sosionomit päiväkodin työntekijöinä?

ansu

Työskentelevätkö sosionomit jotka erikoistuvat lapsiin ja nuoriin, lastenhoitajina päiväkodissa vai lastentarhanopettajina? SIIS vastaako sosionomin koulutus yliopiston lastentarhanopettajan koulutusta?

7

2864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en oikein varma

Ööö... kai lastentarhanopeks pitäs opiskella lisää joitain opintoja.Ainakin yks mun kaveri teki niin ja sai open tittelin vasta sit.En sit tiedä kun ei ollu amk-pohjalla vaan "vanhempaa" mallia.

• vastaa

Ei vastaa. Tampereella tosin on voinut joskus suorittaa sosionomin tutkinnon yliopistossa, mutta se on ihan eri juttu se.
      Mutta amk-sosionomi ei vastaa lastentarhanopettajan tutkintoa. Ja vaikka koulutus olisi sisällöltään sama se ei anna pätevyyttä lastentarhanopettajan virkaan.

• Nina

ainakin työpaikkailmoituksissa (www.mol.fi) lastentarhaopettajia etsivien ilmoituksissa lukee että koulutukseksi käy myös sosionomi (AMK). Ja palkkaus aina sama oli sitten lukenut yliopistossa lastentarhaopettajaksi tai amk:ssa sosionomiksi.

• voi yrittää

Jos ei ole päteviä hakijoita eli lastentarhanopettajan koulutusta omaavia niin silloin voi päästä ainakin sijaiseksi.

• Sosionomi päiväkodissa
        voi yrittää kirjoitti:

Jos ei ole päteviä hakijoita eli lastentarhanopettajan koulutusta omaavia niin silloin voi päästä ainakin sijaiseksi.

Hei!
        Olen itse koulutukseltani sosionomi (AMK) ja työskentelen päiväkodissa tälläkin hetkellä. Sosionomi ei ole yhtä kuin lastentarhanopettaja, mutta sosionomi voi työskennellä päiväkodin lastentarhanopettajana siinä missä yliopistostakin valmistunut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta:

pelkän sosionomitutkinnon suorittanut EI VOI (mahdollisia epäpäteviä määräaikaisuuksia lukuun ottamatta) työskennellä päiväkodissa sellaisessa ryhmässä, jossa on esiopetusikäisiä (eli 6-vuotiaita). Näin ollen sosionomit eivät voi pätevinä hakea esim. ryhmään, jossa on 3-6-vuotiaita. Alle 6-vuotiaiden ryhmässä sosionomi on yhtä pätevä kuin lto:n koulutuksenkin saanut!

Poikkeuksena 6-vuotiaiden ryhmässä ovat ne sosionomit, joilla on lisäksi 15 opintoviikon "esiopetuksen pätevöittämiskoulutus". Tämä koulutus on vanhoilla sosionomeilla mahdollisuus suorittaa viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä, se on ilmainen, koska sen maksaa opetusministeriö. Valtaosa jo valmistuneista päiväkodeissa työskentelevistä sosionomeista onkin tämän suorittanut (mahdollista suorittaa työn ohella). Nykyään opiskelevilla sosionomeilla tätä mahdollisuutta ei valitettavasti enää ole, sillä kyseessä oli tavallaan "kompromissi" sosionomien ja lastentarhanopettajien ammattiliittojen välillä.

Itse en ainakaan edes hakisi lastenhoitajan tehtäviin päiväkotiin, sillä siihen sosionomi on ylikoulutettu!

Ja: tärkeintä työnantajille ei ole se, onko sinulla lto:n vai sosionomin koulutus...vaan se, kuinka paljon sinulla on mahdollista työkokemusta. Joillekin (harvoille) työnantajille voi vielä olla epäselvää sosionomin kelpoisuus, mutta nythän sinäkin voit heitä valaista! Työaika ja palkka minulla on täsmälleen sama kuin lastentarhanopettajan koulutuksen läpikäyneellä työparillanikin.

• Sosionomi päiväkodissa
        Sosionomi päiväkodissa kirjoitti:

Hei!
        Olen itse koulutukseltani sosionomi (AMK) ja työskentelen päiväkodissa tälläkin hetkellä. Sosionomi ei ole yhtä kuin lastentarhanopettaja, mutta sosionomi voi työskennellä päiväkodin lastentarhanopettajana siinä missä yliopistostakin valmistunut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta:

pelkän sosionomitutkinnon suorittanut EI VOI (mahdollisia epäpäteviä määräaikaisuuksia lukuun ottamatta) työskennellä päiväkodissa sellaisessa ryhmässä, jossa on esiopetusikäisiä (eli 6-vuotiaita). Näin ollen sosionomit eivät voi pätevinä hakea esim. ryhmään, jossa on 3-6-vuotiaita. Alle 6-vuotiaiden ryhmässä sosionomi on yhtä pätevä kuin lto:n koulutuksenkin saanut!

Poikkeuksena 6-vuotiaiden ryhmässä ovat ne sosionomit, joilla on lisäksi 15 opintoviikon "esiopetuksen pätevöittämiskoulutus". Tämä koulutus on vanhoilla sosionomeilla mahdollisuus suorittaa viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä, se on ilmainen, koska sen maksaa opetusministeriö. Valtaosa jo valmistuneista päiväkodeissa työskentelevistä sosionomeista onkin tämän suorittanut (mahdollista suorittaa työn ohella). Nykyään opiskelevilla sosionomeilla tätä mahdollisuutta ei valitettavasti enää ole, sillä kyseessä oli tavallaan "kompromissi" sosionomien ja lastentarhanopettajien ammattiliittojen välillä.

Itse en ainakaan edes hakisi lastenhoitajan tehtäviin päiväkotiin, sillä siihen sosionomi on ylikoulutettu!

Ja: tärkeintä työnantajille ei ole se, onko sinulla lto:n vai sosionomin koulutus...vaan se, kuinka paljon sinulla on mahdollista työkokemusta. Joillekin (harvoille) työnantajille voi vielä olla epäselvää sosionomin kelpoisuus, mutta nythän sinäkin voit heitä valaista! Työaika ja palkka minulla on täsmälleen sama kuin lastentarhanopettajan koulutuksen läpikäyneellä työparillanikin.

Mikäli etsit lastentarhanopettajan vakituisia/määräaikaisia töitä päiväkodista, työnhakuilmoituksissa lukee usein, että etsittävänä koulutuksena on asetus sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusehdoista (804/92). Suomeksi tämä tarkoittaa, että hakijalla on oltava vähintään opintoasteinen koulutus (myös sosiaalikasvattaja sosionomin ja lto:n lisäksi käy tuolloin).

• tyttö-
        Sosionomi päiväkodissa kirjoitti:

Hei!

että paljon palkka mahtaa olla? kuvaile perus työpäiväsi lastentarhaopettajana :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe