Miten pestään Hepa-suodatin?

Auttakkee ihmeessä

Ostin uuden imurin, jossa on pestävä hepasuodatin. Imuri on nyt ollut käytössä jonkun aikaa ja pitäisi pestä se suodatin, mutta ohjekirja on hukassa.

Voisiko joku kertoa mulle, että miten suodatin pestään?

7

7954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tää ole vastaus vaan valitus.
      Olen tottunut luottamaan kotitalousMarttoihin,, ja yllätyin kun tuolla haulla ei sitten löydä neuvoja, vaan vain kysymyksen aiheesta joka muakin just nyt kiinnostaa, kun hommasin akkukäyttöisen imurin jossa ei muuta suodatinta kuin tuollainen mikrosuodatin joka kuulemma on pestävä, mutta miten :(
      Luultavasti sen saa melko helposti rikki nyrkkipyykissä, ja pelkkä huuhtelu ei kuitenkaan näytä tehoavan.
      Vai tehoaako silti, kun tarpeeksi kauan huljuttelee sitä tomu kyllä näyttää katoavan, mutta harmaus ei katoa. Onko siis pesuun oltava tyytyväinen vaikka jääkin harmaaksi. Minun käsittääkseni väri voi johtua vain siitä että huokoset ovat täynnä sitä itteään, elikkä pölyä.

    • pesukone

      Vastaan sinulle xjuippi sitten vuonna 2030

    • Anonyymi

      Varovasti lämpimällä vedellä huuhtelu. Kuivaus ilmavassa tilassa. Käyttöön. Kenties 2-3 vuoden välein uusia kokonaan. Ei ole mahdollista pestä täysin puhtaaksi käytössä mitenkään. Tärkeintä tietenkin että lika jää suodattimeen kiinni eli likaisuus on hyvä merkki itsessään.

    • Anonyymi

      Kai kaupassa kyselit kun ostit vai seurasit vain muita "pussittoman" ostajia?

      Kaupasta saa myös uuden käyttöohjeen tai sen voi imuroida ebistä. Helpompi on kuitenkin tulla uusavuttomana tänne ja laittaa muut etsimään tieto.

      Pestävät suodattimet pestään vastapäivään eli pesuvesi päinvastoin kuin ilma imurissa menee. Liotusta useampi tunti ja hyvä huuhtelu. Kuivaus ilmavassa paikassa.

      Toimiiko suodatin tämän jälkeen samalla tasolla on ihan lottoamista.

    • Anonyymi

      Itse pesin sen käsisuihkulla, mutta sittemmin luovuin koko pestävästä ja vaihdoin sen kertakäyttöiseen. Nyt se ei ainakaan tukkeudu vääränlaisen pesun takia.

      • Anonyymi

        Eli vaikuttaa siltä, että pesemällä on vaikeaa saada puhtaaksi ja on parempi käyttää kertakäyttöisiä.

        Pestävä on kalliimpikin ja jos se pitää kuitenkin vaihtaa 2-3 vuoden eli parin pesun jälkeen uuteen.


    • Anonyymi

      Kerran tätäkin tullut kokeiltua. HEPA suodattimessa suodatinmateriaali niin tiukoilla haitaritaitoksilla, ettei vesi suostunut menemään väleihin, vaan jäi lillumaan suodattimen etu/takapinnalle pintajännityksen voimin. Olisi pitänyt ymmärtää lopettaa tähän kohtaan....

      Sitkeän liottamisen seurauksena vesi loputa alkoi imeytymään suodatin materiaaliin. Tosin ei siitä silti likaa juuri irti saanut. No mutta yllätys.

      Läpikotaisin kastuneen suodattimen kuivuiminen vei useita päiviä. Huppista, sehän sitten rupesikin homehtumaan. -> roskiin.

      Ei ihan hirveästi yllättänyt. Suodattimien pesu on jo löhtökohtaisesti aivokuolleena syntynyt idea, mutta tälaista kai ttyrkytetään, kun nuukapetterit moista vaatii.

      Jos imurissa on kunnon suodatus (= mikrokuitukankaiset suodatinpussit), niin HEPA kestää vuosia ja vuosia.

      Huonoilla (halpikset, etenkin "sopii joka merkkiin") paperipussit pilaavat HEPAn hetkessä. Tämäkin kokoeiltu - pesukonekaupassa myivät jotain no name suodattimia, kun muuta ei hyllyssä sattunut olemaan. Paperipussit eivät edes kestäneet imurin imutehoa, vaan repesivät ja kaikki moska sitten moottoriin ja Hepasuodattimelle.

      Jälkikäteen käyttöohjetta tavattaessa selvisi, että paperipussien käyttö oli kiellettyä! Ja siti kaupasta niitä ao malliin tyrkytettiin.... kaikki pitää aina ottaa itse selville, kun myyjät vaan myy vaikka mitä kuraa, kun tilaisuus tulee. Asiakaspalvelu, onko se jotain syötävää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe