Ongelma

adgaa

Onnistuinpa munaamaan ja lähetin opintoraha/asumislisä/lainantakuu hakemuksen vasta tuossa viikko sitten ja opinnot alkavat jo 1.9. Nyt ei harmainta aavistusta kerkeävätkö tuet alkaa rullaamaan ennen opintoja. Mutta onneksi on olemassa ratkaisu tähän rahattomuuteen nimittäin yl.asumislisä/tmt. Nyt lähinnä ajattelin että jos en ilmoitakaan kelalle että olen aloittanut opiskelut jos ei opintotuet tule ajoissa ja vedän opiskellessa niin kauan yl.as/tmt että saan opintotuet. Niin miten on kun luulisi että kelassa näkevät että on hakenut 1.9 lähtien opintotukea ja vetää samalla yl.as/tmt:tä. Niin tuostahan jää väkisinkin kiinni, mutta kun jostain on rahaa saatava vuokraan ja ruokaan niin riittäkö sitten että maksaan väärät tuet takaisin vai saanko isommastikin rangaistuksia. Onko kellään kokemuksia. Ja miten sitten jos tuet tulevatkin ajoissa miten ilmoitan että en tarvitse yl.as.lisää kun saan op.as.lisää? Tajuavatko kelassa itse vai pitääkö käydä ilmoittamassa.

4

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dana

siis sullahan alkaa opiskelu vasta 1.9!(mulla myös)Mä laitoin hakemuksen reilu viikko sitten ja muutaman päivän päästä tuli päätös.Opintorahaahan pitää hakea viimeistään siinä kuussa,milloin sulla on sitä oikeus saada.(eli periaattessa kerkeisit hakea sitä vaikka vasta syyskuussa.)Eli ei mitään syytä paniikkiin..

• adadgf

ajatus olikin että jos se venyy niin mites sitten jos vedän vaikka syyskuun yl.as.lisää/tmt:tä ja sitten vaikka lokakussa tulee päätös opintotuista ja maksavat takautuvasti myös syyskuun. Tällöin olen a) vetänyt tmt:tä opiskellessa ISO PAHA b) saanut kahta eri tukea yhtä aikaa VIELÄ ISOMPI PAHA. Niin sitä ajattelin että selviänköhän tuosta maksamalla väärät tuet(tmt/yl.as.lisä) takaisin vai antavatko kelasta remmiä solkipuolella vai mitä tekevät.

• ent. kelalainen
        adadgf kirjoitti:

ajatus olikin että jos se venyy niin mites sitten jos vedän vaikka syyskuun yl.as.lisää/tmt:tä ja sitten vaikka lokakussa tulee päätös opintotuista ja maksavat takautuvasti myös syyskuun. Tällöin olen a) vetänyt tmt:tä opiskellessa ISO PAHA b) saanut kahta eri tukea yhtä aikaa VIELÄ ISOMPI PAHA. Niin sitä ajattelin että selviänköhän tuosta maksamalla väärät tuet(tmt/yl.as.lisä) takaisin vai antavatko kelasta remmiä solkipuolella vai mitä tekevät.

Kelaan tulee automaattisesti tieto opiskelupaikan vastaanottamisesta. Yleensä virkailija kyllä lakkauttaa saman tien työmarkkinatuen ja asumistuen, jos ei, niin liikaa maksettu peritään takaisin myöhemmin. Tuki lakkautetaan viimeistään silloin, kun opintotukipäätös tehdään. Eli et joudu syytteeseen yhden kuukauden liikaa maksetuista tuista. Kannattaa soittaa ja perua tuet etukäteen niin ei tule takaisinperintää.

• adgad
        ent. kelalainen kirjoitti:

Kelaan tulee automaattisesti tieto opiskelupaikan vastaanottamisesta. Yleensä virkailija kyllä lakkauttaa saman tien työmarkkinatuen ja asumistuen, jos ei, niin liikaa maksettu peritään takaisin myöhemmin. Tuki lakkautetaan viimeistään silloin, kun opintotukipäätös tehdään. Eli et joudu syytteeseen yhden kuukauden liikaa maksetuista tuista. Kannattaa soittaa ja perua tuet etukäteen niin ei tule takaisinperintää.

eli kun tuo opiskelupaikka nyt on ollut jo kaksi vuotta mutta en saanut opiskeluja aloitettua. Niin ovat kelassa jo tienneet jonkun aikaa että nyt aloitan. Nyt siis kävisi näin jos päätös tulisi vasta lokakuussa kela saisi tietää lokakuussa ja vaatisi maksetut syyskuun tuet takaisin mutta maksaisi syyskuun op.tuet takautuvasti koska tukea on haettu syyskuulta asti. Eli selviäisin takaisin maksulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6204
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      99
      3082
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2902
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2145
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1091
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      91
      1079
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1006
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      784
    Aihe