Lievä dysfasia?

äiti kolmelle

Olen tässä miettinyt esikoistani ja hänen puhettaan viimeaikoina paljonkin ja käynyt lukemassa erisivuilla juttuja dyfasiasta...

nyt kuitenkin haluan vielä kysellä teiltä, joilla on jo todettu dysfasia taikka jos on muuten tietoa niin hiukan lisää jotain mitä en ehkä netistä lukiessani löytänyt tai ihan tajunnut....

Eli tilanne on se että 5vuotialla esikoisella (poika) menee muutamassa sanassa tavut sekaisin; esimerkiksi ovara = orava ja tevärä = terävä Elimia = Emilia. R-kirjainta ei tule.
5vee neuvolassa täti ei näistä ollut vielä huolissaan, mutta sanoi että jos haluan puheterapia jonoon niin hän sinne lähetteen laittaa, minä halusin.

Nyt jälkeenpäin on tullut vielä esille että suuressa ryhmässä kun kerrotaan mikä tehtävä/askartelu pitäisi tehdä ja miten pitäisi tehdä niin poika usein jää vain miettimään ja sitten kun hänelle selittää saman asian niin että istuu vieressä ja puhuu vain hänelle niin tehtävä menee heti "jakeluun". Hän käy seurakunnan kerhoa ja on muuten kotihoidossa.
Neuvolassakin täti kehui kunka hyvin poika osasileikata, piirtää yms. ohjeesta ja kuinka yhteistyökykyinen on, mutta se ei olekkaan ryhmätilanne......

Puhumaan oppi vasta 2v4kk, tai silloin siis tuli ekat sanat. 2,5vee neuvolasta meidät laitettiin puheterapiajonoon ja kun sinne pääsimme pojan olessa 3v3kk niin hän oli puheessaan jo ikäisensä tasolla. Eli kun se sanojen ja puheen tuottaminen alkoi niin sitten edettiinkin vauhdilla.

Välillä myös kangertelee (sanat eivät jotenkaan solju ulos suusta) kun innoissaan kertoo jotain asiaa. Ja mielestäni unohtelee asioita (ainakin jos vertaa pikkusiskoon joka on vuotta nuorempi) jonkin verran...

Pisteestä pisteeseen tehtävät (numeroissa 1-20) sujuu hyvin, värittää erittäin hyvin ja tarkasti, ei paljoa itse piirrä, hidas askartelemaan, vatii itseltään lähes täydellistä suoritusta jotta voisi tuntea olevansa hyvä, kaveriden kanssa leikki sujuu loistavasti (jopa vanhempien kavereiden; pari tyttöä 8vee). Hyvä leikkimään mielikuvitusleikkejä.

Motoriikka on erittäin hyvää ja on ollut sitä aina. Siitä on saanut usealta taholta paljon hyvää palautetta.

Tuo puhe ja ryhmässä tehtävän tajuaminen mietityttää, voisiko näillä perusteilla ajatella että ehkäpä voisi olla lievää dysfasiaa vai hermoilenko turhaan?

Poika syntynyt aivan loppuvuodesta, 23.12.

Niin ja nyt pikkuveli, joka on 1v7kk, ei myöskään sano vielä ainuttakaan sanaa.Pikkusisko sanoi ekat sanat 1vee:na ja 1v7kk tuli pitkiä lauseita ja r-kirjain......
Kaikki oppineet kävelemään tuetta 10kk. Tuen kanssa 8kk

14

6480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukiongelma?

      Hei!

      Isossa ryhmässä ohjeiden vastaanottovaikeudet voivat johtua monesta seikasta. Ymmärtämättömyys voi johtua monesta. Vastaani on yli vuosikymmenessä tullut muutama sata dysfaatikko, joten en usko ongelmien olevan ensisijaisesti dysfasiaa.
      Hyvä kun vaadit puheterapeutin arviointia. Ensiksi mieleeni tulee erityyppiset lukivaikeudet, joihin mm. viestien vastaanotto-ongelmat ja asioiden hidas käsittely kuuluvat.
      R-vikaankin on 5-vuotiaana aika puuttua!
      Jos mahdollista, lapsen olisi hyvä mennä ensi syksynä päiväkotiin vaikka osa-aikaisesti. Ryhmätilanteihin ei kouluunnu muuten ja ammattihenkilökunta voisi tukea lasta kerhotoimintaa laajemmin. Näin myös koulukynnystä helpotettaisiin eikä lapselle myöhemmin tule liiallisia paineita.

      • Panacea

        Tyttärelläni todettiin semanttis.pragmaattinen dysfasia, joka ilmenee juuri puhutun ymmärtämisen vaikeutena. Ei siis puheen tuottamisen, vaan sen ymmärtämisen.

        Dysfasia on laaja käsite, jonka alle mahtuu monenlaista häiriötä. Maallikkojen juttuja ja diagnooseja ei kannata kauheasti kuunnella, vaan kääntyä reippaasti asiantuntijoiden puoleen.


      • äiti kolmelle

        vastauksestasi =)

        Lapseni on ensi syksynä menossa jo eskariin (täyttää joulukuun 23. pvä 6 vuotta) ja siellä sitten varmaan kanssa selviää aika paljon näitä ryhmätilanne juttuja.

        Olen myös harkinnut koulunaloituksen siirtämistä vuodella, mutta katsotaan nyt ensin kuinka pärjää esikoulussa ja mitä mieltä ammattihenkilökunta on. Kouluvalmiustesteihin olen jokatapauksessa ajatellut ilmoittavani hänet.

        Tuo R-vika, tai oikeastaan koko R-kirjaimen puuttuminen ja korvaaminen L-kirjaimella on minustakin asia johon haluan jo puututtavan vaikka täällä vissiin yleisesti r-kirjaimen puuttumisen takia puheterapeutille pääsee vasta 6vuotiaana. Mutta minusta pitää ajatella myös sitä että lapseni on synytynyt aivan loppuvuodesta ja kun hänellä on 6 vee synntärit niin eskariakin on käyty jo puolivuotta. Mutta siis puheterapiajonossa ollaan jo minun omasta pyynnöstä...

        Soittelen maanantaina neuvolaan ja kyselen vielä asioita ja ajattelin soittaa suoraan sinne puheterapiaankin ja kysyä että milloin me mahdollisesti sinne päästään.

        Aurinkoista sunnuntaita =)


      • kuuluu myös
        äiti kolmelle kirjoitti:

        vastauksestasi =)

        Lapseni on ensi syksynä menossa jo eskariin (täyttää joulukuun 23. pvä 6 vuotta) ja siellä sitten varmaan kanssa selviää aika paljon näitä ryhmätilanne juttuja.

        Olen myös harkinnut koulunaloituksen siirtämistä vuodella, mutta katsotaan nyt ensin kuinka pärjää esikoulussa ja mitä mieltä ammattihenkilökunta on. Kouluvalmiustesteihin olen jokatapauksessa ajatellut ilmoittavani hänet.

        Tuo R-vika, tai oikeastaan koko R-kirjaimen puuttuminen ja korvaaminen L-kirjaimella on minustakin asia johon haluan jo puututtavan vaikka täällä vissiin yleisesti r-kirjaimen puuttumisen takia puheterapeutille pääsee vasta 6vuotiaana. Mutta minusta pitää ajatella myös sitä että lapseni on synytynyt aivan loppuvuodesta ja kun hänellä on 6 vee synntärit niin eskariakin on käyty jo puolivuotta. Mutta siis puheterapiajonossa ollaan jo minun omasta pyynnöstä...

        Soittelen maanantaina neuvolaan ja kyselen vielä asioita ja ajattelin soittaa suoraan sinne puheterapiaankin ja kysyä että milloin me mahdollisesti sinne päästään.

        Aurinkoista sunnuntaita =)

        kirjainten sekoittuminen. Lukivaikeudesta (dysleksiasta) puhutaan vasta sitten, kun ongelmia on lukemaan opettelussa. Dysleksia ja dysfasia ovat osittain limittäisiä, eli dysfaatikoilla voi olla ongelmia lukemisen kanssa, tosin ei kaikilla.

        Dysfasiaan kuuluu juuri nämä kirjainten sekoittumiset (olikohan sellainen käsite kuin omissio) eli ovara on ovara.

        Dysfasia on osittain perinnöllistä, eli jos vanhempien puheen kehityksessä ollut viivästymää, entistä suuremmalla syyllä oltava tarkka. Samoin pienempien sisarusten puheenkehityksen seuraamisessa.

        Jos ongelmaa on auditiivisessa erottelukyvyssä, sitä voi itsekin arvioida hieman (jätä diagnosoinnit ammattilaisille) eli erottaako lapsi sanojen mato ja matto erot, liina ja linna jne.. Samantyyppisten sanojen erot. Jos tässä ongelmaa, auditiivisessa erottelussa voi olla hämminkiä.


    • äiti kolmelle

      Tänään sain varattua ajan psygologille ja siitä sitten lähdetään kartoittamaan tilannetta.
      Itsellä nyt helpottunut olo kun on varattu aika ammattilaiselle eikä tarvitse itse nyt pohtia asioita niin paljon tai ainakin saa nyt sitten jotain vastauksia mieltä askarruttaviin kysymuksiin.

      Lämmintä kevään jatkoa!!!!!!!

    • voipi ollaki

      meillä ainaki luultavasti. Kans 5 vee meillä ja käyty vuoden puheterapiassa ja nyt laitetaan aika foniatrille. Myös itse halusin, koska haluan, että jos pojalla on jotain, ni se huomataan, jotta osataan sitten koulussa toimia oikein. Odottele sinne puheterapiaan ja juttele siellä.

      • äiti kolmelle

        on foniatri? En oo ikinä kuullutkaan, sivistyksessä siinä kohdin musta aukko :)

        Joo, puheterapiajonossa ollaan ja kun kyselin kuinka pitkä jono on niin eivät uskaltaneet luvata että sinne päästäisiin ennen eskarin alkua. Eli ei sitten välttämättä ennen ensi syksyä :(
        Mutta tosiaan sinne psygologille sain ajan kahden viikon päähän ja siellä sitten keskustellaan ja poika tekee joitain tehtäviä. Muutama käynti sitten tehdään yhteenveto ja päätetään jatkosta.
        Tää on joku "kuntoutusrinki", jossa on psygologin lisäksi sitten puhetrapeutti ja fysioteraupetti ainakin.
        No parin viikon päästä olen varmaan viisaampi taas tästäkin, että mitä tuleman pitää...

        Itse kanssa halusin asiaan puututtavan, koska koulumaailma on julma ja helposti joutuu kiusan kohteeksi jos on erillainen. ja tosiaan että osataan sitten toimia oikein jos jotain löytyy.

        Onko sinun poikasi täyttänyt tänä vuonna 5 vai täyttääkö jo kuusi tänä vuonna?
        Meillä täyttää kuusi joulukuun lopulla niinkuin aiemmissa viesteissäni kirjoitin.


      • kolmen pojan äiti
        äiti kolmelle kirjoitti:

        on foniatri? En oo ikinä kuullutkaan, sivistyksessä siinä kohdin musta aukko :)

        Joo, puheterapiajonossa ollaan ja kun kyselin kuinka pitkä jono on niin eivät uskaltaneet luvata että sinne päästäisiin ennen eskarin alkua. Eli ei sitten välttämättä ennen ensi syksyä :(
        Mutta tosiaan sinne psygologille sain ajan kahden viikon päähän ja siellä sitten keskustellaan ja poika tekee joitain tehtäviä. Muutama käynti sitten tehdään yhteenveto ja päätetään jatkosta.
        Tää on joku "kuntoutusrinki", jossa on psygologin lisäksi sitten puhetrapeutti ja fysioteraupetti ainakin.
        No parin viikon päästä olen varmaan viisaampi taas tästäkin, että mitä tuleman pitää...

        Itse kanssa halusin asiaan puututtavan, koska koulumaailma on julma ja helposti joutuu kiusan kohteeksi jos on erillainen. ja tosiaan että osataan sitten toimia oikein jos jotain löytyy.

        Onko sinun poikasi täyttänyt tänä vuonna 5 vai täyttääkö jo kuusi tänä vuonna?
        Meillä täyttää kuusi joulukuun lopulla niinkuin aiemmissa viesteissäni kirjoitin.

        Kuulosti tosi tutulta, minun nuorimmaiseni on hyvin saman tyylinen kuin poikasi. Meillä kans odottelu puheterapeutille eikä luvattu myöskään ennen esikoulun alkua. Dysfasiasta ei meille neuvolalääkäri puhunut mitään mutta olen samaa miettinyt kun olen ollut pitkään työssä ertyislasten kanssa. Nyt ollaan kotona harjoiteltu sellaista d-kielen puhumista jossa yritetään laittaa d-kirjain r:n kohdalle ja se jo joissain sanoissa hyvin onnistuu kun se on sellaista r:n esiastetta, neuvoi eräs eritysope tuttuni.Oikein hyvää kevättä sinulle ja perheelle ja toivottavasti pääsette pian puheterapiaan. Ps: Olisi kiva vaihtaa kuulumisia myöhemminkin.


      • äiti kolmelle
        kolmen pojan äiti kirjoitti:

        Kuulosti tosi tutulta, minun nuorimmaiseni on hyvin saman tyylinen kuin poikasi. Meillä kans odottelu puheterapeutille eikä luvattu myöskään ennen esikoulun alkua. Dysfasiasta ei meille neuvolalääkäri puhunut mitään mutta olen samaa miettinyt kun olen ollut pitkään työssä ertyislasten kanssa. Nyt ollaan kotona harjoiteltu sellaista d-kielen puhumista jossa yritetään laittaa d-kirjain r:n kohdalle ja se jo joissain sanoissa hyvin onnistuu kun se on sellaista r:n esiastetta, neuvoi eräs eritysope tuttuni.Oikein hyvää kevättä sinulle ja perheelle ja toivottavasti pääsette pian puheterapiaan. Ps: Olisi kiva vaihtaa kuulumisia myöhemminkin.

        kyllä kirjoitella sen psygologikäynnin jälkeen että mitä meille sanottiin ja mitä muuten kuuluu :)

        Voin kirjoitella sähköpostiisikin jos haluat antaa osoitteesi :)


      • nimetön.....
        äiti kolmelle kirjoitti:

        on foniatri? En oo ikinä kuullutkaan, sivistyksessä siinä kohdin musta aukko :)

        Joo, puheterapiajonossa ollaan ja kun kyselin kuinka pitkä jono on niin eivät uskaltaneet luvata että sinne päästäisiin ennen eskarin alkua. Eli ei sitten välttämättä ennen ensi syksyä :(
        Mutta tosiaan sinne psygologille sain ajan kahden viikon päähän ja siellä sitten keskustellaan ja poika tekee joitain tehtäviä. Muutama käynti sitten tehdään yhteenveto ja päätetään jatkosta.
        Tää on joku "kuntoutusrinki", jossa on psygologin lisäksi sitten puhetrapeutti ja fysioteraupetti ainakin.
        No parin viikon päästä olen varmaan viisaampi taas tästäkin, että mitä tuleman pitää...

        Itse kanssa halusin asiaan puututtavan, koska koulumaailma on julma ja helposti joutuu kiusan kohteeksi jos on erillainen. ja tosiaan että osataan sitten toimia oikein jos jotain löytyy.

        Onko sinun poikasi täyttänyt tänä vuonna 5 vai täyttääkö jo kuusi tänä vuonna?
        Meillä täyttää kuusi joulukuun lopulla niinkuin aiemmissa viesteissäni kirjoitin.

        Me kans käyty pari kertaa psykiatrilla ja nyt oli yhteistapaaminen psykiatrin ja puheterapeutin kanssa ja laitettiin se aika sinne foniatrille, se on siis lääkäri joka on erikoistunu tämmäsiin puheongelmiin. Jonossa ollaan vasta sille lääkärille.


    • jolla ihan

      samanlaisia "oireita",syntynyt myös vuoden lopulla. Diagnoosi: keskittymisvaikeuksia.

      • vasta näitä luettuani

        Mulla huomattavasti nuorempi lapsi, 3 vuotias. Hänellä todella paljon "omituisia" sanoja, ja juuri nuita tavuja toisin päin mm. inaha=ihana ja sitten kun rupeaa selittämään jotain niin ei puheesta saa mitään selvää, ehkä yhden sanan pystyy sieltä onkimaan. Muuten kyllä tulee lauseita, kun on siis rauhallinen, mutta niissäkin lauseissa on paljon virheitä. hänellä on osa asioista mennyt väärinpäin, hän tahtoo paidankin päin oikein, ei siis oikeinpäin =) Kun tahtoo ulos, sanoo haluavansa sisälle. Kun taas haluaa ulkoa sisälle, pyytää päästä ulos. Sama myös ovessa, kun ovi on kiinni ja haluaa sen auki; hän pyytää ovea kiinni. Myöskin valojen kanssa sama ongelma, nukkumaan mennessä pyytää minua laittamaan valot kiinni, kun siis todellisuudessa haluaa ne päälle.. Muu mikä tulee mieleen niin on televisio, kun hän laittaa sen itse päälle, kertoo polleana kuinka hän itse sammutti telkkarin... (siis laittoi päälle)... onko kellään tämän kaltasta?


      • aika vieraalle
        vasta näitä luettuani kirjoitti:

        Mulla huomattavasti nuorempi lapsi, 3 vuotias. Hänellä todella paljon "omituisia" sanoja, ja juuri nuita tavuja toisin päin mm. inaha=ihana ja sitten kun rupeaa selittämään jotain niin ei puheesta saa mitään selvää, ehkä yhden sanan pystyy sieltä onkimaan. Muuten kyllä tulee lauseita, kun on siis rauhallinen, mutta niissäkin lauseissa on paljon virheitä. hänellä on osa asioista mennyt väärinpäin, hän tahtoo paidankin päin oikein, ei siis oikeinpäin =) Kun tahtoo ulos, sanoo haluavansa sisälle. Kun taas haluaa ulkoa sisälle, pyytää päästä ulos. Sama myös ovessa, kun ovi on kiinni ja haluaa sen auki; hän pyytää ovea kiinni. Myöskin valojen kanssa sama ongelma, nukkumaan mennessä pyytää minua laittamaan valot kiinni, kun siis todellisuudessa haluaa ne päälle.. Muu mikä tulee mieleen niin on televisio, kun hän laittaa sen itse päälle, kertoo polleana kuinka hän itse sammutti telkkarin... (siis laittoi päälle)... onko kellään tämän kaltasta?

        Ei ihan heti pysty sanomaan, että viittaisi johonkin. Toisaalta vasta eskari-ikäisiltä odotetaan käsitteiden yllä-alla, edessä-takana yms. suuntien hahmottamista. Vähän siis kuullostaa suuntien hahmottamisen ongelmille? Monella lapsella on tuota, että kun innostuvat puhumaan, puhuvat niin nopeasti että "senat menevät sakaisin". 3vee on myös uhmaikäinen, et haluaako toisaalta tehdä kaikki oman päänsä mukaan nurinpäin? Meidän 3vee halusi illalla aamupuuroa, kun minä olisin tarjonnut iltapuuroa. "Ei iltapuuroa! Haluan aamupuuroa!" Ja tietysti aamulla toisinpäin.


      • voi ei
        vasta näitä luettuani kirjoitti:

        Mulla huomattavasti nuorempi lapsi, 3 vuotias. Hänellä todella paljon "omituisia" sanoja, ja juuri nuita tavuja toisin päin mm. inaha=ihana ja sitten kun rupeaa selittämään jotain niin ei puheesta saa mitään selvää, ehkä yhden sanan pystyy sieltä onkimaan. Muuten kyllä tulee lauseita, kun on siis rauhallinen, mutta niissäkin lauseissa on paljon virheitä. hänellä on osa asioista mennyt väärinpäin, hän tahtoo paidankin päin oikein, ei siis oikeinpäin =) Kun tahtoo ulos, sanoo haluavansa sisälle. Kun taas haluaa ulkoa sisälle, pyytää päästä ulos. Sama myös ovessa, kun ovi on kiinni ja haluaa sen auki; hän pyytää ovea kiinni. Myöskin valojen kanssa sama ongelma, nukkumaan mennessä pyytää minua laittamaan valot kiinni, kun siis todellisuudessa haluaa ne päälle.. Muu mikä tulee mieleen niin on televisio, kun hän laittaa sen itse päälle, kertoo polleana kuinka hän itse sammutti telkkarin... (siis laittoi päälle)... onko kellään tämän kaltasta?

        Hei! Meillä on ihan samanlaista. Poika täyttää kohta kolme vuotta. Tavut menee välillä sekaisi; orava=ovara mm. ja kirjaimia puuttuu tai sitten ne korvataan jollain muulla kirjaimella. Minä taidan olla ainut joka saa kunnolla selvää lapsemme puheesta. Ja tosiaan hän pyytää laittamaan valot päälle vaikka tarkoittaa sammuttamista ja illalla pyytää aamupuuroa jne.jne. Nyt huolestuttaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe