imetys ja mausteet?

Rakastan chilejä ja kasvatankin niitä. Omaa satoa popsin ihan tuoreeltaankin, kuivattuna, säilöttynä, savustettuna jauheena jne. ja voisi sanoa että olen tulisista mausteista riippuvainen. Nyt olen raskaana (ja edelleen napsin chilejä, nam) ja mietin imetysaikaa koska joku sanoi että mausteet menevät maitoon ja vauvan maha menee ripulille..? Onko tämä totta? Vai tottuuko vauva chiliin kun saa sitä jo vatsassa ollessaan...?

6

3035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++++

Nykysuosituksen mukaan mitään ruoka-ainetta tai maustetta ei pitäisi imetysaikana välttää varmuuden vuoksi. Sitten jos lapsi voi huonosti sillä maidolla mitä äidiltään saa, on syytä alkaa tarkistamaan ruokavaliota. Tosiasia kun on, että jollekin vauvalle voi peruna aiheuttaa vatsavaivoja, mutta chili ei.

• mulle sanottiin

neuvolassa jo raskausaikana,ettei saa syödä kovasti maustettuja ruokia ja nyt kun imetän niin huomaan ettei vauva suostu syömään maitoani jos oon syöny jotain mistä se ei tykkää tai juonu esim. kahvia...

• hulivivi

Otsikon nimisessä ohjelmassa, kerrottiin, että kohdussa ollessaan vauva haistaa ja maistaa ja totuttelee makuihin. Sillä, että olet raskausaikana vältellyt tiettyjä aineita, on todennäköisesti vaikutusta siihen, ettei vauva pidä näistä aineista myöskään imetyksen aikana!
        Muistakaa hyvät mammat, että oman järjen käyttö on sallittua, ei kaikkea mitä neuvolassa sanotaan tarvitse ottaa kirjaimellisesti! Nekin ohjeet tuppaa muuttumaan. Esim. kun olin raskaana kiellettiin syöästä maksamakkaraa, mutta muutaman kk päästä Hesarissa luki, että turvallinen annos maksamakkaraa raskaana olevalle on 100g/vko!

• Spicemami

Olen syönyt aina voimakkaita mausteita ja söin myös raskausaikana. Ja nyt imetän ja edelleen syön mausteita!

Syön myös rasvaisia ruokia esim. pizzaa ja suklaata, kun kerrankin ei tarvitse pelätä lihomista. Tottakai syön myös terveellistä ruokaa, että saan tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit.

Meillä vauva syö hyvin ja voi hyvin, eikä kyllä neuvolassa ole ollut mitään puhetta, että ei saisi syödä mausteita. Kai se olisi sitten eri juttu, jos vauvalla olisi jotain syömisongelmaa tai vatsavaivoja.

• tilanteen mukaan

Syömäsi maut tosiaan maistuvat jo lapsivedessä, joten lapsi voi niihin tottua jo ennen syntymäänsä. Ja imetysaikanakin voi syödä tulisiakin makuja, jos ne eivät vauvaa kiusaa. (eli maito kelpaa vauvalle eikä vatsa mene sekaisin) Varmuuden vuoksi ei tarvitse mitään ruveta rajoittamaan, vasta sitten jos oireita tulee.

Omalla lapsellani ei ole ollut mitenkään herkkä vatsa, ja söin kyllä vaikka millaisia makuja raskaana ja imettäessäni. Eipä tuo nyt 2-vuotiaanakaan ronklaa juuri mitään, syö tuliset salsat ja kaikki.

• oppii lapsikin.

Meillä katoaa jalopenot ja chilit ruoan mukana myös lapsilla ja itse söin myös raskausaikana. Eivät ole moksiskaan ja kaikkiruokaisia ovat, ei allergioita löydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      93
      1114
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe