Elikkäs kummat olisi paremmat? Tarkoituksena olis saada ihan peruskaiuttimet, en tarvitse mitää mahtavia. Ajattelin ostaa uudet 6x9:t vanhojen tilalle, jotka olivat autossa kun ostin se. Eli 6x9:t sopis suoraa noiden paikoille. Vanhat särkevät jo pahasti ja toisesta kalvo hajonnut. Toki muutkin merkit kävisit n. 50 euron hintaluokassa. Vaatimuksena tietenkin paras äänenlaatu tuohon hintaan. Sen ymmärrän, että mitään huippua tuolla ei saa.
Onko tolla paljon väliä, että onko 2-tie vai 3-tie?
SPL:
http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_95&products_id=5873
Pioneer:
http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_95&products_id=2690
Kiitos vastauksista.
SPL PRO R-693 vai PIONEER TS-A6901 6x9-kaiuttimet?
4
3164
Vastaukset
- Palkinlampi
Jos meinaat ainoastaan automankalla soittaa niin Pioneeri soi herkemmin (jatkuva 40w, kun taas Pro 120w vaatii hyvin kuuluakseen..)
Mää pidän enemmän tuosta 2-tie järjestelmästä, kun itse oon huomannu sen (3-tie) "superdiskantin" kuuluvan vasta sitten kun soittaa varsin kovaa :(- Viritteljä
Valmistajan ilmoitus jatkuvasta tehonkestosta on eri asia kuin kaiutinelementin herkkyys. Ilmoitettu jatkuva tehonkesto ei tarkoita, että kaiutin vaati niin paljon tehoa hyvin soidakseen.
Herkkyys ilmoitetaan siten, että montako desibeliä ääntä saadaan yhden watin vahvistinteholla yhden metrin päästä mitattuna. Esim. näin: 87dB/1W/1m. Jos vahvistintehoa on vähän, kannattaa vältää epäherkkiä kaiuttimia. Kun kaiuttimen herkkyys putoaa kolme desibeliä, vahvistintehoa tarvitaan tuplasti, jotta saataisiin sama äänenpaine kuin herkemmällä.
Näköjään Pioneerissa on herkkyyttä 1dB enemmän kuin SPL PRO:ssa, mutta tehonkestolukemat eivät kuulu tähän, eivätkä ne kerro äänenlaadusta mitään.
Kun kaiuttimen herkkyys on päälle 90dB/1W/1m, muutamalla watilla saa riittävästi ääntä, jos yhtään välittää omasta tai muiden kuulosta. Kuulovaurio on elinikäinen vamma ja korvien jatkuva soiminen eli tinnitus voi ns. tehdä hulluksi.
Minä panostaisin ehdottomasti äänen laatuun, en määrään. Puutteellinen bassotoisto houkuttelee nostamaan kuunteluvoimakkuutta, joten subbari on siksi järkevä hankinta. 8" tai 10" suljetussa kotelossa (suora taajuusvaste autossa alas saakka) parantaa kokonaisuutta kummasti, ellei ole aikomus kilpailla äänenpainesarjassa.
Ai niin. Sanottakoon vielä varmuuden vuoksi, ettei yhdessäkään kaiuttimessa itsessään ole yhtään tehoa, vaan teho tulee aina vahvistimesta.
Äänen säröytyminen kielii vahvistintehon loppumisesta, jos kaiuttimet ovat ehjät. Onhan aloittajan vahvistimella riittävän paksut virtajohdot ( hyvät liitokset)? Virtakondensaattorikin voi auttaa vahvistimen käyttöjännitteen notkumisen estämisessä. Auton mittari- tai ajovalot eivät saa vilkkua musiikin tahdissa!
Autohifiliikkeet osaavat neuvoa tässä. - Alan mies
Viritteljä kirjoitti:
Valmistajan ilmoitus jatkuvasta tehonkestosta on eri asia kuin kaiutinelementin herkkyys. Ilmoitettu jatkuva tehonkesto ei tarkoita, että kaiutin vaati niin paljon tehoa hyvin soidakseen.
Herkkyys ilmoitetaan siten, että montako desibeliä ääntä saadaan yhden watin vahvistinteholla yhden metrin päästä mitattuna. Esim. näin: 87dB/1W/1m. Jos vahvistintehoa on vähän, kannattaa vältää epäherkkiä kaiuttimia. Kun kaiuttimen herkkyys putoaa kolme desibeliä, vahvistintehoa tarvitaan tuplasti, jotta saataisiin sama äänenpaine kuin herkemmällä.
Näköjään Pioneerissa on herkkyyttä 1dB enemmän kuin SPL PRO:ssa, mutta tehonkestolukemat eivät kuulu tähän, eivätkä ne kerro äänenlaadusta mitään.
Kun kaiuttimen herkkyys on päälle 90dB/1W/1m, muutamalla watilla saa riittävästi ääntä, jos yhtään välittää omasta tai muiden kuulosta. Kuulovaurio on elinikäinen vamma ja korvien jatkuva soiminen eli tinnitus voi ns. tehdä hulluksi.
Minä panostaisin ehdottomasti äänen laatuun, en määrään. Puutteellinen bassotoisto houkuttelee nostamaan kuunteluvoimakkuutta, joten subbari on siksi järkevä hankinta. 8" tai 10" suljetussa kotelossa (suora taajuusvaste autossa alas saakka) parantaa kokonaisuutta kummasti, ellei ole aikomus kilpailla äänenpainesarjassa.
Ai niin. Sanottakoon vielä varmuuden vuoksi, ettei yhdessäkään kaiuttimessa itsessään ole yhtään tehoa, vaan teho tulee aina vahvistimesta.
Äänen säröytyminen kielii vahvistintehon loppumisesta, jos kaiuttimet ovat ehjät. Onhan aloittajan vahvistimella riittävän paksut virtajohdot ( hyvät liitokset)? Virtakondensaattorikin voi auttaa vahvistimen käyttöjännitteen notkumisen estämisessä. Auton mittari- tai ajovalot eivät saa vilkkua musiikin tahdissa!
Autohifiliikkeet osaavat neuvoa tässä.Osta autostudio. Pioneerissa maksat turhaan nimestä.
- Anonyymi
Alan mies kirjoitti:
Osta autostudio. Pioneerissa maksat turhaan nimestä.
Kun mitä pidempi nimi, sen enemmän maalia kuluu sen rustaamiseen. Sitä tarkoitin yllä. Perustelen äskeiseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2774722Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343050Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit452941Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k412911Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771826Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061694Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531- 641471
- 971322
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271222