Älkää hävittäkö lapsuusajan leluja ym.

mirlen

Itseäni harmittaa kun aikanaan annoin eteenpäin isäni valmistamat nukenvaunut, joissa oli kasaanmenevä kuomu ja jousitukset.
Samoin niinikään kaipailen isäni tekemää kelkkaa, nukensänkyä ja myös nukkejani.

Sain 2 lasta ja muuttaessaan omiin asuntoihinsa kysyin, että haluavatko he mukaansa omia lelujaan ja urheiluvälineitään. Ei kuulemma tarvinneet, koska sillon kun saavat omia lapsia niin hankkivat sitten uusia tavaroita jotka ovat sillon muodissa.

Lapsia alkoi syntymään kummallekin ja annoin tyttöni tytölle isäni tekemän nukkekotini(jonka olin pystynyt säilyttämään) huonekaluineen. Kysyin tässä hiljattain, että onko se teillä säilössä jälkipolville. Vastaus oli että ei ole ja en tiedä olivatko myyneet kirpparilla vai antoivatko eteenpäin.Tosi harmillista kun nykyajan nuoret eivät anna arvoa vanhalle.

Poikani tuli tässä kyselemään lapsuusaikana itsetekemiensä lennokkien, puupyssyjen,
sekä mekaanisten lelujen ja varmaan sadan pikkuauton perään.

Niitä ei ollut koska hän pyysi minua hävittämään ne ja nyt niitä sitten hänenkin perheessä kaivattaisiin. Muistan säilyttäneeni salaa niitä kummankin lapsen tavaroita, mutta sattuivat joskus siivotessamme löytämään ne ja sillon ne lensi roskiin.

Huolehtikaa te nuoret, että teidän lelujanne ei heitetä pois, sillä joskus varmaan niitä kaipaatte.
Samoin te vanhemmat säilyttäkää lastenne ainakin rakkaimpia leluja, vaatteita ym.
Lapset tulevat yllättymään (jos eivät muista)nähdessään vanhempana jonkun esineen joka tuo muistoja mieleen.
Oletteko jo ehtineet katua kateissa olevia tavaroitanne?

7

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhut!

      Minulla on ystävä, jonka kanssa on yhteyttä pidetty kouluajoista saakka. Hän itse vaati nuorena viemään lelunsa ym. kaatopaikalle, ei halunnut säilyttää kuin ihan muutaman. Minä taas pakkasin lelut äitini kellariin.

      Nyt meillä molemmilla on lapsia, ja ystäväni harmittelee jatkuvasti, että hän on hävittänyt vanhat lelunsa. Minun vanhat legoni tms. taas ovat kiertäneet jo useammalla suvun lapsella, ja nyt ovat pienellä pojallani kovassa käytössä.

      Eli vaikka juuri sillä hetkellä tuntuisi, että vanhat lelut vievät vaan turhaa tilaa, niin ne kannattaa ehdottomasti säästää jos vaan mahdollista! Ehkä muovisia "made in china"-leluja voi viedä kirppikselle/kierrätykseen/roskiinkin, mutta ainakin kunnon puulelut, legot, itsetehdyt ja lapsena tärkeimpinä pitämät voivat vielä olla korvaamattomia!

    • mirlen

      Aiemmin mainittujen lisäksi olisi pitänyt säilyttää ensimmäiset kouluvihot,hauskimmat ainekirjoitusvihot,poikani puukässässä tehdyt leluautot.Omat kässävihot, jotka itse väkerrettiin. Niissä olevia ohjeita olisi kiva vertailla nykyaikaisiin.Vaatekuvat ainakin aiheuttaisivat tytöissä hilpeyttä.

      Minne häipyivät molla-maijat, vai häipyivätkö?
      Kuitenkin keräillään kaikenlaisia pehmoleluja!!!
      Vaikka nämä kaikki esiintuomani eivät olekaan kaikki leluja, mutta voihan näistä olla lapsille ainakin iloa. Lapsilla riittäisi hauskaa, kun katselisivat minkälaisia oli lelut tai kouluaiheiset tavarat ennen.

      Olin tässä muutama vuosi sitten kouluavustajana ja lapset tekivät puukässässä sellaisen entisajan naruhyrrän. Kiekko sitten väritettiin ja keskellä olevaan reikään laitettiin naru jota sitten kieputettiin. No sehän sitten pyöri ja lapset olivat ihan innoissaan moisesta vempeleestä.
      Siis kelpasi myös nykyajan lapsille vanhanaikainen antiikkinen lelu.
      Tarkoitan höpinöilläni sitä,että vaikka nyt tuntuu siltä, että tilanvuoksi pitäisi karsia tavaroita ja viskata osa pois niin säilyttäkää. Ei ne niin isoa tilaa vie, mutta jälkipolville niistä tulee olemaan iloa. Toivottavasti tunnearvoakin.

    • jukebox

      Totta turisette!

      Itse sain pienen tyttären ja äitini on nyt kuskaillut tänne vanhoja tavaroitani, kuten kummiltani saadun kiikkutuolin, vanhan ensipolkupyöräni, itse tekemäni potkulaudan etc. Olen ollut onnesta soikeana ja huomannut nyt kuinka paljon niistä taas tulee olemaan iloa ikäänkuin ne olisivat heräämässä uudelleen henkiin. Ja miksi ostaa uutta ja heittää vanhaa kaatopaikalle, kun voi iloita vanhasta, jolla on tunnearvoa ja historiaa.

      Aion itse säästää tyttärelleni kaikkea mukavaa, kun nyt katsoo vanhoja valokuvia ja kaipailee kaikenlaista, mitä itsellä on pienenä ollut.

      Arvostakaa rakkaita lelujanne ja mollamaijojanne

      • hamsteri

        Meidän perheessä on aina säilytetty melkein kaikki vanha, koska on asuttu maalla ja siellä on tilaa.

        Paitsi jotkin lelut annettiin veljentyttärille 70-luvulla, kun he olivat pieniä. Se oli erehdys. Lapset rikkovat kaikki.

        Nyt minulla on moni lapsuusmuisto esillä kotimuseossani, jonka avasin vuonna 2000. Vanhojen lelujen lisäksi on koulunäyttely, jossa on näytteillä meidän 60-luvun ekaluokan koulupiirustuksia, vihkoja, kirjoja jne.

        Minusta tuli keräilijä vuonna 1985 ja nyt kokoelmani ylittää yli 1000.
        Tässä nettisivulla on esillä joitakin:
        http://myoldbear.free.fr


    • ei ole mahdollisuus

      säilyttää.

      • Pomiatto

        Anoppi on säästänyt miehen leluja, mutta niistä on vain riesaa. Jotain 40 v vanhoja vedettäviä hevosia ja rattaita, jo vähän rikkinäisikin. Ei Kiitos meille. Kaupunkiasunnoissa ei ole tilaa säilöä tuollasita roinaa.


      • kuitenkin.....
        Pomiatto kirjoitti:

        Anoppi on säästänyt miehen leluja, mutta niistä on vain riesaa. Jotain 40 v vanhoja vedettäviä hevosia ja rattaita, jo vähän rikkinäisikin. Ei Kiitos meille. Kaupunkiasunnoissa ei ole tilaa säilöä tuollasita roinaa.

        Nuo leluthan ovat miehesi vanhoja leluja, tuskin niillä voisikaan olla sinulle niin paljon tunnearvoa kuin anopillesi ja miehellesi. Älä viitti niitä ihan rojuksi haukkua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe