Missä vanhoja piirustuksia??

Rintamamiestalo**

Onko jotain kirjaa taikka muuta julkaisua, jossa on vanhojen rintamiestalojen piirustuksia?

Asun itse ja omistankin rintamamiestalon, mutta ainoatakaan piirustusta ei ole jäännyt jäljelle. Isäni, joka on ollut rakentamassa taloa, muisteli, että oli kokonainen kansio piirustuksia (siis lupakuvat, rakenteista ja tarveaineista luettelo), jota tosin ei enään ole meillä. Taloja oli ollut erilaisia valittavissa, eli jonkinlainen valintakirjakin on ollut.

Rintamamiestalothan ovat olleet varsin hyvin suunniteltuja ja vailla vertaa.

7

2973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just sun

      talon kuvat yms. kunnan/kaupungin arkistosta? Siis silloin kun on rak.lupa haettu...

      • Rintamamiestalo**

        Kiinnostaisi vähän enemmänkin, kuin pelkät lupakuvat. Enollani on myös rintamamiestalo, josta on alkuperäiset piirustukset säilyneet, siis ihan kaikki. Olen joskus niitä selaillut ja aika hyvät kuvat on, sekä ohjeet.
        Olen sen verran katsellut eri paikkakunnilla näitä taloja, että piirustuksia on täytynyt olla ollut useita, mistä valita talonsa, minkä rakentaa, koska taloja on niin erilaisia. Meidänkin talon "klooneja" on vain pari tiedossani paikkakunnallamme.


      • on tehty pelkillä
        Rintamamiestalo** kirjoitti:

        Kiinnostaisi vähän enemmänkin, kuin pelkät lupakuvat. Enollani on myös rintamamiestalo, josta on alkuperäiset piirustukset säilyneet, siis ihan kaikki. Olen joskus niitä selaillut ja aika hyvät kuvat on, sekä ohjeet.
        Olen sen verran katsellut eri paikkakunnilla näitä taloja, että piirustuksia on täytynyt olla ollut useita, mistä valita talonsa, minkä rakentaa, koska taloja on niin erilaisia. Meidänkin talon "klooneja" on vain pari tiedossani paikkakunnallamme.

        lupakuvilla, timpurit osasi väsätä talon kuin talon.


      • timpureita osa
        on tehty pelkillä kirjoitti:

        lupakuvilla, timpurit osasi väsätä talon kuin talon.

        Voihan olla, että jotkut teki lupakuvilla, mutta monta rtaloa olen nähnyt, että ei ole ollut timpureilla mitään tietoa rakentamisesta, niin hurjia ratkaisuja on tehty.
        Kaveri osti tälläisen pula-ajan talon ja oli unohtunut eristeetkin seinistä ja lattioista, katon lappeetkin oli puolimetriä eri mittaiset ym. Kaveri muuten sai talonkaupassa kaikki piirustuksetkin ja siellä oli mukana kansiossa KAIKKI Asutushallituksen piirustukset aina työkuvia myöten, että ei pitänyt olla timpureilla ainakaan kuvista puutetta. Naapurit oli kertoneet, että siinä oli ollut ihan oikeat timpurit tekemässä tätä taloa...


    • Raksan reunalta
      • tapahtua

        Uudisrakentamisen aikaan oli saatavana vihkosia, joissa oli tyyppipiirustuksia hartiapankkirakentajia varten, itse olen sellaisen löytänyt omasta talostani.
        Rakennuslupa ja -rahoitusvaiheessa niitä sitten hienosäädettiin tontille sopivaksi ja viranomaiset tarkastivat lopulliset piirustukset. Maaseudun osalta asutusviranomaiset olivat maatalouspuolen virastojen kyljessä.


    • Pekka Karvonen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe