Sairauslomani on venahtanut kuukauden mittaiseksi. Työkykyinen en vieläkään ole, useiden "diagnoosien" ja lääkekuurien summasta huolimatta.
-Huolestuttaa tuo sairauslomalta saatava korvaus tulevalta sairasteluajalta. Siirtyykö se Kelan piiriin, kun näinkin kauan on ollut kipeä?
-Pitääkö minun itseni hakea Kelalta korvausta, vai hakeeko työnantaja? Eli saanko edelleenkin työnantajaltani sairausajan palkan/korvauksen?
-Työsuhteeni on jatkunut yli vuoden. Sitä ennen olin kolmisen vuotta työttömänä.
-Sairauslomalaput olen aina toimittanut työnantajalle/palkanlaskijalle. En ole käynyt työterveyslääkärini vastaanotolla, vaan yksityisillä lääkäreillä.
-Kuulun Metallin TES piiriin.
Lähes minimipalkalla olen ollut töissä, joten onkohan odotettavissa sairauden pidentyessä taloudellinen pudotus takaisin tuohon työttömyys-aikaan ja työmarkkinatukitasoon?
-Miten minun pitää nyt toimia, jotta välttyisin mokailuilta? Toivottavasti kunto kohenisi pian.
Paljon kymymyksiä...
Kiitos kun jaksoit lukea :)
Sairausloman palkka?
6
11930
Vastaukset
- Diidu Diidu
2 § Sairausloma-ajan palkka
1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana oikeus
saada sairausloman ajalta
1 varsinainen palkkansa 60 kalenteripäivän ajalta
2 sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkastaan 120 kalenteripäivän
ajalta
3 lisäksi voidaan harkinnan perusteella maksaa enintään kaksi kolmasosaa
varsinaisesta palkasta enintään 185 kalenteripäivän ajalta.
2 mom. Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde
on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää.
Soveltamisohje
Sivuviranhaltijan oikeus sairausajan palkkaan määräytyy 4 momentin mukaan.
Sairausajan palkan maksaminen edellyttää, että virantoimitus tai työsuhde on jo
alkanut, ts. että ao. viranhaltija/työntekijä on aloittanut työnteon. Sairausajan
palkkaa suoritetaan enintään niin kauan, kun palvelussuhde kestää, vaikka
työkyvyttömyys jatkuisi tämän ajan jälkeenkin.
Sairausajan palkkaa koskevia määräyksiä sovellettaessa on huomioitava
seuraavat poikkeukset:
1 Vammaisten työllistymistyötä tekevät työntekijät, joiden oikeus sairausajan
palkkaan määräytyy liitteen 10 mukaan.
2 Tuntipalkkaiset maatalouslomittajat, joiden oikeus sairausajan palkkaan
määräytyy edellä mainitun liitteen 14 mukaan.
Varsinainen palkka on määritelty tämän sopimuksen palkkausluvun 16 §:ssä.
LUKU V 94
VIRKA- JA TYÖVAPAA
SEKÄ PERHEVAPAAT
skp05luku5.doc
Sairausloman palkanmaksu
Esimerkki 1
A:n sairausloma on lääkärintodistuksen perusteella myönnetty ajalle 10.6.–
15.1. A saa 1/1 palkkaa 10.6.–8.8. (60 kalenteripäivää), 2/3 palkasta 9.8.–6.12.
(120 kalenteripäivää) sekä mahdollisesti harkinnanvaraista palkkaa 6.12.–
31.12. Täysimääräisen palkkansa A saa taas 1.1.–15.1.
Palkattoman virka-/työvapaan aikana viranhaltija/työntekijä saa sairausvakuutuslain
mukaisen päivärahan itse.
Esimerkki 2
B:lle on myönnetty 20.10. palkaton virka-/työvapaa 1.11.–30.11. B sairastuu
28.10. ja lääkärintodistuksen perusteella sairaus jatkuu 15.12. asti. B:lle suoritetaan
sairausajan palkka 28.10.–31.10. sekä 1.12.–15.12. Marraskuun ajalta
hänellä on oikeus saada sairausvakuutuspäiväraha.
3 mom. Jos viranhaltijan/työntekijän palvelussuhde ei ole jatkunut 2 momentissa
edellytettyä aikaa ennen sairauslomaa, hänellä on oikeus saman
kalenterivuoden aikana saman palvelussuhteen perusteella saada
sairausloman ajalta varsinainen palkka 14 kalenteripäivän ajalta, jonka
jälkeen ei suoriteta mitään palkkaetuja.- toimeentulo
Työtapaturmasta johtuva sairaslomani alkaa lähestyä työnantajan maksamaa 28 päivän rajaa.
Miten on, jatkuuko sairausloman palkanmaksu
katkeamatta vai keskeytyykö toistaiseksi, tuon 28 päivän rajan tulessa täyteen?
Sairaslomani on tällä hetkellä 10.3 - 18.4 välinen aika, voi jatkua pitempääkin.
Lähinnä minua huolestuttaa tässä taloudellinen tilanne laskujen ym. muiden suhteen.
Kysyin asiaa palkanlaskijaltamme, en saanut selvää vastausta asiasta.
Tietoja ja kokemuksia asiasta kaivataan. - menisi näin
toimeentulo kirjoitti:
Työtapaturmasta johtuva sairaslomani alkaa lähestyä työnantajan maksamaa 28 päivän rajaa.
Miten on, jatkuuko sairausloman palkanmaksu
katkeamatta vai keskeytyykö toistaiseksi, tuon 28 päivän rajan tulessa täyteen?
Sairaslomani on tällä hetkellä 10.3 - 18.4 välinen aika, voi jatkua pitempääkin.
Lähinnä minua huolestuttaa tässä taloudellinen tilanne laskujen ym. muiden suhteen.
Kysyin asiaa palkanlaskijaltamme, en saanut selvää vastausta asiasta.
Tietoja ja kokemuksia asiasta kaivataan.En osaa sanoa, miten palkanmaksun käy työtapaturmatilanteessa, mutta jos olisit "normaalisti" sairastunut, niin 28 päivän jälkeen alkaisit saada Kelan päivärahaa. Työnantaja yleensä hakee sinun sairauslomatodistuksillasi korvausta Kelalta. Kun työnantajan palkanmaksu loppuu, sinun tulee itse hakea sairauspäivärahaa. Se voidaan sinun tapauksessasi määritellä 6 sairautta edeltävien kuukausien palkkasi mukaan. Kun vielä sairauspäivärahaa maksetaan arkipäiviltä (yleensä 6 päivältä viikossa), niin sairausajan korvauksesi on käsitykseni mukaan suurempi kuin työttömyyskorvauksesi. Kelan sivuilla voit käydä laskemassa, kuinka paljon päivärahaa sinulle maksetaan viimeisimpien 6 kk:n tulojesi mukaan.
Mutta työtapaturmatapauksessa voisi kuvitella, että vakuutusyhtiösi maksaa ainakin osan korvauksista, jolloin korvauksesi lienee suurempi kuin pelkkä Kelan päiväraha. Ehkä joku muu osaa valaista tätä puolta. - ei kuulu Kelalle
menisi näin kirjoitti:
En osaa sanoa, miten palkanmaksun käy työtapaturmatilanteessa, mutta jos olisit "normaalisti" sairastunut, niin 28 päivän jälkeen alkaisit saada Kelan päivärahaa. Työnantaja yleensä hakee sinun sairauslomatodistuksillasi korvausta Kelalta. Kun työnantajan palkanmaksu loppuu, sinun tulee itse hakea sairauspäivärahaa. Se voidaan sinun tapauksessasi määritellä 6 sairautta edeltävien kuukausien palkkasi mukaan. Kun vielä sairauspäivärahaa maksetaan arkipäiviltä (yleensä 6 päivältä viikossa), niin sairausajan korvauksesi on käsitykseni mukaan suurempi kuin työttömyyskorvauksesi. Kelan sivuilla voit käydä laskemassa, kuinka paljon päivärahaa sinulle maksetaan viimeisimpien 6 kk:n tulojesi mukaan.
Mutta työtapaturmatapauksessa voisi kuvitella, että vakuutusyhtiösi maksaa ainakin osan korvauksista, jolloin korvauksesi lienee suurempi kuin pelkkä Kelan päiväraha. Ehkä joku muu osaa valaista tätä puolta.Työtapaturman johdosta korvaus ansionmenetyksestä haetaan aina siitä vakuutusyhtiöstä, jossa työnantaja on vakuuttanut työntekijänsä ammattitaudin tai työtapaturman johdosta.
Vakuutusyhtiö maksaa niin kauan kuin työkyvyttömyys aiheutuu tapaturmasta eli sinne hakemus ja myöhemmin mahdolliset jatkotodistukset.
- neuvoton
Työtapaturman johdosta ansionmenetys vakuutusyhtiöltä. OK
Entäpä lääkekuitit, taksimatkat, apuvälineet. Haetaanko sairauden hoitoon määrätyistä lääkkeistä kelakorvaus, vai laitetaanko laskut sellaisenaan vakuutusyhtiöön?- työtapaturma
Lähetä kuitit lääkkeistä, matkoista ja apuvälineistä vakuutusyhtiöön.
Huom: työtapaturman hoitoon määrätyt lääkkeet saat apteekista ilman omia kuluja.
Lääkemääräykseen pitää muistaa pyytää merkintä: työnantajan nimi sekä vakuutusyhtiön nimi.
Sama juttu lääkärin määräämissä apuvälineissa: saat ne ilman omia kuluja. Tomittaja laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983