Rakastan chilejä ja kasvatankin niitä. Omaa satoa popsin ihan tuoreeltaankin, kuivattuna, säilöttynä, savustettuna jauheena jne. ja voisi sanoa että olen tulisista mausteista riippuvainen. Nyt olen raskaana (ja edelleen napsin chilejä, nam) ja mietin imetysaikaa koska joku sanoi että mausteet menevät maitoon ja vauvan maha menee ripulille..? Onko tämä totta? Vai tottuuko vauva chiliin kun saa sitä jo vatsassa ollessaan...?
imetys ja mausteet?
6
3035
Vastaukset
- ++++
Nykysuosituksen mukaan mitään ruoka-ainetta tai maustetta ei pitäisi imetysaikana välttää varmuuden vuoksi. Sitten jos lapsi voi huonosti sillä maidolla mitä äidiltään saa, on syytä alkaa tarkistamaan ruokavaliota. Tosiasia kun on, että jollekin vauvalle voi peruna aiheuttaa vatsavaivoja, mutta chili ei.
- mulle sanottiin
neuvolassa jo raskausaikana,ettei saa syödä kovasti maustettuja ruokia ja nyt kun imetän niin huomaan ettei vauva suostu syömään maitoani jos oon syöny jotain mistä se ei tykkää tai juonu esim. kahvia...
- hulivivi
Otsikon nimisessä ohjelmassa, kerrottiin, että kohdussa ollessaan vauva haistaa ja maistaa ja totuttelee makuihin. Sillä, että olet raskausaikana vältellyt tiettyjä aineita, on todennäköisesti vaikutusta siihen, ettei vauva pidä näistä aineista myöskään imetyksen aikana!
Muistakaa hyvät mammat, että oman järjen käyttö on sallittua, ei kaikkea mitä neuvolassa sanotaan tarvitse ottaa kirjaimellisesti! Nekin ohjeet tuppaa muuttumaan. Esim. kun olin raskaana kiellettiin syöästä maksamakkaraa, mutta muutaman kk päästä Hesarissa luki, että turvallinen annos maksamakkaraa raskaana olevalle on 100g/vko!
- Spicemami
Olen syönyt aina voimakkaita mausteita ja söin myös raskausaikana. Ja nyt imetän ja edelleen syön mausteita!
Syön myös rasvaisia ruokia esim. pizzaa ja suklaata, kun kerrankin ei tarvitse pelätä lihomista. Tottakai syön myös terveellistä ruokaa, että saan tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit.
Meillä vauva syö hyvin ja voi hyvin, eikä kyllä neuvolassa ole ollut mitään puhetta, että ei saisi syödä mausteita. Kai se olisi sitten eri juttu, jos vauvalla olisi jotain syömisongelmaa tai vatsavaivoja. - tilanteen mukaan
Syömäsi maut tosiaan maistuvat jo lapsivedessä, joten lapsi voi niihin tottua jo ennen syntymäänsä. Ja imetysaikanakin voi syödä tulisiakin makuja, jos ne eivät vauvaa kiusaa. (eli maito kelpaa vauvalle eikä vatsa mene sekaisin) Varmuuden vuoksi ei tarvitse mitään ruveta rajoittamaan, vasta sitten jos oireita tulee.
Omalla lapsellani ei ole ollut mitenkään herkkä vatsa, ja söin kyllä vaikka millaisia makuja raskaana ja imettäessäni. Eipä tuo nyt 2-vuotiaanakaan ronklaa juuri mitään, syö tuliset salsat ja kaikki. - oppii lapsikin.
Meillä katoaa jalopenot ja chilit ruoan mukana myös lapsilla ja itse söin myös raskausaikana. Eivät ole moksiskaan ja kaikkiruokaisia ovat, ei allergioita löydy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 931114
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897