Ia tai Iia

perhe.

Meidän oli tarkoitus antaa lapsen nimeksi Cecilia, jota suku kovasti ehdotteli, kun se on vähän niinkuin siirtynyt perintönä suvussa aina sille, joka on seuraavana sukuun syntynyt suvun kuolleen Cecilian jälkeen. Ja nyt kun tämä kuollut Cecilia-vainaa oli lapsen mummi, niin meiltä odotetaan että nimeksi annetaan ilman muuta se.

Lasta me on kuitenkin kutsuttu sairaalasta asti lyhennetysti Iaksi. Se tuntuu vain "ainoalta oikealta", mutta toisaalta ei haluta katkaista Cecilia-nimen perinnettä.

Olisiko ihan hassua, jos antaisimme lapsen nimeksi Cecilia mutta kutsuisimme häntä Iiaksi? Suku saisi kuitenkin kutsua Ceciliaksi niin paljon kuin tykkää.

14

3500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaisin luultavasti

      Iia Cecilia..molemmat oikein kauniita nimiä...

      • ap.

        tuo Ia toistuu molemmissa nimissiä? minun korvaani vähän särähtää. melkein sama kuin antaisi nimen Fia Sofia tai Ria Maria tai Iina Josefiina.

        Ja kun joku kysyi, että saako kaksikirjaimista nimeä edes antaa, niin kyllä minusta saa. Ainakin väestörekisterikeskuksen sivuilta ilmenee että Ia-nimi ei ole mikään ihan uusi keksintö. Onhan myös Ea, My, Jo. My-nimeä mm on annettu jopa 305 kpl.
        Mutta eipä sillä, voisimme kirjoittaa nimen hyvin myös Iia. Se on yhtä yleinen kirjoitustapa kuin Iakin.


    • Mauriina

      ja Cecilia toiseksi nimeksi. Sillähän tuo nimipulma on ratkaistu.

    • Marienhof

      nimeksi Ia Cecilia.

    • nimeksi

      ja kutsukaa vaikka Iiaksi.

      Virallisina niminä Ia ja Iia kuulostavat erittäin teennäisiltä. Saako Suomessa edes antaa kaksikirjaimista etunimeä? Mielestäni etnimilaki sanoo, että kirjaimia pitää olla vähintään kolme.

      Ia ja Iia näyttävät kyllä kirjoitettuna rumilta. Ja ne ovat jotenkin vajaita nimiä, niistä jää puuttumaan jotain. Ikäänkuin ääntämis- tai kirjoitusvirheisiä.

      Lempinimenä ihan kaunis.

      • Mauriina

        kirjainten määrästä. Se määrää vain, että etunimiä saa olla korkeintaan kolme.


      • Mauriina kirjoitti:

        kirjainten määrästä. Se määrää vain, että etunimiä saa olla korkeintaan kolme.

        ei taideta enää hyväksyä yksikirjaimisia nimiä. Lehdissä on ollut juttuja pojasta, jonka nimi on J ja nykyään tuota nimeä ei kai enää hyväksyttäisi. Tämä J-poika on muistaakseni syntynyt vuonna 1984 ja hän on sen Ainut Vain Marjaana -tytön isoveli. Tosin tätä Ainut Vain Marjaanaa ei hyväksytty tytön viralliseksi nimeksi ja hän on käsittääkseni Marjaana-niminen virallisesti. Tämä tytön nimijuttuhan meni jonnekin Euroopan Unionin tuomioistuimeen asti.

        Mutta tuskin nykyään enää hyväksyttäisi yksikirjaimista nimeä, eihän se varsinaisesti edes nimi ole vaan kirjain. Kaksikirjaiminen nimi kuten Ia sen sijaan hyväksytään.

        Aloittajalle vielä, että jos lausutte nimen "Iia" niin mielestäni Iia Cecilia olisi parempi kuin Ia Cecilia.


      • kissus
        kahvitar kirjoitti:

        ei taideta enää hyväksyä yksikirjaimisia nimiä. Lehdissä on ollut juttuja pojasta, jonka nimi on J ja nykyään tuota nimeä ei kai enää hyväksyttäisi. Tämä J-poika on muistaakseni syntynyt vuonna 1984 ja hän on sen Ainut Vain Marjaana -tytön isoveli. Tosin tätä Ainut Vain Marjaanaa ei hyväksytty tytön viralliseksi nimeksi ja hän on käsittääkseni Marjaana-niminen virallisesti. Tämä tytön nimijuttuhan meni jonnekin Euroopan Unionin tuomioistuimeen asti.

        Mutta tuskin nykyään enää hyväksyttäisi yksikirjaimista nimeä, eihän se varsinaisesti edes nimi ole vaan kirjain. Kaksikirjaiminen nimi kuten Ia sen sijaan hyväksytään.

        Aloittajalle vielä, että jos lausutte nimen "Iia" niin mielestäni Iia Cecilia olisi parempi kuin Ia Cecilia.

        Suomessa on 27 miestä ja 13 naista, joiden nimi on J. 2000-luvullakin 3 poikaa on saanut nimekseen J. Kyllä nuo yksikirjaimiset nimet ovat nykyisinkin sallittuja (tosin varmaan tarvitaan asialliset perustelut).

        Mielenkiintoista on, kuinka paljon maassamme on noita yhden kirjaimen nimiä; katsokaapa vaikka väestörekisterikeskuksen tilastoista.

        Myös kaksikirjaimisia on paljon, joukossa vaikeastikin lausuttavia, kuten Ng, joita on kaksi miestä ja kaksi naista.

        Useimmiten näiden lyhyiden nimien taustalla on kantajan ulkomaalaisperäisyys.


      • Marienhof
        kissus kirjoitti:

        Suomessa on 27 miestä ja 13 naista, joiden nimi on J. 2000-luvullakin 3 poikaa on saanut nimekseen J. Kyllä nuo yksikirjaimiset nimet ovat nykyisinkin sallittuja (tosin varmaan tarvitaan asialliset perustelut).

        Mielenkiintoista on, kuinka paljon maassamme on noita yhden kirjaimen nimiä; katsokaapa vaikka väestörekisterikeskuksen tilastoista.

        Myös kaksikirjaimisia on paljon, joukossa vaikeastikin lausuttavia, kuten Ng, joita on kaksi miestä ja kaksi naista.

        Useimmiten näiden lyhyiden nimien taustalla on kantajan ulkomaalaisperäisyys.

        uskoisin että suurin osa noista yksikirjaimisista nimistä on toisena nimenä esimerkiksi Juuso J Järvinen.


      • kissus kirjoitti:

        Suomessa on 27 miestä ja 13 naista, joiden nimi on J. 2000-luvullakin 3 poikaa on saanut nimekseen J. Kyllä nuo yksikirjaimiset nimet ovat nykyisinkin sallittuja (tosin varmaan tarvitaan asialliset perustelut).

        Mielenkiintoista on, kuinka paljon maassamme on noita yhden kirjaimen nimiä; katsokaapa vaikka väestörekisterikeskuksen tilastoista.

        Myös kaksikirjaimisia on paljon, joukossa vaikeastikin lausuttavia, kuten Ng, joita on kaksi miestä ja kaksi naista.

        Useimmiten näiden lyhyiden nimien taustalla on kantajan ulkomaalaisperäisyys.

        ulkomaalaisille/ulkomaalaistaustaisille ei päde samat säännöt. Kirjoitin tuon aiemman viestini siitä näkökulmasta, että jos lapsi on ihan supisuomalainen enkä huomannut mainita erikseen ulkomaalaisista. En usko, että enää supisuomalaiselle lapselle hyväksytään yksikirjaimista nimeä, muistaakseni näin luki myös siinä J-pojasta kertovassa jutussakin. Mutta tosiaan ulkomaalaisilla on asiassa erilaisia oikeuksia, joten heille varmasti hyväksytään jos on asialle peruste oman kielen tai kulttuurin kannalta.


    • olisi jos

      Ia Cecilian väliin laittaisin jonkun nimen..niin on meidän tytöllä...niin ei kuulosta niin ia-voittoiselta.meillä kyllä käytetään tupla ii-muotoa..kyseessä ei siis nimi Iia mutta saman tyylinen nimi.

      • Hihihihiiiiiiiiii

        Ia on niinku lyhennys lauantaista la. La Cecilia olisi hassu nimi.


    • joku nimi

      Kannatan Iia-nimeä...ja juuri kahdella ii:llä eli miten lausutaan niin kirjoitetaan..Molemmat nimet ovat hyviä..Iia myös kiva lempinimi Cecilialle..

      Iia Anna Cecilia
      Iia Aamu Cecilia
      Iia Enna Cecilia

      Cecilia Anette
      Cecilia Aurora
      cecilia Sofina

    • Anonyymi

      Ceciliia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe