Katselin tv:stä vihkiäisiä ja kuuntelin papin puhetta.
"Jumala, joka on avioliiton asettanut" j.n.e.
Kukahan vihki Aatamin ja Eevan? Jumalako? Ei kai Jumala luomiaan sallinut synnisssä elävän.
Entä lapset? Emme me, ainakaan kaikki, ole Aatamin ja Eevan jälkeläisiä, sillä "avaruuden miehet" ihastuivat maan ihaniin naisiin ja khöm heitä ja näin syntyi m.m. urheita sotureita.
Raamatussa sanotaan myös: "Älä epäile usko ainoastaan". Jumala on kuitenkin antanut ihmiselle järjen jolla pohtia. Onko se siis syntiä?
Pohditteko te muut tällaisia asioita? Aloin jossain elämäni vaiheessa lukea Raamttua. Kompastuin "hurahdusyrityksessäni" juuri noihin sotureihin, joista ei koskaan ollut kerrottu.
Ihmettelen sitäkin, miksi Jumala rupesi kertomaan profeetta Muhammedille eri asioita kuin aikanaan profeetoille Vanhassa Testamentissa ja pojalleen Jeesukselle Uudessa testamentissa. Jeesuskin on Koraanissa vain pienempi profeetta.
Jumalahan on kuitenkin ilmeisesti ainut, joko Jumala tai Allah.
Juutalaiset eivät tunnusta Uutta Testamenttia, koska siellä on liitto Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen välillä. Juutalaisethan tappoivat Jeesuksen, joten vaikeaahan heidän olisi tätä Raamatun osaa käsitelläkin. Käytännöllistä!!
Maa on Raamatun mukaan tulkittu kaiken keskipisteeksi. Kun kuuluisa italialainen tiedemies, Galileo Galilei, todisti maan kiertävän aurinkoa, hänet julistettiin pannaan ja vapautettiin siitä n. 15 vuotta sitten!!!!
"Se pyörii sittenkin", taitaa olla Galilein mutinaa kun hänet pakotettiin aikanaan tunnustamaan oikean tietonsa vääräksi.
Olikohan kovin uskaliasta pohdintaa? Julistetaanko minutkin palstan pannaan?
Aatami ja Eeva
13
692
Vastaukset
- Veerti
Jos ajanlasku alotettais Elviksestä.
Elviksen syntymävuosi olis vuosi nolla.- Saskia
asiaa ja asioita joita lähes jokainen pohtii jossain elämänsä vaiheessa.
Lähtökohta näille pohdiskeluille pitäisi olla se että mietitään kuinka raamattu on syntynyt, kuka siihen kirjoitetut sanonnat on sanonut ja kuinka monta kertaa raamattua on käännetty ja sanoja väännetty. Se selittäisi jo paljon.
Sehän on täynnä ristiriitoja ja nimiväännöksiä joten se on siinämielessä vain tarinakirja.
- Kakilakki
juntata VITTU PÄÄHÄN. Eipähän paleleisi korvia.
Mitä vittua seriffi tekee tällä palstalla? Eihän tänne edes kukaan uskalla kirjoittaa.- Ruuneperi
Hyvin tässä on tarettu!
Mitä sinulla on täällä pelättävää? Kirjoitit oikein viestin. Oliko viestisi asiasta vai asian vierestä, sitä voisit miettiä. - ärtynyt
Ruuneperi kirjoitti:
Hyvin tässä on tarettu!
Mitä sinulla on täällä pelättävää? Kirjoitit oikein viestin. Oliko viestisi asiasta vai asian vierestä, sitä voisit miettiä.Taidat tykätä noista törkyviesteistä kun niitä esittelet!! Ettet vaan itse kirjoittelisi niitä.
- She
luettuani olen itsekin pohtinut esim. juuri tuota mainitsemaasi Raamatun kohtaa, taivaan soturit tulivat jne. ja muitakin vastaaavia kohtia.
Mielestäni aina voi asioita pohtia eri kanteilta, mutta olen myös huomannut, että näissä asioissa tulee helposti vettä tupaan!- Saskia
olen usein ihmetellyt, että miksi jotkut henkilöt kuten papit uhraavat koko elämänsä sellaisen asian levittämiseen ja sellaisen epämääräisen asian julistamiseen kuin on raamattuun perustuva uskonto.
Koulutuksessaan heidän on hyvinkin perusteellisesti luettava ja tutkailtava raamatun historia, mutta tuntuu kuin he lukisivat sen "lappu silmillä". Voiko jumalusko iskostua niin voimakkaasti ihmiseen että hän ei näe "metsää puilta".
Sallittaneen tämä yksityisajattelu tässä. - MdK
Saskia kirjoitti:
olen usein ihmetellyt, että miksi jotkut henkilöt kuten papit uhraavat koko elämänsä sellaisen asian levittämiseen ja sellaisen epämääräisen asian julistamiseen kuin on raamattuun perustuva uskonto.
Koulutuksessaan heidän on hyvinkin perusteellisesti luettava ja tutkailtava raamatun historia, mutta tuntuu kuin he lukisivat sen "lappu silmillä". Voiko jumalusko iskostua niin voimakkaasti ihmiseen että hän ei näe "metsää puilta".
Sallittaneen tämä yksityisajattelu tässä.enää usko esim. luomiskertomukseen maailmankaikkeuden synnystä.
Tunnen monta tällaista pappia, jotka ehkä jonkun elämässään sattuneen tapauksen, onnettomuuden tai muun kriisin yhteydessä ovat saaneet uusia ulottuvuuksia aikaisempiin näkemyksiinsä.
Heistä ei ole tarvinnut tulla ateisteja mutta Raamatun satukirjamaisiin juttuihin heidän on pitänyt alkaa suhtautua aivan toisenlaiselta tasolta.
- sofia
ja sieltä tultuani katsoin google / uskontunnustus. Olin joutunut opettelemaan sen aikoinaan kinkerissä mutta se oli ollut "hautautuneena". Olin elänyt ilman jumalaa johon olisin voinut rehellisesti sanoa uskovani. Johdatusta vai mitä lie, mutta löysin samalla jonkinlaisen aarteen:
Panteistinen uskontunnustus
Kunnioitamme ja ylistämme Maailmankaikkeutta iäisesti muuttuvana olemassaolon kokonaisuutena. Se on itseään luova, itseorganisoituva ja loputtoman monimuotoinen. Sen suunnaton voima ja mystisyys tekevät siitä ainoan todellisen Jumalan.
Kaikki materia, energia ja elämä muodostavat yhteen kytketyn kokonaisuuden, jonka eroittamaton osa me olemme. Iloitsemme olemassaolostamme ja pyrimme pääsemään yhä syvempään osalliseksi tästä kokonaisuudesta tieteen, taiteen, juhlinnan, meditaation, rakkauden ja eettisen toiminnan kautta.
Olemme eroittamaton osa Luontoa, jota meidän tulisi vaalia, kunnioittaa ja pyrkiä säilyttämään kaikessa sen kauneudessaan ja monimuotoisuudessaan. Meidän tulisi pyrkiä elämään sopusoinnussa Luonnon kanssa sekä paikallisesti, että maailmanlaajuisesti. Uskomme kaikkien elävien olentojen kohteluun myötätuntoisesti ja kunnioittaen. Uskomme kaiken elämän itseisarvoon, sekä inhimillisen, että epäinhimillisen.
Uskomme vapauteen, demokratiaan, oikeuteen ja tasa-arvoon. Uskomme maailmanyhteisöön, joka perustuu rauhalle. Uskomme kurjuuden ja köyhyyden päättymiseen, sekä ihmisoikeuksien täydelliseen kunnioitukseen.
Uskomme, että on olemassa vain yksi olemus, materia-energia. Tämä olemus ei ole alhainen tai huonompi kuin jokin toinen, vaan ihmeellisen loistava ja luova kaikissa muodoissaan. Ruumis, sielu ja henki eivät ole toisistaan irtonaisia, vaan erottamasti yhtenäiset.
Kunnioitamme todellisuutta ja pidämme mielemme avonaisina aistiemme ja kehittyvän tieteen tarjoamille todisteille. Nämä ovat parhaat keinot tiedon löytämiseksi Maailmankaikkeudesta, ja perustamme niille esteettiset ja uskonnolliset tunteemme todellisuudesta.
Näemme kuoleman paluuna rakennusaineidemme luonnolliseen olotilaan. Tekomme, ajatuksemme ja muistomme jatkavat elämää maailmassa, riippuen toimistamme elämämme aikana.
Uskomme, että jokaisella yksilöllä on havaintojen ja tunteiden avulla mahdollisuus saavuttaa ymmärrys perimmäisestä todellisuudesta, joka on Maailmankaikkeus ja Luonto. Ei ole olemassa salaista viisautta, jonka vain gurut tai evankeliumit voisivat paljastaa.
Kunnioitamme yleistä uskonnonvapautta. Kunnioitamme kaikkien panteistien oikeutta ilmaista ja juhlistaa uskomuksiaan, yksilöinä ja ryhmissä. Tämä voi tapahtua käyttäen sellaisia rituaaleja ja symbolisia keinoja, jotka ovat kullekin mielekkäitä, eivätkä vahingoita ketään.
Voisiko olla kauniimpaa panteismin ilmausta, kuin Wiccalaisen Doreen Valianten Jumalattaren kutsu:
Minä, joka olen vihreän maan kauneus,
valkoinen kuu tähtien seassa.
vetten salaperäinen syvyys,
kutsun sinun sieluasi:
Nouse, ja tule minun luokseni.
Sillä minä olen luonnon sielu,
joka antaa elämän kaikkeudelle.
Minusta kaikki alkaa,
Minuun kaikki lopulta päättyy;
ja minun kasvojeni edessä,
jumalten ja ihmisten rakastamien kasvojeni,
anna syvimmän jumalaisen itsesi
kietoutua iäisyyden hurmaan.
Anna hartauteni täyttää sydän joka iloitsee;
sillä kaikki rakkauden ja mielihyvän teot ovat Minun rituaalejani.
**** - MdK
kerrotaan Aatamin ja Eevan "syntymisestä".
He eivät olleet koskaan lapsia.
Heille taas syntyi ensin Kain ja Aabel.
Kain tappoi veljensä ja kun Aatami oli satakolmekymmentävuotias, syntyi vielä Seet.
Kain oli karkoitettu Eedenistä maanpakoon. Muita naisia kuin hänen äitinsä ei siis kertomuksen mukaan vielä voinut olla. Kuitenkin puhutaan Kainin vaimosta ja kuinka hänellekin syntyi poika, Hanok.
Samoin Seetille, jolle syntyi sekä poikia että tyttäriä.
Raamatun mukaan nämä ensimmäiset miehet elivät satoja vuosia. Aatami eli 930-vuotiaaksi, Seet 912-vuotiaaksi.
Kuka nykyajan ihmisistä uskoo enää tällaista puppua?
Henkilökohtaisesti olen enemmän kiinnostunut tuosta Sofian mainitsemasta panteistisesta uskosta, materiasta-energiasta, sen muuttuvuudesta toiseen muotoon.
Meidän on vaan niin vaikea ymmärtää muita ulottuvuuksia sen lisäksi mitä näemme omin silmin.
Moni vanheneva ihminen alkaa ehkä miettiä, mitä meille tapahtuu sitten kun kuolemme.
Onko kaikki loppu, piste, vai siirtyykö ajatuksemme ja se mikä on "sielumme" johonkin muuhun ulottuvuuteen, kun taas maallinen kuoremme jää tänne matojen ja kasvien elinvoimaksi. Joudumme tavallaan kierrätykseen, takaisin luontoon, Eedeniin.- Lokari
tarinan tuosta .
Joka menee jotenkin näin. Kun Kain joutui lähteen paratiisista niin , hän naiskenteli käärmeitä ja lehmiä ja muitakin eläimiä.
Tarinan kertoja sanoi sen vuoksi kaikissa naisissa on jonkun verran käärmettä ja lehmää ja kanaa ja muitakin taipumuksia josta hän ei oikein tainnut tykätä.
Varmaan oli jotain vaikeuksia vaimonsa kanssa ?
Mistä niitä tietää.
Tarinat tarinoina ja jokainen ajatelkoon omilla aivoillaan.
Tulipahan kerrottua.
Ei ihan minun ajatuksien mukainen toi tarina..
Mutta hyvä mielikuvitus auttaa huomaamaan jutussa joitakin totuuksiakin...
- Kai dePuu
Lämmitätkö usein aloittamiani keskusteluaiheita ?
Omat pilkkeesi kovin märkiä ovat !- Ruuneperi
Hakemalla löytyy samaa sisältöä monista viesteistä, ainakin samoja sanoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938