ABS -valo palaa

..............................

taas se valo palaa... eli voiko vastus mittarilla mitata pyörän antureiden johtoja? Liitimet olisi kohtuullisessa paikassa. Ajokki on volvo fh vm.-97. Millainen vastus arvo sieltä pitäisi löytyä? Pakko kai se on viedä pajalle...

17

13174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diesel-fani

      PÄIVÄN VINKKI. Kuorma-autossa on ainakin 4 anturia, joten on aika helppo päätellä niitä vertailemalla mitä luokkaa vastus pitää olla. (eri aikakaudelta ja eri valmistajilla on tullut hieman eri vastuksella olevia antureita joten oikea suuruusluokka on tärkeintä)
      TOINEN VINKKI. ABS-yksikkö mittaa anturilta tulevan vaihtovirran taajuutta.
      JA VIELÄ KOLMAS VINKKI. ABS-venttiileitä on myös yleensä neljä joten niitäkin on helppo vertailla keskenään.
      PS. En muute ole koskaan etsinyt edes FH Volvosta Abs-vikaa, mutta kovinpa vaan neuvoilen. Eiks se täydellinen tietämättömyys anna parhaan itsevarmuuden.

      • Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.


      • Diesel-fani
        reimars kirjoitti:

        Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.

        Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
        Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.


      • ..............................
        reimars kirjoitti:

        Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.

        tuohon mittaukseen minunkin mielenkiinto riittää, ja boksin sielun elämästä en ymmärrä mitään muuta kun että pidän näppini erossa siitä. Itseasiassa aamulla mittailin takapyörien anturien johdot ja lukema asettui nuihin arvoihin, katson vielä etupään jos sattuis jotain löytymään ja sitten nostan kädet pystyyn tutkikoon viisaammat.


      • Diesel-fani kirjoitti:

        Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
        Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.

        sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
        Talosähkö on eri homma.


      • Diesel-fani
        reimars kirjoitti:

        sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
        Talosähkö on eri homma.

        Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?


      • 230 volttia
        Diesel-fani kirjoitti:

        Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?

        ...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

        Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.


      • Diesel-fani
        230 volttia kirjoitti:

        ...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

        Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.

        Minusta sykkivän tasajännitteen kuvaan ei sovi, jos ja - vaihtuu vuorotellen. Vaihtojännitettä voi olla hyvä ja huonolaatuista. Vaihtojännitteen määritelmään ei liity 50 hertsin taajuus mitenkään.


      • Mokcba_60

        Sori diiseli, meni vika ruutuun. Älä ammu itseäsi missään tapauksessa!


    • autosähköasentaja

      Hei toi anturien mittaus on helppo homma .Ensin pitää selvittää onko anturit induktio anturit vai hall anturi tyyppiset ratkaisee mittaus tavan.Jos anturi on induktio tyyppinen niin voit mitata vastuksen siitä. jos mittaat vastus asenossa hall anturin niin se voi rikkoutua. Hall anturi mitataan voltti asenossa eli renkaat ilmaan ja pyörität rengasta jännitte muutttuu mittarissa .Katso ohjearvot mittaus arvoille.

      • Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.


      • rahtilaakeri
        reimars kirjoitti:

        Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.

        Saattaa olla anturi vika aktiivinen,mutta kilometrit vaikuttaa.Kannattaa tsekata pyöränlaakerit,ettei tienpäällä pala.


      • rk varaosamyyjä
        reimars kirjoitti:

        Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.

        Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri


      • rk varaosamyyjä kirjoitti:

        Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri

        Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.


      • ree-montti
        reimars kirjoitti:

        Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.

        Ei kai tässä ny kukaan jäniksen selässä, kiirehtimällä tule ku sutta ja sekundaa. Ota ja viskaa se abs valo vittuun. Ja sitten voi lähtee hyvillämielin kalaan.


      • Leima.Tuli

        Otin abs polttimon pois ja annoin katsastajalle kaksi eurokossua, niin kaikki oltiin tyytyväisiä.


    • Anonyymi

      Minkä niminen on anturi joka mittaa mangneetti kehästä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe