Kytkimen käyttö

pulassa:(

Ajokortti on ollut taskussa muutaman kuukauden, helmikuusta lähtien. Ajotaito on parantunut huomattavasti vaikkakin ainakin muiden mielestä ajan vaarallisesti. Suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut yllättäen kytkin...käytän sitä omasta mielestäni liikaa ja väärin. Tiedän että sitä tulee käyttää autoa käynnistäessä ja liikkelle lähdettäessa sekä vaihteita vaihtaessa. Mutta etenkin kun saavun risteyksiin tai parkkipaikalle, painan kytkimen vaistomaisesti melko aikasin pohjaan, kai mua pelottaa että auto sammuu. Auton hallinta on sitten jotenkin tosi hankalaa, kun nostaa kytkintä se liikkuu nopeasti ja pari kertaa oon meinannu ajaa auton kylkeen/lumipenkkaan. Auto siis vetää itteensä melko hyvin eteenpäin. Taidan myös peruuttaa kokonaan kytkimen avulla.

Eli mitä mä teen väärin? :D Vai teenkö mitään? Pitäiskö lisätä jarrun ja kaasun käyttöä vai voiko kytkintä käyttää liikaa?

Tuntuu ettei tämä ajamalla häviä vaan pahenee, enkä halua oppia huonoja tapoja.

8

9298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti/poliisi

      Aivan sama miten sen tekee, jotkut tekee niin että kun tietää jo pysähtyvänsä jonkin matkan päästä, laittaa tyynesti kytkimen alas, ja/tai vaihteen vapaalle, jotkut plärää pienmpää vaihdetta ja painaa kytkimen vasta ihan kävelyvauhduissa alas.

      Eli et tee mitään väärin, ei siitä ole haittaa autolle, eikä myöskään sulle.

      Jälkimmäinen tapa saattaa uusissa autoissa tiputtaa vähän kulutusta, koska ne osaa katkoa bensiininsyötön "moottorijarrutuksissa" kokonaan

    • Kokemusta lisää

      Sinulla on kortti ollut vasta pari kuukautta. Ajoa lisää niin siitä sitä kokemusta syntyy. Kokeile eri tapoja lähestyä risteystä, ei se auto sammu vaikka kytkin ylhäällä hiljennät vauhtia.
      Tuo pisti silmään että muuta sanovat sinun ajavan vaarallisesti. Mitä tarkoittavat? Entä omasta mielestäsi?

      • ....

        Risteyksissä en kuulema pysähdy tarpeeks, ajan liian kovaa ja etenkin talvella liian lähellä lumipenkkoja. Enkä oo vielä kovin hyvä havannoimaan muuta liikennettä niin on paljon läheltäpititilanteita. Risteysajoon oon kyllä alkanu kiinnittämään tosissani huomiota, mutta etenkin kyydissä istuvat mieshenkilöt on sitä mieltä että risteyksiin ei kuulu pysähtyä tai mitään...menee sekasin ristiriitasista ohjeista :I Mutta kuski kai se tietää mikä on itelle paras tapa ajaa...


      • kun neuvon
        .... kirjoitti:

        Risteyksissä en kuulema pysähdy tarpeeks, ajan liian kovaa ja etenkin talvella liian lähellä lumipenkkoja. Enkä oo vielä kovin hyvä havannoimaan muuta liikennettä niin on paljon läheltäpititilanteita. Risteysajoon oon kyllä alkanu kiinnittämään tosissani huomiota, mutta etenkin kyydissä istuvat mieshenkilöt on sitä mieltä että risteyksiin ei kuulu pysähtyä tai mitään...menee sekasin ristiriitasista ohjeista :I Mutta kuski kai se tietää mikä on itelle paras tapa ajaa...

        kun lähestyt risteystä johon joudut melko varmasti pysähtymään tee näin:

        - hidasta hyvissä ajoin tasaisesti
        - anna vaihteen olla päällä ja kytkimen ylhäällä, kunnes edessä pysähtyneenä olevaan autoon on matkaa kolme-neljä autonmittaa. Tässä kohdassa vaihde vapaalle ja kytkin takaisin ylös.

        Kun käännyt risteyksissä, älä aja niihin vapaalla. Auto on paremmin hallittavissa vaihde päällä. Sopiva vaihde on nopeudesta riippuen kakkonen tai kolmonen.

        turhaan rasitat jalkaasi pitämällä kytkintä alhaalla.

        Aja sellaisella nopeudella että kerkiät havainnoida muun liikenteen. Ei se nopeus vaan turvallisuus.

        Eikä se haittaa jos auto sammuu valoihin.


    • akseli123

      Sulla on ihan tyypillinen aloittelevan autoilijan kytkimen käyttötapa.
      Eipä sitä kytkintä kannata siellä pohjassa pitää pitkiä matkoja - johan siinä jalkakin väsyy ;-). tosin ei tuosta nykyautolle juuri mitään haittaakaan ole.
      ennen kytkinlaakeri autoissa ei kestänty kytkinpohjassa-ajotapaa kovin hyvin.

      Ota pelkästään jalka pois kaasulta - hyvissä ajoin - kun aiot pysähtyä tai hiljentää. jarrutkin on keksitty. vauhdissa hieman jarrutettaessa ei välttämättä tarvitse kytkimeen koskea lainkaan.

      Vaihda pienemmälle vaihteelle ,jos pelkäät että auto sammuu hiljaisessa vauhdissa ajaessasi ilman sitä kytkimen pohjassa pitoa esim. parkkipaikoilla.

      Opit varmasti ajamaan ajan myötä ihan sujuvasti. Ota nyt vaan rauhallisesti.
      ja esim. parkkiin peruuttaessa ei yleensä voikaan nostaa kytkintä kokonaan ylös, vaan kytkintä nostetaan sen verran että auto liikkuu hiljaa ja ehdit katsoa mihin ajat ;-).

      Sit vielä siihen, kun sanoit, että auto syöksähtää liian nopeasti itsekseen, kun nostat kytkintä auton liikkuessa - luulen, että nostat sen kytkimen liian nopeasti ylös, kyllä sitä voi vähän luistattaakin eli nostat sen hitaasti ylös ja tarvittaessa voit tietysti painaa sen takaisin alaskin samantien ja jarruttaakin, jos tilannenopeus olikin tai tulikin liian suureksi tai sinulla olikin liian suuri vaihde valittuna.

      • kait

        No hyvä kuulla. Tänään ajelin ihan ajatuksen kanssa, ja huomasin tosiaan että vähemmälläkin kytkimen käytöllä pärjää :P Pitää vaan vielä miettiä ajamista kunnolla...

        (Olipa kiva ajaa kun tiet on sulat ja aurinko paistaa! ;>)


      • itseäsi
        kait kirjoitti:

        No hyvä kuulla. Tänään ajelin ihan ajatuksen kanssa, ja huomasin tosiaan että vähemmälläkin kytkimen käytöllä pärjää :P Pitää vaan vielä miettiä ajamista kunnolla...

        (Olipa kiva ajaa kun tiet on sulat ja aurinko paistaa! ;>)

        kun nuo ongelmat poistuu, kun hankit automaatin. Tämä kansa alkaa hiljalleen oppia, että kepittäminen on itsensä tahallista kiusaamista, kun insinöörit on automaattilaatikon keksineet.


      • llllllllllll
        itseäsi kirjoitti:

        kun nuo ongelmat poistuu, kun hankit automaatin. Tämä kansa alkaa hiljalleen oppia, että kepittäminen on itsensä tahallista kiusaamista, kun insinöörit on automaattilaatikon keksineet.

        Automaatilla ajaa pellet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe