ABS -valo palaa

..............................

taas se valo palaa... eli voiko vastus mittarilla mitata pyörän antureiden johtoja? Liitimet olisi kohtuullisessa paikassa. Ajokki on volvo fh vm.-97. Millainen vastus arvo sieltä pitäisi löytyä? Pakko kai se on viedä pajalle...

17

12753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diesel-fani

      PÄIVÄN VINKKI. Kuorma-autossa on ainakin 4 anturia, joten on aika helppo päätellä niitä vertailemalla mitä luokkaa vastus pitää olla. (eri aikakaudelta ja eri valmistajilla on tullut hieman eri vastuksella olevia antureita joten oikea suuruusluokka on tärkeintä)
      TOINEN VINKKI. ABS-yksikkö mittaa anturilta tulevan vaihtovirran taajuutta.
      JA VIELÄ KOLMAS VINKKI. ABS-venttiileitä on myös yleensä neljä joten niitäkin on helppo vertailla keskenään.
      PS. En muute ole koskaan etsinyt edes FH Volvosta Abs-vikaa, mutta kovinpa vaan neuvoilen. Eiks se täydellinen tietämättömyys anna parhaan itsevarmuuden.

      • Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.


      • Diesel-fani
        reimars kirjoitti:

        Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.

        Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
        Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.


      • ..............................
        reimars kirjoitti:

        Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.

        tuohon mittaukseen minunkin mielenkiinto riittää, ja boksin sielun elämästä en ymmärrä mitään muuta kun että pidän näppini erossa siitä. Itseasiassa aamulla mittailin takapyörien anturien johdot ja lukema asettui nuihin arvoihin, katson vielä etupään jos sattuis jotain löytymään ja sitten nostan kädet pystyyn tutkikoon viisaammat.


      • Diesel-fani kirjoitti:

        Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
        Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.

        sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
        Talosähkö on eri homma.


      • Diesel-fani
        reimars kirjoitti:

        sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
        Talosähkö on eri homma.

        Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?


      • 230 volttia
        Diesel-fani kirjoitti:

        Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?

        ...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

        Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.


      • Diesel-fani
        230 volttia kirjoitti:

        ...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

        Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.

        Minusta sykkivän tasajännitteen kuvaan ei sovi, jos ja - vaihtuu vuorotellen. Vaihtojännitettä voi olla hyvä ja huonolaatuista. Vaihtojännitteen määritelmään ei liity 50 hertsin taajuus mitenkään.


      • Mokcba_60

        Sori diiseli, meni vika ruutuun. Älä ammu itseäsi missään tapauksessa!


    • autosähköasentaja

      Hei toi anturien mittaus on helppo homma .Ensin pitää selvittää onko anturit induktio anturit vai hall anturi tyyppiset ratkaisee mittaus tavan.Jos anturi on induktio tyyppinen niin voit mitata vastuksen siitä. jos mittaat vastus asenossa hall anturin niin se voi rikkoutua. Hall anturi mitataan voltti asenossa eli renkaat ilmaan ja pyörität rengasta jännitte muutttuu mittarissa .Katso ohjearvot mittaus arvoille.

      • Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.


      • rahtilaakeri
        reimars kirjoitti:

        Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.

        Saattaa olla anturi vika aktiivinen,mutta kilometrit vaikuttaa.Kannattaa tsekata pyöränlaakerit,ettei tienpäällä pala.


      • rk varaosamyyjä
        reimars kirjoitti:

        Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.

        Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri


      • rk varaosamyyjä kirjoitti:

        Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri

        Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.


      • ree-montti
        reimars kirjoitti:

        Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.

        Ei kai tässä ny kukaan jäniksen selässä, kiirehtimällä tule ku sutta ja sekundaa. Ota ja viskaa se abs valo vittuun. Ja sitten voi lähtee hyvillämielin kalaan.


      • Leima.Tuli

        Otin abs polttimon pois ja annoin katsastajalle kaksi eurokossua, niin kaikki oltiin tyytyväisiä.


    • Anonyymi

      Minkä niminen on anturi joka mittaa mangneetti kehästä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe