Niin, onnistuisikohan sellainen...
Mökkitontilleni on 400 km matkaa, joten siellä ei noin vaan käydäkään viikonloppuisin rakentelemassa. Kokonaan vierastyönä teettäminen on taas tarpeetonta, kun perheessä on ammattirakentaja. Elämäntilanne/työtilanne sattuu olemaan nyt sellainen, ettei itse paikanpäällä rakentaminen onnistu.
Joten kaavailin päässäni seuraavaa: mökki tulee olemaan pieni (alle 30m2), lautavuorattu, ei talviasuttava, harkkojen päälle rakennettu (kalliopohjainen tontti), yksikerroksinen ilman mitään parviratkaisuja. Kantovesi, sähkö tulisi veljen talosta 100m:n päästä (mökkiin oma sähkömittari).
Jos perustukset käydään tekemässä itse tai teetetään ulkopuolisella, niin eikö seinä- ja kattoelementit voi tehdä "täällä kotioloissa" aika pitkälle valmiiksi? Kuljetus ei onnistukaan ihan "pakettiautossa", joten mitä maksaisi max 6-7 metristen elementtien kuskaaminen perille?
Ja kun joku kuitenkin kysyy miksen kysy näitä juttuja perheen ammattirakentajalta: yritän säästää armaani työtaakkaa. Pari kertaa näistä on puhuttu, mutta huomaan sen vain tuovan lisää stressiä. Sitäpaitsi näillä palstoilla on mukava vaihtaa kommenttia muidenkin näkökulmien valossa.
Toivottavasti tästä sai edes vähän tolkkua - ja kiitos jos joku asiallisesti vielä vastaakin!
Mökki itsetehdyistä elementeistä?
8
3799
Vastaukset
- esimerkiksi
Tee itse-lehdessä oli jokunen vuosi sitten ohjeet mökin elementtien tekoon.
- mutta sille
ammattirakentajalle pitää jonkun tehdä tarkat kuvat että onnistuu muuten iskee ressi jos omasta päästä yrittää vääntää elementtejä.
Ja tekee niistä pieniä jollin ne vie omalla peräkärrillä ja kaksi miestä nostaa ne paikoilleen.- Pitkämatkalainen
Kiitos vastauksesta! Toki kuvat pitää teettää asian osaavalla, mutta mitä sanot elementtien koosta? Jos mökki on esim. 4x7m , niin miten ikkuna- ja oviaukot sijoitetaan elementtiin? Siis aukko keskelle elementtiä vai voiko sauma olla aukon kohdalla?
Itsellä jo kämmenet kutiaa että pääsisi tekemään (=vänkäriksi...) mutta koetan nyt ensin haalia tietoa.. - mitta olisi
Pitkämatkalainen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Toki kuvat pitää teettää asian osaavalla, mutta mitä sanot elementtien koosta? Jos mökki on esim. 4x7m , niin miten ikkuna- ja oviaukot sijoitetaan elementtiin? Siis aukko keskelle elementtiä vai voiko sauma olla aukon kohdalla?
Itsellä jo kämmenet kutiaa että pääsisi tekemään (=vänkäriksi...) mutta koetan nyt ensin haalia tietoa..peräkärrynlava eli 1200 x 2600 mm sopii kyytiin. Ja ylöspäin max ehkä 3 m.
- hyvältä
mitta olisi kirjoitti:
peräkärrynlava eli 1200 x 2600 mm sopii kyytiin. Ja ylöspäin max ehkä 3 m.
idealta. Voi, mistähän saisi kyseisen lehden, jossa asiasta oli.
- yms..
Pitkämatkalainen kirjoitti:
Itsellä jo kämmenet kutiaa että pääsisi tekemään (=vänkäriksi...) mutta koetan nyt ensin haalia tietoa..vartn on tietysti kuvat piirrätettävä ja lisäksi on tarkoin mietittävä miten elementit asennetaan toisiinsa ja miten kivijlkaan. Muuten elemenntijaon pystyy kyllä itsekin suunnittelemaan. Ovet ja ikkunat laitetaan elementin keskelle, mutta elementtien ei tarvitse kaikkien olla yhtä leveitä, jos se hankaloittaa suunnittelua.
- elementteinä
yms.. kirjoitti:
vartn on tietysti kuvat piirrätettävä ja lisäksi on tarkoin mietittävä miten elementit asennetaan toisiinsa ja miten kivijlkaan. Muuten elemenntijaon pystyy kyllä itsekin suunnittelemaan. Ovet ja ikkunat laitetaan elementin keskelle, mutta elementtien ei tarvitse kaikkien olla yhtä leveitä, jos se hankaloittaa suunnittelua.
Taitaisi tulla ongelmia jos sattuu sateet ja seinät pystyssä mutta miten vesikatto.
-No onnistiusihan sekin ehkä elementteinä mutta sitten olisi millipeliä ja vaatisi varmaan nosturin.
-Mutta onnea projektille ja kerro miten homma pelasi! - eipä,
elementteinä kirjoitti:
Taitaisi tulla ongelmia jos sattuu sateet ja seinät pystyssä mutta miten vesikatto.
-No onnistiusihan sekin ehkä elementteinä mutta sitten olisi millipeliä ja vaatisi varmaan nosturin.
-Mutta onnea projektille ja kerro miten homma pelasi!taida elementteinä kannattaa vesikattoa laittaa, mutta kait se samalla lailla kuin normitalopakettikin sujuu. Eli seinät ppystyy ja kattotuolit valmiina lähimmältä toimittajalta. rakennusaikainen suojaus pressuilla sen aikaa, että saa katon päälle. Näinhän sitä tehdään muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743