Millanen pääsykoe et pääsis opiskeleen kuopioon ravitsemusta.. Onko kokemuksia ravitsemusterapeutin koulutuksesta tai työstä..?
Ravitsemusterapeutiksi..?
27
12057
Vastaukset
- itsekin miettinyt
Kuopiossa voi opiskella (korkeamman tutkinnon) ravitsemusterapeutista, tietääkseni se on lääkiksen kautta.. Vaaditaan ainakin kemia, bilsa ja fysiikka jos oikein olen ymmärtänyt. Tsemppiä! :) Riittikö tämä?
- .....
Pääsykoe on sama kuin lääkikseen hakijoille.
- nappiin meni
Siitä vain lukemaan pääsykokeisiin!
- sunny
nappiin meni kirjoitti:
Siitä vain lukemaan pääsykokeisiin!
Kuopion ravitsemustieteen pääsykoe koostuu kolmesta eri kokeesta, aineistokokeesta, joka perustuu kokeen alussa annettuun aineistoon ja ennalta luettuun pääsykoekirjaan ( Ihmisen fysiologia ), lisäksi on kemian koe ja psykologian koe. Koe on sama kuin proviisorin koulutusohjelman pääsykoe, lukuunottamatta fysiikan koetta. Tarkempaa tietoa löytyy yliopistojen valintaoppaasta ja kuopion yliopiston nettisivuilta. Olen itsekin hakemassa ravitsemustiedettä lukemaan. Tsemppiä sulle lukemiseen!
- ravitsemusterapiaa
sunny kirjoitti:
Kuopion ravitsemustieteen pääsykoe koostuu kolmesta eri kokeesta, aineistokokeesta, joka perustuu kokeen alussa annettuun aineistoon ja ennalta luettuun pääsykoekirjaan ( Ihmisen fysiologia ), lisäksi on kemian koe ja psykologian koe. Koe on sama kuin proviisorin koulutusohjelman pääsykoe, lukuunottamatta fysiikan koetta. Tarkempaa tietoa löytyy yliopistojen valintaoppaasta ja kuopion yliopiston nettisivuilta. Olen itsekin hakemassa ravitsemustiedettä lukemaan. Tsemppiä sulle lukemiseen!
Kiitos kaikista vastauksista. :) Ymmärtääkseni suorittamani kolmivuotinen kokkikoulu oikeuttaa hakemisen kyseiseen kouluun.. Piitäähän paikkansa vai pitääkö vielä varmistaa asia?
- sunny
ravitsemusterapiaa kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista. :) Ymmärtääkseni suorittamani kolmivuotinen kokkikoulu oikeuttaa hakemisen kyseiseen kouluun.. Piitäähän paikkansa vai pitääkö vielä varmistaa asia?
juu kyllä voit hakea ravitsemustieteen koulutusohjelmaan, jos oot käynyt ammatillisen koulutuksen tolla alalla. mutta kannattaa toki lukea valintaoppaasta enemmän tietoja!
- ravintoterapiaa
sunny kirjoitti:
juu kyllä voit hakea ravitsemustieteen koulutusohjelmaan, jos oot käynyt ammatillisen koulutuksen tolla alalla. mutta kannattaa toki lukea valintaoppaasta enemmän tietoja!
juu, täytyy ottaa paremmin vielä selvää asioista.. :) Olen aatellu jos jos sinne yrittäis tossa 1-2 vuoden päästä.Varmaan kyl voi olla vaikea päästä.. Koska sinä oot lähdössa opiskelemaan ravitsemustiedettä..? :)
- sunny
ravintoterapiaa kirjoitti:
juu, täytyy ottaa paremmin vielä selvää asioista.. :) Olen aatellu jos jos sinne yrittäis tossa 1-2 vuoden päästä.Varmaan kyl voi olla vaikea päästä.. Koska sinä oot lähdössa opiskelemaan ravitsemustiedettä..? :)
Juu, mutta ainahan sitä kannattaa yrittää, voithan sä nytkin siellä pääsykokeissa käydä kunhan vaan muistat hakupaperit ajoissa lähettää. :) Saahan siitä pääsykokeesta kuitenki aina kokemusta ja vähä tuntumaa. Ite koitan kyllä nytte päästä sisään jo tänä syksynä. Koe voi tosiaan olla aika vaativa, varsinki se aineisto-osuus, ja ku minä en oo kovin hyvin ehtiny ees tuota lukemista vielä alottaa. Ootko sä katellu noita pääsykoekirjoja vielä?
- ravitsemusterapiaa
sunny kirjoitti:
Juu, mutta ainahan sitä kannattaa yrittää, voithan sä nytkin siellä pääsykokeissa käydä kunhan vaan muistat hakupaperit ajoissa lähettää. :) Saahan siitä pääsykokeesta kuitenki aina kokemusta ja vähä tuntumaa. Ite koitan kyllä nytte päästä sisään jo tänä syksynä. Koe voi tosiaan olla aika vaativa, varsinki se aineisto-osuus, ja ku minä en oo kovin hyvin ehtiny ees tuota lukemista vielä alottaa. Ootko sä katellu noita pääsykoekirjoja vielä?
Nii oishan tietty hyvää harjotusta ainaski.. :) En oo viel katellu pääsykoekirjoja. Mitä kirjoja siin on..? Eikö sen pääsykokeen voi käydä tekemässä Helsingissäkin..?(oispa kiva vaihtaa välillä ajatuksia kanssasi,mutta ei tänne vissiin uskalla mitään mese osotetta tms.laittaa..) :)
- ravintoterapiaa
sunny kirjoitti:
Nii oishan se tietty hyvää harjoitusta ainaski.. :) En oo katellu pääsykoekirjoja viel. Mitä kijoja siihen tulee..? Eikös sen kokeen voi suorittaa Helsingissä?( hitsi,oispa kiva vaihtaa enemmänkin ajatuksia,mutta ei tänne vissiin uskalla laittaa mitään mese-osotetta tms.) :)
- sunny
Nii oishan tietty hyvää harjotusta ainaski.. :) En oo viel katellu pääsykoekirjoja. Mitä kirjoja siin on..? Eikö sen pääsykokeen voi käydä tekemässä Helsingissäkin..?(oispa kiva vaihtaa välillä ajatuksia kanssasi,mutta ei tänne vissiin uskalla mitään mese osotetta tms.laittaa..) :)
Joo no noita pääsykoekirjoja on aika paljo :D Ihmisen fysiologia, siinä on yli 500 sivua, sitte mielen maailma 1 ja 2 ja sitte lukion kemian oppimäärä. Vähäsen kiire meinaa jo itelläki tässä tulla...En kyllä tiiä tosta koepaikasta, kannattaa tarkistaa se vielä kuitenki, mutta voihan se olla että voi tehä helsingissäki. Mutta se koulutusohjelma ei oo ihan samanlainen helsingissä ja kuopiossa kuitenkaa... Voitko pistää vaikka sun mailiosotetta tähä ni voisin pistää viestiä? :)
- ravitsemusterapiaa
sunny kirjoitti:
Joo no noita pääsykoekirjoja on aika paljo :D Ihmisen fysiologia, siinä on yli 500 sivua, sitte mielen maailma 1 ja 2 ja sitte lukion kemian oppimäärä. Vähäsen kiire meinaa jo itelläki tässä tulla...En kyllä tiiä tosta koepaikasta, kannattaa tarkistaa se vielä kuitenki, mutta voihan se olla että voi tehä helsingissäki. Mutta se koulutusohjelma ei oo ihan samanlainen helsingissä ja kuopiossa kuitenkaa... Voitko pistää vaikka sun mailiosotetta tähä ni voisin pistää viestiä? :)
joo, eniten päänvaivaa tulee varmaan kemiasta.. Osote on [email protected]
- ravintoterapiaa
sunny kirjoitti:
joo... [email protected]
- Unelmatyö
ravintoterapiaa kirjoitti:
Täälläkin yksi ravitsemusterapeutiksi suunnitteleva. Ajattelin hakea parin vuoden sisään. Kokki-tarjoilijapuolen ammattikoulu takana ja nyt iltalukiossa. Helsingissä voi vissiin suorittaa pohjakoulutuksen mutta maisterin paperit saa vain kuopiossa. Psykaa olen lukenut, kemiaa tuskin lainkaan. Kuopio omasta suunnasta kovin kaukana ja jännittää josko se ei sitte tunnukaan omalta alalta kun on jo muuttanut sinne.
Mikään muu ala ei oo toistaseks kiehtonu yhtä paljon, vaikka en siitä vielä hirveästi tiedä. - Unelmatyö
joo, eniten päänvaivaa tulee varmaan kemiasta.. Osote on [email protected]
Saako sulle kirjotella? Olisi kiva kuulla toistenki ajatuksia ja suunnitelmia tuohon ravitsemusterapeutiksi aikovilta.
- ravitsemusterapiaa
Unelmatyö kirjoitti:
Saako sulle kirjotella? Olisi kiva kuulla toistenki ajatuksia ja suunnitelmia tuohon ravitsemusterapeutiksi aikovilta.
joo, saa toki kirjotella.. :)
- *bambi*
Unelmatyö kirjoitti:
Täälläkin yksi ravitsemusterapeutiksi suunnitteleva. Ajattelin hakea parin vuoden sisään. Kokki-tarjoilijapuolen ammattikoulu takana ja nyt iltalukiossa. Helsingissä voi vissiin suorittaa pohjakoulutuksen mutta maisterin paperit saa vain kuopiossa. Psykaa olen lukenut, kemiaa tuskin lainkaan. Kuopio omasta suunnasta kovin kaukana ja jännittää josko se ei sitte tunnukaan omalta alalta kun on jo muuttanut sinne.
Mikään muu ala ei oo toistaseks kiehtonu yhtä paljon, vaikka en siitä vielä hirveästi tiedä.Joo, mäkin haen lukemaan ravitsemustieteitä. Lohduttavaa lukee täältä, että muutkin on aloittanut pääsykokeisiin valmistautumisen vasta tässä keväällä, eikä oo päntänny koko vuotta! Mä alotin tossa kirjotusten jälkeen lueskelemaan pääsykokeisiin, mutta vähän on ollut tehotonta tää mun lukeminen.. Nyt alkaa jännittää ku on enää pari päivää Kuopion kokeeseen. Toivottavasti löydän edes oikeeseen paikkaan siellä yliopistolla!
- Nimetön
*bambi* kirjoitti:
Joo, mäkin haen lukemaan ravitsemustieteitä. Lohduttavaa lukee täältä, että muutkin on aloittanut pääsykokeisiin valmistautumisen vasta tässä keväällä, eikä oo päntänny koko vuotta! Mä alotin tossa kirjotusten jälkeen lueskelemaan pääsykokeisiin, mutta vähän on ollut tehotonta tää mun lukeminen.. Nyt alkaa jännittää ku on enää pari päivää Kuopion kokeeseen. Toivottavasti löydän edes oikeeseen paikkaan siellä yliopistolla!
...kuulla et miten sulla meni ja millanen koe oli siellä sitte ku kokeet on ohi. Ite en hae vielä ainakaan vuoteen, enkä oo tutustunu pääsykoekirjoihin kummemmin. kun ei oo just ajankohtaista.
Mitkä kirjat siihen kokeeseen muuten tuli? - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
...kuulla et miten sulla meni ja millanen koe oli siellä sitte ku kokeet on ohi. Ite en hae vielä ainakaan vuoteen, enkä oo tutustunu pääsykoekirjoihin kummemmin. kun ei oo just ajankohtaista.
Mitkä kirjat siihen kokeeseen muuten tuli?Kirjottelen tänne sitten keskiviikkona, että miltä vaikutti =) Pääsykokeessa kysellään lukion kemian oppimäärään kuuluvia asioita (viisi kurssia) ja psykologian perusteet (kurssit 1 ja 2). Omassa koulussani käytössä oli eri kirjasarjat kuin mitä nettisivuilla on mainittu,mutta veikkaan että sisältö on pääosin sama, ja olen niiden pohjalta pääsykokeeseen valmistautunutkin.
Lisäksi pitää lukea Ihmisen fysiologia -kirja, joka on mielenkiintoinen, mutta täynnä kaikkia pikku yksityiskohtia joiden muistaminen on hankalaa!
Itse en usko että pääsen ensi yrittämällä sisään ,mutta menen nyt ainakin katsomaan millainen se pääsykoe on, eipähän sitten ensi kerralla jännitä niin kovasti :) - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Kirjottelen tänne sitten keskiviikkona, että miltä vaikutti =) Pääsykokeessa kysellään lukion kemian oppimäärään kuuluvia asioita (viisi kurssia) ja psykologian perusteet (kurssit 1 ja 2). Omassa koulussani käytössä oli eri kirjasarjat kuin mitä nettisivuilla on mainittu,mutta veikkaan että sisältö on pääosin sama, ja olen niiden pohjalta pääsykokeeseen valmistautunutkin.
Lisäksi pitää lukea Ihmisen fysiologia -kirja, joka on mielenkiintoinen, mutta täynnä kaikkia pikku yksityiskohtia joiden muistaminen on hankalaa!
Itse en usko että pääsen ensi yrittämällä sisään ,mutta menen nyt ainakin katsomaan millainen se pääsykoe on, eipähän sitten ensi kerralla jännitä niin kovasti :)Eli pääsykokeessa oli kolme osiota, joista yllättäen psykologia osoittautui vaikeimmaksi. Siinä saattoi kyllä vastaukset mennä ihan pieleen. Kysyttiin neljälle sanalle määritelmiä (en yhtään osannut) ja sitten oli vielä pieni essee.
Aineisto-osio tuntui haastavalta, aikaa lukemiseen oli vain tunti ja teksti oli todella asiapitoista. Kiire tuli myös vastaamisen kanssa kun oli vain tunti aikaa vastata sekä ihmisen fysiologiaa, että aineistoa koskeviin kysymyksiin.
Ainoa osio josta jäi hyvä fiilis oli kemia. Kysyttiin peruslaskuja ja perusasioita, ihan lukion kemian tiedoilla pärjäsi.
Rankkaa oli, mutta onneksi se on nyt ohi! Vinkkinä sanon muille haksioille, että älkää erehtykö aliarvioimaan sitä psykologian osuutta tuossa valintakokeessa! Myös aineistotehtävien harjoitteleminen ennen pääsykoetta olisi fiksua.
Tsemppiä vaan ensivuodelle!!! - tititidiii
Nimetön kirjoitti:
Eli pääsykokeessa oli kolme osiota, joista yllättäen psykologia osoittautui vaikeimmaksi. Siinä saattoi kyllä vastaukset mennä ihan pieleen. Kysyttiin neljälle sanalle määritelmiä (en yhtään osannut) ja sitten oli vielä pieni essee.
Aineisto-osio tuntui haastavalta, aikaa lukemiseen oli vain tunti ja teksti oli todella asiapitoista. Kiire tuli myös vastaamisen kanssa kun oli vain tunti aikaa vastata sekä ihmisen fysiologiaa, että aineistoa koskeviin kysymyksiin.
Ainoa osio josta jäi hyvä fiilis oli kemia. Kysyttiin peruslaskuja ja perusasioita, ihan lukion kemian tiedoilla pärjäsi.
Rankkaa oli, mutta onneksi se on nyt ohi! Vinkkinä sanon muille haksioille, että älkää erehtykö aliarvioimaan sitä psykologian osuutta tuossa valintakokeessa! Myös aineistotehtävien harjoitteleminen ennen pääsykoetta olisi fiksua.
Tsemppiä vaan ensivuodelle!!!millainen pitäisi suunnilleen olla lukiontokarin keskiarvo että kyseistä alaa pääsisi opiskelemaan ! olisi kiva jos joku vastais! :D itselläni on suunnilleen 8.5, ja en usko että sillä pääsee.. tosin lukiota vielä jäljellä puolet.
- Kuopiossa opiskeleva
Kahtena vuonna hain ja viime keväänä tärppäsi. Koe tuntui vaikealta (tai helppoahan se olisi jos olisi osannut) mutta kokemuksesta voin sanoa, että lue niin paljon kuin ehdit! Ja katso edellisten vuosien pääsykokeita, ne auttoi itseä ainakin tosi paljon.
Itse en kovin paljon ehtinyt lukemaan, kerran fysiologian kirjan, pari kertaa psykan kirjat ja kertasin aikuislukiossa kemian kurssit. Mutta kaikki se lukeminen on ollut kyllä sen arvoista, opiskelu on ollut aivan mahtavaa! :)- kuopioon hakeva
kuinka hyvin ihmisen fysiologia kirja pitäisi osata? riittääkö että kerran edes lueskelee sen läpi?? meinaa tulla vähän kiire kerta sen kanssa!
- Kuopiossa opiskeleva
kuopioon hakeva kirjoitti:
kuinka hyvin ihmisen fysiologia kirja pitäisi osata? riittääkö että kerran edes lueskelee sen läpi?? meinaa tulla vähän kiire kerta sen kanssa!
Itse muistaakseni luin kerran kirjan ajatuksella läpi ja sen jälkeen kertasin muutaman kerran ravintofysiologiaa. Vuosien saatossa kysymykset ovat lähinnä keskittyneet siihen osa-alueeseen. Ja itselle (ylläri ylläri) tuli myös hieman kiire lukemisessa, joten hyödyllisimmäksi koin vanhojen kysymysten ja niiden vastausten lukemisen. Tsemppistä koitokseen! :)
- intoa täynnä
Kuopiossa opiskeleva kirjoitti:
Itse muistaakseni luin kerran kirjan ajatuksella läpi ja sen jälkeen kertasin muutaman kerran ravintofysiologiaa. Vuosien saatossa kysymykset ovat lähinnä keskittyneet siihen osa-alueeseen. Ja itselle (ylläri ylläri) tuli myös hieman kiire lukemisessa, joten hyödyllisimmäksi koin vanhojen kysymysten ja niiden vastausten lukemisen. Tsemppistä koitokseen! :)
Oon myös hakemassa kuopioon ravitsemustieteitä lukemaan. Huomenna olis koitos edessä. Onko muita innokkaita hakijoita liikkeellä vielänäin viimetipassa?? :)
- JN
Hyvii neuvoja. Itte aatelin opiskella Mahdollisimman laajan kirjon omaatietoa ennen kuin haen koulutukseen. Tsemppiä!
- Minna
Myyn Eximian farmasian materiaalin, joka käy myös ravitsemustieteen kokeeseen. Edullisesti lähtee näin kesän kynnyksellä eli 80 euroa pyytäisin vuoden 2012 KÄYTTÄMÄTTÖMÄT kemian ja fysiologian materiaalit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642