Ensimmäinen koira lapsiperheeseen ?

Tolleri(ko)?

Mikä koira lapsiperheeseen ois hyvä? Asutaan omakotitalossa tilaa siis on. Mutta mitään kamalan pientä ei oikein olla toivottu, viime viikolla oli Pomeranian pystykorva hoidossa ja huomattiin että kyseinen rotu on meille liian pieni. Kun taas esim. berninpaimenkoira on liian suuri, vaikka omakotitalossa asutaankin. Ollaan mietitty novascotiannoutajaa tai kooikerhondjeä. Olisiko kumpikaan näistä hyvä ensimmäiseksi koiraksi?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne !!!

18

5159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietteitäni

      Hei! Itselläni on labradorinnoutaja ja ainakin omasta puolestani voisin suositella tätä rotua ensimmäiseksi koiraksi - ja etenkin lapsiperheeseen! Ihana rotu kaikin puolin, ei ennalta-arvaamaton ja lisäksi suht koht helppo koulutettava.
      Neuvoisin lukemaan tämän palstan keskusteluja labradorinnoutajista ja kultaisista noutajista - uskon, että jompi kumpi rotu voisi kokonsa ja luonnetoiveittensa puolesta sopia teille:) JA ENNENKAIKKEA neuvon teitä lukemaan tämän palstan keskustelut tollereista eli novascotiannoutajista! Tässä pieni ote yhden tollerin omistajan suusta:
      Kannattaa todellakin ottaa rodusta selvää ennen kuin päätyy koiran hankkimaan. Novascotiannoutaja tunnetaan monissa piireissä "ongelmakoirarotuna" koska se niin usein otetaan väärin perustein. Söpön, kiltin ja rauhallisen kuvan antavan ulkokuoren sisällä asuu vahvaluonteinen, todella energinen, itsenäinen ja itsepäinen koira, jonka kouluttaminen ei aina ole kovin helppoa.

      "Itse olen onnellinen tollerin omistaja, mutta harvassa on ihmiset joille voisin tätä rotua suositella. Hirvittävä vääntö ja taistelu sen kanssa on ollut ja varsinkin murrosikä oli yhtä painajaista. Tolleri ottaa helposti perheessä johtajan aseman jos siihen annetaan pienikin mahdollisuus. Oma yksilö pompottaa kaikkia muita ihmisiä ihan miten huvittaa, eikä todellakaan kunnioita tai tottele muiden kuin isäntänsä käskyjä. Mutta yksilölliset erotkin ovat toki rodun sisällä suuria."

      Itselläni ei ole mitään kokemusta tollereista, mutta monelta olen kuullut samaa kuin mitä ylhäällä kirjoitetaan! Kyseessä siis koira, joka vaatiin PALJON koulutuksen suhteen! Toivottavasti oma rotu löytyy :)

      • mietteitäni vol 2

        vielä korjaus edelliseen: noi lainausmerkit pitäs alkaa ylempää, eli jo kohdasta "Kannattaa todellakin ottaa rodusta selvää..." :)


      • korjaus

        noi lainausmerkit pitäs alkaa ylempää, eli jo kohdasta "Kannattaa todellakin ottaa rodusta selvää..." :)


      • jke

        Kirjoitan tässä nyt vähän aiheen vierestä.

        Piti kirjoittaa tollereista, mutta täällä onkin jo lainattu minua :)


        Tolleri lyhyesti = jotain ihan muuta miltä se näyttää.

        Jos tolleria kuvaisi yhdellä adjektiivilla, se adjektiivi olisi OVELA.

        Oma koirani teki joskus pentuna sitä, että se halusi kurkkia salaa pöydille, että mitä siellä on. Joskus sieltä aina tippui jotain kun se hyppäsi etutassuilla pöydän reunalle ja kuului kauhea kolina. Kun menin katsomaan, koira näytteli lattialla olevansa täydessä unessa. Makasi aivan velttona ja raotteli silmiään :D

        Oveluudesta kertoo moni muukin seikka. Oman tollerini olen opettanut siihen, että jos se vetää hihnassa niin pysähdyn heti. Koira käyttää tätä joskus hyödyksi. Jos matkanvarrella on jotain mielenkiintoista jota se haluaa jäädä tarkkailemaan, se vetää hihnan kireäksi. Koittaa siis hyödyntää isäntäänsä monin tavoin.

        Joskus myös kun koira on tehnyt jotain kiellettyä, jonka se tietää kielletyksi. Se koittaa hyvitellä tekojaan. Tekee esimerkiksi oma-alotteisesti täydellisen sivulletulon ja jää rinnalle istumaan kuin patsas ja katsoo silmiin :D

        Hauskoja otuksia nää tollerit... Aivan oma ajatusmaailma niillä.


      • hehee
        jke kirjoitti:

        Kirjoitan tässä nyt vähän aiheen vierestä.

        Piti kirjoittaa tollereista, mutta täällä onkin jo lainattu minua :)


        Tolleri lyhyesti = jotain ihan muuta miltä se näyttää.

        Jos tolleria kuvaisi yhdellä adjektiivilla, se adjektiivi olisi OVELA.

        Oma koirani teki joskus pentuna sitä, että se halusi kurkkia salaa pöydille, että mitä siellä on. Joskus sieltä aina tippui jotain kun se hyppäsi etutassuilla pöydän reunalle ja kuului kauhea kolina. Kun menin katsomaan, koira näytteli lattialla olevansa täydessä unessa. Makasi aivan velttona ja raotteli silmiään :D

        Oveluudesta kertoo moni muukin seikka. Oman tollerini olen opettanut siihen, että jos se vetää hihnassa niin pysähdyn heti. Koira käyttää tätä joskus hyödyksi. Jos matkanvarrella on jotain mielenkiintoista jota se haluaa jäädä tarkkailemaan, se vetää hihnan kireäksi. Koittaa siis hyödyntää isäntäänsä monin tavoin.

        Joskus myös kun koira on tehnyt jotain kiellettyä, jonka se tietää kielletyksi. Se koittaa hyvitellä tekojaan. Tekee esimerkiksi oma-alotteisesti täydellisen sivulletulon ja jää rinnalle istumaan kuin patsas ja katsoo silmiin :D

        Hauskoja otuksia nää tollerit... Aivan oma ajatusmaailma niillä.

        hehe:D


      • ihana esimerkki
        jke kirjoitti:

        Kirjoitan tässä nyt vähän aiheen vierestä.

        Piti kirjoittaa tollereista, mutta täällä onkin jo lainattu minua :)


        Tolleri lyhyesti = jotain ihan muuta miltä se näyttää.

        Jos tolleria kuvaisi yhdellä adjektiivilla, se adjektiivi olisi OVELA.

        Oma koirani teki joskus pentuna sitä, että se halusi kurkkia salaa pöydille, että mitä siellä on. Joskus sieltä aina tippui jotain kun se hyppäsi etutassuilla pöydän reunalle ja kuului kauhea kolina. Kun menin katsomaan, koira näytteli lattialla olevansa täydessä unessa. Makasi aivan velttona ja raotteli silmiään :D

        Oveluudesta kertoo moni muukin seikka. Oman tollerini olen opettanut siihen, että jos se vetää hihnassa niin pysähdyn heti. Koira käyttää tätä joskus hyödyksi. Jos matkanvarrella on jotain mielenkiintoista jota se haluaa jäädä tarkkailemaan, se vetää hihnan kireäksi. Koittaa siis hyödyntää isäntäänsä monin tavoin.

        Joskus myös kun koira on tehnyt jotain kiellettyä, jonka se tietää kielletyksi. Se koittaa hyvitellä tekojaan. Tekee esimerkiksi oma-alotteisesti täydellisen sivulletulon ja jää rinnalle istumaan kuin patsas ja katsoo silmiin :D

        Hauskoja otuksia nää tollerit... Aivan oma ajatusmaailma niillä.

        IhunA toi pöydälle hyppääminen-esimerkki :DD hah! melkonen venkula... Mistähän se onkin keksinyt olla noin ovela!? vieläkin naurattaa :DD


    • 8v labbari

      Katso eri rotujen kotisivuja niistäkin saa ensikertalainen monesta liian positiivisen kuvauksen.Isot koirat vaatii kunnon koulun labbiskin taluttaa omistajansa jos ei opeta kunnolla, perushäseltäjä labbari on aina.

    • '''

      Hei!

      Minulla on tällä hetkellä 10 vko vanha tolleri pentu. Olen ollut todella yllättynyt miten sillä onkin jo niin vahva ego. Köyrii kaikkia ihmisiä, jotka vain leikkivät hänen kanssaan eli pelkästään vaan pomottaa. Tämä on pitänyt kieltää heti. Pentu puree todella kovasti ja usein. sormet ja varpaat ovatkin parhaimmat lelut. Yritimme 3 viikkoa hyvällä saada pois tätä, mutta eilen vaihdoimme taktiikkaa ja nyt jos puree kovasti, tulee napakka ei ja luunappi. Pentu raapii itseään ja puree usein ja kun olin kasvattajan kanssa yhteydessä hän neuvoi että älkää vain huomioiko pentua kun se raapii vaan se tekee tätä vain huomion saavuttamiseksi. Pentu on kyllä oppinut nopeasti istumaan ja oman nimensä, luoksetulon, paperille pissaamisen jne..
      Tiesin että tolleri on aktiivinen ja osallistuu kaikkkeen täysillä mitä tekee.. Se joko nukkuu tai tekee täysillä ja osallistuu kaikkeen mihin omistajansakin, ei välimuotoja! Hauskaa on ollut ja kun miettii kaiken rodun näkökulmasta ymmärtää paljon koiraa. Meillä on 2 vanhempaa koiraa ja tolleri vauva ei pelännyt tai aristellut yhtään toisia. Juoksi vaan suoraa turkkiin kiinni ja tutustumaan.. Vanhemmat koirat ovat vähän ihmeissään näin innokkaasta ja intensiivisestä tutustumisesta.. Itse opiskelin hiljattain koiran kouluttajaksi ja haasteita on tässä rodussa sillä esim kynsien leikkaaminen ja tutukiminen ei meinannut millään lähteä onnistumaan sillä sormet olisivat niin kivoja puruluita pennulle..

      En ota kantaa onko rotu hyvä vai ei, vaatii aika paljon kouluttamisen ja liikkumisen suhteen:)

      • ...

        Opiskelit koirankouluttajaksi? Ja annat koirallesi luunappeja ja puhut pomottamisesta 10 viikkoisen pennun kohdalla?


    • jokuenkerro

      Tolleri ei yleensä sovi ensimmäiseksi koiraksi, herkän luonteensa takia, ja heikohkon keskittymiskyvyn takia. Jos tollerin ottaisi niin sen kanssa menisi koko päivä. Tollerit kun sattuvat olemaan todella energisiä koiria. Lapsiperheisiinhän ne kyllä sopivat mainiosti, kunhan aikuinen ne/sen kouluttaa. Mutta ensimmäiseksi koiraksi tolleri ei oikein sovi.

    • Enigma_x

      Ei missään tapauksessa tolleria ensimmäiseksi koiraksi. Koira on varsin aktiivinen, tarvitsee runsaasti aivotyötä ja aktiviteetteja purkaakseen energiansa ja ennen kaikkea hyvän koulutuksen. Samalla ja samasta syystä jää myös sileäkarvainen noutaja listalta pois. Molemmat koirat ovat koiramaailman ADHD-koiria - siinä kun omistaja on jo ketarat levällään maassa ja puuskuttaa, niin sileäkarvainen on päässyt vasta vauhtiin. Unohda tällaiset energiset koirat ellei tarkoituksesi oli käydä koirakoulussa ja kouluttaa niitä sekä harrastaa esim. metsästystä.

      Mieluummin joku rauhallinen ja sävyisä koira, joka voi olla hetken jopa tekemättä mitään :) Tuosta kooikerhondjesta en osaa sanoa mitään.

      • possunokka

        Perheessämme on 1v3kk ikäinen tolleri narttu. Koira on perheessämme jo kolmas,mutta eka itse kouluttamani. Pentuna se oli todella vilkas ja kova puremaan esim. käsiä, mutta huonekaluja tai muuta ainellista se ei tuhonnut. Tuntuu, kuin tässä olisi kaksi koiraa yksissä kuorissa. Ulkona aktiivinen ja energinen ADHD ja sisällä sohvaperuna. Lasten ja heidän kavereidensa kanssa koiramme pärjää hyvin. Ei puremista enää eikä isommin riehu, ellei yllytetä. Koiran äänekkyys on yllättänyt: siinä asuu pieni pystykorva joka kommentoi pihan tapahtumia haukkuen vieraat, naapurit, ohikulkijat ja kaiken oudon. Luonne on tällä yksilöllä vähän aran oloinen, johtuneeko haukku siitä.Tollerimme on lyhytjännitteinen koulutettava ja oamneduntavoittelija. Ahne ja varastaa mielellään ruokaa. Koulutuksessa toimii lempeä diktatuuri ja palkkaus,luonto nousee jos rankaistaan (mikä mielestäni muutenkin on huono koulutustapa). Tuosta aktivoinnista sanoisin, että vähintään yhtätärkeää ellei tärkeämpää on opettaa koira rauhoittumaan. Itse en ehdottomasti tyrmäisi tolleria ekaksi koiraksi, nämä on yksilöitä niinkuin kasvattajatkin.


    • marakatti21

      Meillä on nyt 4kuukautinen tolleripentu ja sen kanssa ei vielä ole ollut mitään suurempia ongelmia. Yritti aluksi pomottaa mutta nyt on oppinut tottelemaan sanaa ei :D Sisäsiisteys rupeaa olemaan hallussa. Hihnassa kävelee nätisti vaikka kaupungissa asutaan ja hälinää on. Peruskäskyt kuten luoksetulo ja istu, maahan on opittu. Olen nyt lukenut näitä keskusteluja täältä suomi24:sta ja hiukan ihmetyttää kun tollereita niin paljon väitetään "ongelmakoiriksi". Itselläni ollut sakemanni joka oli sieltä vaikeimmasta päästä joten uskon tämänkin kaverin kanssa selviäväni :) Silti en voi mitään sille, että kun näitä keskusteluja lukee, rupeaa hiukan kauhistuttamaan. Ei kai nyt voi noin jyrkästi yleistää tollereita vaikeaksi roduksi. Itse uskon, että koulutuksella on se suurin merkitys, toki poikkeuksia löytyy mutta eiköhän niitä löydy joka rodusta! Kauhulla odotan murkkuikää :D mutta eiköhän siitäkin johdonmukaisella koulutuksella selvitä :) kesäkuusssa pentukoulutukseen.
      Meni hiukan aiheen vierestä, lapsia meillä ei ole niin en osaa tuohon sanoa juuta taikka jaata.

      • jonna 100

        Samoilla fiiliksillä olen lukenut ajatuksia tollereista. Meillä on myös 4 kk ikäinen tollerityttö. Pentu on ollut yllättävän rauhallinen ja "helppo". Riehuja tietty tulee ja käsia ja jalkoja tulee joskus purtua. Lenkillä käydään pari-kolme kertaa päivässä ja kivaa on sekä koiralla että muilla(perheessä myös lapsia). On myös erittäin laumarakas. Murrosikä on varmmasti oma lukunsa mutta eiköhän siitä selvitä. Häntä pystyyn tollerinomistajat!


    • merkars

      Tollereitakin on niin monen luonteisia kun omistajiakin. Mutta lähtisin siitä, että tolleri on vaativa koira ja tarvitsee määrätietoisen ja rodunomaisen peruskasvatuksen tullakseen mallikelpoiseksi koirakansalaiseksi.
      Itse en tolleria ottaisi tai antaisi "harjoittelukappaleeksi" lapsiperheeseen jos vanhemmilla ei ole aikaisempaa koirankoulutuskokemusta ja aikaa touhuta tollerinpennun kanssa. Leluksi sitä ei pidä lapsille ottaa.

    • annu61

      Terveisiä Ruotsin maasta!

      Meillä on 2.5 vuotias Novascotian Noutaja.
      suosittelen lämpimästi tätä rotua.
      meidän Tolleri on kasvatettu lapsiperheessä
      alusta lähtien,ja en voi kiitollisempi olla
      valintaamme, tollerimme on hyvin sosiaalinen ja lapsirakas.Meillä on tällä hetkellä 7 urospentua
      myytävänä jotka ovat 7 viikkoisia.

    • help!?

      olen 13v ja mietin että olisiko cocerspanieli minulle esimmäinen koira hyvä vai ei? perheessämme on ollut yksi koira ja nyt mitimme jos minä saisin ihan iki oman koiran mutta ajattelin vain miettiä mitä mieltä ihmiset olisi jos olisi ensimmäinen koira cocerspanieli.oma koiti on ja järvenranta ei alle kouluikäisiä lapsia kuulu perheeseen.

    • help!?

      *punastuu* cockerspanieli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1066
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      137
      990
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      866
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      838
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe