieristettä. 2 Jos muu seinä, lotrataan vaikka eriste, jos joku löytää kuumankestävää sellaista! Sitä voi vaikka kiukaan torveen laittaa.. (Minullekin vinkki,mistä sitä saa). Ettei olis niin helppoa.. ..noissa kivilevyissäkin näkyy olevan lämpörajoite.. Itse kallistun ton lämpöpellin puoleen, taustaksi 70(?)millin päähän kelpaa misallakin puu. Pitäis (kivi)levyjenkin jo kestää, vaikka laasti ei olis kuumankestoa. A-luokan taustalevyyn tietysti kiinni,jos tausta ei kiveä.

        Ps . Se hirsiseinä pitää olla 250 mm kiukaasta. Ja nuo "lämpöpellit"tulee 30mm kiukaasta. Ei vie tilaa paljoa. Niitä myynnissä jokaisella(?) kiukaan valmistajalla. Ainakin kuuluisi olla. Aika hintavaa peltiä sinällänsä...


    • ogogogg

      Aloittajan kiukaan takana on paneeliseinä
      Eli kyseessä on sähkökiuas
      Uskokaa ken haluaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8474
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      123
      2301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1956
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe