Lämmitys + sähkönkulutus.

Minulla on puutalossani varaava sähkölämmitys, eli sähkövastukset lämmittävät lämminvesivaraajaa (koko noin 2 m3) yösähköllä. Mietin tässä, että kumpi olisi edullisempi tapa lämmittää (sähkönkulutuksen kannalta):

A) pitää varaajan lämmitys koko ajan päällä eli varaaja lämpenee joka yö, kunnes termostaatti katkaisee lämmityksen täyden lämpötilan saavutettuaan.

B) Laittaa varaajan lämmitystä päälle vasta silloin, kun varaajan lämmöt alkavat olla melko matalat ja lämmittää varaaja yhtenä yönä täyteen lämpöön ja taas kytkeä lämmitys pois jne.

Laittakaa mietteitä, teoria- tai kokemustietoa.

3

1511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasdadssda

      lämmittää sitä varaajaa joka yö ja säätää sen varaajan kattolämpö (= lämpö, johon asti lämmitetään) niin alas kuin mahdollista (lämmön yhä riittäessä). Näin lämpötilaero lämpimän veden ja ympäröivän tilan välillä on aika pienin mahdollinen.

    • kannata

      Nuo varaajajutut eivät ole enää tätä päivää. Yösähkö on n.päiväsähkön hintainen. Sinuna lämmittäisin aina tarvittaessa ja alkaisin miettimään lämmitysmuodon muuttamista esim.maalämpöön.

      • Eroa ei tosiaankaan ole kuin jotain 0,6 snt/ kWh, yö- ja päiväsähkön välillä. Oikeassa olet, ettei tuolla varaajalla kikkailulla taida pystyä säästämään, pitää katsoa muitakin lämmitystapoja.

        Talossani on kiertovesi-lämmitys, joka ottaa vetensä varaajasta. Eli talvella on pakko lämmittää varaajaa, jotta saa talon lämpimäksi. Kesällä varaajaa tarvitsee lämmittää kerran tai kaksi kuukaudessa, riippuen vedenkäytöstä.

        Olen lämmittänyt kerralla varaajan täyteen lämpöön ja sitten katkaissut lämmityksen. Kun varaaja on jäähtynyt, niin sitten taas olen lämmittänyt sen täyteen..riittää aika kauan käytössäni, kun se on 2 m3 kokoinen varaaja.

        Olen harkinnut puulämmitystä, kun tuota metsää vähän löytyy..puulämmitys kytkettäisiin sitten varaajaan. Takka löytyy jo, sillä saa lämmitettyä leutoina päivinä mainiosti, ei tarvitse kiertovettä välttämättä käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe